E46 318i n46 loopt weer maar nog niet goed
E46 318i n46 loopt weer maar nog niet goed
Hallo bimmer collega’s,
Ik zit met het volgende probleem. Mijn auto is er 2 weken geleden mee opgehouden en wil ook niet meer aanslaan.
Eerst even een opsomming wat er al gebeurd is
De vorige eigenaar heeft de ketting laten vervangen omdat hij vermogen miste. Alleen hier was het niet mee opgelost. Hier had hij geen zin in dus heb ik em voor een zeer schappelijk bedrag mogen overnemen.
Eenmaal thuis gelijk uitgelezen kreeg ik de melding dat er iets mis was met in nokkenas sensor van de inlaat. Na deze vervangen te hebben en de solenoids te hebben gereinigd was het al een beetje beter! Maar bleef de storing houden en miste vooral onderin nog vermogen! So far so good
Kort erna na een kort ritje liep hij plots in noodloop en wilde er ook niet meer uit na meermaals proberen om de foutcodes te wissen, accupolen los gehaald voor harde reset, maar hielp niks. De dag er na met de computer naar de auto maar nu sloeg hij niet eens meer aan. Computer aangesloten en ditmaal gaf hij aan dat de vanos motor niet meer functioneerde. Deze ook vervangen ook weer zonder resultaat.
Opnieuw computer aangesloten en gaf weer storing op de nokkenas inlaat sensor. Aangezien ik deze al Beide vervangen had heb ik de krukassensor vervangen aangezien deze ook vaker kapot gaan. Je raad het al wederom niks.
Weer de computer aangesloten en nu gaf hij een te hoog signaal op de inlaat nokkenas. Gelijk de multimeter erbij gepakt en gaf op 2 Polen 12v aan.
Ik begin langzaam een beetje door mijn oplossingen heen te raken en zou graag jullie expertise willen vragen om mijn zilveren raket weer de weg op te krijgen.
Mvg Douwe
Ik zit met het volgende probleem. Mijn auto is er 2 weken geleden mee opgehouden en wil ook niet meer aanslaan.
Eerst even een opsomming wat er al gebeurd is
De vorige eigenaar heeft de ketting laten vervangen omdat hij vermogen miste. Alleen hier was het niet mee opgelost. Hier had hij geen zin in dus heb ik em voor een zeer schappelijk bedrag mogen overnemen.
Eenmaal thuis gelijk uitgelezen kreeg ik de melding dat er iets mis was met in nokkenas sensor van de inlaat. Na deze vervangen te hebben en de solenoids te hebben gereinigd was het al een beetje beter! Maar bleef de storing houden en miste vooral onderin nog vermogen! So far so good
Kort erna na een kort ritje liep hij plots in noodloop en wilde er ook niet meer uit na meermaals proberen om de foutcodes te wissen, accupolen los gehaald voor harde reset, maar hielp niks. De dag er na met de computer naar de auto maar nu sloeg hij niet eens meer aan. Computer aangesloten en ditmaal gaf hij aan dat de vanos motor niet meer functioneerde. Deze ook vervangen ook weer zonder resultaat.
Opnieuw computer aangesloten en gaf weer storing op de nokkenas inlaat sensor. Aangezien ik deze al Beide vervangen had heb ik de krukassensor vervangen aangezien deze ook vaker kapot gaan. Je raad het al wederom niks.
Weer de computer aangesloten en nu gaf hij een te hoog signaal op de inlaat nokkenas. Gelijk de multimeter erbij gepakt en gaf op 2 Polen 12v aan.
Ik begin langzaam een beetje door mijn oplossingen heen te raken en zou graag jullie expertise willen vragen om mijn zilveren raket weer de weg op te krijgen.
Mvg Douwe
Laatst gewijzigd door DouweE46 op 20 aug 2020, 22:56, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: E46 318i n46 loopt niet meer
originele bmw sensor gebruikt of imitatie
Re: E46 318i n46 loopt niet meer
De krukassensor is origineel! De nokkenassensoren van Febi en de vanos motor van Vdo.
Wat ik vergeten ben toe te voegen aan mijn verhaal is dat ik sporadisch wel eens een olielampje heb zien branden. Kan dit lampje ook branden als de olie druk te laag is waardoor er te weinig druk op de spanner is komen te staan en dan de ketting een paar tanden is versprongen?
Wat ik vergeten ben toe te voegen aan mijn verhaal is dat ik sporadisch wel eens een olielampje heb zien branden. Kan dit lampje ook branden als de olie druk te laag is waardoor er te weinig druk op de spanner is komen te staan en dan de ketting een paar tanden is versprongen?
Re: E46 318i n46 loopt niet meer
Ik zou de timing controleren op juistheid..
Is je compressie etc allemaal in orde?
Is je compressie etc allemaal in orde?
-
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: E46 318i n46 loopt niet meer
originele bmw nokkenas sensor monteren. meerdere malen meegemaakt dat demotor niet starten op imitatie sensoren
Re: E46 318i n46 loopt niet meer
Inderdaad..wat yor zegt.
Bij een "crank, no start"--> vonk, brandstof of compressie controleren. Evt timing...maar als het heeft gewerkt...KAN dit oke zijn.
Daarnaast zou ik eens goed naar je foutcodes kijken of overleggen op dit forum en vandaar uit een strategie bepalen? Want je vraagt eigenlijk naar de speld in hooiberg.
Alleen foutcodes wissen...lost je probleem niet op.
Wbt die vanossolenoids meting... kun je een weerstand meten?
Daarnaast newtis.info is je kennisbron.
Bij een "crank, no start"--> vonk, brandstof of compressie controleren. Evt timing...maar als het heeft gewerkt...KAN dit oke zijn.
Daarnaast zou ik eens goed naar je foutcodes kijken of overleggen op dit forum en vandaar uit een strategie bepalen? Want je vraagt eigenlijk naar de speld in hooiberg.
Alleen foutcodes wissen...lost je probleem niet op.
Wbt die vanossolenoids meting... kun je een weerstand meten?
Daarnaast newtis.info is je kennisbron.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: E46 318i n46 loopt niet meer
@yor Compressie heb ik nog niet gemeten! Ga eens kijken of ik een compressie meter mag lenen hier! Zelfde geld voor de timingset. Wel is laatst een buurman/iveco monteur bij me geweest die had alle bougi’s er uit gedraaid en bij het starten gekeken hoe hoog het mengsel uit de gaten kwam. En concludeerde daaruit dat de compressie goed moest zijn, al vond ik het zelf een bijzondere methode
@martindebilitos Originele nokkenassensors ga ik ook volgende week gelijk bestellen!
@ehombie krijgt op alle bougi’s vonk en de bougi’s zijn nat (zelfs met een beetje remreiniger in de inlaat doet ie niks)
Foutcodes heb ik niet allemaal opgeslagen, was niet helemaal handig. Heb ze niet alleen geprobeerd te wissen maar vooral om te kijken of ze weer terug kwamen zodat ik gerichter kon zoeken.
Solenoids had ik nog niet op weerstand gemeten! Ga ik ook doen!
Btw die site kende ik niet, kun je inderdaad veel op terug vinden! Thanks
Ik hou jullie op de hoogte!
@martindebilitos Originele nokkenassensors ga ik ook volgende week gelijk bestellen!
@ehombie krijgt op alle bougi’s vonk en de bougi’s zijn nat (zelfs met een beetje remreiniger in de inlaat doet ie niks)
Foutcodes heb ik niet allemaal opgeslagen, was niet helemaal handig. Heb ze niet alleen geprobeerd te wissen maar vooral om te kijken of ze weer terug kwamen zodat ik gerichter kon zoeken.
Solenoids had ik nog niet op weerstand gemeten! Ga ik ook doen!
Btw die site kende ik niet, kun je inderdaad veel op terug vinden! Thanks
Ik hou jullie op de hoogte!
Re: E46 318i n46 loopt niet meer
De compressie zal niet zo maar weg zijn... maar toch als alles zoals is genoemd in orde is en je nog steeds geen start hebt...
De timing kun je idd met een timingsetje nakijken en voor gevorderde onder ons op het oog :-)
Controleer eerst de zaken van de ontsteking en sluit daarna dingen uit.
De timing kun je idd met een timingsetje nakijken en voor gevorderde onder ons op het oog :-)
Controleer eerst de zaken van de ontsteking en sluit daarna dingen uit.
Re: E46 318i n46 loopt niet meer
Hallo collega’s
Vandaag eindelijk weer even de tijd gehad om eens naar de auto te kijken. Ik merk dat ik wellicht nog een aantal zaken niet genoemd heb. Zoals dat de accu is kapot en elke keer als ik er aan ga werken laad ik hem van te voor op want na een paar dagen is ie volledig leeg. Wel kan ik wanneer op geladen een aantal keer goed doorstarten. Ik heb normaal alleen aan vrij eenvoudige (Oude) motoren gewerkt en als de startmotor draaide zou ie in theorie Moeten kunnen starten, of zit ik er bij dit type motoren er volledig naast?
Ook heb ik altijd maar met een sleutel geprobeerd. Dit ga ik wanneer de accu weer vol is probeer ik de andere eens.
De solenoids heb ik op weerstand gemeten bovenste is 10.2 en de onderste 10.4 ohm. En met 12v erop komen ze ook uit(klikkend geluid).
De timing heb ik toen de kleppendeksel Er van af was ook op het oog gecontroleerd, en beide nokkenassen leken hetzelfde te staan. Mijn controle punt waren de gleufjes die op de achterkant zitten.
Hoe kan ik het beste de ontsteking controleren? Valt er nog meer te controleren dan dat alles vonkt.
@Ehombie het voelt ook soms alsof ik aan het zoeken ben naar die ene speld in de hooiberg. Zeker omdat ik eigenlijk nog nooit aan zo een relatief complex motorblok heb gewerkt. Vermoeiend maar ergens ook wel leuk en leerzaam.
Vandaag eindelijk weer even de tijd gehad om eens naar de auto te kijken. Ik merk dat ik wellicht nog een aantal zaken niet genoemd heb. Zoals dat de accu is kapot en elke keer als ik er aan ga werken laad ik hem van te voor op want na een paar dagen is ie volledig leeg. Wel kan ik wanneer op geladen een aantal keer goed doorstarten. Ik heb normaal alleen aan vrij eenvoudige (Oude) motoren gewerkt en als de startmotor draaide zou ie in theorie Moeten kunnen starten, of zit ik er bij dit type motoren er volledig naast?
Ook heb ik altijd maar met een sleutel geprobeerd. Dit ga ik wanneer de accu weer vol is probeer ik de andere eens.
De solenoids heb ik op weerstand gemeten bovenste is 10.2 en de onderste 10.4 ohm. En met 12v erop komen ze ook uit(klikkend geluid).
De timing heb ik toen de kleppendeksel Er van af was ook op het oog gecontroleerd, en beide nokkenassen leken hetzelfde te staan. Mijn controle punt waren de gleufjes die op de achterkant zitten.
Hoe kan ik het beste de ontsteking controleren? Valt er nog meer te controleren dan dat alles vonkt.
@Ehombie het voelt ook soms alsof ik aan het zoeken ben naar die ene speld in de hooiberg. Zeker omdat ik eigenlijk nog nooit aan zo een relatief complex motorblok heb gewerkt. Vermoeiend maar ergens ook wel leuk en leerzaam.
Re: E46 318i n46 loopt niet meer
Wbt accu....deze modellen zijn denk ik nog niet zo kritisch qua stroomhuishouding. maar ben er wel op bedacht dat een ecu liever een spanning heeft van min 6 a 9V tijdens cranken/starten.
Als die (slechte) accu wegzakt naar die regionen qua voltage omdat die al niet gelijk aanspringt...
Vonk controleren.. bobine eruit en een bougie op goed massa punt laten vonken.
Sleutels is inderdaad ook nog een idee
Alarm?
Als die (slechte) accu wegzakt naar die regionen qua voltage omdat die al niet gelijk aanspringt...
Vonk controleren.. bobine eruit en een bougie op goed massa punt laten vonken.
Sleutels is inderdaad ook nog een idee
Alarm?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: E46 318i n46 loopt niet meer
Net even geprobeerd, spanning valt terug naar ongeveer 9,2V met starten. Helaas met de andere sleutel geen resultaat.
Zover ik kan na gaan zou hij een klasse 2 alarm hebben (startonderbreking+sirene).
Gelijk het obd2 computertje eraan gehangen. Geen directe codes. Wel eentje onder pending codes (wat dat mag betekenen).
Zover ik kan na gaan zou hij een klasse 2 alarm hebben (startonderbreking+sirene).
Gelijk het obd2 computertje eraan gehangen. Geen directe codes. Wel eentje onder pending codes (wat dat mag betekenen).
Re: E46 318i n46 loopt niet meer
Deze zegt iets over een van de nokkenassensoren welke kan ik zo even niet beoordelen.
Je leest uit met standaard obd...mode 12. (Handier zou zijn geweest met speciefere bmw software of scantool.)
Hij ziet dat deze af en toe (vandaar pending) slecht (hoog) signaal geeft....dit hoog kan verschillende oorzaken hebben... als je zoekt op deze p0343 kom je wel wat tegen.
Mogelijk signaal kabel tegen voeding kabel van die sensor, defecte of gewoon slechte sensor...?
Evt sensors omruilen? Kijken of het mee verhuist. Even kijken of het hall efect of inducttieve zijn deze kun je op verschillende manieren testen met een multimeter.
Ik ben ook niet helemaal thuis in de “alarm scene” dan zou je moeten weten wat die onderbreekt...(voorkomen van starten)
Je leest uit met standaard obd...mode 12. (Handier zou zijn geweest met speciefere bmw software of scantool.)
Hij ziet dat deze af en toe (vandaar pending) slecht (hoog) signaal geeft....dit hoog kan verschillende oorzaken hebben... als je zoekt op deze p0343 kom je wel wat tegen.
Mogelijk signaal kabel tegen voeding kabel van die sensor, defecte of gewoon slechte sensor...?
Evt sensors omruilen? Kijken of het mee verhuist. Even kijken of het hall efect of inducttieve zijn deze kun je op verschillende manieren testen met een multimeter.
Ik ben ook niet helemaal thuis in de “alarm scene” dan zou je moeten weten wat die onderbreekt...(voorkomen van starten)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: E46 318i n46 loopt niet meer
Welke het zou moeten zijn is mij ook niet helemaal duidelijk! Ik ga kijken of ik na werktijd morgen een iets uitgebreider apparaat kan regelen.
Ik had zelf ook al eens gegoogeld op die code maar verder dan dat er op 2 Polen 12v ipv 5v staat kwam ik niet.
Morgen ochtend eens de sensor kabels tot dme na lopen.
Hall effect heb ik van het weekend gecheckt en dat werkte.
Startonderbreker is af fabriek (ga ik even van uit) aangezien elke verzekeraar dit ook in die tijd dit al verplichte op een auto met die nieuwprijs. Sirene weet ik niet. Heb ik nog niet zien zitten. Wel gehoord, nog een uur lang een piep in mijn oren van gehad haha.
Ik had zelf ook al eens gegoogeld op die code maar verder dan dat er op 2 Polen 12v ipv 5v staat kwam ik niet.
Morgen ochtend eens de sensor kabels tot dme na lopen.
Hall effect heb ik van het weekend gecheckt en dat werkte.
Startonderbreker is af fabriek (ga ik even van uit) aangezien elke verzekeraar dit ook in die tijd dit al verplichte op een auto met die nieuwprijs. Sirene weet ik niet. Heb ik nog niet zien zitten. Wel gehoord, nog een uur lang een piep in mijn oren van gehad haha.
Re: E46 318i n46 loopt niet meer
Hallo,
Alweer even geleden, maar er kwam een vakantie tussendoor waardoor ik niks heb kunnen doen.
Ik mocht van een goeie vriend een Autel diagnose computer lenen waarbij ik de volgende codes kreeg. 2A59 en 2A5B. Beide codes hebben te maken met de valvetronic sensor.
Zou deze sensor het starten tegenhouden?
Ook heb ik een nieuwe accu gehaald om kapotte zaken in het lijstje te kunnen wegstrepen.
Alweer even geleden, maar er kwam een vakantie tussendoor waardoor ik niks heb kunnen doen.
Ik mocht van een goeie vriend een Autel diagnose computer lenen waarbij ik de volgende codes kreeg. 2A59 en 2A5B. Beide codes hebben te maken met de valvetronic sensor.
Zou deze sensor het starten tegenhouden?
Ook heb ik een nieuwe accu gehaald om kapotte zaken in het lijstje te kunnen wegstrepen.
Re: E46 318i n46 loopt niet meer
Weet niet alle in en outs...van dat onderdeel.
Bij vervangen of demontage moet je hem calibreren (kijkt DME die wat de begin en eindstanden zijn) dacht ik.
Kijken of je die excentrische motor bidirecrtional kunt aansturen....(op werking controleren) of calibreren.
Als die verkeerd staat kan het mijn inziens dat die niet (goed) start ja...
Bij vervangen of demontage moet je hem calibreren (kijkt DME die wat de begin en eindstanden zijn) dacht ik.
Kijken of je die excentrische motor bidirecrtional kunt aansturen....(op werking controleren) of calibreren.
Als die verkeerd staat kan het mijn inziens dat die niet (goed) start ja...
Laatst gewijzigd door ehombie op 17 jul 2020, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht