cabrio hydrauliek probleem (denk ik)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
ducdreamer
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 feb 2014, 10:09

cabrio hydrauliek probleem (denk ik)

Bericht door ducdreamer » 05 aug 2020, 19:11

Goedendag,
Ik heb een mooie E46 330CI. uit 2002.
Ik heb hem nu 6 jaar zonder problemen gereden.
Maar op een dag wilde ik de kap openen en er gebeurde helemaal niets.
Na een hoop gezoek op het net en alle tips voor wat betreft de electrishe bedrading en sensoren gecontroleerd.
Toen ik het peil van de hydraulische olie wilde controleren
kwam ik erachter dat na het verwijderen van de islolatieer er een verbrande lucht hing en de motor vast zat.
Ik dacht hebbes.
Ik heb een pomp gekocht en gemonteerd.
Dit ging zonder problemen, ik heb de vloeistof ververst en netjes gevuld tot net onder de max indicatie.
Kap zat opgeborgen in de opbergruimte en de klep zat dicht zoals in ISTA vermeld staat.
De kap is na deze operatie 6 maal zonder problemen open en dicht gegaan.
de volgende dag kreeg ik dit probleem:
De Ramen gaan naar beneden
De kap ontgrendeld van de voorruit het achterste deel gaat omhoog en dan gaat het deksel van de opbergruimte open.
Het achterste deel zakt een stuk in de bak maar op het moment dat het voorste deel naar achter zou moeten gaan stopt alles.
Als ik het knopje los laat gaat het rode lampje knipperen.
Ik moet de sleutel uit het contact halen er weer instoppen en de motor starten om de kap weer dicht te krijgen.
Verder open lukt niet.
ISTA geeft geen foutmeldingen
Een heel verhaal maar ik hoop dat iemand een tip/oplossing heeft.! :s

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: cabrio hydrauliek probleem (denk ik)

Bericht door ehombie » 05 aug 2020, 19:48

mogelijk is met inpa meer/overzichtichlijker data zichtbaar...omtrent actuatie en sensor status van de kap tijdens bewegen? Zodat je meer kunt herleiden....?

Zie newtis.info of ista voor een beschrijving van de werking de kap?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
ducdreamer
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 feb 2014, 10:09

Re: cabrio hydrauliek probleem (denk ik)

Bericht door ducdreamer » 06 aug 2020, 14:31

Hallo ehombie,
Bedankt voor uw antwoord.
ISTA is de opvolger van INPA en heeft TIS ingebouwd en geeft ook het stappenplan om de gekomstateerde fout te lokaliseren en op te heffen.
Zelfs de elektrische waterval schema's staan erin
ISTA geeft geen fouten en heeft ook geen fouten opgeslagen in het geheugen, als ik hem uitlees zie je alle sensoren reageren als ik de kap open stuur.
De kap blijft alleen hangen op het punt dat ik beschreef.
Op dat moment staat alle sensoren zoals je verwacht.
Het uitlezen gaf dus geen melding
Het niveau in de pomp staat tussen min en max als de kap open is.
Als de kap dicht is staat hij onder het min.
Het niveau moet volgens ISTA ook bij geopende kap en gesloten klep tussen min en max staan.
Het klopt volgens mij dat het niveau bij gesloten kap onder min staat omdat dan de leidingen en de cilinders gevuld zijn met olie.
De Olie is van kroon oil
SP FLUID 3013
din 51524-t3 iso 7308 man m 3389 psa 571 2710 vw tl 52146
Deze kan gebruikt worden als vervanger van de BMW olie met part nummer BMW Part No: 54 34 0 394 395
Grt Herman :)

ehombie
Berichten: 1497
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: cabrio hydrauliek probleem (denk ik)

Bericht door ehombie » 06 aug 2020, 16:50

Ik ken de programmas wel, maar ista heeft ook z'n beperkingen qua diagnose in sommige gevallen....(als je geadviseerde stappenplan ophouden laten we maar zeggen...)

Kun je oliedruk blijven volgen? Tijdens het open of sluit proces in ista? Omdat je twijfelt ivm olie stand?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
ducdreamer
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 feb 2014, 10:09

Re: cabrio hydrauliek probleem (denk ik)

Bericht door ducdreamer » 09 aug 2020, 20:44

Ik geloof niet dat je de druk kan uitlezen met ista/inpa
ik kan het nergens vinden

Gebruikersavatar
ducdreamer
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 feb 2014, 10:09

Re: cabrio hydrauliek probleem (denk ik) OPGELOST

Bericht door ducdreamer » 04 sep 2020, 15:52

De pomp die ik gekocht had bleek te weinig druk te kunnen opbouwen.
Ik heb er nu een vn een facelift E46 gemonteerd en alles werkt goed
de pomp was van een pre facelift E46 dus er zit een verschil tussen deze twee pompen of de eerste pomp was gewoon versleten en moest gereviseerd worden
Ik kan nu weer lekker open rijden

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”