Oh no! Not the luchtvering again!

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Sundance Kid

Oh no! Not the luchtvering again!

Bericht door Sundance Kid » 23 sep 2020, 19:44

Helaas wel dus.

Casus: BMW f11 uit 2013. Ca. 140k op de klok. Geeft melding "onderstelfunctie beperkt. Doorrijden mogelijk." Geen idee wat het probleem is.

Chronologie van reparatiepogingen:
0. Auto zakte door vering. Beide luchtbalgen zijn toen vervangen.

1. 3 maanden later: Compressor pompte achtervering niet op en de auto was volledig door de balgen gezakt. Letterlijk: geen druk. De auto klapte erop en ik heb direct de auto aan de kant (vluchtstrook ffs) gezet. Opnieuw opstarten en de luchtvering pompte weer op. Soms pas na meerdere keren. Melding; onderstelfunctie beperkt. Doorrijden mogelijk.

2. Auto naar dusseldorp; software update en hoogte opnieuw inleren. Resultaat; melding weg, vering ok

3. Week later zelfde probleem. Auto terug naar dealer, nieuw relais, melding weg.

4. Week later, zelfde probleem, naar dealer, speldenprik in luchtbalg, nieuwe luchtbalg, probleem opgelost.

5. 2 weken later zelfde melding. Afspraak gemaakt bij dealer, maar ben niet gerust op de afloop. Afgelopen weekend stond de auto linksachter heel hoog en rechtsachter heel laag. Momenteel staat hij zo wel links als rechts heel hoog. Na 3 dagen op de oprit geen wijziging qua hoogte. Hoog = ruimte voor 4 vingers. Normaal = ruimte voor 2 vingers.

Zover mijn kennis reikt kan er sprake zijn van een aantal zaken: of de balgen, of het relais, of de compressor. Klinken de huidige klachten als problemen met de compressor? Of kan er ook iets anders nog zijn? Ik ga straks voor de vierde (eigenlijk vijfde) keer terug naar de dealer, maar wil zeker weten dat het nu wordt opgelost. Mijn vrouw begint al te zeuren over een Audi. Dat gedoe kan ik er niet bij hebben :leip:

ehombie

Re: Oh no! Not the luchtvering again!

Bericht door ehombie » 24 sep 2020, 07:08

Hier staat het systeem uitgelegd.

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11- ... l/2coth0kK

Wat het is?, valve block wat soms blijft hangen? Moeilijk te beoordelen op afstand wat ze hebben gedaan en gecontroleerd op werking
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

m.h.

Re: Oh no! Not the luchtvering again!

Bericht door m.h. » 24 sep 2020, 16:07

Ik zou het drukaflaat ventiel eens controleren. Aangezien de auto nu te hoog blijft staan en soms doorzakt. Het kan dus zijn dat deze af en toe blijft hangen in open positie en dus zakt de auto. Nu gaat deze miss niet open waardoor hij te hoog blijft staan.
Deze willen regelmatig corroderen. (Als de droogstof is verzadigd met vocht krijg je corrosie) zeker na veel pompen door storingen kan dit het geval zijn.

Lucht wordt aangezogen en gedroogd door de droogstof. Hierdoor verzadigd deze met vocht. Als de druk wordt afgelaten wordt het vocht verdreven door de droge lucht uit de veren weer langs de droogstof te laten passeren. Als je door een luchtlek alleen lucht in de veren pomp wordt de droogstof niet "geregeneerd"

Het druk aflaatventiel los te vervangen, maar de dealer doet dit niet. Deze zit namelijk volgens BMW als één geheel in de compressor.

Heb het toevallig hier laatst beschreven.
viewtopic.php?f=538&t=59145&p=693771#p693771

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”