bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
beste BMW fans,
Ik ben in een bezit van een E60 525XI N53. Ik kom er niet meer uit dus bij deze aan jullie een vraag.
Mijn auto trilt tussen de 100/120kmh. Als ik eronder rij of er boven is de trilling weg. De banden zijn gebalanceerd al zeker 6x de draagarm rubbers zijn nagekeken en zelfs vervangen. De fuseekogels zijn nog oke, de velgen zijn nagekeken op kromheid, me spoor verbreders zijn achter opnieuw afgesleept, er zitten bridgstone banden onder van 225/45/18. Nou moeten mijn injectoren ook vervangen worden omdat de auto trilt als die koud is maar erna loopt de auto gewoon weer normaal, maar lijkt me sterk dat dat met de trilling te maken heeft.
ik weet me echt geen raad meer, dus als er iemand is die hetzelfde heeft meegemaakt laat het me aub weten. Alle informatie en ervaringen zijn welkom.
bedankt voor jullie aandacht alvast.
Ik ben in een bezit van een E60 525XI N53. Ik kom er niet meer uit dus bij deze aan jullie een vraag.
Mijn auto trilt tussen de 100/120kmh. Als ik eronder rij of er boven is de trilling weg. De banden zijn gebalanceerd al zeker 6x de draagarm rubbers zijn nagekeken en zelfs vervangen. De fuseekogels zijn nog oke, de velgen zijn nagekeken op kromheid, me spoor verbreders zijn achter opnieuw afgesleept, er zitten bridgstone banden onder van 225/45/18. Nou moeten mijn injectoren ook vervangen worden omdat de auto trilt als die koud is maar erna loopt de auto gewoon weer normaal, maar lijkt me sterk dat dat met de trilling te maken heeft.
ik weet me echt geen raad meer, dus als er iemand is die hetzelfde heeft meegemaakt laat het me aub weten. Alle informatie en ervaringen zijn welkom.
bedankt voor jullie aandacht alvast.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Over je werkelijke trillingen kan ik je geen uitsluitsel geven. Als je bij mij om de hoek zou wonen, had je bij wijze van spreken een set kunnen proberen. (echter jij hebt X-drive ...dus dat gaat niet lukken ivm ET).
Jeetje..zoveel variabelen. Dat is het vervelende van een resonantie effect...
Kan je nog adviseren om die spoorverbreders er even tussen uit te laten als dat mogelijk is. "zonder je op kosten te jagen"
Wat betreft slecht lopen van een n53 motor bij/na koud start, wordt wel eens de link gelegd met carbonbuild up in het inlaattraject.
Dit heeft te maken met de injectie strategie tijdens een koudstart. Wanneer er carbonbuild is, verstoort dit het mengsel wat in de zuiger komt. Heb er op bimmerprofs over gelezen. Ik weet even niet of dit alleen van toepassing is bij F11 modellen met n53 met DME versie "X" (als in versie die ik zo niet weet). Maar heel veel DI motoren zoals de TSI van VAG werken ook zo.
Misschien is dit nog iets om te inspecteren VOORDAT je dure/nieuwe injectoren vervangt? Of je carterventilatie is aan de beurt...hangt een beetje af hoe membraam is geschreurd.
Mijn 523i N53 heeft reeds 180 dkm gelopen, en durf even niet te zeggen hoe mijn inlaattraject eruit ziet maar hij start nog perfect en loopt mooi rond. Dus ik laat het nog voor wat het is.
Jeetje..zoveel variabelen. Dat is het vervelende van een resonantie effect...
Kan je nog adviseren om die spoorverbreders er even tussen uit te laten als dat mogelijk is. "zonder je op kosten te jagen"
Wat betreft slecht lopen van een n53 motor bij/na koud start, wordt wel eens de link gelegd met carbonbuild up in het inlaattraject.
Dit heeft te maken met de injectie strategie tijdens een koudstart. Wanneer er carbonbuild is, verstoort dit het mengsel wat in de zuiger komt. Heb er op bimmerprofs over gelezen. Ik weet even niet of dit alleen van toepassing is bij F11 modellen met n53 met DME versie "X" (als in versie die ik zo niet weet). Maar heel veel DI motoren zoals de TSI van VAG werken ook zo.
Misschien is dit nog iets om te inspecteren VOORDAT je dure/nieuwe injectoren vervangt? Of je carterventilatie is aan de beurt...hangt een beetje af hoe membraam is geschreurd.
Mijn 523i N53 heeft reeds 180 dkm gelopen, en durf even niet te zeggen hoe mijn inlaattraject eruit ziet maar hij start nog perfect en loopt mooi rond. Dus ik laat het nog voor wat het is.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Bedankt voor je reactie,
Spoorverbreders zijn al eraf gehaald en geprobeerd maar het probleem blijft. Ik heb echt elke optie geprobeerd maar iedere keer geen oplossing. Over de injectoren die zijn uitgelezen met ista en er is naar gekeken naar de waardes. Schijnt dat bank 4 en 6 bijna niet meer werken. Ze zeiden tegen mij dat je dan meteen alle injectoren beter kunt vervangen. Ik zit niet echt met de injectoren maar met de trilling, het maakt het rijden echt walgelijk. ik heb de assen voor ook na laten kijken op spelingen maar dat is echt minimaal. Ik weet het echt niet meer.
Spoorverbreders zijn al eraf gehaald en geprobeerd maar het probleem blijft. Ik heb echt elke optie geprobeerd maar iedere keer geen oplossing. Over de injectoren die zijn uitgelezen met ista en er is naar gekeken naar de waardes. Schijnt dat bank 4 en 6 bijna niet meer werken. Ze zeiden tegen mij dat je dan meteen alle injectoren beter kunt vervangen. Ik zit niet echt met de injectoren maar met de trilling, het maakt het rijden echt walgelijk. ik heb de assen voor ook na laten kijken op spelingen maar dat is echt minimaal. Ik weet het echt niet meer.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Uhm...ja dan zou ik zeggen laat eerst je motor goed lopen voordat je aan het trillingsprobleem begint. Cardanas met wat er op en aan zit laten inspecteren?
Succes.
Succes.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Cardanas,hardyschijf,cardanaslager en eventueel alles wat er mee te maken heeft is gecontroleerd. Maarja, blijft de trilling behouden .
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
De goedkoopste en eigenlijk eerste stap is je velgen/banden even wisselen. Probeer even een setje uit van iemand die geen trillingen heeft, als je die mogelijkheid hebt. De E60/61 is heel erg gevoelig. Ik had eerst een vrij goedkoop setje met banden gekocht, hagelnieuw, maar kreeg ze niet trillingsvrij. Andere set gekocht, laten balanceren op een Hunter en weg was de trilling. Verder kan het van alles zijn, zoals hierboven aangegeven.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Blijft een vreemd thema. Ik heb één set 17" velgen waar aan de binnenkant zichtbaar een deuk inzit. En ik heb niet abnormaal last van trillingen, zijn gewoon gebalanceerd. ik heb dan ook niet het gevoel dat de wagen gevoelig is voor trillingen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Auto met Xdrive is en blijft een lastig te diagnosticeren als er ergens een fout in de aandrijving zit.
.
Hoe staat het met je profiel van je banden tussen voor en achter? Hier mag maximaal 2mm verschil tussen zitten.
Merk en type banden hetzelfde voor en achter? Zo niet, kan een oorzaak zijn. Zo te lezen is merk Bridgestone, maat is hetzelfde. maar type banden hetzelfde?
Met breedset dien je banden met BMW ster te monteren!
Is de olie van je Xdrive (Transfer case/tussenbak) al eens vervangen? Dit doen garages/dealers zo goed als nooit maar advies is dit elke 50K km te doen of gewoon bij elke beurt meenemen. Zal niet zeggen dat die een oorzaak is maar als deze nog nooit vervangen is kan dit ook problemen oplossen, met name het bonken in bochten verdwijnt hiermee. Mogelijk dat je Xdrive iets probeert te compenseren wat je nu ervaart als trilling
Zelf met mijn vorige auto, X3, problemen gehad met de kruiskoppeling die op hogere snelheid een zagend geluid gaf. Na demontage van de carndanas bleek deze niet meer vrij te kunnen bewegen en knakte met elke draai. Mogelijk dat je die nog kunt checken.
.
Hoe staat het met je profiel van je banden tussen voor en achter? Hier mag maximaal 2mm verschil tussen zitten.
Merk en type banden hetzelfde voor en achter? Zo niet, kan een oorzaak zijn. Zo te lezen is merk Bridgestone, maat is hetzelfde. maar type banden hetzelfde?
Met breedset dien je banden met BMW ster te monteren!
Is de olie van je Xdrive (Transfer case/tussenbak) al eens vervangen? Dit doen garages/dealers zo goed als nooit maar advies is dit elke 50K km te doen of gewoon bij elke beurt meenemen. Zal niet zeggen dat die een oorzaak is maar als deze nog nooit vervangen is kan dit ook problemen oplossen, met name het bonken in bochten verdwijnt hiermee. Mogelijk dat je Xdrive iets probeert te compenseren wat je nu ervaart als trilling
Zelf met mijn vorige auto, X3, problemen gehad met de kruiskoppeling die op hogere snelheid een zagend geluid gaf. Na demontage van de carndanas bleek deze niet meer vrij te kunnen bewegen en knakte met elke draai. Mogelijk dat je die nog kunt checken.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Bedankt voor jullie reacties !
Ik heb inderdaad van alles laten nakijken, vandaag nog alle 6 injectoren verwisselt ( auto trilde bij koude start ) . De bandentest is voor en achter hetzelfde, de tussenbak olie is reeds bij de bmw dealer ververst.
De monteur ging vandaag de snelweg op en zij dat het te maken had met of me banden of me velgen. Weet eigenlijk niet eens of ze origineel zijn. Er zit op dit moment Frankfurt velgen onder met een banden maat van 245/40/r18 97y onder.
Hij zij dat imitatie velgen niet echt aan te raden was op zulke type auto’s door dit soort problemen. Nu wil ik hem best wel geloven op zijn woord maar moet toch eerst zekerheid hebben voordat ik op zoek ga naar een nieuwe set velgen. Vind het aan de ene kant ook raar dat imitatie velgen echt zoveel invloed kunnen hebben, ik bedoel ze zijn niet krom etc.
Ik heb inderdaad van alles laten nakijken, vandaag nog alle 6 injectoren verwisselt ( auto trilde bij koude start ) . De bandentest is voor en achter hetzelfde, de tussenbak olie is reeds bij de bmw dealer ververst.
De monteur ging vandaag de snelweg op en zij dat het te maken had met of me banden of me velgen. Weet eigenlijk niet eens of ze origineel zijn. Er zit op dit moment Frankfurt velgen onder met een banden maat van 245/40/r18 97y onder.
Hij zij dat imitatie velgen niet echt aan te raden was op zulke type auto’s door dit soort problemen. Nu wil ik hem best wel geloven op zijn woord maar moet toch eerst zekerheid hebben voordat ik op zoek ga naar een nieuwe set velgen. Vind het aan de ene kant ook raar dat imitatie velgen echt zoveel invloed kunnen hebben, ik bedoel ze zijn niet krom etc.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Imitatie velgen kunnen ook gewoon prima zijn. Belangrijk is om ze echt op een Hunter of dergelijk bandenapparaat te laten balanceren, op een "gewoon" bandenapparaat ga je niet alles er uit halen. Maar zoals ik al schreef, het beste kun je een andere set proberen waarvan je zeker weet dat ze trillingsvrij zijn op de wagen waar ze op zitten, dan op de jouwe plaatsen. Of je moet de mogelijkheid hebben om een nieuwe set te mogen proberen, maar ook die kunnen trillen.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Beste leden,
Ik heb vandaag een nieuwe set velgen origineel onder me auto laten zetten en vervolgens mee gaan rijden. Helaas is er nog steeds trilling zowel in het stuur als in de stoel. De monteurs weten geen raad meer en ik ook niet meer. Is er iemand die wel een vermoeden heeft van wat er aan de hand is ? Alle opties zijn geprobeerd maar zonder resultaat.
Mvg,
Ik heb vandaag een nieuwe set velgen origineel onder me auto laten zetten en vervolgens mee gaan rijden. Helaas is er nog steeds trilling zowel in het stuur als in de stoel. De monteurs weten geen raad meer en ik ook niet meer. Is er iemand die wel een vermoeden heeft van wat er aan de hand is ? Alle opties zijn geprobeerd maar zonder resultaat.
Mvg,
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Veerschotels (gewoon ff checken), motor ophanging rubbers (!) en je versnellingsbak ophanging controleren.
Je auto is schadevrij?
Je auto is schadevrij?
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Zover ik het weet is de auto schade vrij, ze zeiden vandaag dat ik me assen moest controleren maarja dat gaat niet zo makkelijk.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Had nog niet gereageerd, maar ik herken dit wel. Ik heb een 530i (geen Xdrive) en tussen 110 en 130 ook last van, maar niet altijd, het is ook weleens weg. Op mijn vorige 4 banden had ik er last van, en nu er 4 nieuwe op zitten en uitgelijnd, nog steeds last van, wel iets minder, zo lijkt het. Ik heb een tijdje terug ook gezocht op dit euvel en ik meen te herinneren dat meer mensen er last van hebben, zonder succes met onderdelen vervangen. Ik probeer me er maar niet aan te storen, geen zin om eindeloos geld ertegenaan te gooien, zonder oplossing, maar voor een auto van deze klasse kan het eigenlijk niet...
E46 320i: 2018 - 2019
E60 530i: 2019 - heden
E60 530i: 2019 - heden
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
waarom rijden wij eigenlijk met deze , als je pech hebt , geldverslindende machines.
omdat het een BMW is natuurlijk.
omdat het een BMW is natuurlijk.