bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Beste ledenen,
Ik heb over het verkoop van de auto heel erg lang over nagedacht maar na al het werk en moeite vind ik het best wel zonde om de auto weg te doen. Wat ik allemaal aan de auto heb gedaan ?
- compleet overgespoten ( standox verf) dyna coat blankelak 3 laags)
- nieuwe draagarm rubbers
- nieuwe lemforder spoorstangen en kogels
- nieuwe remschijven remblokken voor achter ( brembo )
- 6 x injectoren ( waren maar 2 stuk maarja gelijk alle 6 van de dealer )
- 4x nieuwe banden
- spruitstuk vervangen ( 2e hands )
- uitlijnen
- 2x nieuwe achter veren OEM bmw moest wel want een 4x4 kan een grossier niet bestellen.
Dit is wat er in me opkomt tot zover.
Ik heb de velgen opgestuurd deze week naar waddixveen om de velgen na te kijken . Vandaag een belletje gehad dat alle 4 de velgen krom waren !
Ze hebben het gericht en word maandag weer gemonteerd etc.
Ik ben erg benieuwd of de auto nu nog steeds gaat trillen want je zag duidelijk een paar wielen gekke bewegingen maken op de brug wanneer ze vrij hingen. We hebben ook van voor naar achter gehaald en het werd ieder keer wat minder met de trilling.
Als de auto nu nog steeds gaat trillen ? Tja dan weet ik het ook niet meer. Garages zijn dan ook radeloos want alles is echt 100x nagekeken.
Over de kosten? Die zijn behoorlijk hoog als ik gewoon een particulier zou zijn dat klopt, maar werk in een automaterialen zaak dus dat valt wel redelijk mee zo een kleine 80%.
Ik heb nog gekeken nu de velgen toch los zijn naar de et waardes maar kon het niet duidelijk aflezen meschien dat die gewoon verkeerd zijn en erg veel invloed hebben op de 4x4 ? Ik las et 40 af maar kan het ook verkeerd hebben . Zijn gewoon 18inch frankfurt velgen .
Ik laat jullie zo snel mogenlijk de resultaat weten en bedankt jullie allen voor de reacties en meedenken.
Ik heb over het verkoop van de auto heel erg lang over nagedacht maar na al het werk en moeite vind ik het best wel zonde om de auto weg te doen. Wat ik allemaal aan de auto heb gedaan ?
- compleet overgespoten ( standox verf) dyna coat blankelak 3 laags)
- nieuwe draagarm rubbers
- nieuwe lemforder spoorstangen en kogels
- nieuwe remschijven remblokken voor achter ( brembo )
- 6 x injectoren ( waren maar 2 stuk maarja gelijk alle 6 van de dealer )
- 4x nieuwe banden
- spruitstuk vervangen ( 2e hands )
- uitlijnen
- 2x nieuwe achter veren OEM bmw moest wel want een 4x4 kan een grossier niet bestellen.
Dit is wat er in me opkomt tot zover.
Ik heb de velgen opgestuurd deze week naar waddixveen om de velgen na te kijken . Vandaag een belletje gehad dat alle 4 de velgen krom waren !
Ze hebben het gericht en word maandag weer gemonteerd etc.
Ik ben erg benieuwd of de auto nu nog steeds gaat trillen want je zag duidelijk een paar wielen gekke bewegingen maken op de brug wanneer ze vrij hingen. We hebben ook van voor naar achter gehaald en het werd ieder keer wat minder met de trilling.
Als de auto nu nog steeds gaat trillen ? Tja dan weet ik het ook niet meer. Garages zijn dan ook radeloos want alles is echt 100x nagekeken.
Over de kosten? Die zijn behoorlijk hoog als ik gewoon een particulier zou zijn dat klopt, maar werk in een automaterialen zaak dus dat valt wel redelijk mee zo een kleine 80%.
Ik heb nog gekeken nu de velgen toch los zijn naar de et waardes maar kon het niet duidelijk aflezen meschien dat die gewoon verkeerd zijn en erg veel invloed hebben op de 4x4 ? Ik las et 40 af maar kan het ook verkeerd hebben . Zijn gewoon 18inch frankfurt velgen .
Ik laat jullie zo snel mogenlijk de resultaat weten en bedankt jullie allen voor de reacties en meedenken.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Trilt je auto bij remmen op bepaalde snelheden?
Laatst gewijzigd door m.h. op 19 sep 2020, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Vanwaar jouw vraag m.h.?
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
omdat een kleine afwijking in de naaf/remschijf combinatie ook (zeker bij een BMW) ook trillingen kan veroorzaken.
Aangezien de velgen krom zijn is er ook een kans dat de naaf krom is. Ik heb al vaker in dit topic aangehaald dat je dit gewoon kunt meteen met een meetklok.
Alleen uit de vorige berichten van de topicstarter kan ik niet opmaken dat dat ook gebeurd is.
Een veeeeeeeel minder nauwkeurige manier om toch te kijken of dit mogelijk een oorzaak is.
- trillende remmen (meestal op hogere snelheid)
- wiel opkrikken en luisteren of de remschijf niet onevenredig aanloopt als je het wiel 360° draait
Aangezien de velgen krom zijn is er ook een kans dat de naaf krom is. Ik heb al vaker in dit topic aangehaald dat je dit gewoon kunt meteen met een meetklok.
Alleen uit de vorige berichten van de topicstarter kan ik niet opmaken dat dat ook gebeurd is.
Een veeeeeeeel minder nauwkeurige manier om toch te kijken of dit mogelijk een oorzaak is.
- trillende remmen (meestal op hogere snelheid)
- wiel opkrikken en luisteren of de remschijf niet onevenredig aanloopt als je het wiel 360° draait
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Hier even gauw een foto van een opstelling die je kan maken om te meten.
(Eigenlijk wel de remschijf vastzetten met alle wielbouten en niet met maar met 2 zoals op de foto en met het juiste moment aanhalen)
En zo kun je natuurlijk ook door de remschijf te verwijderen de naaf afzonderlijk meten.
Kwartiertje werk en 100% uitsluitsel
(Eigenlijk wel de remschijf vastzetten met alle wielbouten en niet met maar met 2 zoals op de foto en met het juiste moment aanhalen)
En zo kun je natuurlijk ook door de remschijf te verwijderen de naaf afzonderlijk meten.
Kwartiertje werk en 100% uitsluitsel
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Mooie uitleg...thanks!
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
auto trilt niet tijdens het remmen, tenzij ik 140 rij en vollop in de rem ga. maar als ik 100 rij is er bijna geen trilling. Als ik 120 rij weer wel. bij 130 bijna niet en bij de 140 of daarboven ook niet. als ik rem van 100 naar 0 trilt niks. van 150 naar de 0 trilt ie heel ff tot de 110 ongeveer en daarna weer niet .
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Dat is het typische voorbeeld van kromme schijven en/of naven. Trillende remmen op stevig remmen bij hoge snelheid. Krik je wielen van de grond en draai eens aan je wielen. Nu hoor je bij één of meerdere wielen een licht schurend geluid wat niet constant is.
Of nog beter ga voor de meetklok.
Dennis als je je auto trillingsvrij wilt krijgen moet de basis goed zijn. Dat is waarom ik zo doorhamer op het zelf controleren en meten van bepaalde zaken. In 1 van je vorige berichten gaf je aan dat er 1 of meerdere garages het niet meer weten. Als zulke basis zaken niet gecontroleerd worden ga je nooit een fijn sturende bimmer krijgen
Laat je schijven afdraaien op de auto. Dat kost niet zo veel en je zal zien dat je weer een grote stap vooruit bent met het trillingsvrij krijgen van de auto.
Of nog beter ga voor de meetklok.
Dennis als je je auto trillingsvrij wilt krijgen moet de basis goed zijn. Dat is waarom ik zo doorhamer op het zelf controleren en meten van bepaalde zaken. In 1 van je vorige berichten gaf je aan dat er 1 of meerdere garages het niet meer weten. Als zulke basis zaken niet gecontroleerd worden ga je nooit een fijn sturende bimmer krijgen
Laat je schijven afdraaien op de auto. Dat kost niet zo veel en je zal zien dat je weer een grote stap vooruit bent met het trillingsvrij krijgen van de auto.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Vergeet niet dat het 9 van de 10 keer maar gewoon iets onbenulligs is of een aantal kleine zaken zijn wat een trilling veroorzaakt
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Hey Denis,
Heb je nog steeds het probleem? Ik heb het nu namelijk ook na wisseling naar de andere velgen met winterbanden. Ik dacht dus aan de velgen en banden maar heb die op een Hunter met drukrol en 3D laten doormeten en balanceren en daar is niets mee aan de hand. Zowel velgen als banden zijn goed.
Mijn zomerbanden en velgen gaven geen trilling. Die hebben wel een andere maat, namelijk 245/40R18, terwijl de winterbanden maat 225/45R18 hebben.
De zomerbanden zaten zonder centreerringen op de naaf en de wintervelgen moeten wel met centreerringen gemonteerd, alhoewel het wel originele BMW velgen zijn voor de E60/61. Daarvoor heb ik nieuwe centreerringen gekocht.
Kan het zijn dat er een probleem in de naaf zit dat je bij een breedte van 245 niet voelt en bij 225 wel?
Ook sprak iemand over een trillingsanalyse. Heeft iemand een idee waar je dat in de buurt van de randstad kan laten doen?
Dus ben benieuwd of jij al meer weet :-)
Groet,
Geerten
Heb je nog steeds het probleem? Ik heb het nu namelijk ook na wisseling naar de andere velgen met winterbanden. Ik dacht dus aan de velgen en banden maar heb die op een Hunter met drukrol en 3D laten doormeten en balanceren en daar is niets mee aan de hand. Zowel velgen als banden zijn goed.
Mijn zomerbanden en velgen gaven geen trilling. Die hebben wel een andere maat, namelijk 245/40R18, terwijl de winterbanden maat 225/45R18 hebben.
De zomerbanden zaten zonder centreerringen op de naaf en de wintervelgen moeten wel met centreerringen gemonteerd, alhoewel het wel originele BMW velgen zijn voor de E60/61. Daarvoor heb ik nieuwe centreerringen gekocht.
Kan het zijn dat er een probleem in de naaf zit dat je bij een breedte van 245 niet voelt en bij 225 wel?
Ook sprak iemand over een trillingsanalyse. Heeft iemand een idee waar je dat in de buurt van de randstad kan laten doen?
Dus ben benieuwd of jij al meer weet :-)
Groet,
Geerten
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
De kans dat jou probleem hier zit is heel erg groot. Zeker aangezien je met centreerringen moet werken. Veel mensen staan er niet bij stil dat je velg wordt (spelingsvrij) vast zit op de naaf. En de wielbouten alleen maar er voor zorgen dat deze op de naaf bevestigd blijft.
Ik snap alleen niet waarom je met originele velgen centreerringen zou moeten gebruiken