Gereviseerde versnellingsbak E61 530xi Chris
Gereviseerde versnellingsbak E61 530xi Chris
Hoi, mijn naam is Chris en ik ben nieuw in het E61 forum.
Ik heb twee weken geleden een 530xi touring uit 2007 gekocht. Hiervoor had ik een E39 530i.
Mijn nieuwe auto ziet er zowel vanbinnen als vanbuiten nog erg goed uit. Met 217.000 km op de teller is de conclusie dat de vorige eigenaar (eerst lease en daarna als particulier mee gereden) er met liefde mee om is gegaan.
Qua opties ben ik dik tevreden, een korte impressie:
- Elektrisch verstelbare lederen stoelen met memory
- Stoelverwarming
- Heads up display
- M-sport pakket
- Panoramadak (dat werkt)
- Elektrische buitenspiegels met parkeerfunctie
- Trekhaak
Helaas zijn er wel wat gebreken naar voren gekomen, met als ergste een versnellingsbak die op is. Dit kwam pas op de derde dag na aankoop naar voren. Midden op de snelweg kreeg ik een melding dat er problemen met de transmissie waren. Een diagnose bij Abraham Sluyter in Rotterdam wees uit dat de bak gereviseerd moest worden. Dat is een prijzig klusje, dus een behoorlijk tegenvaller. Gelukkig deel ik deze kosten met de verkoper, een dealer die de auto ook maar een paar dagen in bezit heeft gehad.
heb er dus maar drie dagen in gereden en wacht nu tot ik hem volgende week weer bij Sluyter op kan halen, hopelijk als nieuw...
Zijn er nog een paar kleine dingen die ik in de specifieke forums zal navragen.
Nu wat foto's:
En mijn BMW geschiedenis:
Ik heb twee weken geleden een 530xi touring uit 2007 gekocht. Hiervoor had ik een E39 530i.
Mijn nieuwe auto ziet er zowel vanbinnen als vanbuiten nog erg goed uit. Met 217.000 km op de teller is de conclusie dat de vorige eigenaar (eerst lease en daarna als particulier mee gereden) er met liefde mee om is gegaan.
Qua opties ben ik dik tevreden, een korte impressie:
- Elektrisch verstelbare lederen stoelen met memory
- Stoelverwarming
- Heads up display
- M-sport pakket
- Panoramadak (dat werkt)
- Elektrische buitenspiegels met parkeerfunctie
- Trekhaak
Helaas zijn er wel wat gebreken naar voren gekomen, met als ergste een versnellingsbak die op is. Dit kwam pas op de derde dag na aankoop naar voren. Midden op de snelweg kreeg ik een melding dat er problemen met de transmissie waren. Een diagnose bij Abraham Sluyter in Rotterdam wees uit dat de bak gereviseerd moest worden. Dat is een prijzig klusje, dus een behoorlijk tegenvaller. Gelukkig deel ik deze kosten met de verkoper, een dealer die de auto ook maar een paar dagen in bezit heeft gehad.
heb er dus maar drie dagen in gereden en wacht nu tot ik hem volgende week weer bij Sluyter op kan halen, hopelijk als nieuw...
Zijn er nog een paar kleine dingen die ik in de specifieke forums zal navragen.
Nu wat foto's:
En mijn BMW geschiedenis:
Laatst gewijzigd door Christo op 14 mei 2020, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Opnieuw voorstellen: E61 530xi Chris
De auto is bijna twee weken in mijn bezit, maar heb er nog maar een paar dagen in kunnen rijden. Vandaag heb ik hem weer opgehaald bij A. Sluyter transmissietechniek in Rotterdam. Zoals hierboven al aangekaart waren er problemen met de versnellingsbak. Nadat de bak open was kwamen er helaas nog meer problemen naar boven, er was ook iets mis met de X aandrijving. Extra kostenpost dus. En nadat alles was teruggeplaatst, en het testen kon beginnen, bleek dat ook de mechatronic niet goed werkte. Ook die moest vervangen worden. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een gepeperde rekening van € 5.000,-. De helft van wat de auto gekost heeft. Behoorlijke tegenvaller, maar als je eenmaal A hebt gezegd....
Hieronder wat fotootjes voor de liefhebbers. Persoonlijk wordt ik er niet wijs uit, maar ik vertrouw op de specialist.
Bij uitlezen kwamen er ook nog drie motorische storingen naar boven. Nu hoop ik natuurlijk dat dit niet de grootste problemen/. kosten zullen zijn, maar zoals gezegd ben ik op technisch vlak een behoorlijke leek. Gelukkig heb ik contact met Source van dit forum hier. Hij woont redelijk dichtbij en heeft gelijk al vandaag een eerste irritante fout opgelost: het niet werken van mijn cd wisselaar.
Op dit moment wil ik me eerst gaan focussen op de storingen, me laten informeren hoe ernstig /acuut deze zijn. Heb voorlopig wel even genoeg kosten gemaakt, dus hoop ik dat dit meevalt. Daarnaast heb ik nog wat kleinere puntjes die ik wil aanpakken: niet-werkende achterruit verwarming en de knop voor elektrisch sluiten van de achterklep weer werkend maken.
Hieronder wat fotootjes voor de liefhebbers. Persoonlijk wordt ik er niet wijs uit, maar ik vertrouw op de specialist.
Bij uitlezen kwamen er ook nog drie motorische storingen naar boven. Nu hoop ik natuurlijk dat dit niet de grootste problemen/. kosten zullen zijn, maar zoals gezegd ben ik op technisch vlak een behoorlijke leek. Gelukkig heb ik contact met Source van dit forum hier. Hij woont redelijk dichtbij en heeft gelijk al vandaag een eerste irritante fout opgelost: het niet werken van mijn cd wisselaar.
Op dit moment wil ik me eerst gaan focussen op de storingen, me laten informeren hoe ernstig /acuut deze zijn. Heb voorlopig wel even genoeg kosten gemaakt, dus hoop ik dat dit meevalt. Daarnaast heb ik nog wat kleinere puntjes die ik wil aanpakken: niet-werkende achterruit verwarming en de knop voor elektrisch sluiten van de achterklep weer werkend maken.
Re: Gereviseerde versnellingsbak E61 530xi Chris
Wat zijn de storingcode's die naar voren kwamen?
Re: Gereviseerde versnellingsbak E61 530xi Chris
Dat is 100% zeker ook wel bij de vorige eigenaar bekend.
Ik ging verhaal halen bij de verkopende partij en zeker niet zo’n bak geld ertegenaan gooien na een week.
Terug dat ding en geld terug zou ik zeggen, maar dat is mijn mening.
Ik ging verhaal halen bij de verkopende partij en zeker niet zo’n bak geld ertegenaan gooien na een week.
Terug dat ding en geld terug zou ik zeggen, maar dat is mijn mening.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: Gereviseerde versnellingsbak E61 530xi Chris
Ik snap je helemaal, maar het ligt (helaas) wat genuanceerder allemaal.
Om te beginnen heb ik er zelf voor gekozen om een auto te kopen zonder officiële garantie. Voor een auto uit 2007 is dat ook wel lastig. Bij aankoop heb ik natuurlijk wel aangekaart wat te doen in geval van problemen. De verkoper gaf aan dat de auto probleemloos was en, mocht er toch iets zijn, dat ik terug mocht komen. Ik heb op dat moment besloten hem te vertrouwen, hij kwam eerlijk over. Feit blijft dat hij de auto maar een paar dagen in bezit heeft gehad en deze ook weer van een andere dealer heeft gekocht. Het kan zijn dat de vorige dealer het verzwegen heeft. Ik kan dat niet meer achthalen en/of bewijzen.
Toen de problemen naar voren kwamen heb ik dit gemeld, met de nadruk op een wettelijke garantie van twee weken. We hebben toen besloten dat ik een diagnose zou laten maken op zijn kosten en dat we daarna verder zouden kijken. Toen bleek het dus goed mis. Hij heeft toen aangeboden de versnellingsbak te vervangen. Op dat moment heb ik ervoor gekozen om hem te laten reviseren, omdat ik niet wilde dat er een oude / onbekende bak in zou komen. Op die manier wist ik zeker dat het goed gedaan zou worden. De dealer heeft toen het bedrag overgemaakt dat hij naar zijn zeggen kwijt zou zijn geweest. Hij heeft dit ook direct gedaan. Ik ben toen naar Sluyter gegaan voor de revisie. Dat er vervolgens nog meer problemen naar voren kwamen is denk ik pech, ook Sluyter zag dit niet aankomen. Einde van het verhaal is dat ik dus veel meer kwijt ben dat gedacht.
In de tussentijd vond ik een oude factuur in de auto van de vorige (enige) eigenaar. Ik heb toen contact gezocht. Na een paar dagen kreeg ik reactie van zijn zoon. De man was ernstig ziek en heeft de auto bewust aan een dealer verkocht, omdat hij geen gezeur wilde over de problemen met de versnellingsbak! Het probleem was dus bekend, maar de auto is in de een paar wekend tijd verhandeld tussen drie dealers. De dealer die de auto heeft ingekocht van de vorige eigenaar kon me overigens vertellen dat het verder een prima auto is, voor wat het waard is. Gezien de storingen moet ik dat nog maar even afwachten.
Dus gelukkig ben ik er allerminst mee, maar ik hoop voor niet al te veel kosten de auto weer in optimale staat te kunnen krijgen.
Hieronder nog foto van storingen:
Om te beginnen heb ik er zelf voor gekozen om een auto te kopen zonder officiële garantie. Voor een auto uit 2007 is dat ook wel lastig. Bij aankoop heb ik natuurlijk wel aangekaart wat te doen in geval van problemen. De verkoper gaf aan dat de auto probleemloos was en, mocht er toch iets zijn, dat ik terug mocht komen. Ik heb op dat moment besloten hem te vertrouwen, hij kwam eerlijk over. Feit blijft dat hij de auto maar een paar dagen in bezit heeft gehad en deze ook weer van een andere dealer heeft gekocht. Het kan zijn dat de vorige dealer het verzwegen heeft. Ik kan dat niet meer achthalen en/of bewijzen.
Toen de problemen naar voren kwamen heb ik dit gemeld, met de nadruk op een wettelijke garantie van twee weken. We hebben toen besloten dat ik een diagnose zou laten maken op zijn kosten en dat we daarna verder zouden kijken. Toen bleek het dus goed mis. Hij heeft toen aangeboden de versnellingsbak te vervangen. Op dat moment heb ik ervoor gekozen om hem te laten reviseren, omdat ik niet wilde dat er een oude / onbekende bak in zou komen. Op die manier wist ik zeker dat het goed gedaan zou worden. De dealer heeft toen het bedrag overgemaakt dat hij naar zijn zeggen kwijt zou zijn geweest. Hij heeft dit ook direct gedaan. Ik ben toen naar Sluyter gegaan voor de revisie. Dat er vervolgens nog meer problemen naar voren kwamen is denk ik pech, ook Sluyter zag dit niet aankomen. Einde van het verhaal is dat ik dus veel meer kwijt ben dat gedacht.
In de tussentijd vond ik een oude factuur in de auto van de vorige (enige) eigenaar. Ik heb toen contact gezocht. Na een paar dagen kreeg ik reactie van zijn zoon. De man was ernstig ziek en heeft de auto bewust aan een dealer verkocht, omdat hij geen gezeur wilde over de problemen met de versnellingsbak! Het probleem was dus bekend, maar de auto is in de een paar wekend tijd verhandeld tussen drie dealers. De dealer die de auto heeft ingekocht van de vorige eigenaar kon me overigens vertellen dat het verder een prima auto is, voor wat het waard is. Gezien de storingen moet ik dat nog maar even afwachten.
Dus gelukkig ben ik er allerminst mee, maar ik hoop voor niet al te veel kosten de auto weer in optimale staat te kunnen krijgen.
Hieronder nog foto van storingen:
Re: Gereviseerde versnellingsbak E61 530xi Chris
Je hebt al wat ervaring met BMW, maar dit is natuurlijk nooit fijn! Ik hoop dat je nu langzamerhand steeds meer kan gaan genieten van je bolide!
Re: Gereviseerde versnellingsbak E61 530xi Chris
Balen zeg !
Maar ok de verkopende partij heeft zich dus wel van de goede kant laten zien.
Hopelijk kun je snel genieten van de auto en is hij dadelijk weer helemaal in orde.
Maar ok de verkopende partij heeft zich dus wel van de goede kant laten zien.
Hopelijk kun je snel genieten van de auto en is hij dadelijk weer helemaal in orde.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: Gereviseerde versnellingsbak E61 530xi Chris
Die tussenbak is fragiel. Daarom steeds de 4 banden op hetzelfde moment wisselen.
Slijtageverschil tussen voor en achteraan minimaal houden is aangewezen almede een BMW ster banden monteren.
BMW ster banden is zowat het meest besproken topic (samen met runflats ), vele hebben hun tussenbak in de soep gereden door geen acht te slaan op de banden.
Slijtageverschil tussen voor en achteraan minimaal houden is aangewezen almede een BMW ster banden monteren.
BMW ster banden is zowat het meest besproken topic (samen met runflats ), vele hebben hun tussenbak in de soep gereden door geen acht te slaan op de banden.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Gereviseerde versnellingsbak E61 530xi Chris
Banden en vierwielaandrijving bij BMW is zeker iets om goed op te letten. En wat een pech verder.... gelukkig is de BMW E6x verder een heel degelijke auto **kuch**... dus ik duim voor je dat je er toch veel plezier van gaat hebben als hij klaar is. Succes!
Re: Gereviseerde versnellingsbak E61 530xi Chris
Een maandje verder en jammer genoeg nog weinig plezier van mijn nieuwe wagen gehad. De versnellingsbak met alle toebehoren werkt prima, dat mag ook wel na zo'n investering. Maar de problemen zijn helaas nog (lang?) niet voorbij. Heb intussen ook de waterpomp met radiateur laten vervangen, ook een kostbaar klusje, maar belangrijk, dus ook laten fiksen. Intussen zijn er wel nieuwe problemen boven komen drijven. Als het ene is gemaakt komt het andere probleem al weer om de hoek kijken, om gek van te worden. Ik verlang al bijna weer terug naar mijn E39, die bijna 8 jaar trouw dienst heeft gedaan. Wat er nu weer is?
Het staat in verband met een oude storingscode, de laatste die er nog in zit: 002A87 DME Uitlaat Vanos mechanisch.
De auto stottert in heel laag toerental. Net voordat je stopt is er een hapering, alsof hij hij uitvalt, maar dan toch weer aanslaat. Dit houdt verband met de storing en ik heb inmiddels de olie laten verversen en de solenoids laten schoonmaken, in de hoop dat het probleem daar zat. Dat heeft helaas niet geholpen. Daarnaast, en dit houdt vermoedelijk ook weer verband met dezelfde storing, doet de auto raar als je een rotonde of scherpte bocht uitkomt. Ik heb dit euvel hier al eerder voorbij zien komen, en gelezen dat het de nokkenas-sensor kan zijn. Dat is de volgende stap, maar ik moet zeggen dat ik er op dit moment een beetje moedeloos van wordt. Ik wil ook niet alles gaan vervangen zonder zeker te zijn wat het probleem precies is. Nu dus eerst maar weer opnieuw laten uitlezen en kijken wat het wisselen van de solenoids en sensoren oplevert. Ik hoop dat het een van die twee is, want anders wordt het een duurdere grap ben ik bang. Een die mijn vrouw ook niet meer aankan vrees ik, die stuurt nu al aan op verkoop. Maar ja, en dan? Kan je weer opnieuw beginnen, en hoe verkoop je een auto die niet deugdelijk is?
Als iemand nog andere briljante ideeen heeft hoor ik dat natuurlijk graag!
Het staat in verband met een oude storingscode, de laatste die er nog in zit: 002A87 DME Uitlaat Vanos mechanisch.
De auto stottert in heel laag toerental. Net voordat je stopt is er een hapering, alsof hij hij uitvalt, maar dan toch weer aanslaat. Dit houdt verband met de storing en ik heb inmiddels de olie laten verversen en de solenoids laten schoonmaken, in de hoop dat het probleem daar zat. Dat heeft helaas niet geholpen. Daarnaast, en dit houdt vermoedelijk ook weer verband met dezelfde storing, doet de auto raar als je een rotonde of scherpte bocht uitkomt. Ik heb dit euvel hier al eerder voorbij zien komen, en gelezen dat het de nokkenas-sensor kan zijn. Dat is de volgende stap, maar ik moet zeggen dat ik er op dit moment een beetje moedeloos van wordt. Ik wil ook niet alles gaan vervangen zonder zeker te zijn wat het probleem precies is. Nu dus eerst maar weer opnieuw laten uitlezen en kijken wat het wisselen van de solenoids en sensoren oplevert. Ik hoop dat het een van die twee is, want anders wordt het een duurdere grap ben ik bang. Een die mijn vrouw ook niet meer aankan vrees ik, die stuurt nu al aan op verkoop. Maar ja, en dan? Kan je weer opnieuw beginnen, en hoe verkoop je een auto die niet deugdelijk is?
Als iemand nog andere briljante ideeen heeft hoor ik dat natuurlijk graag!
Re: Gereviseerde versnellingsbak E61 530xi Chris
Altijd heel vervelend dit soort dingen. Ik kan ook niet in de toekomst kijken, maar soms is de beste optie om even door de zure appel heen te bijten, er zijn natuurlijk wel altijd grenzen. Als het vertrouwen in de wagen dan ook nog weg is, wordt het nog lastiger. Wagen zover mogelijk in orde maken en verkopen, of hopen dat er niet nog meer ellende op je pad komt en de wagen hierna gewoon goed is. Je weet nooit wat wijsheid is, de toekomst zal het leren.
In ieder geval succes, en hopelijk kun je straks gewoon van een betrouwbare wagen genieten, al ben ik qua betrouwbaarheid geen fan van de E61, mijn 525i was motorisch dan wel betrouwbaar, maar op electronisch gebied vond ik het maar niets, teveel storingen voor een wagen van dit kaliber in mijn ogen, al is dit natuurlijk niet op elke E61 van toepassing.
In ieder geval succes, en hopelijk kun je straks gewoon van een betrouwbare wagen genieten, al ben ik qua betrouwbaarheid geen fan van de E61, mijn 525i was motorisch dan wel betrouwbaar, maar op electronisch gebied vond ik het maar niets, teveel storingen voor een wagen van dit kaliber in mijn ogen, al is dit natuurlijk niet op elke E61 van toepassing.
Re: Gereviseerde versnellingsbak E61 530xi Chris
Wat een ellende. En met een E61 weet je nooit waar het eind van de tunnel is. Ik hoop echt dat je er hierna meer plezier van hebt!
Re: Gereviseerde versnellingsbak E61 530xi Chris
Logische stap om die nog te wisselen...en resultaat te beoordelen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Gereviseerde versnellingsbak E61 530xi Chris
Even een kleine update: na het reinigen van de solenoids loopt de auto in laag toerental toch beter dan voorheen. Er zit nog een heel kleine sputter in, maar duidelijk minder. Na opnieuw uitlezen is de melding van de VANOS (2A87) ook verdwenen. Dat lijkt er toch op te duiden dat dit euvel op te lossen is door op termijn nieuwe solenoids erop te zetten. Het probleem in de bochten is echter gebleven, maar geen enkele melding meer.
Na wat verder onderzoek met behulp van een BMW kenner zijn we nu op de bobines gestuit als mogelijke oorzaak. Ten eerste zitten er twee verschillende merken bobines in: Bosch en Delphie, op zich al opmerkelijk. Een kort testje in N stand lijkt ook deze richting op te wijzen: een korte trap op het gaspedaal brengt een hoop 'gesputter' teweeg, alsof hij over zijn nek gaat. Maar hij gaat dus niet vol in zijn toeren, er lijkt dus iets mis met de ontsteking. De bougies ook gelijk gecheckt eendere zien er piekfijn uit. Na enig onderzoek besloten om 3 nieuwe delphies aan te schaffen, kwam her en der tegen dat de Bosch bobines slechts gewaardeerd werden. Vandaag binnengekomen en de 3 stuks Bosch vervangen voor de Delhies. En... geen enkele effect. Zou het dan toch aan de oude Delphies liggen? Of moet ik voor volledig origineel BMW gaan?
Morgen in elk geval verder testen....
Na wat verder onderzoek met behulp van een BMW kenner zijn we nu op de bobines gestuit als mogelijke oorzaak. Ten eerste zitten er twee verschillende merken bobines in: Bosch en Delphie, op zich al opmerkelijk. Een kort testje in N stand lijkt ook deze richting op te wijzen: een korte trap op het gaspedaal brengt een hoop 'gesputter' teweeg, alsof hij over zijn nek gaat. Maar hij gaat dus niet vol in zijn toeren, er lijkt dus iets mis met de ontsteking. De bougies ook gelijk gecheckt eendere zien er piekfijn uit. Na enig onderzoek besloten om 3 nieuwe delphies aan te schaffen, kwam her en der tegen dat de Bosch bobines slechts gewaardeerd werden. Vandaag binnengekomen en de 3 stuks Bosch vervangen voor de Delhies. En... geen enkele effect. Zou het dan toch aan de oude Delphies liggen? Of moet ik voor volledig origineel BMW gaan?
Morgen in elk geval verder testen....