gekke Shadow storingen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
xilent

gekke Shadow storingen

Bericht door xilent » 06 mei 2020, 14:38

Beste,

Zit al tijdje met de volgende vraag,

Heb met mijn BMW Scanner in de DME een aantal wazige fouten zitten waarvan ik niet weet hoe deze erin komen of de oorzaak daarvan. Wellicht kan een van jullie het mij vertellen.

Het gaat om de volgende onderdelen.

DME -> Shadow-memory:
6E/00 - Activation, A/C compressor
70/00 - Activation, DISA valve
71/00 - Activation, tank-venting valve
73/00 - Activation, map cooling
7D/00 - Signal, oxygen sensor before cat.conv.
7E/00 - Signal, CAN ASC
81/00 - Request, CAN EGS
82/00 - Signal, CAN IKE
83/00 - Signal, road speed
89/00 - Signal, knock sensor 1
8A/00 - Signal, knock sensor 2
8B/00 - Signal, oxygen sensor after cat.conv.
8D/00 - Oxygen-sensor control, control limit
8E/00 - Knock control, self-test
8F/00 - Control units, self-test

Deze kan ik noch wissen of verwijderen maar ze komen elke keer terug.

Ben benieuwd.

Gr en alvast bedankt.

Sander
Farhen sie kein bmw, dann ist fahren langweilig

Bmw E30 '88 M10B18 Coach bmw swartz (Sold)
Bmw E46 '02 M54B22 Cabrio TitanSilber (Sold)
BMW E46 '99 M43B19 Touring Stahlblau

thijsvanzwam

Re: gekke Shadow storingen

Bericht door thijsvanzwam » 07 mei 2020, 07:05

Dit is het schaduw geheugen van de computer. Daar slaat hij bepaalde storingen in op die relevant zijn voor het lopen van de motor en die langere tijd aanwezig zijn geweest. Een reden hiervoor is dat dit storingen betreft die invloed hebben op de milieuprestaties van je auto.

Wanneer er een storing in bijvoorbeeld je lambdaregeling ontstaat slaat hij dit eerst in het gewone geheugen op. Hij gaat de storing dan “in de gaten” houden. Komt het vaker voor dan een vooraf opgegeven hoeveelheid keer dan zet hij het weg in het lange termijn geheugen omdat het een serieus probleem kan zijn.
Jouw scanner kan alleen het korte termijn (laten we het geheugen zo even noemen) geheugen wissen, echter vult hij dit geheugen meteen weer aan vanuit het lange termijn geheugen als je de auto start.

Het lange termijn geheugen kun je wissen met INPA, dan zijn de storingen weg. Let wel op dat hij inmiddels de adaptiewaarden ook heeft aangepast op deze storingen dus wissen alleen kan sommige storingen weer laten terugkomen.
Wil je het echt goed doen dan wis je de storingen met INPA en verwijder je de adaptiewaarden ook meteen. Dan even goed uitzoeken hoe je de adaptiewaarden opnieuw inleert om alles weer te krijgen zoals het hoort. Let wel op, je moet er zeker van zijn dat de genoemde onderdelen in het storing overzicht ook echt probleemvrij zijn. Overigens als ik dat lijstje zo bekijk zou ik eerst eens kijken of je motor en dme wel een goede massa hebben, zijn namelijk wel heel veel door de dme bediende componenten die storingen geven... duidt eerder op een storing in je dme zelf dan de genoemde componenten. Controleer anders ook de stekker van je dme eens op corrosie.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”