Dus ook ik kwam aan de beurt voor nieuwe wiellagers. Dan begin je aan de wiellagers en kom je ook nog eens tot de conclusie dat er 1 homokineet niet goed meer is.
Dan zit er niets anders op dan 2 wiellagers achter te vervangen en ook beide steekassen te vervangen. Bij de dealer geïnformeerd wanneer ze de steekassen konden leveren. Blijken ze al sinds 2019 in backorder te staan. En de levertijd is nog niet bekend. Dan maar de assen van SKF besteld nieuw en prima assen moet ik zeggen.
Ook heb ik weer voldoende foto's gemaakt wat natuurlijk weer leuk is om te posten.
Dus we beginnen met de auto op de krik te zetten. As-steunen eronder en de wielen kunnen er vanaf.
Dan halen we de steekassen los van het differentieel:

Dan gaan we de moer van de steek-as losmaken met een zware slagtol nummer 30 (sterdop).
En daarna met een met een tool die met 10 ton de steekas uit de naaf kan persen deze verwijderen.
Ik laat de draagarm onder de auto zitten omdat ik geen zin heb om met een super strakke auto naar de uitlijn garage te gaan.
Hierbij de tool die ik heb gebruikt en dan is het een piece of cake

Daar komt die dan zie de ABS ring al zichtbaar worden:

Hoppa die is los en een mooie droge roestlaag, die zat lekker vast.

De nieuwe SKF as steelt nu de show:

Ook heb ik nieuwe bouten en montageplaten besteld bij de dealer. Dan kunnen we de flens goed aan het differentieel te monteren +/- 68nm.
Maar voor het zover is moet eerst de oude wielnaaf nog even worden gedemonteerd om bij het lager te komen:

Dat doen we met een kluts/slaghamer:

Even opbouwen en dan is die te gebruiken:

En die is ook los:

Oude troep:

Ook het lager gaan we demonteren met een hulpsetje:

Hier draaien we makkelijk het oude lager uit de draagarm:

Dan gaan we de lagerring verwijderen van de wielnaaf:

Na alles goed schoongemaakt te hebben kan het nieuwe lager worden gemonteerd. Vooraf heb ik deze in de diepvries gehad zodat die iets krimpt en makkelijker te monteren is.
Hier ben ik de tool aan het opbouwen en is zoals op de foto te zien is nog niet goed gecentreerd. Dat moet wel gebeuren want het lager wil je erin persen door kracht op de buitenring uit te oefenen.

Het lager en de zegelring zijn inmiddels gemonteerd.

Dan gaan we de wielnaaf terug monteren. Hierbij laat je de buitenring van het lager met rust. En zorg je dat je aan de binnenring en de wielnaaf trekkracht uitoefent krachten naar elkaar toe.

De steek as kan dan worden gemonteerd. Dit keer met een laagje vet over de splines. En de centrale moer draaien we vast met de hand en een momentsleutel op 200nm.

Omdat de stabilisatorstang er ook onderuit moest heb ik deze maar ontroest en een mooi rood kleurtje gegeven.
Ik houd wel van een kleurige onderzijde. Dat zwart is ook maar zo saai.

Lekker fris zit alles weer onder de auto.

Omdat de uitlaat ook onder de auto uit moest is deze maar geschuurd en in de hittebestendige spray gezet. Deze dan maar wel in het zwart

Klus geklaard. En het rijd uitermate stil. :applaus:

Velgen eronder en zakken maar:

Op naar de volgende upgrade. Het begin daarvoor is gemaakt en later volgt er meer.

Greetzz