Turning lemons into lemonade
1. Citroenen zijn zuur,
2. Limonade is zoet
- Spoiler: Laat zien
Een leuke 1-serie stond al lang op de wishlist en niet zo lang geleden kwam er een E87 118i uit 2006 op mijn pad.
Van dit bouwjaar vind je regelmatig zeer betaalbare exemplaren. En een er van heb ik dus nu in mijn bezit.
Het is zogezegd wel een beetje een lemon (citroen). Er mankeert namelijk wel wat aan - zoals waarschijnlijk bij zoveel BMWs uit dat tijdperk.
Een blik onder de motorkap onthuld een leuke 2.0 liter N46B20U1. De motor klinkt wel soepel, en door de ruim toegepaste isolatie in de motorruimte hoor je nauwlijks geluid. Maar je ziet overduidelijk een zwarte laag smurrie rondom de kant van de riemen en de dynamo. Het signaal van een olielekkage.
Dit is iets wat ik in de eerste weken na mijn aankoop geprobeerd heb te verhelpen, met als doel om deze BMW citroen in BMW limonade te veranderen. Het was zeker niet zonder slag of stoot, en ik neem jullie dan ook graag mee in het proces.
Disclaimer, ik ben geen monteur, maar software ontwikkelaar van beroep. Of dit een belemmering is of niet, zal snel blijken
De aanschaf, was de APK-keurmeester blind?
Oh, you're a car salesman?
Tell me again how you're going to screw me big this time..
Uit het belletje naar de desbetreffende garage kwam het geruststellende antwoord antwoord
".. dat er eigenlijk niets mis was met de auto. Nouja, afgezien dan van de zweterige schokdemper. Maar daar kun je prima nog een jaar mee rijden." – Aldus de keurmeester.
3 oktober 2020, vriendin was hier nog blij
Driften is een eitje!
De BMW net opgehaald, en onderweg naar huis midden in een stortbui terecht gekomen. Dat was het moment dat ik merkte dat er iets mankeerde aan de wegligging. Wat gebeurde er nou? Bij de minste of geringste oneffenheid in het weg dek, begon de achterkant van de BMW uit te breken! En dat kwam, met vrijwel nieuwe banden rondom en een gematigde snelheid, wel als een verassing.
Hoe kan een net goedgekeurde auto zo'n gedrag vertonen?
18 oktober - de eerste schokdemper komt onder de auto vandaan.
Haynes, dé professionele monteur die je altijd als vriend wilde hebben
Praktisch alle werkzaamheden zijn hierin beschreven. Met plaatjes van complete engine rebuilds tot simpele olie wissel klusjes.
Hee , dit is het einde van de post. Maar niet het einde van het verhaal!
Blijf af en toe eens terug komen want beetje bij beetje zal ik deze post aanvullen tot ik van de citroen limonade heb gemaakt!
Next up: