E46 318i n46 loopt weer maar nog niet goed
Re: E46 318i n46 Loopt alleen met valvetronic losgekoppeld
Ok deze was een beetje dom! Ik had de stekker er maar half op gezet. Resultaat geen actieve foutcodes meer.
Valvetronic hoor ik wel verstellen bij het inschakelen van contact. Kan hem helaas niet aansturen met computer. Wel staat bij de live gegevens dat hij in noodloop modus staat.
Ik krijg steeds meer het idee dat ik het niet meer in die hoek moet zoeken. Ik word er langzaam wel een beetje gestoord van lijkt wel of ik iets over het hoofd zie...
Hij lijkt bij de eerste start heel even aan te slaan en 2 sec later lijkt het alsof ie zonder compressie ronddraait. En bij doorstarten lijkt het of ie af en toe wil aanslaan maar dan toch niet.
Valvetronic hoor ik wel verstellen bij het inschakelen van contact. Kan hem helaas niet aansturen met computer. Wel staat bij de live gegevens dat hij in noodloop modus staat.
Ik krijg steeds meer het idee dat ik het niet meer in die hoek moet zoeken. Ik word er langzaam wel een beetje gestoord van lijkt wel of ik iets over het hoofd zie...
Hij lijkt bij de eerste start heel even aan te slaan en 2 sec later lijkt het alsof ie zonder compressie ronddraait. En bij doorstarten lijkt het of ie af en toe wil aanslaan maar dan toch niet.
Laatst gewijzigd door DouweE46 op 23 jul 2020, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: E46 318i n46 loopt niet meer
Heb bovenstaande bericht niet gezien tijdens aanpassen vorige bericht..maar evt calibreren/inleren van dat onderdeel
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: E46 318i n46 loopt niet meer
En we zijn weer een weekje verder en de auto loopt weer! Helemaal goed zou je denken maar we zijn er nog niet.
De auto loopt nu alleen met de valvetronic losgekoppeld (uiteraard in noodloop) zodra je de stekker insteekt loopt ie nog even, je merkt wel gelijk dat ie het even wat moeilijker heeft en valt na een 30 sec uit. En dan moet je de stekker er af trekken, even starten(slaat niet aan) stekker er weer op op contact zetten, dan hoor je de valvetronic stellen. Stekker er weer vanaf en dan slaat ie weer aan!
De auto loopt nu alleen met de valvetronic losgekoppeld (uiteraard in noodloop) zodra je de stekker insteekt loopt ie nog even, je merkt wel gelijk dat ie het even wat moeilijker heeft en valt na een 30 sec uit. En dan moet je de stekker er af trekken, even starten(slaat niet aan) stekker er weer op op contact zetten, dan hoor je de valvetronic stellen. Stekker er weer vanaf en dan slaat ie weer aan!
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: E46 318i n46 loopt alleen met losgekoppelde valvetronic
Met de vanos motor, bedoel je daarmee de Valvetronic motor, dus die elektromotor midden op je cilinderkop?
Deze moet je kalibreren nadat je hem hebt vervangen, dat is een vrij simpele ingreep met ISTA maar wel zeer cruciaal. Doe je dat niet dan weet hij zijn positie niet en slaat hij heel slecht of gewoon niet aan. Dit zelfde geldt voor de Valvetronic sensor (die voorop onder het kleppendeksel zit)
Deze sensor is een hall-effect sensor welke stapjes van de as meet (op de as zit een magneetje welke langs de hall sensor beweegt). Met kalibreren laat je de as een keer van uiterst links naar uiterst rechts draaien en neemt de sensor in zich op hoeveel stappen dit is en waar hij begint en eindigt. Dit slaat hij op in zijn eigen electronica, niet in de DME.
Deze moet je kalibreren nadat je hem hebt vervangen, dat is een vrij simpele ingreep met ISTA maar wel zeer cruciaal. Doe je dat niet dan weet hij zijn positie niet en slaat hij heel slecht of gewoon niet aan. Dit zelfde geldt voor de Valvetronic sensor (die voorop onder het kleppendeksel zit)
Deze sensor is een hall-effect sensor welke stapjes van de as meet (op de as zit een magneetje welke langs de hall sensor beweegt). Met kalibreren laat je de as een keer van uiterst links naar uiterst rechts draaien en neemt de sensor in zich op hoeveel stappen dit is en waar hij begint en eindigt. Dit slaat hij op in zijn eigen electronica, niet in de DME.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: E46 318i n46 loopt alleen met losgekoppelde valvetronic
De valvetronic inderdaad! Deze week krijg ik ista dus dan kan ik er mee aan de gang! Met een autel en snapp on kregen we hem niet gecalibreerd. Is er een manier om de sensor door te meten?
Voor alle zekerheid ook maar 2 nieuwe solenoids besteld en nieuwe 0w40 castrol olie (aangezien ik niet weet wat er nu inzit). De motor heeft ook wat last van sludge, is het raadzaam om te flushen?
Voor alle zekerheid ook maar 2 nieuwe solenoids besteld en nieuwe 0w40 castrol olie (aangezien ik niet weet wat er nu inzit). De motor heeft ook wat last van sludge, is het raadzaam om te flushen?
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: E46 318i n46 loopt alleen met losgekoppelde valvetronic
De sensor voor op de motor bedoel je? die is uit te lezen met ISTA, je kunt dan zien of hij een stand doorgeeft of niet.
Deze sensoren willen nog wel eens gaan lekken, je ziet dan olie in de aansluiting zitten en dat is een teken dat hij er van binnen ook mee vol zit.
Maar ik begreep dat je deze hebt vervangen of is dat de nokkenas sensor (die je van buitenaf kunt losdraaien)
De vanos solenoids zijn te testen met INPA, (niet ISTA) je kunt zien hoe veel moeite ze hebben met de vanos regelen. Dat geeft in zekere zin aan of ze aan het verslijten zijn. Vervangen kan nooit kwaad!
Ik zou zelf een iets dikkere olie (koude) kiezen, 5w30 bijvoorbeeld om het verbruik direct na het starten wat te beperken. in de e46 van mijn vrouw (ook een 318i met n46 motor) gooi ik deze olie: https://www.deolieconcurrent.nl/product ... Liter.html
Let wel heel goed op dat je de specificatie BMW longlife ziet staan op de olie, dit houdt in dat de toevoegingen en samenstelling van de olie de kunststof delen van de distributiegeleiding niet aantasten.
Een flush kan geen kwaad, de enge verhalen van vroeger dat de olie er in alle hoeken uit spuit na een flush zijn sowieso al broodje aap en bij moderne motoren al helemaal. Flushen is ook zeker aan te raden als je wat sludge ziet al zul je dat er bovenin niet mee weg krijgen.
De dealer verkoopt ook flesjes met motorflush welke veilig zijn voor de kunststof en lichtmetalen onderdelen in je motor. (de zuigers hebben een speciale aangebrachte laag welke onder andere wrijving verminderd en geluid dempt. deze laag kun je aantasten met gebruik van de onjuiste middelen.)
Deze sensoren willen nog wel eens gaan lekken, je ziet dan olie in de aansluiting zitten en dat is een teken dat hij er van binnen ook mee vol zit.
Maar ik begreep dat je deze hebt vervangen of is dat de nokkenas sensor (die je van buitenaf kunt losdraaien)
De vanos solenoids zijn te testen met INPA, (niet ISTA) je kunt zien hoe veel moeite ze hebben met de vanos regelen. Dat geeft in zekere zin aan of ze aan het verslijten zijn. Vervangen kan nooit kwaad!
Ik zou zelf een iets dikkere olie (koude) kiezen, 5w30 bijvoorbeeld om het verbruik direct na het starten wat te beperken. in de e46 van mijn vrouw (ook een 318i met n46 motor) gooi ik deze olie: https://www.deolieconcurrent.nl/product ... Liter.html
Let wel heel goed op dat je de specificatie BMW longlife ziet staan op de olie, dit houdt in dat de toevoegingen en samenstelling van de olie de kunststof delen van de distributiegeleiding niet aantasten.
Een flush kan geen kwaad, de enge verhalen van vroeger dat de olie er in alle hoeken uit spuit na een flush zijn sowieso al broodje aap en bij moderne motoren al helemaal. Flushen is ook zeker aan te raden als je wat sludge ziet al zul je dat er bovenin niet mee weg krijgen.
De dealer verkoopt ook flesjes met motorflush welke veilig zijn voor de kunststof en lichtmetalen onderdelen in je motor. (de zuigers hebben een speciale aangebrachte laag welke onder andere wrijving verminderd en geluid dempt. deze laag kun je aantasten met gebruik van de onjuiste middelen.)
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: E46 318i n46 loopt alleen met losgekoppelde valvetronic
De excentrische as sensor is nog niet vervangen, in de stekker wel een beetje olie in, wel al reeds schoongemaakt. Nokkenassensoren waren wel al vervangen.
Ik hoop dat de ista software mij iets beter kan helpen als de rest
Goeie tip over de olie. Ik had voor deze gekozen zodat hij door eventueel dichtgeslibde kanalen zou komen en eventueel ook wat vuil zou loslaten. Dit in combi met de flashback. En daarna na een paar 1000km weer te vervangen voor de iets dikkere olie.
Ik hoop dat de ista software mij iets beter kan helpen als de rest
Goeie tip over de olie. Ik had voor deze gekozen zodat hij door eventueel dichtgeslibde kanalen zou komen en eventueel ook wat vuil zou loslaten. Dit in combi met de flashback. En daarna na een paar 1000km weer te vervangen voor de iets dikkere olie.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: E46 318i n46 loopt alleen met losgekoppelde valvetronic
in principe moet de motor wel gewoon lopen als de excentrische assensor kapot is, hij heeft ook een gasklep en gebruikt deze dan voor de noodloop. je merkt het wel dat hij slecht loopt en je krijgt een storingsmelding maar starten doet hij wel gewoon.
De olie in de stekker komt van binnenuit. Als je hem schoonmaakt en de olie komt weer terug dan kun je er wel van uitgaan dat de sensor stuk is. Op den duur gaat hij hier problemen mee krijgen zoals slecht lopen en foutmeldingen. Gelukkig zie je dan gauw genoeg dat het de sensor betreft.
Het voordeel van ISTA is dat je een stappenplan kan laten maken door het programma die je door een aantal tests heen loodst.
Overigens je idee dat hij geen compressie heeft kan kloppen, als de Valvetronic verkeerd staat dan bedient hij de kleppen heel anders dan normaal, het kan dus zijn dat ze nagenoeg dicht blijven staan en dat hij zo weinig lucht aanzuigt dat er maar weinig compressie tot stand komt wat je natuurlijk hoort in de rondloop tijdens het starten.
De olie in de stekker komt van binnenuit. Als je hem schoonmaakt en de olie komt weer terug dan kun je er wel van uitgaan dat de sensor stuk is. Op den duur gaat hij hier problemen mee krijgen zoals slecht lopen en foutmeldingen. Gelukkig zie je dan gauw genoeg dat het de sensor betreft.
Het voordeel van ISTA is dat je een stappenplan kan laten maken door het programma die je door een aantal tests heen loodst.
Overigens je idee dat hij geen compressie heeft kan kloppen, als de Valvetronic verkeerd staat dan bedient hij de kleppen heel anders dan normaal, het kan dus zijn dat ze nagenoeg dicht blijven staan en dat hij zo weinig lucht aanzuigt dat er maar weinig compressie tot stand komt wat je natuurlijk hoort in de rondloop tijdens het starten.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: E46 318i n46 loopt alleen met losgekoppelde valvetronic
Weer een kleine update vanuit mijn kant.
Gister nog eens geprobeerd om de valvetronic in te leren met de autel, en tegen mijn verwachtingen in lukte dit gewoon! Helemaal vrolijk de auto proberen te starten, je merkte dat ie wilde aanslaan (wel moeizaam). De valvetronic veranderd dan van instelling en dan start ie door als eerst(lijkt op compressieloos). En hierna gelijk een foutcode op het systeem. Zie onderstaande afbeelding. Excuus voor de scheve foto maar de zon scheen er op.
Vandaag van een collega inpa gekregen zodat ik ook thuis wat meer kon uitlezen. Gelijk geprobeerd zelfde verhaal, valvetronic ingeleerd en weer net niet aanslaan. Kreeg ik de foutcode 2a63 met de volgende uitleg.
Beetje vreemd dat ik op de 2 verschillende systemen ook verschillende foutcodes krijg. Ik zou op basis van de autel zeggen dat de solenoids zouden moeten worden vervangen en op inpa de excentrische as sensor. Misschien dat jullie nog iets weten.
Gister nog eens geprobeerd om de valvetronic in te leren met de autel, en tegen mijn verwachtingen in lukte dit gewoon! Helemaal vrolijk de auto proberen te starten, je merkte dat ie wilde aanslaan (wel moeizaam). De valvetronic veranderd dan van instelling en dan start ie door als eerst(lijkt op compressieloos). En hierna gelijk een foutcode op het systeem. Zie onderstaande afbeelding. Excuus voor de scheve foto maar de zon scheen er op.
Vandaag van een collega inpa gekregen zodat ik ook thuis wat meer kon uitlezen. Gelijk geprobeerd zelfde verhaal, valvetronic ingeleerd en weer net niet aanslaan. Kreeg ik de foutcode 2a63 met de volgende uitleg.
Beetje vreemd dat ik op de 2 verschillende systemen ook verschillende foutcodes krijg. Ik zou op basis van de autel zeggen dat de solenoids zouden moeten worden vervangen en op inpa de excentrische as sensor. Misschien dat jullie nog iets weten.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: E46 318i n46 loopt alleen met losgekoppelde valvetronic
Ik zou toch eerst nog eens proberen met ISTA de Valvetronic in te leren.
In het verleden heb ik ook een keer iets niet voor elkaar gekregen met een Autel, ik heb de adaptiewaarden van de Nox sensor van mijn e61 er toen niet mee kunnen resetten terwijl dat met ISTA binnen 30 seconden lukte.
Zonde om sensoren te gaan vervangen als je niet zeker weet of ze de oorzaak zijn...
Ik heb een computer met ISTA er op, woon je in de buurt van alkmaar? Kleine moeite om het voor je te proberen.
In het verleden heb ik ook een keer iets niet voor elkaar gekregen met een Autel, ik heb de adaptiewaarden van de Nox sensor van mijn e61 er toen niet mee kunnen resetten terwijl dat met ISTA binnen 30 seconden lukte.
Zonde om sensoren te gaan vervangen als je niet zeker weet of ze de oorzaak zijn...
Ik heb een computer met ISTA er op, woon je in de buurt van alkmaar? Kleine moeite om het voor je te proberen.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: E46 318i n46 loopt alleen met losgekoppelde valvetronic
Heb je ook al gekeken naar de verstellers op de nokkenas zelf? Als de sensoren en actuatoren goed zijn, dan lijkt het wel een mechanisch probleem met de versteller zelf. Op zich niet vreemd, aangezien die ook slijtdelen zijn.
Daarnaast kan er ook overmatige slijtage plaatsvinden op het klepstelmechanisme. Dan is inleren ook lastig of onmogelijk.
Succes,
Rob
Daarnaast kan er ook overmatige slijtage plaatsvinden op het klepstelmechanisme. Dan is inleren ook lastig of onmogelijk.
Succes,
Rob
Re: E46 318i n46 loopt alleen met losgekoppelde valvetronic
@thijs, wellicht toch maar eens proberen! Heel erg bedankt voor het aanbod maar kom zelf uit zuid Limburg is dit toch een beetje aan de verre kant om 250 km in noodloop naar je toe te komen Haha.
@rob ik heb er ook aan zitten denken. Ik eens zoeken hoe ik ze kan testen, of heeft iemand een goeie methode hiervoor?
@rob ik heb er ook aan zitten denken. Ik eens zoeken hoe ik ze kan testen, of heeft iemand een goeie methode hiervoor?
Re: E46 318i n46 loopt weer maar nog niet goed
Zo weer een poosje geleden, maar veel gedaan.
Ik heb weer een deel van het probleem kunnen oplossen. Ik ben begonnen met de carterpan er onder uit te halen. Hier kwam ik een hoop oude restjes kettinggeleider tegen en zo ook een handpalm vol in de aanzuigleiding van de oliepijpleiding. Ik heb de ketting opnieuw getimed en kwam er achter dat de krukas flink van tijd stond. Na alles weer in elkaar gezet te hebben liep de auto eigenlijk best aardig en zonder foutcodes. Leek ook al zijn vermogen te hebben met nog een klein dipje onder in. Maar dat leek meer op een vacuüm lekje oid.
Nu na 2 weken merkte ik dat de auto elke dag een beetje minder vermogen had, en deze ochtend naar het werk was er bijna niet mee te rijden. Schokkend optrekken en stationair lopen en het eml lampje brandend op het Dashboard. In alle emotie nog even getwijfeld of ik em niet de Maas in moest rijden. Op de weg naar huis was het eml lampje weer uit en leek het allemaal iets vloeiender te gaan maar wel met een stuk minder vermogen. En als je wat meer gas gaf een duidelijk harder aanzuiggeluid? Iig niet zoals het hoort bij half gas.
Eenmaal thuis gelijk de laptop er aangehangen kreeg ik de volgende foutcodes:
2a88
2a83
2b62
Nog geprobeerd op de oude solenoids maar hier liep ie alleen nog maar onstuimiger mee.
Was nu aan het denken om nog eens kan proberen of de timing nog goed staat, zo niet wellicht de spanner?
Maar misschien heeft een van jullie nog een gouden tip?
Groetjes Douwe
Ik heb weer een deel van het probleem kunnen oplossen. Ik ben begonnen met de carterpan er onder uit te halen. Hier kwam ik een hoop oude restjes kettinggeleider tegen en zo ook een handpalm vol in de aanzuigleiding van de oliepijpleiding. Ik heb de ketting opnieuw getimed en kwam er achter dat de krukas flink van tijd stond. Na alles weer in elkaar gezet te hebben liep de auto eigenlijk best aardig en zonder foutcodes. Leek ook al zijn vermogen te hebben met nog een klein dipje onder in. Maar dat leek meer op een vacuüm lekje oid.
Nu na 2 weken merkte ik dat de auto elke dag een beetje minder vermogen had, en deze ochtend naar het werk was er bijna niet mee te rijden. Schokkend optrekken en stationair lopen en het eml lampje brandend op het Dashboard. In alle emotie nog even getwijfeld of ik em niet de Maas in moest rijden. Op de weg naar huis was het eml lampje weer uit en leek het allemaal iets vloeiender te gaan maar wel met een stuk minder vermogen. En als je wat meer gas gaf een duidelijk harder aanzuiggeluid? Iig niet zoals het hoort bij half gas.
Eenmaal thuis gelijk de laptop er aangehangen kreeg ik de volgende foutcodes:
2a88
2a83
2b62
Nog geprobeerd op de oude solenoids maar hier liep ie alleen nog maar onstuimiger mee.
Was nu aan het denken om nog eens kan proberen of de timing nog goed staat, zo niet wellicht de spanner?
Maar misschien heeft een van jullie nog een gouden tip?
Groetjes Douwe
Re: E46 318i n46 loopt weer maar nog niet goed
Heb je ook gekeken bij het op tijd zetten dat alle delen van de kettingspanner er nog zijn? Als er stukken ontbreken heb je grote kans dat de timing weer van slag is.
De spanner zit aan de kant van de dynamo in het blok geschroefd. Vrij eenvoudig te vervangen. Er is ook een update van geweest met een langere spanner. De originele is te kort.
Succes,
Rob
De spanner zit aan de kant van de dynamo in het blok geschroefd. Vrij eenvoudig te vervangen. Er is ook een update van geweest met een langere spanner. De originele is te kort.
Succes,
Rob