Goedemorgen,
Gistermiddag zou ik de auto weer pakken nadat deze ongeveer 1,5 uur had stilgestaan. Ik zou wegrijden en het viel mij op dat ik geen stuurbekrachtiging had, het stuur draaide zeer zwaar. Praktisch gelijk op dat moment kreeg ik de melding "Storing Dynamo!" in het iDrive scherm. De auto snel uitgezet en bij het openzetten van de kap kwam mij een lucht van verbrand rubber tegemoet. Er is dus iets vastgelopen en de riem heeft daar vermoedelijk overheen gelopen en de verbrande lucht gecreëerd.
Ik had gelijk het vermoeden dat mijn dynamo het had begeven. Maar het kan natuurlijk ook een een poelie zijn die vast zit of bijvoorbeeld de stuurpomp...
Ik ben van plan vanmiddag even op verder onderzoek uit te gaan maar ben benieuwd of iemand bekend is met de instructies als de dynamo wel vervangen moet worden. Ik zie namelijk verschillende video's op YouTube. De 1 haalt de bodemplaat eraf en haalt via de onderkant de dynamo eraf terwijl de ander de pomp van de stuurbekrachtiging los haalt en de dynamo van boven eruit haalt. Ik lees ook verschillende zaken over dynamic drive, dit heeft mij auto volgens mij niet.
Ik ben benieuwd naar de input.
E61 525d 2009 Storing Dynamo en zwaar sturen
Re: E61 525d 2009 Storing Dynamo en zwaar sturen
kijk even of de spanner nog goed vast zit, bij mij was de centrale bout geknapt waardoor de riem los was gelopen. gelukkig niet klem komen te zitten met (ernstige) gevolgschade.
en aangezien de riem er nu toch af ligt: voel even aan "the usual suspects" of die zwaar lopen/vast zitten. aircopomp/dyname/stuurbekrachtiging als je die hebt
en aangezien de riem er nu toch af ligt: voel even aan "the usual suspects" of die zwaar lopen/vast zitten. aircopomp/dyname/stuurbekrachtiging als je die hebt
Re: E61 525d 2009 Storing Dynamo en zwaar sturen
Multiriem gedeelte visueel bekijken...
Newtis.info kan je vrij concrete instructies geven om een en ander te vervangen..(afh of iemand jouw zo tips kan geven)
Newtis.info kan je vrij concrete instructies geven om een en ander te vervangen..(afh of iemand jouw zo tips kan geven)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: E61 525d 2009 Storing Dynamo en zwaar sturen
Jouw krukas polie is heel waarschijnlijk stuk, de rubber ophanging hiervan is gescheurd dit geeft de geur.. Best vervangen door een originele wil je 100% zeker vrij zijn van trillingen. Die gaan typisch stuk als de airco harder moet werken bij warmer weer.
Sommige hebben geluk met een aftermarket, je kan het proberen maar de beste is de OEM.
Hieronder een foto van de mijne, die ziet er ook niet zo fris meer uit, je kan de scheurtjes zien in de rubber.
Zelf vervangen kan, moeilijkheid is de motor blokkeren bij een automaat, dit kan je doen op de tanden waar de startmotor op ingrijpt, De airco riem heeft geen spanner, ik zou hem doorknippen en vervangen. Normaal heb je een tool nodig om deze er terug op te zetten, je kan deze er ook zonder tool opkrijgen maar dit gaat wat meer moeite kosten.
Sommige hebben geluk met een aftermarket, je kan het proberen maar de beste is de OEM.
Hieronder een foto van de mijne, die ziet er ook niet zo fris meer uit, je kan de scheurtjes zien in de rubber.
Zelf vervangen kan, moeilijkheid is de motor blokkeren bij een automaat, dit kan je doen op de tanden waar de startmotor op ingrijpt, De airco riem heeft geen spanner, ik zou hem doorknippen en vervangen. Normaal heb je een tool nodig om deze er terug op te zetten, je kan deze er ook zonder tool opkrijgen maar dit gaat wat meer moeite kosten.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: E61 525d 2009 Storing Dynamo en zwaar sturen
Bedankt voor de input heren!
@tom_il: Je hebt gelijk, het is inderdaad de krukaspoelie. Dit is een klusje dat ik mooi door mijn BMW specialist laat doen en er komt weer een OEM poelie op. Aftermarket onderdelen doe ik liever ook niet, helemaal niet met dit soort kritische componenten.
@tom_il: Je hebt gelijk, het is inderdaad de krukaspoelie. Dit is een klusje dat ik mooi door mijn BMW specialist laat doen en er komt weer een OEM poelie op. Aftermarket onderdelen doe ik liever ook niet, helemaal niet met dit soort kritische componenten.