Ruitensproeier 116i F20 werkt niet

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
thomasschenkels

Ruitensproeier 116i F20 werkt niet

Bericht door thomasschenkels » 03 sep 2020, 09:33

Hallo,

Wie kan mij helpen met onderstaande;
Ik heb een 116 uit 2011 model F20. Bij aankoop gaf het display al aan dat de ruitensproeiervloeistof bijgevuld moest worden... netjes gedaan. Alleen ging er maar een minimaal beetje in en toen zat het reservoir al vol.

De sproeiers (voor en achter) doen ook niets. Bij bediening aan het stuur gaan de wissers wel aan maar de pompjes doen niets. I\

Eerste gedachte is; pomp(jes) kapot. Ik heb echter het reservoir er onder vandaan gehaald (zat inderdaad tot de nok vol) pompjes gedemonteerd en gecheckt. Beide pompjes, bij aansluiten op 12v, werken gewoon.

Nu geeft hij bij uitlezen de volgende foutcode hierop; "80428A Ruitensproeiervloeistofpomp voor: Draadbreuk of kortsluiting naar plus"

Heeft iemand ervaring hier mee? Als het echt een draadbreuk is of storing in de FEM is dit wel een dingetje ben ik bang...

ehombie

Re: Ruitensproeier 116i F20 werkt niet

Bericht door ehombie » 04 sep 2020, 09:57

Als je wilt uitsluiten of het de FEM of draadbreuk is, zul je even een stroomschema moeten opzoeken. -->newtis.info

Hierbij ga je met een testlamp (bij voorkeur een vergelijkbare weerstand) dit testen op de connector van de pompjes tot bij de connector van de FEM.

Ik heb het niet 100% voor me, maar een pompje defect en een vloeistof sensor die iets niet goed aangeeft, is wel beetje verdacht...
Bekijk de integrititeit van bekabeling en stekkers enz.. op o.a. mogelijke corrosie.

succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (F20 / F21) Techniek”