E60 Storingslampje
Re: E60 Storingslampje
Het lampje heeft zich weer laten zien echter als ik de motor uitzet en daarna weer start is de melding weg en kan ik gewoon verder rijden. Het lijkt wel dat de auto zich reset met het opnieuw straten en dat vind ik heel vreemd, tenslotte is een storing een storing die moet blijven en niet komen en gaan wanneer het maar wilt.
Afgelopen zondag naar de Ikea in Haarlem en bij Rottepolderplein ging het lampje weer branden. Onderweg naar huis helemaal geen problemen meer gehad. Deze hele week op en neer naar mijn werk (60km per dag) ook geen probleem.
Morgen gaat de auto naar de BMW Dealer Dusseldorp in Zwaag, dit loopt via Autogarage Peter Ursem en nog steeds onder garantie. Mogelijk dat hun iets kunnen vinden met al dat dure apparatuur dat ze hebben.
Voor de rest is het echt een fantastische auto, rijdt super, zit prima, doet het prima.
Als ze het gaan uitlezen, als ze het nog kunnen vinden, zal er waarschijnlijk weer naar voren komen dat het aan de VANOS inlaat ligt.
Heb iig de facturen van BMW Specialist Karreman samen met de storingsfoto's met diverse kilometerstanden in een mapje gedaan als bewijs van storing en gedane reparaties.
We wachten het weer af.
Afgelopen zondag naar de Ikea in Haarlem en bij Rottepolderplein ging het lampje weer branden. Onderweg naar huis helemaal geen problemen meer gehad. Deze hele week op en neer naar mijn werk (60km per dag) ook geen probleem.
Morgen gaat de auto naar de BMW Dealer Dusseldorp in Zwaag, dit loopt via Autogarage Peter Ursem en nog steeds onder garantie. Mogelijk dat hun iets kunnen vinden met al dat dure apparatuur dat ze hebben.
Voor de rest is het echt een fantastische auto, rijdt super, zit prima, doet het prima.
Als ze het gaan uitlezen, als ze het nog kunnen vinden, zal er waarschijnlijk weer naar voren komen dat het aan de VANOS inlaat ligt.
Heb iig de facturen van BMW Specialist Karreman samen met de storingsfoto's met diverse kilometerstanden in een mapje gedaan als bewijs van storing en gedane reparaties.
We wachten het weer af.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: E60 Storingslampje
Een dealer monteur heeft vaak ook niet meer de ruimte/tijd om uit te wijken wat ista aangeeft om te vervangen. Er zullen best uitzonderingen zijn...
Wederom alleen maar positief te noemen. Dat ze het zo oppakken
De moeilijkheid in jouw geval, probleem treed niet vaak genoeg op of is niet snel te reproduceren. Daarnaast zal oliedruk/flow een belangrijke parameter zijn, alleen die kun je niet adequaat monitoren in het vanosgedeelte.
Zoals op andere forum vermeld...men zou het een en ander kunnen volgen met een scoop (nokassensors en solenoids pwm signaal). En kijken of je hier iets kunt opmaken. (Wenselijk is wel dat het moet optreden...)
Wederom alleen maar positief te noemen. Dat ze het zo oppakken
De moeilijkheid in jouw geval, probleem treed niet vaak genoeg op of is niet snel te reproduceren. Daarnaast zal oliedruk/flow een belangrijke parameter zijn, alleen die kun je niet adequaat monitoren in het vanosgedeelte.
Zoals op andere forum vermeld...men zou het een en ander kunnen volgen met een scoop (nokassensors en solenoids pwm signaal). En kijken of je hier iets kunt opmaken. (Wenselijk is wel dat het moet optreden...)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: E60 Storingslampje
Daar zijn we weer.
De auto staat ook weer voor de deur.
Even kijken of ik het goed heb onthouden en kan uitleggen.
Ik krijg een copie van de faktuur van BMW Dusseldorp uit Zwaag nog opgestuurd.
De werkzaamheden die BMW Specialist Karreman uit Andijk heeft gedaan en de volgorde hierin waren allemaal correct, zo zou BMW Dusseldorp uit Zwaag het ook hebben gedaan: alle onderdelen die problemen konden geven zijn vervangen eentje na.
Men heeft de historie uitgelezen en de laatste tijd kwam een paar keer een storing naar voren, deze storing deed zich maar een paar milliseconden voor (kan je dat zien/lezen?): het bleek iets te maken te hebben met overdruk in het oliesysteem als ik het goed had begrepen.
De vraag van BMW Dusseldorp naar Autogarage Peter Ursem was dan ook of ze een originele oliefilter van BMW hadden gebruikt of een andere: het laatste bleek gedaan te zijn (een Bosch) zonder dat de garagist wist dat dit een probleem kon veroorzaken. Wel wist hij mij te vermelden dat bepaalde modellen van VAG daar ook last van had. Het filter laat dan niet genoeg olie door waardoor de VANOS ventielen daar wat last van hebben en een storing van een paar milliseconden doorgeven omdat ze niet voldoende voorzien worden van olie (hopelijk heb ik het goed onthouden).
Een teveel van olie in het blok kan dit probleem ook veroorzaken: het is niet echt erg begreep ik maar het blijft wel storingen geven (is dat zo?)
Het oliefilter is vervangen door een originele van BMW en de olie opnieuw is ververst (6,5lt had ik begrepen).
Als dit probleem echter nog een keer voorkomt kan het alleen nog maar de oliepomp zijn.
Ik moet het e.e.a. in de gaten houden en heb al bij voorbaat de goedkeuring gekregen dat als het weer voor gaat komen de oliepomp wordt vervangen samen met de ketting (welke ketting?)
BMW Dusseldorp gaf ook aan dat als het zover mocht komen dit door BMW Specialist Karreman uit Andijk gedaan moest worden gezien hun de auto ook vanaf het begin in onderhoud hebben gehad. Dat vond ik wel heel netjes.
Nou ... tot zover mijn verhaal en hopelijk snappen de expert er veel meer van dat mijn persoontje en kunnen ze dit beamen.
Het schijnt toch vaker voor te komen volgens BMW Dusseldorp.
De auto staat ook weer voor de deur.
Even kijken of ik het goed heb onthouden en kan uitleggen.
Ik krijg een copie van de faktuur van BMW Dusseldorp uit Zwaag nog opgestuurd.
De werkzaamheden die BMW Specialist Karreman uit Andijk heeft gedaan en de volgorde hierin waren allemaal correct, zo zou BMW Dusseldorp uit Zwaag het ook hebben gedaan: alle onderdelen die problemen konden geven zijn vervangen eentje na.
Men heeft de historie uitgelezen en de laatste tijd kwam een paar keer een storing naar voren, deze storing deed zich maar een paar milliseconden voor (kan je dat zien/lezen?): het bleek iets te maken te hebben met overdruk in het oliesysteem als ik het goed had begrepen.
De vraag van BMW Dusseldorp naar Autogarage Peter Ursem was dan ook of ze een originele oliefilter van BMW hadden gebruikt of een andere: het laatste bleek gedaan te zijn (een Bosch) zonder dat de garagist wist dat dit een probleem kon veroorzaken. Wel wist hij mij te vermelden dat bepaalde modellen van VAG daar ook last van had. Het filter laat dan niet genoeg olie door waardoor de VANOS ventielen daar wat last van hebben en een storing van een paar milliseconden doorgeven omdat ze niet voldoende voorzien worden van olie (hopelijk heb ik het goed onthouden).
Een teveel van olie in het blok kan dit probleem ook veroorzaken: het is niet echt erg begreep ik maar het blijft wel storingen geven (is dat zo?)
Het oliefilter is vervangen door een originele van BMW en de olie opnieuw is ververst (6,5lt had ik begrepen).
Als dit probleem echter nog een keer voorkomt kan het alleen nog maar de oliepomp zijn.
Ik moet het e.e.a. in de gaten houden en heb al bij voorbaat de goedkeuring gekregen dat als het weer voor gaat komen de oliepomp wordt vervangen samen met de ketting (welke ketting?)
BMW Dusseldorp gaf ook aan dat als het zover mocht komen dit door BMW Specialist Karreman uit Andijk gedaan moest worden gezien hun de auto ook vanaf het begin in onderhoud hebben gehad. Dat vond ik wel heel netjes.
Nou ... tot zover mijn verhaal en hopelijk snappen de expert er veel meer van dat mijn persoontje en kunnen ze dit beamen.
Het schijnt toch vaker voor te komen volgens BMW Dusseldorp.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: E60 Storingslampje
Opzich nog niet zo gekke gedachten wbt olie filter, zou niet mogen, maar je kunt nu beter stapje terug doen naar OEM zodat je dan van een correcte setting gaat.
Wij weten de codecritera niet van die vanosmelding ...maar kan me best voorstellen dat een gewenste vanos positie binnen msec moet plaatsvinden, met een adequate flow. (Zou wat zijn als jij vermogen vraagt en het gebeurd pas na 2 sec)
Teveel olie kan inderdaad ook niet goed zijn, Dit pomp principe werkt eenmaal beter als er ook een “luchtkamer boven zit”. Anders zuigt die zichzelf vacuum hierdoor pompt die ook weer minder qua flow. misschien weet iemand dit beter uit te leggen
Je oliepomp wordt aangedreven door een ketting (kun je niet zien van buitenaf)
Blijf het volgen...
Wij weten de codecritera niet van die vanosmelding ...maar kan me best voorstellen dat een gewenste vanos positie binnen msec moet plaatsvinden, met een adequate flow. (Zou wat zijn als jij vermogen vraagt en het gebeurd pas na 2 sec)
Teveel olie kan inderdaad ook niet goed zijn, Dit pomp principe werkt eenmaal beter als er ook een “luchtkamer boven zit”. Anders zuigt die zichzelf vacuum hierdoor pompt die ook weer minder qua flow. misschien weet iemand dit beter uit te leggen
Je oliepomp wordt aangedreven door een ketting (kun je niet zien van buitenaf)
Blijf het volgen...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: E60 Storingslampje
Zomaar even een gedachte hoor, maar de oliedruk van deze motoren wordt elektronisch geregeld door een regelventiel. Dit ventiel is onderhevig aan slijtage. Het ventiel wordt aangestuurd met een PWM signaal wat is uit te lezen met INPA. Is het misschien eens een optie om even te lezen hoe hard het ventiel aan het werk is om de oliedruk goed te houden? Ik heb toevallig het zelfde ventiel bij mijn auto afgelopen weekend vervangen omdat deze de druk niet meer goed constant kon houden, ik kreeg nog geen melding maar wel een foutcode met uitlezen. Mijn oude ventiel was behoorlijk aan het sturen van 30 naar 60 procent wat een te groot verschil is, normaal zou hij een klein beetje tussen de 30 en 40 procent in schommelen. Dit zelfde heb ik ook bij een VANOS ventiel gehad, de pwm sturing ervan moet "rustig" lijken, als hij erg hard moet corrigeren dan is hij gewoon versleten.
Dus als je de kans hebt om eens uit te lezen met INPA, kijk eens hoeveel het ventiel moet corrigeren, als dat vrij veel is dan is e kans aanwezig dat hij gewoon versleten is. Iets wat ISTA bij BMW niet laat zien.
Dus als je de kans hebt om eens uit te lezen met INPA, kijk eens hoeveel het ventiel moet corrigeren, als dat vrij veel is dan is e kans aanwezig dat hij gewoon versleten is. Iets wat ISTA bij BMW niet laat zien.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: E60 Storingslampje
Goede input thijs.
Weer wat geleerd over deze motoren.
Is dat nummer15?
https://bimmercat.com/bmw/nl/search/sel ... CE/11_3732
Zie ook
https://bimmerprofs.com/oil-pressure-n-series-engines/
Weer wat geleerd over deze motoren.
Is dat nummer15?
https://bimmercat.com/bmw/nl/search/sel ... CE/11_3732
Zie ook
https://bimmerprofs.com/oil-pressure-n-series-engines/
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: E60 Storingslampje
Klopt, nr 15. en die link naar bimmerprofs omschrijft eigenlijk heel goed wat ik benoemde.
Vorig jaar kreeg ik af en toe de melding "verminderd motorvermogen" Ik heb toen de VANOS ventielen gereinigd maar dat mocht niet baten. Met INPA heb ik toen maar eens gekeken wat de ventielen aan het doen waren. het viel me toen op dat de inlaat vrij rustig en in kleine stapjes corrigeerde terwijl de uitlaat heen en weer aan het klapperen was. Ventielen vervolgens schoon gemaakt maar geen resultaat. Uiteindelijk het ventiel vervangen en meteen zag je in INPA dat de correctie veel rustiger en met beduidend kleine stapjes verliep. Ik heb het ventiel toen open gezaagd en je kon op de plunjer hele kleine doffe plekjes zien. Gezien de druk in het systeem leek het me aannemelijk dat deze slijtage voldoende lekkage veroorzaken kon om de boel te ontregelen. elektrisch werkte het ventiel verder prima. Ik heb hem buiten de auto met een PWM aangestuurd en hij opende en sloot verder naar mijn idee normaal (gewoon soepel en zonder gehaper) De enige conclusie die ik er eigenlijk uit kon trekken is dat de kleine slijtage de reden was dat de storing ontstond, ik heb sinds het vervangen ook geen storing meer gehad en op zich is het ook wel logisch te verklaren.
Het ventiel van de oldiedrukregeling is een zelfde ventiel, iets anders van vorm maar qua werking identiek. Ook deze kan dus slijten... Bij mijn ventiel ook weer geprobeerd hem te reinigen maar zonder resultaat, nieuw ventiel en probleem lijkt verholpen (rij er nog maar een week mee maar de storing kwam vaak na een dag al terug). Ik heb hem nog niet doorgezaagd maar hij ligt wel klaar hiervoor in de schuur... Aansturen heb ik al wel gedaan en ook dit ventiel lijkt elektrisch gewoon normaal te werken. Ik kan er jammergenoeg geen informatie over vinden van welke stand hij bij welke PWM moet aannemen maar ik kan wel zien dat hij over het hele regelgebied normaal en soepel beweegt.
Het ventiel testen is 5 minuten werk met INPA.
Vervangen was bij mijn auto iets meer gedoe, de dynamo moet aan de kant maar uiteindelijk binnen 45 minuten was ik klaar. Nieuw ventiel kostte me 138,- bij de dealer. (imitatie kost minder maar aangezien het gaat om de smering van de motor gok ik dat liever niet)
Vorig jaar kreeg ik af en toe de melding "verminderd motorvermogen" Ik heb toen de VANOS ventielen gereinigd maar dat mocht niet baten. Met INPA heb ik toen maar eens gekeken wat de ventielen aan het doen waren. het viel me toen op dat de inlaat vrij rustig en in kleine stapjes corrigeerde terwijl de uitlaat heen en weer aan het klapperen was. Ventielen vervolgens schoon gemaakt maar geen resultaat. Uiteindelijk het ventiel vervangen en meteen zag je in INPA dat de correctie veel rustiger en met beduidend kleine stapjes verliep. Ik heb het ventiel toen open gezaagd en je kon op de plunjer hele kleine doffe plekjes zien. Gezien de druk in het systeem leek het me aannemelijk dat deze slijtage voldoende lekkage veroorzaken kon om de boel te ontregelen. elektrisch werkte het ventiel verder prima. Ik heb hem buiten de auto met een PWM aangestuurd en hij opende en sloot verder naar mijn idee normaal (gewoon soepel en zonder gehaper) De enige conclusie die ik er eigenlijk uit kon trekken is dat de kleine slijtage de reden was dat de storing ontstond, ik heb sinds het vervangen ook geen storing meer gehad en op zich is het ook wel logisch te verklaren.
Het ventiel van de oldiedrukregeling is een zelfde ventiel, iets anders van vorm maar qua werking identiek. Ook deze kan dus slijten... Bij mijn ventiel ook weer geprobeerd hem te reinigen maar zonder resultaat, nieuw ventiel en probleem lijkt verholpen (rij er nog maar een week mee maar de storing kwam vaak na een dag al terug). Ik heb hem nog niet doorgezaagd maar hij ligt wel klaar hiervoor in de schuur... Aansturen heb ik al wel gedaan en ook dit ventiel lijkt elektrisch gewoon normaal te werken. Ik kan er jammergenoeg geen informatie over vinden van welke stand hij bij welke PWM moet aannemen maar ik kan wel zien dat hij over het hele regelgebied normaal en soepel beweegt.
Het ventiel testen is 5 minuten werk met INPA.
Vervangen was bij mijn auto iets meer gedoe, de dynamo moet aan de kant maar uiteindelijk binnen 45 minuten was ik klaar. Nieuw ventiel kostte me 138,- bij de dealer. (imitatie kost minder maar aangezien het gaat om de smering van de motor gok ik dat liever niet)
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: E60 Storingslampje
@thijsvanzwam Ze hebben 3x gereden met de E60:"10km, 50km en 70km: 3x zat de computer gekoppeld aan de auto en konden ze alles uitlezen dus ik neem aan dat ze alles wel hebben gedaan en gezien wat in hun macht was.
Zoon reed en pa keek naar de computer: ik ken de apparatuur niet maar ik neem aan dat je alles kunt uitlezen en zien wat nodig is.
BMW Dusseldorp geeft zelf aan dat BMW Specialist Karreman precies heeft gedaan wat hun ook zouden doen, zo ook de diverse handelingen.
En BMW Dusseldorp kan volgens mij met hun apparatuur nog beter dingen zien en/of uitlezen.
Ik zal iig jou gedachte zeker meenemen mocht het probleem zich weer voor gaat doen: mijn dank daarvoor
Zoon reed en pa keek naar de computer: ik ken de apparatuur niet maar ik neem aan dat je alles kunt uitlezen en zien wat nodig is.
BMW Dusseldorp geeft zelf aan dat BMW Specialist Karreman precies heeft gedaan wat hun ook zouden doen, zo ook de diverse handelingen.
En BMW Dusseldorp kan volgens mij met hun apparatuur nog beter dingen zien en/of uitlezen.
Ik zal iig jou gedachte zeker meenemen mocht het probleem zich weer voor gaat doen: mijn dank daarvoor
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: E60 Storingslampje
In de tussentijd is het alweer een paar weken geleden dat het probleem zich voor had gedaan.
Tot op heden gaat het allemaal goed, korte dagelijkse ritten van 60km en lange ritten van 300km geven voorlopig geen problemen meer.
Misschien een vervelende storing wat geen storing was maar uiteindelijk is het probleem toch opgespoord.
Je weet altijd als je een wat oudere auto/model koopt je problemen kan krijgen maar zolang deze netjes opgelost worden zie ik dat niet echt als een probleem: je hebt gewoon mazzel of je hebt pech.
Ik heb wel geleerd dat je het beste een half jaar garantie erbij moet kopen om zo toch de eerste problemen op te vangen.
Her en der lees ik wel verhalen over het feit dat de E60/E61 een bagger auto is maar dat kan ik ook zeggen over de Opel Vectra C, de Mercedes C200 Kompressor, de F11 uit 2012 van mijn collega met een vastlopende motor, de ......... kan nog wel een tijdje door blijven gaan.
Ik denk dat iedere auto/model wel zo zijn eigen problemen heeft na een bepaalde leeftijd.
Ik blijf deze E60 een mooie auto vinden en hoop er minimaal nog een ton mee te kunnen blijven rondrijden.
Tot op heden gaat het allemaal goed, korte dagelijkse ritten van 60km en lange ritten van 300km geven voorlopig geen problemen meer.
Misschien een vervelende storing wat geen storing was maar uiteindelijk is het probleem toch opgespoord.
Je weet altijd als je een wat oudere auto/model koopt je problemen kan krijgen maar zolang deze netjes opgelost worden zie ik dat niet echt als een probleem: je hebt gewoon mazzel of je hebt pech.
Ik heb wel geleerd dat je het beste een half jaar garantie erbij moet kopen om zo toch de eerste problemen op te vangen.
Her en der lees ik wel verhalen over het feit dat de E60/E61 een bagger auto is maar dat kan ik ook zeggen over de Opel Vectra C, de Mercedes C200 Kompressor, de F11 uit 2012 van mijn collega met een vastlopende motor, de ......... kan nog wel een tijdje door blijven gaan.
Ik denk dat iedere auto/model wel zo zijn eigen problemen heeft na een bepaalde leeftijd.
Ik blijf deze E60 een mooie auto vinden en hoop er minimaal nog een ton mee te kunnen blijven rondrijden.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: E60 Storingslampje
Mooi dat je deze storing niet meer hebt gezien...
En inderdaad, elke auto heeft wel iets. En zoals jij denkt over je E60 523i, zo denk ik over mijn E90 325iA. De wagen is van mij en ik ben er zeer content mee en in de tijd dat ik deze auto mag bezitten, krijgt deze het beste onderhoud wat nodig is.
En inderdaad, elke auto heeft wel iets. En zoals jij denkt over je E60 523i, zo denk ik over mijn E90 325iA. De wagen is van mij en ik ben er zeer content mee en in de tijd dat ik deze auto mag bezitten, krijgt deze het beste onderhoud wat nodig is.
Re: E60 Storingslampje
Zo dan .... dat is alweer een tijdje geleden, een kleine update.
30 maart 2020
Drukte op werk, later thuis komen te zitten met rugklachten en nu thuiswerkend ingelogd op het bedrijf.
Gelukkig maar want niets doen is niet echt iets voor mij.
Nadat ik de auto weer had opgehaald bij Dusseldorp op 17-02-2020 bij een km-stand van 181.839 km leek het allemaal weer goed te gaan.
Op 27 maart bij een km stand van 183.018 km kwam weer het bekende storingslampje / melding naar voren.
Ik heb de auto teruggebracht bij Peter Ursem in Zwaag, zoals afgesproken mocht de storing weer naar voren komen, die deze met de autoambulance naar A.J. Karreman in Andijk gaat brengen en op advies van BMW Dusseldorp de oliepomp, geleiders en ketting gaat vervangen (Dusseldorp gaf aan de auto bij hun te brengen omdat deze daar vanaf het begin in onderhoud is geweest).
Kostenplaatje wordt door Dusseldorp op €. 1.000,- euro geschat (is dat zo?)
Kan mij er ook nog steeds niet druk om maken, gebeurd allemaal nog steeds onder garantie.
Als het zo door blijft gaan worden er een heleboel belangrijke onderdelen vervangen volgens mij.
17 april 2020
De auto is alweer retour bij Autogarage Peter Ursem.
Omdat ik last had van een kleine trilling bij 80/100km/u en een lichte speling in het stuur heeft 1 van de monteurs die een BMW liefhebber is de auto met mijn toestemming meegenomen naar huis om te kijken of mijn verhaal klopte.
Dit was idd zo dus aanstaande maandag wordt er onderzoek gedaan naar deze mogelijke trilling.
Hopelijk dinsdag of woensdag weer in mijn bezit want de i20 mag wel zuiniger zijn maar mis wel de E60 op alle fronten.
30 maart 2020
Drukte op werk, later thuis komen te zitten met rugklachten en nu thuiswerkend ingelogd op het bedrijf.
Gelukkig maar want niets doen is niet echt iets voor mij.
Nadat ik de auto weer had opgehaald bij Dusseldorp op 17-02-2020 bij een km-stand van 181.839 km leek het allemaal weer goed te gaan.
Op 27 maart bij een km stand van 183.018 km kwam weer het bekende storingslampje / melding naar voren.
Ik heb de auto teruggebracht bij Peter Ursem in Zwaag, zoals afgesproken mocht de storing weer naar voren komen, die deze met de autoambulance naar A.J. Karreman in Andijk gaat brengen en op advies van BMW Dusseldorp de oliepomp, geleiders en ketting gaat vervangen (Dusseldorp gaf aan de auto bij hun te brengen omdat deze daar vanaf het begin in onderhoud is geweest).
Kostenplaatje wordt door Dusseldorp op €. 1.000,- euro geschat (is dat zo?)
Kan mij er ook nog steeds niet druk om maken, gebeurd allemaal nog steeds onder garantie.
Als het zo door blijft gaan worden er een heleboel belangrijke onderdelen vervangen volgens mij.
17 april 2020
De auto is alweer retour bij Autogarage Peter Ursem.
Omdat ik last had van een kleine trilling bij 80/100km/u en een lichte speling in het stuur heeft 1 van de monteurs die een BMW liefhebber is de auto met mijn toestemming meegenomen naar huis om te kijken of mijn verhaal klopte.
Dit was idd zo dus aanstaande maandag wordt er onderzoek gedaan naar deze mogelijke trilling.
Hopelijk dinsdag of woensdag weer in mijn bezit want de i20 mag wel zuiniger zijn maar mis wel de E60 op alle fronten.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: E60 Storingslampje
Nou, dat is in ieder geval de laatste E60 die ze met garantie verkopen gok ik zo... Respect dat je het zo lang volhoudt, als ik met mijne (530i) elke maand bij de garage sta, is m'n geduld na een maand of 3 op. Hopelijk is het na je garantieperiode een beetje over met de problemen, want dan gaat het nog geld kosten ook
E46 320i: 2018 - 2019
E60 530i: 2019 - heden
E60 530i: 2019 - heden
Re: E60 Storingslampje
Helaas .... einde tijdperk BMW 5 serie, ik ben er helemaal klaar mee.
De storing blijft zich voort te doen en dat kan ik straks niet gebruiken als ik met mijn vrouw naar het ziekenhuis moet gaan ivm chemo's en dergelijke (er is helaas borstkanker bij haar geconstateerd).
Gekocht met 176.679km zes maanden geleden, nu met een 184.798km op de teller, net boven de 8.000km ermee kunnen rijden.
En om eerlijk te zijn ben ik de duitsers een beetje zat: eerst de Vectra C 2.2 Direct, toen de Mercedes C200 Kompressor en nu de BMW 523i.
Ik heb een zeer goed gesprek met de verkopers van Automobielbedrijf Peter Ursem te Zwaag gehad.
Hun treft absoluut geen schuld, ze hebben er alles aan gedaan en flinke onkosten gemaakt om het probleem te verhelpen.
Ik laat het dan ook verder aan hun over wat ze ermee gaan doen: het zelf nog onderzoeken of het overlaten aan een gespecialiseerd bedrijf.
Ik heb nu ook mijn vrouw de keuze laten bepalen, anders had ik misschien toch weer een duitser genomen.
Na veel praten en handelen, tenslotte gaat het altijd geld kosten, hebben we een keuze kunnen maken.
Kost ook wat extra geld omdat ik er 5 jaar op voorruit ben gegaan.
Na jaren europees te hebben gereden stap ik weer over naar een japanse auto.
Mijn vrouw wilde ook graag een hogere instap hebben en ik had daar geen moeite mee, mijn enige eis was dat het een 2.0lt zou blijven.
Het is een Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two automaat geworden uit 2012, uitgebreide uitvoering, volledig dealer onderhouden.
Een hoge instapper, moet bekennen dat het mij nog bevalt ook. De ruimte achterin is mooi meegenomen.
- wit parelmoer
- 18" velgen
- lederen interieur
- trekhaak los
- elektrische schuif/kanteldak
- DVD systeem in hoofdsteunen (niet dat ik daar gebruik van zal gaan maken)
- etc.etc.
Ik krijg daarnaast:
- 12 maanden BOVAG garantie
- 12 maanden Mitsubishi Mobiliteitsservice
- nieuwe APK en volle tank benzine
en alles wat er normaal er nog bij hoort.
Ik ben absoluut zeer te spreken over deze garage en hun manier van omgaan met hun klanten.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de hulp die jullie mij hebben gegeven met het zoeken naar een mogelijke oorzaak van deze terugkomende storing.
Misschien kom ik ooit weer eens terug met een andere BMW, de tijd zal het leren.
Het is erg jammer dat het allemaal zo gegaan is maar de mensen di aldaar werken zijn super, kan het niet anders formuleren.
De storing blijft zich voort te doen en dat kan ik straks niet gebruiken als ik met mijn vrouw naar het ziekenhuis moet gaan ivm chemo's en dergelijke (er is helaas borstkanker bij haar geconstateerd).
Gekocht met 176.679km zes maanden geleden, nu met een 184.798km op de teller, net boven de 8.000km ermee kunnen rijden.
En om eerlijk te zijn ben ik de duitsers een beetje zat: eerst de Vectra C 2.2 Direct, toen de Mercedes C200 Kompressor en nu de BMW 523i.
Ik heb een zeer goed gesprek met de verkopers van Automobielbedrijf Peter Ursem te Zwaag gehad.
Hun treft absoluut geen schuld, ze hebben er alles aan gedaan en flinke onkosten gemaakt om het probleem te verhelpen.
Ik laat het dan ook verder aan hun over wat ze ermee gaan doen: het zelf nog onderzoeken of het overlaten aan een gespecialiseerd bedrijf.
Ik heb nu ook mijn vrouw de keuze laten bepalen, anders had ik misschien toch weer een duitser genomen.
Na veel praten en handelen, tenslotte gaat het altijd geld kosten, hebben we een keuze kunnen maken.
Kost ook wat extra geld omdat ik er 5 jaar op voorruit ben gegaan.
Na jaren europees te hebben gereden stap ik weer over naar een japanse auto.
Mijn vrouw wilde ook graag een hogere instap hebben en ik had daar geen moeite mee, mijn enige eis was dat het een 2.0lt zou blijven.
Het is een Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two automaat geworden uit 2012, uitgebreide uitvoering, volledig dealer onderhouden.
Een hoge instapper, moet bekennen dat het mij nog bevalt ook. De ruimte achterin is mooi meegenomen.
- wit parelmoer
- 18" velgen
- lederen interieur
- trekhaak los
- elektrische schuif/kanteldak
- DVD systeem in hoofdsteunen (niet dat ik daar gebruik van zal gaan maken)
- etc.etc.
Ik krijg daarnaast:
- 12 maanden BOVAG garantie
- 12 maanden Mitsubishi Mobiliteitsservice
- nieuwe APK en volle tank benzine
en alles wat er normaal er nog bij hoort.
Ik ben absoluut zeer te spreken over deze garage en hun manier van omgaan met hun klanten.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de hulp die jullie mij hebben gegeven met het zoeken naar een mogelijke oorzaak van deze terugkomende storing.
Misschien kom ik ooit weer eens terug met een andere BMW, de tijd zal het leren.
Het is erg jammer dat het allemaal zo gegaan is maar de mensen di aldaar werken zijn super, kan het niet anders formuleren.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: E60 Storingslampje
Ik wens je vrouw en jou (en familie) heel veel kracht en liefde toe! Zorgen over een auto kun je er dan niet bij hebben inderdaad.
Zoals zoveel heb ik de ziekte (longkanker) van heel dichtbij meegemaakt en dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Sterkte de komende tijd.
Zoals zoveel heb ik de ziekte (longkanker) van heel dichtbij meegemaakt en dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Sterkte de komende tijd.
Re: E60 Storingslampje
Dank je wel @Edward
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat