523i stottert bij koude start
Re: 523i stottert bij koude start
@Rinkana
Ik vraag me af hoe de garage (dealer?) de "injectoren etc." hebben gecontroleerd. Ik ben inmiddels wel overtuigd dat het vrijwel onmogelijk is dat vast te stellen. Diverse revisiebedrijven zeggen dat het type injector (piezo) heel moeilijk is te meten. Hoe oud zijn de injectoren? Die van mij bleken in 2013 te zijn vervangen. Qua leeftijd en kilometers zouden ze wel op hun eind moeten zijn.
Ik ben inmiddels een stap verder en ga daar binnenkort een reactie over plaatsen.
Ik vraag me af hoe de garage (dealer?) de "injectoren etc." hebben gecontroleerd. Ik ben inmiddels wel overtuigd dat het vrijwel onmogelijk is dat vast te stellen. Diverse revisiebedrijven zeggen dat het type injector (piezo) heel moeilijk is te meten. Hoe oud zijn de injectoren? Die van mij bleken in 2013 te zijn vervangen. Qua leeftijd en kilometers zouden ze wel op hun eind moeten zijn.
Ik ben inmiddels een stap verder en ga daar binnenkort een reactie over plaatsen.
Re: 523i stottert bij koude start
Je kunt evt de injectorpuls onderling vergelijken mbv een scoop. Dit is redelijk eenvoudig...maar zegt niet direct of je sproeibeeld goed is of lekt.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: 523i stottert bij koude start
Ik zou naar een goede bmw specialist gaan of de dealer.
De garage kan prima beoordelen of een injector zijn werk goed doet of niet. Het spuitpatroon dat kunnen ze niet eventjes beoordelen daarvoor dienen ze uitgebouwd te worden.
Een 523i heeft de meest instabiele injectoren die er maar kunnen zijn.
De garage kan prima beoordelen of een injector zijn werk goed doet of niet. Het spuitpatroon dat kunnen ze niet eventjes beoordelen daarvoor dienen ze uitgebouwd te worden.
Een 523i heeft de meest instabiele injectoren die er maar kunnen zijn.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: 523i stottert bij koude start
De motor die er bij mij inzit is nog geen paar honderd km oud (vervangen i.v.m. olieverbruik).
Daarbij is er een gereviseerde in gekomen en hebben ze ook gelijk de injectoren gecontroleerd aangezien alles toch al open lag.
O.a. dus het spuitpatroon.
Daarbij is er een gereviseerde in gekomen en hebben ze ook gelijk de injectoren gecontroleerd aangezien alles toch al open lag.
O.a. dus het spuitpatroon.
Re: 523i stottert bij koude start
Dat kun je mijn inziens niet zo maar aannemen of die injectoren goed zijn bij revisie.
Ondanks dat je blok open lag... Een set van 6 zit je al snel aan de 1500 euro ongeveer.
Ondanks dat je blok open lag... Een set van 6 zit je al snel aan de 1500 euro ongeveer.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: 523i stottert bij koude start
Zoals gezegd ben ik weer een stuk verder. Ik had al wat zaken gedeeld m.b.t. foutmeldingen. Naast de misfires ook melding van de NOx sensor. Wat ik alleen vergeten was te vermelden was een foutmelding m.b.t. de accu. Battery worn out met een voorspelling van een resterende 2000 km.
Nu heb ik ook veel problemen op de fora gevonden die verband hielden met een slechte accu. Als gevolg daarvan ontstonden problemen aan diverse sensoren in het exhaust system.
Nu bleek dat de accu nog origineel was en er dus bijna 9,5 jaar inzat. Dat hij verre van optimaal was leek me logisch en diverse tests vanuit ISTA gaven telkens dezelfde melding rond het uitgeput zijn van de accu.
Die zou ik daarom eerst even vervangen. Een originele BMW accu is €435,--. Maar het was een Banner. En na wat zoekwerk blijkt BMW veel te doen met Banner, Exide en Varta. Ik heb gewoon de Banner er weer ingezet; exact dezelfde accu op het BMW-stickertje na, maar dan voor €150,--
Deze heb ik er afgelopen vrijdag ingezet en (uiteraard ook volgens handleiding) in het systeem de vervanging bekend gemaakt. Het duurt vervolgens een tijd voor de IBS en de rest van het power management systeem om zich aan te passen maar de foutmelding verdween na enkele uren vanzelf.
Meldingen van NOx sensor heb ik niet meer gehad. Of dit toeval is weet ik niet. Maar het kwam na elke reset terug en dat is niet meer het geval geweest.
Het vervangen van de accu was een simpel klusje. Netjes de handleiding volgen en het juiste gereedschap gebruiken.
Nu heb ik ook veel problemen op de fora gevonden die verband hielden met een slechte accu. Als gevolg daarvan ontstonden problemen aan diverse sensoren in het exhaust system.
Nu bleek dat de accu nog origineel was en er dus bijna 9,5 jaar inzat. Dat hij verre van optimaal was leek me logisch en diverse tests vanuit ISTA gaven telkens dezelfde melding rond het uitgeput zijn van de accu.
Die zou ik daarom eerst even vervangen. Een originele BMW accu is €435,--. Maar het was een Banner. En na wat zoekwerk blijkt BMW veel te doen met Banner, Exide en Varta. Ik heb gewoon de Banner er weer ingezet; exact dezelfde accu op het BMW-stickertje na, maar dan voor €150,--
Deze heb ik er afgelopen vrijdag ingezet en (uiteraard ook volgens handleiding) in het systeem de vervanging bekend gemaakt. Het duurt vervolgens een tijd voor de IBS en de rest van het power management systeem om zich aan te passen maar de foutmelding verdween na enkele uren vanzelf.
Meldingen van NOx sensor heb ik niet meer gehad. Of dit toeval is weet ik niet. Maar het kwam na elke reset terug en dat is niet meer het geval geweest.
Het vervangen van de accu was een simpel klusje. Netjes de handleiding volgen en het juiste gereedschap gebruiken.
Re: 523i stottert bij koude start
Mooie beschrijving allemaal. Ik heb met mijn F11 523i uit september 2010 met 135K km op de teller hetzelfde probleem met de injector van cilinder 4.
Uitlaat is zwart en relatief veel rook dus dat is niet goed, what to do?
Offerte van BMW dealer voor vervangen van 6 injectoren etc, dik €2000,- vind ik best veel.
Heeft iemand een andere tip of bedrijf in gedachte, woon in Haarlem, thanks
Uitlaat is zwart en relatief veel rook dus dat is niet goed, what to do?
Offerte van BMW dealer voor vervangen van 6 injectoren etc, dik €2000,- vind ik best veel.
Heeft iemand een andere tip of bedrijf in gedachte, woon in Haarlem, thanks
Re: 523i stottert bij koude start
Ik plaats hierbij graag een laatste update t.a.v. het probleem. Ik heb de injectoren vervangen en het probleem is verholpen. Ik heb er even mee gewacht, omdat ik niet veel rijd en dus wat ervaring wilde opdoen hoe de motor zich nu in bijna twee weken gedroeg.
Ik heb het hele verhaal in een PDF gezet omdat ik er ook afbeeldingen en foto's bij heb gedaan. Dat was makkelijker dan losse images hier toe te voegen. Ik kan echter de bijlage niet uploaden omdat het limiet van het forum is bereikt. Vandaar onderstaande link.
https://matthts.s3.amazonaws.com/BMW-forum-post.pdf
Nu twee weken verder start hij nog elke dag zoals het hoort en loopt dus bij koude motor mooi stationair zonder misfires, gestotter of power train failures. Ook geen ‘oververhitte’ motor zoals ik één keer had na een ritje van 100 km; ventilator stond te loeien en ook dat blijkt een effect van een injector die teveel inspuit. Het was vermoedelijk zoals hier op het forum al aangegeven; lekkende injectoren of injectoren die totaal verkeerd inspoten.
Ik heb het hele verhaal in een PDF gezet omdat ik er ook afbeeldingen en foto's bij heb gedaan. Dat was makkelijker dan losse images hier toe te voegen. Ik kan echter de bijlage niet uploaden omdat het limiet van het forum is bereikt. Vandaar onderstaande link.
https://matthts.s3.amazonaws.com/BMW-forum-post.pdf
Nu twee weken verder start hij nog elke dag zoals het hoort en loopt dus bij koude motor mooi stationair zonder misfires, gestotter of power train failures. Ook geen ‘oververhitte’ motor zoals ik één keer had na een ritje van 100 km; ventilator stond te loeien en ook dat blijkt een effect van een injector die teveel inspuit. Het was vermoedelijk zoals hier op het forum al aangegeven; lekkende injectoren of injectoren die totaal verkeerd inspoten.
Re: 523i stottert bij koude start
Heb je een link waar je de injectoren in Duitsland hebt gekocht?
Heeft er iemand ook een link van een bedrijf die injectoren reviseert en het spuitpatroon kan controleren?
Heeft er iemand ook een link van een bedrijf die injectoren reviseert en het spuitpatroon kan controleren?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: 523i stottert bij koude start
Mooie beschrijving in de pdf! Mensen...sla dit op zolang de link nog actief is zou ik zeggen.
(Zoiets wilde ik ook TZT gaan maken als het bij mij nodig was...)
Maar jeetje, wat zien die injectoren eruit. Ik zou zeggen doe je olie beurten maar ook zelf...(dan kan je jezelf de schuld geven over de knoeiboeltjes...
Wat ik eerder vermelde voor de injectoren --> leebman24.de (duitse bmw onderdelen site, bijna hetzelfde zoals ekris)
Goed dat je ze origineel hebt besteld. Wbt aliexpress, ik zou er niet aan beginnen, als de injectoren intern kortsluiten mag je mosfetjes gaan vervangen in je DME.
Over die decoupling elementen "vervangen" staat inderdaad vervangen in handleiding...voor de zuinige onder ons, je kunt ze denk ik wel hergebruiken. Echter wat is 6x 8.50 op het totale bedrag...
(Zoiets wilde ik ook TZT gaan maken als het bij mij nodig was...)
Maar jeetje, wat zien die injectoren eruit. Ik zou zeggen doe je olie beurten maar ook zelf...(dan kan je jezelf de schuld geven over de knoeiboeltjes...
Wat ik eerder vermelde voor de injectoren --> leebman24.de (duitse bmw onderdelen site, bijna hetzelfde zoals ekris)
Goed dat je ze origineel hebt besteld. Wbt aliexpress, ik zou er niet aan beginnen, als de injectoren intern kortsluiten mag je mosfetjes gaan vervangen in je DME.
Over die decoupling elementen "vervangen" staat inderdaad vervangen in handleiding...voor de zuinige onder ons, je kunt ze denk ik wel hergebruiken. Echter wat is 6x 8.50 op het totale bedrag...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: 523i stottert bij koude start
@ehombie: de decoupling elementen zagen er op zich nog prima uit. Ik had ze besteld om compleet te zijn tijdens de werkzaamheden. Was wellicht niet nodig maar ik weet niet of ze er ook 'vervormd' uit kunnen komen.
Ik gebruik altijd een olietrechtertje. Alles is nu weer helemaal schoon.
Nog bedankt voor alle hulp.
@source: de injectoren kwamen inderdaad van leebmann24.de.
Ik gebruik altijd een olietrechtertje. Alles is nu weer helemaal schoon.
Nog bedankt voor alle hulp.
@source: de injectoren kwamen inderdaad van leebmann24.de.
Re: 523i stottert bij koude start
Top dat alles weer in orde is. En fantastisch dat je zoveel tijd hebt gestoken in je how-to! Vele zullen je dankbaar zijn.
Of hubauer shop, ook goede prijzen voor OEM.
Of hubauer shop, ook goede prijzen voor OEM.