523i stottert bij koude start
523i stottert bij koude start
Hallo allemaal,
Korte intro: ik ben een zeer tevreden BMW-rijder en bezit al enkele jaren een 523i Touring welke nooit problemen heeft gegeven en netjes zijn onderhoud heeft gehad.
Deze 523i (N53 motor, 6 cil, 3l uit 2011) stottert de laatste dagen bij koude start. Ik ben momenteel in Frankrijk en koude start ligt hier 's ochtends rond de 10 graden. De motor stottert/sputtert dan, wat vrij snel weggaat (na honderd meter rijden kan het al weg zijn) en dan is er niets meer aan de hand. Als ik de auto in de middag start (dan heeft hij al een tijdje in de zon gestaan) is er geen enkel probleem. Als ik gereden heb en binnen enkele uren weer start is er ook geen probleem. Ergo, het lijkt erop dat het echt gaat om de temperatuur wanneer ik hem start en rond de 10 graden of lager heb ik het probleem altijd.
Bij warme motor is er niets aan de hand; hoge toeren, snel optrekken, etc. gaan allemaal probleemloos.
Ik ben van alles tegen gekomen over stotterende motor;
1. Carterventilatie
2. Injectoren
3. LMM
4. De diverse sensoren (nokkenas, etc.)
1. Ik heb bij draaiende motor de carterdop eraf gedraaid. Dat ging heel gemakkelijk; geen overdruk op de dop. Is het dan goed of zegt dat niets?
2. Zouden deze bij lage temperatuur een probleem kunnen hebben en bij matig warme en hete motor niet?
3. Idem als bij 2?
4. Idem als bij 2?
Wat kan ik hier verder zelf aan proberen, zo zonder gereedschap?
Mocht er valse lucht via slangen worden getrokken dan gaat dat toch niet zó snel weg?
Ik hoor graag wat ervaringen, ideeën of suggesties.
Nog enkele gegevens:
Geen motorstoring
Geen rook uit uitlaat
Geen witte sludge op carterdop
˜170.000 km
Euro95 brandstof
Matthijs
Korte intro: ik ben een zeer tevreden BMW-rijder en bezit al enkele jaren een 523i Touring welke nooit problemen heeft gegeven en netjes zijn onderhoud heeft gehad.
Deze 523i (N53 motor, 6 cil, 3l uit 2011) stottert de laatste dagen bij koude start. Ik ben momenteel in Frankrijk en koude start ligt hier 's ochtends rond de 10 graden. De motor stottert/sputtert dan, wat vrij snel weggaat (na honderd meter rijden kan het al weg zijn) en dan is er niets meer aan de hand. Als ik de auto in de middag start (dan heeft hij al een tijdje in de zon gestaan) is er geen enkel probleem. Als ik gereden heb en binnen enkele uren weer start is er ook geen probleem. Ergo, het lijkt erop dat het echt gaat om de temperatuur wanneer ik hem start en rond de 10 graden of lager heb ik het probleem altijd.
Bij warme motor is er niets aan de hand; hoge toeren, snel optrekken, etc. gaan allemaal probleemloos.
Ik ben van alles tegen gekomen over stotterende motor;
1. Carterventilatie
2. Injectoren
3. LMM
4. De diverse sensoren (nokkenas, etc.)
1. Ik heb bij draaiende motor de carterdop eraf gedraaid. Dat ging heel gemakkelijk; geen overdruk op de dop. Is het dan goed of zegt dat niets?
2. Zouden deze bij lage temperatuur een probleem kunnen hebben en bij matig warme en hete motor niet?
3. Idem als bij 2?
4. Idem als bij 2?
Wat kan ik hier verder zelf aan proberen, zo zonder gereedschap?
Mocht er valse lucht via slangen worden getrokken dan gaat dat toch niet zó snel weg?
Ik hoor graag wat ervaringen, ideeën of suggesties.
Nog enkele gegevens:
Geen motorstoring
Geen rook uit uitlaat
Geen witte sludge op carterdop
˜170.000 km
Euro95 brandstof
Matthijs
Re: 523i stottert bij koude start
Vervelend tijdens je vakantie.
Je geeft aan: geen motorstoring.
Bedoel je dan geen lampje van motormanagement of is de auto ook uitgelezen.
Aangezien zo'n storingsdiagnose toch echt begint met uitlezen. Stotteren kan namelijk 1001 oorzaken hebben
Je geeft aan: geen motorstoring.
Bedoel je dan geen lampje van motormanagement of is de auto ook uitgelezen.
Aangezien zo'n storingsdiagnose toch echt begint met uitlezen. Stotteren kan namelijk 1001 oorzaken hebben
Re: 523i stottert bij koude start
Wat voorganger schrijft...
Ik vrees dat je toch echt een programma als inpa nodig gaat hebben. Om een beetje te pin pointen waar het probleem ligt, zeker als er geen foutmelding optreedt. Echter het is best pittig om alle know how rondom de verschillende info velden te begrijpen in korte termijn...zie bimmerprofs hiervoor als je zelf aan de slag gaat (heeft ook een topic met n53 f11 lekkende injectors). Nog een tip...gebruik een screenrecorder tijdens een koudstart icm dit programma
Ik VERMOED iets met injector(s) bij koude omstandigheden. Je DME weet dit nog te corrigeren/compenseren...
In inpa heb je een laufunruhe menu. Als je een bank kunt aanwijzen tijdens het voordoen ben je al een heel eind..
Succes
Ik vrees dat je toch echt een programma als inpa nodig gaat hebben. Om een beetje te pin pointen waar het probleem ligt, zeker als er geen foutmelding optreedt. Echter het is best pittig om alle know how rondom de verschillende info velden te begrijpen in korte termijn...zie bimmerprofs hiervoor als je zelf aan de slag gaat (heeft ook een topic met n53 f11 lekkende injectors). Nog een tip...gebruik een screenrecorder tijdens een koudstart icm dit programma
Ik VERMOED iets met injector(s) bij koude omstandigheden. Je DME weet dit nog te corrigeren/compenseren...
In inpa heb je een laufunruhe menu. Als je een bank kunt aanwijzen tijdens het voordoen ben je al een heel eind..
Succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: 523i stottert bij koude start
Volg dit, heb hetzelfde probleem
Re: 523i stottert bij koude start
Allemaal heel erg bedankt voor de reactie. Ik heb vanmorgen iets meer geprobeerd door het verborgen menu te openen en eventuele foutcodes uit te lezen. Hier is wat ik heb gedaan.
Ik heb allereerst het menu geopend. Onder andere temperatuur bekeken en foutcodes. Die foutcodes waren er niet dus keek alleen even naar temperatuur i.v.m. de koude start;
1B9 ADC
temp raw data 21.0
coolant temp 23
oil temp 21
Toen heb ik de motor gestart en ben wat door het menu heengelopen. De motor stotterde weer en leek wel op 4 (of 3) pootjes te lopen. Zo noem ik dat; heb ooit een issue gehad met een 4-cil waar 1 cil niet meedeet vanwege bobine issues en was dus 3 pootjes.
Omdat ik nu met draaiende motor een beetje op het menu gefocused was, schoot de motor in error met de DriveTrain melding (hij staat bij mij en Engels) en de opmerking van gereduceerd vermogen. Nu ging dus ook het motorstoringslampje aan. Ik heb hem nog even laten lopen omdat ik door de verschillende menu-opties ging en toen uit gezet.
Toen weer gestart en motorstoringslampje ging uit en motor liep weer zonder schokken. Ik ben toen meteen weggereden en er is vandaag nooit meer een schokkende situatie geweest. Nu moet ik ook het volgende even delen: ik laat eigenlijk nooit mijn motor na koude start stationair lopen; ik rijd altijd meteen weg. En als ik met deze stotterende motor meteen wegrijd lijkt er niets aan de hand. Geen idee waarom het stotteren of bokken dan eigenlijk niet meer lijkt op te treden. Maar het is wellicht nuttige info? Het was vandaag voor het eerste dat ik mijn motor maar gewoon een tijdje stationair liet lopen vanuit koude start. Maar het was nu dus geen 10 graden maar 21.
Maar nu komt ie: nadat het motorstoringslampje aan ging heb ik de foutcodes in het menu bekeken; geen enkele code. Er was verder niets te ontdekken dus ben weggereden en alles ging weer als vanouds als een zonnetje. Bij heet blok (koelwater 110, olie 115) is het toerental stationair 660 tpm.
@m.h.; geen motorstoring voorheen inderdaad. Dat was vandaag voor het eerst maar ook geen codes in dit menu.
@ehombie; als er iets met injectors is, kan dit dan zo snel weer 'over' zijn als hij maar even heeft gelopen? En waarom dan geen problemen bij het rijden?
Ik heb hier helaas geen Inpa kabel/interface en ook geen laptop met Windows (alleen Mac) dus kan zelf niets uitlezen.
Ik heb allereerst het menu geopend. Onder andere temperatuur bekeken en foutcodes. Die foutcodes waren er niet dus keek alleen even naar temperatuur i.v.m. de koude start;
1B9 ADC
temp raw data 21.0
coolant temp 23
oil temp 21
Toen heb ik de motor gestart en ben wat door het menu heengelopen. De motor stotterde weer en leek wel op 4 (of 3) pootjes te lopen. Zo noem ik dat; heb ooit een issue gehad met een 4-cil waar 1 cil niet meedeet vanwege bobine issues en was dus 3 pootjes.
Omdat ik nu met draaiende motor een beetje op het menu gefocused was, schoot de motor in error met de DriveTrain melding (hij staat bij mij en Engels) en de opmerking van gereduceerd vermogen. Nu ging dus ook het motorstoringslampje aan. Ik heb hem nog even laten lopen omdat ik door de verschillende menu-opties ging en toen uit gezet.
Toen weer gestart en motorstoringslampje ging uit en motor liep weer zonder schokken. Ik ben toen meteen weggereden en er is vandaag nooit meer een schokkende situatie geweest. Nu moet ik ook het volgende even delen: ik laat eigenlijk nooit mijn motor na koude start stationair lopen; ik rijd altijd meteen weg. En als ik met deze stotterende motor meteen wegrijd lijkt er niets aan de hand. Geen idee waarom het stotteren of bokken dan eigenlijk niet meer lijkt op te treden. Maar het is wellicht nuttige info? Het was vandaag voor het eerste dat ik mijn motor maar gewoon een tijdje stationair liet lopen vanuit koude start. Maar het was nu dus geen 10 graden maar 21.
Maar nu komt ie: nadat het motorstoringslampje aan ging heb ik de foutcodes in het menu bekeken; geen enkele code. Er was verder niets te ontdekken dus ben weggereden en alles ging weer als vanouds als een zonnetje. Bij heet blok (koelwater 110, olie 115) is het toerental stationair 660 tpm.
@m.h.; geen motorstoring voorheen inderdaad. Dat was vandaag voor het eerst maar ook geen codes in dit menu.
@ehombie; als er iets met injectors is, kan dit dan zo snel weer 'over' zijn als hij maar even heeft gelopen? En waarom dan geen problemen bij het rijden?
Ik heb hier helaas geen Inpa kabel/interface en ook geen laptop met Windows (alleen Mac) dus kan zelf niets uitlezen.
Re: 523i stottert bij koude start
"Voordeel" is nu wel dat je motormangement lampje is gaan branden en je nu zeker 1 of meerdere foutcodes hebt om te gaan zoeken.
Injectoren zijn idd zeker een gevoelig punt bij de motoren.
Ik ben ook op vakantie nu en heb voor mb vakanties gewoon een "simpel" uitleesapparaat gekocht voor een paar 100 euro. Daar kun je zeker een aantal jaren mee doen.
Een kaal model met uitlezen en wissen heb je mogelijk al voor onder de 100 euro.
Injectoren zijn idd zeker een gevoelig punt bij de motoren.
Ik ben ook op vakantie nu en heb voor mb vakanties gewoon een "simpel" uitleesapparaat gekocht voor een paar 100 euro. Daar kun je zeker een aantal jaren mee doen.
Een kaal model met uitlezen en wissen heb je mogelijk al voor onder de 100 euro.
Re: 523i stottert bij koude start
Als je een motorstoring lampje hebt gehad is die nog uit te lezen als history code...dan heb je evt een aanknopingspunt.
Omdat dit type piezo injectoren dit kunnen vertonen obv je km stand/condities.
Wat ik zeg..bimmerprof site ---> zoek eens op piezo injectoren en f10 cold start. Daar staat alle info omtrent mijn vermoeden...
Punt is je dme(computer) probeert de ideale mengsel te behalen...adhv diverse parameters. Lambda, temperatuur, adaptie waardes injector (onder verschillense omstandigheden!) etc...(zie bimmerprofs...) krijgt die het niet voor elkaar...dan gaat die foutcodes generen. Van cilinder uitzetten tot het niet hebben van ideaal brandstof mengsel.
Je moet een directie hebben of met live data aan de slag...
Het onderdelenkanon mag je ook (laten) afvuren... we kunnen niet in je knipbeurs kijken...
Het kan zelfs carbonbuild up zijn in je inlaat poort wat de luchtstroom/verneveling nadelig kan beinvloeden van de injector...
Zoveel variabelen...en te veel werk om hier allemaal 1 2 3 te beschrijven...
Omdat dit type piezo injectoren dit kunnen vertonen obv je km stand/condities.
Wat ik zeg..bimmerprof site ---> zoek eens op piezo injectoren en f10 cold start. Daar staat alle info omtrent mijn vermoeden...
Punt is je dme(computer) probeert de ideale mengsel te behalen...adhv diverse parameters. Lambda, temperatuur, adaptie waardes injector (onder verschillense omstandigheden!) etc...(zie bimmerprofs...) krijgt die het niet voor elkaar...dan gaat die foutcodes generen. Van cilinder uitzetten tot het niet hebben van ideaal brandstof mengsel.
Je moet een directie hebben of met live data aan de slag...
Het onderdelenkanon mag je ook (laten) afvuren... we kunnen niet in je knipbeurs kijken...
Het kan zelfs carbonbuild up zijn in je inlaat poort wat de luchtstroom/verneveling nadelig kan beinvloeden van de injector...
Zoveel variabelen...en te veel werk om hier allemaal 1 2 3 te beschrijven...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: 523i stottert bij koude start
Wat is de KM-stand van de wagen?
Re: 523i stottert bij koude start
@m.h. De km-stand is nu iets meer dan 171.000
Re: 523i stottert bij koude start
Even van de andere kant bekijken...
Als het je lmm was...dan verwacht ik dat je er de heletijd last van hebt in diverse omstandigheden EN continu stationair
Als het je ccv was of ander vacuumlek had je er ook structureler last van bij stationair...
Als het je lmm was...dan verwacht ik dat je er de heletijd last van hebt in diverse omstandigheden EN continu stationair
Als het je ccv was of ander vacuumlek had je er ook structureler last van bij stationair...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: 523i stottert bij koude start
Idd ehombie, goeie interpretatie.
Slechte of defecte injectoren zijn geen uitzondering bij deze KM-stand voor deze motoren. Het is nu zaak aan de hand van de foutcodes uitzoeken wat de daadwerkelijke oorzaak is. Waarschijnlijk spuugt de DDE nu een arsenaal aan foutcodes uit.
Livedata gaat je daar zeker bij helpen.
Slechte of defecte injectoren zijn geen uitzondering bij deze KM-stand voor deze motoren. Het is nu zaak aan de hand van de foutcodes uitzoeken wat de daadwerkelijke oorzaak is. Waarschijnlijk spuugt de DDE nu een arsenaal aan foutcodes uit.
Livedata gaat je daar zeker bij helpen.
Re: 523i stottert bij koude start
Nogmaals bedankt voor het meedeken. Ik zal de data verzamelen zodra ik weer thuis ben. Hopelijk verergert het niet en kom ik er nog mee thuis. ;-)
Vanmorgen de auto gestart en direct weggereden. Dan merk je dus niets van stotteren, 4 pootjes, oneven loop of wat dan ook. Hij rijdt dan als een zonnetje. Dat is het enige wat ik als leek lastig te verklaren vind. Als het de injectoren zijn, en ik wil dat best geloven na het lezen van de posts op bimmerprofs, waarom dan geen issues als ik meteen wegrijd?
Ik heb de komende dagen, tot midden volgende week, nog wat ritjes voor de boek en zal eens een log bijhouden.
Vanmorgen de auto gestart en direct weggereden. Dan merk je dus niets van stotteren, 4 pootjes, oneven loop of wat dan ook. Hij rijdt dan als een zonnetje. Dat is het enige wat ik als leek lastig te verklaren vind. Als het de injectoren zijn, en ik wil dat best geloven na het lezen van de posts op bimmerprofs, waarom dan geen issues als ik meteen wegrijd?
Ik heb de komende dagen, tot midden volgende week, nog wat ritjes voor de boek en zal eens een log bijhouden.
Re: 523i stottert bij koude start
Als jij gelijk gaat rijden, dan ga je ook meer vragen naar brandstof (andere brandstof strategie)...wat een tijdelijk lekkende of slecht spuitende injector doet opheffen. En misschien spuit die injector dan wel weer beter zoals die het moet doen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: 523i stottert bij koude start
Injectoren kunnen in een bepaalde bandbreete alleen slecht zijn. En door andere omstandigheden als: temp, delta P, etc wel binnen de gestelde marges opereren.
In jou geval: koud dient er een andere hoeveelheid brandstof ingespoten te worden dan warm. Vergeet niet, dit gaat echt over microliters. En daarbij is een koude cilinder gevoeliger voor de exacte juiste brst/lucht verhouding en de verneveling van de brandstof dan een warme cilinder.
Als dit niet optimaal is wordt de brst/lucht verhouding continu gecorrigeerd door de diverse parameters die de DDE binnen krijgt.
In jou geval: koud dient er een andere hoeveelheid brandstof ingespoten te worden dan warm. Vergeet niet, dit gaat echt over microliters. En daarbij is een koude cilinder gevoeliger voor de exacte juiste brst/lucht verhouding en de verneveling van de brandstof dan een warme cilinder.
Als dit niet optimaal is wordt de brst/lucht verhouding continu gecorrigeerd door de diverse parameters die de DDE binnen krijgt.
Re: 523i stottert bij koude start
Er zijn trouwens bedrijven die de injectoren testen bij verschillende toerentallen op opbrengst / sproeibeeld.
Mocht dat nodig zijn, niet altijd zomaar nieuwe injectoren steken. Ze zijn duur genoeg
Mocht dat nodig zijn, niet altijd zomaar nieuwe injectoren steken. Ze zijn duur genoeg