Kleurcodering van draden rechter kabelboom achterklep?
Kleurcodering van draden rechter kabelboom achterklep?
Ha allemaal,
Ik heb de rechter draadboom van de achterklep zelf vervangen. (Wat een k-klus trouwens!) Daar zaten breuken in. Ik he alle bomen bij Sencom besteld, en alleen nog toegekomen aan de rechter bomen.
Nu heb ik het probleem dat het rechter achterlicht op de klep het niet doet als de lichten aan staan, en dat die het juist wel heel zachtjes doet als de auto uit staat. Ik heb denk ik dus ergens een draadje verwisseld of er lekt ergens spanningen.
Kenteken verlichting doet het, ook het lampje van de klep, ook de achterruit opener doet het weer. Dito afstandsbediening (deed het al, maar dus nog steeds) en ook de radio ontvangst lijkt beter.
Het viel me ook op dat er twee draadjes met code grijs/geel in de draadboom zaten. Die heb ik dus op de gok doorverbonden. Maar trial-and-error is nauwelijks een strategie.
Ik heb dus liever het schema van die bedrading zodat ik gericht kan testen.
Dus mocht iemand weten waar ik het originele schema kan vinden dan hoor ik het graag!
Dank en groet,
Gurt
P.s. Ik heb gezocht op het schema maar de site newtis.info is uit de lucht dus die links werken niet meer. Ik kan alleen bmwtis.com vinden maar dat kost eurootjes om toegang te krijgen!?
Ik heb de rechter draadboom van de achterklep zelf vervangen. (Wat een k-klus trouwens!) Daar zaten breuken in. Ik he alle bomen bij Sencom besteld, en alleen nog toegekomen aan de rechter bomen.
Nu heb ik het probleem dat het rechter achterlicht op de klep het niet doet als de lichten aan staan, en dat die het juist wel heel zachtjes doet als de auto uit staat. Ik heb denk ik dus ergens een draadje verwisseld of er lekt ergens spanningen.
Kenteken verlichting doet het, ook het lampje van de klep, ook de achterruit opener doet het weer. Dito afstandsbediening (deed het al, maar dus nog steeds) en ook de radio ontvangst lijkt beter.
Het viel me ook op dat er twee draadjes met code grijs/geel in de draadboom zaten. Die heb ik dus op de gok doorverbonden. Maar trial-and-error is nauwelijks een strategie.
Ik heb dus liever het schema van die bedrading zodat ik gericht kan testen.
Dus mocht iemand weten waar ik het originele schema kan vinden dan hoor ik het graag!
Dank en groet,
Gurt
P.s. Ik heb gezocht op het schema maar de site newtis.info is uit de lucht dus die links werken niet meer. Ik kan alleen bmwtis.com vinden maar dat kost eurootjes om toegang te krijgen!?
Re: Kleurcodering van draden rechter kabelboom achterklep?
Best ineens die andere kant doen. Je zal zien dat daar ook draden inzitten die elk moment kunnen breken. Kwestie van tijd.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Kleurcodering van draden rechter kabelboom achterklep?
Via bmwtis.info de juiste info gevonden. Dat was een goede tip.
Bleek inderdaad de enige twee draden met dezelfde kleurcode verwisseld te hebben (50% kans) en die oplossing stond ook keurig gemeld bij de instructie wat er zou gebeuren als die twee verwisseld waren. Helemaal top!
Meteen inderdaad ook de andere kant gedaan. Als het de 1e keer is dat je dit doet dan is het geen klein klusje itt wat de instructiefilm je laat denken. Ik was met beide zijden in totaal 9 uur bezig.
Ik had de kabelbomen van Sencom. Prima soepel kabeltjes.
Nog een paar bevindingen:
# Begin er niet aan als je het niet in 1x af kunt maken, dus begin vooral 's ochtends, dan heb je tijd voor tegenvallers.
# Markeer draden van dezelfde kleur met verschillende gekleurde markers en knip die door op de gekleurde plek, zodat het einde dat overblijft uit je deurstijl, en het einde dat je door je dak naarbinnen trekt nog herkenbaar zijn op kleur. Dan weet je welke nieuwe draadje aan beide einde moet verbinden.
# Gebruik voor de verbindingen die achter in je deurstijl gaat stoppen soldeer met krimpkous. Als je de verbindingsplugjes gebruik die meegeleverd worden krijg je het spul onmogelijk weggewerkt in de stijl want dat wordt een te grote klos.
# Stop een kurk oid in het slot van je achterraam zodat deze niet per ongeluk in het slot valt. Dito in het slot van de achterklep. Net jammer als je steeds je accu weer aan moet sluiten om ze steeds weer open te maken.
# Als je de boel binnen bij de speakers weer gaat dichtschroeven, zorg dan dat je eerst je hemeltje van je panorama dak helemaal open zet zodat die panelen in je achterhemel geschoven zijn. Dan zie je snel genoeg waar je de draden beter niet kunt wegstoppen zodat ze niet in de weg zitten of per ongeluk kapot gedrukt worden door je hemelpanelen.
# Zorg voor goed gereedschap, dus een goede kabelstripper, goede soldeerbout met houder, goede verlichting, krimpkous in verschillende maten etc.
# Zorg dat je een stukje dun PVC buis hebt om de draden door de slurfen te krijgen die bij de plafond speakers zitten. Die werken niet mee als je daar draad doorheen wil voeren. Door er eerst een stukje pvc doorheen te wurmen en halverwege te laten zitten kan je het draad erdoor voeren, en dan de PVC er weer uit trekken.
Hope this helps!
Bleek inderdaad de enige twee draden met dezelfde kleurcode verwisseld te hebben (50% kans) en die oplossing stond ook keurig gemeld bij de instructie wat er zou gebeuren als die twee verwisseld waren. Helemaal top!
Meteen inderdaad ook de andere kant gedaan. Als het de 1e keer is dat je dit doet dan is het geen klein klusje itt wat de instructiefilm je laat denken. Ik was met beide zijden in totaal 9 uur bezig.
Ik had de kabelbomen van Sencom. Prima soepel kabeltjes.
Nog een paar bevindingen:
# Begin er niet aan als je het niet in 1x af kunt maken, dus begin vooral 's ochtends, dan heb je tijd voor tegenvallers.
# Markeer draden van dezelfde kleur met verschillende gekleurde markers en knip die door op de gekleurde plek, zodat het einde dat overblijft uit je deurstijl, en het einde dat je door je dak naarbinnen trekt nog herkenbaar zijn op kleur. Dan weet je welke nieuwe draadje aan beide einde moet verbinden.
# Gebruik voor de verbindingen die achter in je deurstijl gaat stoppen soldeer met krimpkous. Als je de verbindingsplugjes gebruik die meegeleverd worden krijg je het spul onmogelijk weggewerkt in de stijl want dat wordt een te grote klos.
# Stop een kurk oid in het slot van je achterraam zodat deze niet per ongeluk in het slot valt. Dito in het slot van de achterklep. Net jammer als je steeds je accu weer aan moet sluiten om ze steeds weer open te maken.
# Als je de boel binnen bij de speakers weer gaat dichtschroeven, zorg dan dat je eerst je hemeltje van je panorama dak helemaal open zet zodat die panelen in je achterhemel geschoven zijn. Dan zie je snel genoeg waar je de draden beter niet kunt wegstoppen zodat ze niet in de weg zitten of per ongeluk kapot gedrukt worden door je hemelpanelen.
# Zorg voor goed gereedschap, dus een goede kabelstripper, goede soldeerbout met houder, goede verlichting, krimpkous in verschillende maten etc.
# Zorg dat je een stukje dun PVC buis hebt om de draden door de slurfen te krijgen die bij de plafond speakers zitten. Die werken niet mee als je daar draad doorheen wil voeren. Door er eerst een stukje pvc doorheen te wurmen en halverwege te laten zitten kan je het draad erdoor voeren, en dan de PVC er weer uit trekken.
Hope this helps!
Re: Kleurcodering van draden rechter kabelboom achterklep?
Goeie tips voor iemand die overweegt dit zelf te doen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Kleurcodering van draden rechter kabelboom achterklep?
Bedankt voor de duidelijke, uitgebreide terugkoppeling!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: Kleurcodering van draden rechter kabelboom achterklep?
Ik heb de geleidingen waar de kabel inzit aangepast zodat de kabel niet onder een hoek van 90° word geplooid wanneer de klep toe is, dit zonder de kabelboom te vervangen. Nu al 5 tot 6 jaar geleden, geen probleem meer gehad.
De reden van het falen is de dat de kabelboom wanneer de klep sluit 90° geplooid word waar hij de kabelgeleiding uitkomt.
Door deze geleiding wat in te korten maakt de kabel een grotere hoek wat de levensduur sterk ten goede komt.
Met de wijziging en de originele kabels houden deze het nu al langer uit dan voor de reparatie.
De reden van het falen is de dat de kabelboom wanneer de klep sluit 90° geplooid word waar hij de kabelgeleiding uitkomt.
Door deze geleiding wat in te korten maakt de kabel een grotere hoek wat de levensduur sterk ten goede komt.
Met de wijziging en de originele kabels houden deze het nu al langer uit dan voor de reparatie.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Kleurcodering van draden rechter kabelboom achterklep?
Slim idee! Ik moet er toch nog even bij omdat de kabel nu nog net een tikkie strak staat als de klep ope staat dus dat koan ook niet lang goed gaan. Heb je iets van een plaatje of zo hoe dat er nu uitziet?
Laatst gewijzigd door Edward op 15 nov 2020, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd. Citaatknop is geen reactieknop. Zie forumregels.
Reden: Citaat verwijderd. Citaatknop is geen reactieknop. Zie forumregels.