Kreeg eergister tijdens het rijden spontaan de melding Trans failsafe prog. in beeld, het ABS lampje ging branden en de auto ging in een soort noodloop (vermogenverlies en de gasrespons was heel traag). Auto aan de kant gezet, helemaal uit gezet, minuutje gewacht en weer gestart en gaan rijden. Paar honderd meter verderop wederom.
Auto op de oprit gezet thuis, even geen aandacht aan geschonken en gister geen probleem en vandaag ook niet.
Vermogen is weer goed, geen ABS lampje en de melding is ook weg.
Gewoon zo laten? Of is er met uitlezen nog relevante info op te vragen wat dit precies was?
Als ik Google en binnen dit forum zoek op deze melding kom ik de meest verschillende zaken tegen, van kapotte ABS sensoren, tot accu's vervangen, tot zelfs defecte automaatbakken.
foutmelding Trans failsafe prog.
- Aron van der Eijk
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 12 feb 2020, 12:18
Re: foutmelding Trans failsafe prog.
Ik heb deze onlangs ook gehad (zonder vermogensverlies overigen). De melding kwam voor het eerst toen ook de cruise control wegviel en werd opgevolgd met een hele kerstboom aan lampjes op het dashbord.
Na google heb ik toen een ABS sensor vervangen - daarmee was het verholpen.
Na google heb ik toen een ABS sensor vervangen - daarmee was het verholpen.
Re: foutmelding Trans failsafe prog.
Dankje, dan zoek ik het ook even in die hoek. Auto met voor de APK, dus misschien dan ook maar even aan de stekker hangen.
Het typische is wel, dat deze melding kwam, een paar minuten nadat ik de wasstraat uit reed. Een grote wasstraat waar je doorheen getrokken wordt op een band. Had een uitgebreid programma met bodemwassen enz.
Misschien heeft het er iets mee te maken? Een harde waterstraal op een sensor of kabeltje gekomen die daardoor getriggerd is?
Het typische is wel, dat deze melding kwam, een paar minuten nadat ik de wasstraat uit reed. Een grote wasstraat waar je doorheen getrokken wordt op een band. Had een uitgebreid programma met bodemwassen enz.
Misschien heeft het er iets mee te maken? Een harde waterstraal op een sensor of kabeltje gekomen die daardoor getriggerd is?
Re: foutmelding Trans failsafe prog.
Uitlezen en a.d.h.v de verschillende foutcodes een richting zoeken waar de oorzaak kan liggen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: foutmelding Trans failsafe prog.
Voor de mensen die de afloop nog interessant vinden... Auto uit laten lezen en deze bleek een behoorlijke lijst aan storingen te bevatten. Alles eruit gegooid, monteur gaat een stuk rijden om te kijken welke storing er als eerste in komt en dus waarschijnlijk de boel triggert. Dit bleek een ABS storing te zijn. Uiteindelijk blijkt het de ABS computer te zijn, dat komt vaak voor volgens hem. Door de ABS storing schoot de automaatbak in noodloop waardoor er nauwelijks mee te rijden viel. Nu is het weer in orde. Nieuwe apk erop en verder prima.
Enige bijkomende ding wat ik ook laat doen is een andere visco. Deze draait ook bij weinig toeren en inspanning behoorlijk fanatiek mee.
Enige bijkomende ding wat ik ook laat doen is een andere visco. Deze draait ook bij weinig toeren en inspanning behoorlijk fanatiek mee.
Re: foutmelding Trans failsafe prog.
Dat is inderdaad een bekend euvel.
Wat betreft je visco, als deze kapot is, of slecht, dan draait hij toch juist niet meer mee, of nauwelijks, en veroorzaakt een te hoge motortemperatuur bij zware belasting/heet weer.
Op mijn daily, weliswaar geen BMW, heb ik deze onlangs laten vervangen omdat de temperatuur te hoog op liep, nadat eerder al de waterpomp was vervangen en de thermostaat, de nieuwe visco draait bijna continue. Nu heb ik weleens gelezen dat er verschillende types zijn.
Wat betreft je visco, als deze kapot is, of slecht, dan draait hij toch juist niet meer mee, of nauwelijks, en veroorzaakt een te hoge motortemperatuur bij zware belasting/heet weer.
Op mijn daily, weliswaar geen BMW, heb ik deze onlangs laten vervangen omdat de temperatuur te hoog op liep, nadat eerder al de waterpomp was vervangen en de thermostaat, de nieuwe visco draait bijna continue. Nu heb ik weleens gelezen dat er verschillende types zijn.