523i stottert bij koude start
Re: 523i stottert bij koude start
Even voor de beeldvorming...zodra jij de auto eigenlijk al openmaakt komt er al 5bar op de injector te staan
Zie in dit filmpje rond de 8min...
https://youtu.be/OD8qADU2fNw
Zie in dit filmpje rond de 8min...
https://youtu.be/OD8qADU2fNw
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: 523i stottert bij koude start
Toevallig heb ik vorige week de 6 injectoren , bobines en bougies gewisseld van mijn f10 523i. Auto is van 2010 en heeft 144k km gelopen.
Het begon met af en toe schommellen van toerental aan een stoplicht en vrij snel erna had ik dezelfde klachten als jou. Bij koud start schudden en slecht lopen van de motor en na 500m rijden was het weg. Diagnose was meerdere injectoren slecht dus alles gewisseld samen met bobines en bogies. Hij loopt weer als een zonnetje.
Het begon met af en toe schommellen van toerental aan een stoplicht en vrij snel erna had ik dezelfde klachten als jou. Bij koud start schudden en slecht lopen van de motor en na 500m rijden was het weg. Diagnose was meerdere injectoren slecht dus alles gewisseld samen met bobines en bogies. Hij loopt weer als een zonnetje.
Re: 523i stottert bij koude start
Advies van de meeste garages bij deze motoren is idd alle injectoren tegelijk wisselen. Anders sta je binnen een paar duizend km weer terug voor een consult...
Re: 523i stottert bij koude start
Gewoon professioneel laten reinigen. Ze controleren na reiniging het spuitbeeld om te kijken of het doel bereikt is. Mooi om te zien.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: 523i stottert bij koude start
Of doe een flesje injector reiniger bij je brandstof (als je tank 3/4 leeg is) vervolgens de motor goed warm rijden het liefst wat hoger in de toeren houden ergens rond de 3000 tpm.
Ik doe dat elk jaar als de auto apk (als geheugensteuntje) moet hebben.
Heb je een automaat?=>
In de bebouwdekom of 60/80 km/h wegen rij ik altijd in sport stand de motor zit dan iets hoger in toeren en de versnellingbak gaat dan niet bij elke beetje gas wat je geeft of loslaat op of af schakelen.
Gr, Irvin
Ik doe dat elk jaar als de auto apk (als geheugensteuntje) moet hebben.
Heb je een automaat?=>
In de bebouwdekom of 60/80 km/h wegen rij ik altijd in sport stand de motor zit dan iets hoger in toeren en de versnellingbak gaat dan niet bij elke beetje gas wat je geeft of loslaat op of af schakelen.
Gr, Irvin
Re: 523i stottert bij koude start
Aan de km stand te zien weet je of de inlaat en kleppen al eens gereinigd zijn, bij deze direct ingespoten motoren krijg je na verloop van tijd carbon aanslag in het inlaat traject.
Weet je of de injectoren al eens vervangen zijn met deze km stand? Ook zijn ze in versie omhoog gegaan, oudere versies hadden de nare eigenschap te gaan lekken.
Weet je of de injectoren al eens vervangen zijn met deze km stand? Ook zijn ze in versie omhoog gegaan, oudere versies hadden de nare eigenschap te gaan lekken.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: 523i stottert bij koude start
@decorsa: heb je dit zelf gedaan? En waarom niet alleen de injectoren?
@dw70: Waar doet men dat?
@Irvin: een flesje CataClean is er al doorheen gegaan zoals je beschrijft.
@ptrkp: Niet volgens het onderhoudsboekje.
Ik ben inmiddels terug van vakantie en de auto reed als een zonnetje (maar had nog steeds hetzelfde probleem).
Even gekeken in de onderhoudshistorie: bougies zijn op 118.000 vervangen en sindsdien niet meer. Van wat ik heb gelezen over de speciale NGK bougies die hierin horen zouden die 15.000 meegaan? Maar zelfs al zou het 50.000 zijn moeten ze nu wel eens vervangen toch?
Ik wil verder nergens op vooruit lopen en ben bezig een laptopje in te richten zodat ik de status kan uitlezen.
@dw70: Waar doet men dat?
@Irvin: een flesje CataClean is er al doorheen gegaan zoals je beschrijft.
@ptrkp: Niet volgens het onderhoudsboekje.
Ik ben inmiddels terug van vakantie en de auto reed als een zonnetje (maar had nog steeds hetzelfde probleem).
Even gekeken in de onderhoudshistorie: bougies zijn op 118.000 vervangen en sindsdien niet meer. Van wat ik heb gelezen over de speciale NGK bougies die hierin horen zouden die 15.000 meegaan? Maar zelfs al zou het 50.000 zijn moeten ze nu wel eens vervangen toch?
Ik wil verder nergens op vooruit lopen en ben bezig een laptopje in te richten zodat ik de status kan uitlezen.
Re: 523i stottert bij koude start
Om te testen zou je even moeten kijken of het bij jouw in de buurt kan (verpakken en opsturen is ook z'n dingetje)...even goed kijken dat het voor deze injectoren ook kan. Afh. hoe je erin staat qua sleutelkennis en moeite die je ervoor moet doen etc.
Als je overweegt zelf injectoren te vervangen check leebman24.de...zijn ze 50 euro goedkoper per stuk t.o.v. ekris.
Bougies 15000km moet geen probleem zijn...ik MEEN rond 40000 of 50000 vervangen ofzo. (dan verwacht ik nog steeds 1 cilinder dat gek doet...en niet alleen bij koud start, idem voor bobine(s).
Injector cleaner --> kan, maar verwacht er maar niet te veel van. Als het kwaad er al is...gaat dit denk ik niks opleveren.
Sommige mensen/dealers vervangen gewoon alles...of dit altijd zinvol is, laat ik in het midden...(soms ja..soms nee)
Als je overweegt zelf injectoren te vervangen check leebman24.de...zijn ze 50 euro goedkoper per stuk t.o.v. ekris.
Bougies 15000km moet geen probleem zijn...ik MEEN rond 40000 of 50000 vervangen ofzo. (dan verwacht ik nog steeds 1 cilinder dat gek doet...en niet alleen bij koud start, idem voor bobine(s).
Injector cleaner --> kan, maar verwacht er maar niet te veel van. Als het kwaad er al is...gaat dit denk ik niks opleveren.
Sommige mensen/dealers vervangen gewoon alles...of dit altijd zinvol is, laat ik in het midden...(soms ja..soms nee)
Laatst gewijzigd door ehombie op 07 aug 2020, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: 523i stottert bij koude start
Je kunt deze laten reinigen bij diverse revisiebedrijven. Ze worden dan tevens getest op opbrengst en sproeibeeld. Kost tussen 25 en 35 euro per injector. En weet je meteen of er echt wat mis is of niet.
Nu is het wel zo dat niet alle revisiebedrijven de injectoren van dit type nog willen reinigen wegens de vele problemen die er mee zijn. En wordt vaak geadviseerd om nieuwe te plaatsten.
Ik ken er 2 in regio zeeland die het doen, je kunt zo ook opsturen worden max 1 dag later teruggestuurd.
Nu is het wel zo dat niet alle revisiebedrijven de injectoren van dit type nog willen reinigen wegens de vele problemen die er mee zijn. En wordt vaak geadviseerd om nieuwe te plaatsten.
Ik ken er 2 in regio zeeland die het doen, je kunt zo ook opsturen worden max 1 dag later teruggestuurd.
Re: 523i stottert bij koude start
Daar ben ik weer. Terug van vakantie. Onderweg geen enkele probleem gehad met de motor. Maar de koude start was nog steeds problematisch.
Ik heb nadat ik weer thuis was ISTA/D geïnstalleerd en de auto uitgelezen. Er stonden wat oude meldingen in over trekhaak en richtingaangever. Individuele tests gaven aan dat er niets mee aan de hand was.
Andere meldingen waren er over de Nitrogen oxide sensor, Misfire detection en Energy diagnosys.
De laatste eerst even gestest. 'Battery faulty or worn out'. Dat zou best kunnen. Volgens de onderhoudshistorie en facturen die ik van de auto heb is de accu nog nooit vervangen. Hoewel intelligente druppelaars geen fouten aangeven zou het best kunnen zijn. Eventueel is het de IBS maar ik wacht het even af tot de accu, volgens voorspelling uit de diagnose, over 2000 km het begeeft. Dan kan er een Banner in (producent van de originele BMW accu).
De Nitrogen oxide sensor gaf 1 keer 'Signal not available at start' en 3 keer 'Short circuit'. Echter lagen die meldingen vrijwel op gelijke momenten met de Misfire detection. Deze laatste gaf 'Misfire, cylinder 6: injection is cut out'. De andere was hetzelfde maar dan over cylinder 4.
Injection cut out betekent dat deze is uitgezet. In dat geval liep hij op 4 pootjes hetgeen dan zou verklaren dat hij schudde.
Omdat er verder geen meldingen waren en ik tot nu toe steeds direct ben weggereden zijn er geen nieuwe bijgekomen. Een vehicle test geeft verder geen problemen weer en individuele tests tot nu toe ook niet.
Ik heb me in de tussentijd behoorlijk ingelezen over het brandstofsysteem; in het bijzonder de boegies, bobines en injectoren. Over die onderwerpen de service manuals gelezen, de OEM-onderdelencatalogus en alle ervaringen rond het vervangen, benodigd gereedschap, etc. Dat vervangen is eigenlijk allemaal erg simpel en omdat volgens mijn gegevens de bougies er al 55.000 km in zitten ga ik die als eerste vervangen. Dan meteen even erop letten hoe ze eruit zien en of ze naar benzine ruiken, wat kan duiden op lekkende injectoren.
Ik zou dan de bobines kunnen proberen door ze te verwisselen om vast te stellen of het probleem zich verplaatst.
Vervolgens ga ik de injectoren nakijken. Wanneer ik de tools binnen heb, evenals de teflon ringetjes en decoupling ringen kan ik het eerst eens bekijken. Ik heb wel gezien dat het index 09 injectoren zijn en volgens mij is index 11 de laatste.
Wat ik nog even moet bepalen is welke cylinders eigenlijk cylinder 4 en 6 zijn op het blok. Voor zover ik heb gevonden is cylinder 1 de cylinder die aan de vookant van de auto grenst. In dat geval zitten 4 en 6 dus aan de andere kant.
Mochten er nog tips zijn of suggesties verneems ik ze graag.
Ik heb nadat ik weer thuis was ISTA/D geïnstalleerd en de auto uitgelezen. Er stonden wat oude meldingen in over trekhaak en richtingaangever. Individuele tests gaven aan dat er niets mee aan de hand was.
Andere meldingen waren er over de Nitrogen oxide sensor, Misfire detection en Energy diagnosys.
De laatste eerst even gestest. 'Battery faulty or worn out'. Dat zou best kunnen. Volgens de onderhoudshistorie en facturen die ik van de auto heb is de accu nog nooit vervangen. Hoewel intelligente druppelaars geen fouten aangeven zou het best kunnen zijn. Eventueel is het de IBS maar ik wacht het even af tot de accu, volgens voorspelling uit de diagnose, over 2000 km het begeeft. Dan kan er een Banner in (producent van de originele BMW accu).
De Nitrogen oxide sensor gaf 1 keer 'Signal not available at start' en 3 keer 'Short circuit'. Echter lagen die meldingen vrijwel op gelijke momenten met de Misfire detection. Deze laatste gaf 'Misfire, cylinder 6: injection is cut out'. De andere was hetzelfde maar dan over cylinder 4.
Injection cut out betekent dat deze is uitgezet. In dat geval liep hij op 4 pootjes hetgeen dan zou verklaren dat hij schudde.
Omdat er verder geen meldingen waren en ik tot nu toe steeds direct ben weggereden zijn er geen nieuwe bijgekomen. Een vehicle test geeft verder geen problemen weer en individuele tests tot nu toe ook niet.
Ik heb me in de tussentijd behoorlijk ingelezen over het brandstofsysteem; in het bijzonder de boegies, bobines en injectoren. Over die onderwerpen de service manuals gelezen, de OEM-onderdelencatalogus en alle ervaringen rond het vervangen, benodigd gereedschap, etc. Dat vervangen is eigenlijk allemaal erg simpel en omdat volgens mijn gegevens de bougies er al 55.000 km in zitten ga ik die als eerste vervangen. Dan meteen even erop letten hoe ze eruit zien en of ze naar benzine ruiken, wat kan duiden op lekkende injectoren.
Ik zou dan de bobines kunnen proberen door ze te verwisselen om vast te stellen of het probleem zich verplaatst.
Vervolgens ga ik de injectoren nakijken. Wanneer ik de tools binnen heb, evenals de teflon ringetjes en decoupling ringen kan ik het eerst eens bekijken. Ik heb wel gezien dat het index 09 injectoren zijn en volgens mij is index 11 de laatste.
Wat ik nog even moet bepalen is welke cylinders eigenlijk cylinder 4 en 6 zijn op het blok. Voor zover ik heb gevonden is cylinder 1 de cylinder die aan de vookant van de auto grenst. In dat geval zitten 4 en 6 dus aan de andere kant.
Mochten er nog tips zijn of suggesties verneems ik ze graag.
Re: 523i stottert bij koude start
Ik ben weer iets verder. Ik heb inmiddels de bougies vervangen. De electrodes waren al wel wat ingebrand. Maar elke bougie was bij de electroden netjes bruin van kleur. Geen een was er zwart en de bougies van cylinder 4 en 6 waren niet nat van bezine en roken er ook niet naar. Bij een lekkende injector zou dat toch het geval moeten zijn?
Het vervangen van de bougies was overigens een erg simpel klusje. Met de juiste tools, waaronder de goede bougiedop met koppeling (vanwege de lichte hoek die de bougie maakt), was het allemaal een werkje van maximaal 30 minuten.
Ik heb de volgende dag de motor weer eens koud gestart en stationair laten draaien. Dat leverde een onrustige loop op; voelbaar liep hij op 5 pootjes. ISTA/D gaf dit ook weer; Cylinder 6 was 'cut out'. Wat ik verder nog tegenkwam was meldingen over de NOx sensor; 4 meldingen om precies te zijn.
Nitrogen-oxide sensor, operating readiness: signal not available at start
Nitrogen-oxide sensor, electric: short circuit.
Nitrogen-oxide sensor, linear oxygen sensor: short circuit
Nitrogen-oxide sensor, binary oxygen sensor: short circuit
Deze meldingen waren allemaal van 600 km geleden.
Nou heb ik gelezen dan een problematische NOx sensor evengoed problemen als stotterend stationair kan veroorzaken dus wellicht komt het nog daar vandaan?
Toestand tot nu toe:
De auto rijdt nog steeds prima, het probleem is er dus ook nog maar de bougies moesten duidelijk vervangen worden.
Volgende zijn de bobines. Nu kan ik niet meten hoe goed of slecht ze zijn maar verschillende van hen zijn zwaar geroest. Ik weet niet hoe snel dat doorgaans gebeurt maar erg nieuw zien ze er sowieso niet uit. Ik heb daarvoor nieuwe besteld maar ga in de tussentijd nog een kruistest doen om te kijken of ik het probleem met cylinder 6 naar een andere kan verplaatsen.
Het vervangen van de bougies was overigens een erg simpel klusje. Met de juiste tools, waaronder de goede bougiedop met koppeling (vanwege de lichte hoek die de bougie maakt), was het allemaal een werkje van maximaal 30 minuten.
Ik heb de volgende dag de motor weer eens koud gestart en stationair laten draaien. Dat leverde een onrustige loop op; voelbaar liep hij op 5 pootjes. ISTA/D gaf dit ook weer; Cylinder 6 was 'cut out'. Wat ik verder nog tegenkwam was meldingen over de NOx sensor; 4 meldingen om precies te zijn.
Nitrogen-oxide sensor, operating readiness: signal not available at start
Nitrogen-oxide sensor, electric: short circuit.
Nitrogen-oxide sensor, linear oxygen sensor: short circuit
Nitrogen-oxide sensor, binary oxygen sensor: short circuit
Deze meldingen waren allemaal van 600 km geleden.
Nou heb ik gelezen dan een problematische NOx sensor evengoed problemen als stotterend stationair kan veroorzaken dus wellicht komt het nog daar vandaan?
Toestand tot nu toe:
De auto rijdt nog steeds prima, het probleem is er dus ook nog maar de bougies moesten duidelijk vervangen worden.
Volgende zijn de bobines. Nu kan ik niet meten hoe goed of slecht ze zijn maar verschillende van hen zijn zwaar geroest. Ik weet niet hoe snel dat doorgaans gebeurt maar erg nieuw zien ze er sowieso niet uit. Ik heb daarvoor nieuwe besteld maar ga in de tussentijd nog een kruistest doen om te kijken of ik het probleem met cylinder 6 naar een andere kan verplaatsen.
Re: 523i stottert bij koude start
Hoi,
Nee, ik heb dit niet zelf gedaan.
Op aangeven van de garage, meerdere verhalen van mensen en internet worden vaak die 3 dingen samen vervangen ( indien het een injector storing is ). Het is niet de grootste kost.
Succes met de verdere afhandeling. Ik blijf het volgen.
Nee, ik heb dit niet zelf gedaan.
Op aangeven van de garage, meerdere verhalen van mensen en internet worden vaak die 3 dingen samen vervangen ( indien het een injector storing is ). Het is niet de grootste kost.
Succes met de verdere afhandeling. Ik blijf het volgen.
Re: 523i stottert bij koude start
Op bimmerprofs geeft die aan dat er een relatie kan zijn icm stikstofsensor. Gezien de meldingen omtrent stikstofsensor is de kans groot dat die defect is. (Even vanuit gaan dat bedrading oke is).
Ik durf ook niet te zeggen waar het heen gaat....in principe wat je gaat doen met die bobines is ook nog aannemelijk maar probeer zoveel mogelijk foutcodes te elimineren.
Ik durf ook niet te zeggen waar het heen gaat....in principe wat je gaat doen met die bobines is ook nog aannemelijk maar probeer zoveel mogelijk foutcodes te elimineren.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: 523i stottert bij koude start
Ik hou het topic in de gaten, mijn auto is na twee maanden bij de garage weer terug. En het lijkt er op dat die van mij ook dit probleem heeft.
Elke ochtend loopt hij eventjes moeilijk maar naar een halve minuut oid gaat het weer weg en loopt hij als een zonnetje voor de rest van de dag.
Nu is het zo dat in die van mij al veel vervangen is (oa een gereviseerd motorblok en hogedrukpomp). Maar ik weet niet of er met een motorrevisie ook nieuwe injectoren in komen. Zelf verwacht ik van niet.
Morgen eerst even een filmpje maken, en dan weer contact zoeken met de garage. Zal wel een nieuwe (set) injector(en) worden zo te lezen.
Elke ochtend loopt hij eventjes moeilijk maar naar een halve minuut oid gaat het weer weg en loopt hij als een zonnetje voor de rest van de dag.
Nu is het zo dat in die van mij al veel vervangen is (oa een gereviseerd motorblok en hogedrukpomp). Maar ik weet niet of er met een motorrevisie ook nieuwe injectoren in komen. Zelf verwacht ik van niet.
Morgen eerst even een filmpje maken, en dan weer contact zoeken met de garage. Zal wel een nieuwe (set) injector(en) worden zo te lezen.
Re: 523i stottert bij koude start
Heb vandaag m'n auto weer teruggekregen van de garage.
Helaas hebben ze niks kunnen vinden. Dus wachten we eerst een aantal weken af of er meer dingen naar voren komen.
Probleem is dat er geen foutcodes zijn en het probleem zich hooguit 1x per dag opdoet. Dat is moeilijk controleren voor de garage.
Wel waren de injectoren etc gecontroleerd. Die leken goed te zijn.
Ze neigen nu meer naar een sensor die even een verkeerde waarde geeft (maar nog wel binnen de marge) en de motor die zichzelf daarna corrigeert.
Vandaar dat ze hopen dat er een foutmelding naar voren gaat komen.
Einde van de week staat een rit naar België gepland. Kan hij weer eens goed warm lopen en ik ben dan benieuwd of het erger is de volgende dag. Ik heb zelf het idee dat het vooral na een goed warme motor erger is.
Helaas hebben ze niks kunnen vinden. Dus wachten we eerst een aantal weken af of er meer dingen naar voren komen.
Probleem is dat er geen foutcodes zijn en het probleem zich hooguit 1x per dag opdoet. Dat is moeilijk controleren voor de garage.
Wel waren de injectoren etc gecontroleerd. Die leken goed te zijn.
Ze neigen nu meer naar een sensor die even een verkeerde waarde geeft (maar nog wel binnen de marge) en de motor die zichzelf daarna corrigeert.
Vandaar dat ze hopen dat er een foutmelding naar voren gaat komen.
Einde van de week staat een rit naar België gepland. Kan hij weer eens goed warm lopen en ik ben dan benieuwd of het erger is de volgende dag. Ik heb zelf het idee dat het vooral na een goed warme motor erger is.