Slechte start e60 520i *Update

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Thomasvdwal

Slechte start e60 520i *Update

Bericht door Thomasvdwal » 29 okt 2020, 08:55

Goedemorgen, ik loop al een tijdje rond met een probleem.

Wanneer ik sochtends naar mijn werk ga en de auto start gaat zit ALTIJD zonder problemen. Ik rij een uurtje en zet mn auto stil. Als ik vervolgens een kwartiertje later de auto wil starten heeft deze erg veel moeite en happert en stoot hij.

Dingen die al vervangen zijn
Accu
Bobine’s
Bougies’s
Filters
Flesje injecor reiniger toegevoegd(meerdere keren)

Helaas als de motor warm is blijft hij dit probleem geven. Nu heb ik samen met een vriend goed nagedacht en zou het probleem aan de injectoren kunnen liggen die nadruppelen. Want na een kwartier of half uurtje atilstaan zou de injector nog nat kunnen zijn. Na een nacht stilstaan is hij wel aardig droog gedruppeld, vandaar de prefecte ochtend start.

Ik hoop dat jullie mischien een oplossing hebben of bekent zijn met deze kwaal. Alvast bedankt

Na het vervangen van 4 injectoren door de nieuwe index 11 was het probleem voor 500km weg, inmiddels weer terug🥺 zit nog flink te denken wat het zou kunnen zijn. Brandstof pomp? Wie heeft hier ervaring mee of eventuele tips?
Laatst gewijzigd door Thomasvdwal op 11 mar 2021, 21:08, 2 keer totaal gewijzigd.

ehombie

Re: Slechte start e60 520i

Bericht door ehombie » 29 okt 2020, 10:51

Heb je hem al eens uitgelezen? Met een warmere motor heeft die een andere (zuinigere) brandstof strategie afh of je NOX sensor nog adequaat functioneerd. Met inpa kun je proberen te kijken of het te herleiden is naar 1 cilinder. Maar zie hiervoor bimmerprofs.

Je kunt proberen vast te stellen of die rijk aan brandstof loopt. N43 heeft ook 2 banken dacht ik...
Maar wat jij zegt is ook plausibel.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Thomasvdwal

Bericht door Thomasvdwal » 29 okt 2020, 13:54

Ehombie ik ga hem z.s.m. Uitlezen en ben benieuwd of er iets uitkomt. Dit uitlezen mort bij de bmw dealer gebeuren zeker? want hij heeft 2 weken geleden een grote beurt gehad bij een normale dealer en is hier ook uitgelezen.

De nox sensor heb ik vaker gehoord ja, Is deze goedkoop en makkelijk vervangbaar?

ehombie

Bericht door ehombie » 29 okt 2020, 14:12

Hoeft niet perse bij dealer. Misschien evt iemand uit codeer topic? Maar iemand met de betere programma's kan je wel op weg helpen.

Zie bimmerprofs.com voor aanvullende info zeker voor NOx sensor alternatief.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

m.h.

Bericht door m.h. » 29 okt 2020, 19:16

Meestal is het zo dat wanneer een injector nadruppelt de auto juist minder goed start, ook na langer stil staan. Aangezien er dan brandstof "verloren" gaat en er tijd nodig is om het brst systeem opnieuw op druk te brengen.

Je kan zelfs grotendeels dingen uitsluiten door het "warm" zijn van individuele dingen na te bootsen m.b.v. een föhn cq verstripper. Bijvoorbeeld het inspuitsysteem warm föhnen en kijken of de auto aanslaat of niet. Of sensoren kunnen ook rare dingen doen bij bepaalde temperaturen. Denk aan nokkenassensoren of krukassensoren enz enz.

Ik zou eerder opteren om idd de auto te laten uitlezen en ook de livedata te bekijken bij de "warme" start. Het brst probleem wat je suggereert kun je zo relatief makkelijk uitsluiten
(Gewoon de brandstof druk tijdens de start monitoren)

m.h.

Bericht door m.h. » 29 okt 2020, 20:27

Uit welke regio kom je?... ivm uitlezen

Thomasvdwal

Bericht door Thomasvdwal » 29 okt 2020, 23:49

M.h.
Bedankt voor je bericht. Super dat iedereen zo snel reageert! Ik kom uit krimpen aan den ijssel, zuid holland. Had zelf ook al aan de sensoren gedacht maar ik mis bij mijzelf helaas een stukje praktische ervaring. Een vriend van me is jaren lang automonteur geweest en zei dat het mischien de injectoren zijn.

Maar uit jullie tips neem ik op dat na het uitlezen er een mogelijke verklaring zal komen; ik ga dat eerst eens laten doen. Misschien is er iemand in de buurt die dit zou kunnen!

Thomasvdwal

Bericht door Thomasvdwal » 29 okt 2020, 23:50

Bij een koude start doet die het echt super dus daar is niks mis mee, misschien toch eerder een sensor dan.

m.h.

Bericht door m.h. » 30 okt 2020, 19:39

Super toevallig een relevant artikel op amt.
Mocht je het niet kunnen lezen (ivm abonnement) laat t ff weten dan regel k de tekst voor je.

T gaat wel over een golf maar je gaf aan er niet super veel inzicht in te hebben. In dit artikel een vergelijkbaar probleem en geeft je gemakkelijk inzicht

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... m-10167395

Source

Bericht door Source » 31 okt 2020, 09:54

Ik stuur je een mail. Ik zit in de buurt van jou.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Thomasvdwal

Bericht door Thomasvdwal » 31 okt 2020, 11:19

M.h. Interessant artikel inderdaad, lijkt er ook best op. Hij heeft verder ook geen foutmeldingen dus is het gewoon zoeken en zoeken

Thomasvdwal

Bericht door Thomasvdwal » 31 okt 2020, 11:41

Ryan heb jij mijn mail ook ontvangen?

Source

Bericht door Source » 31 okt 2020, 14:54

Ik heb 'm ontvangen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

roelroel

Bericht door roelroel » 08 nov 2020, 20:14

Thomas, ik heb min of meer hetzelfde "dingetje" met mijn 550i. Vraagje: heb jij ook last van een stationair schudden bij het stoplicht, en dan vooral als je de airco aan hebt staan? Bij mij lijkt dit samen te gaan met de klacht die jij ook hebt: koud starten en wegrijden prima. Dan een warme herstart na een tijdje en de motor slaat bijna af vlak na het starten. Je zou ook eens moeten proberen of de klacht net als bij mij helemaal verdwijnt als je de luchtmassameter loskoppelt. (heb ik intussen ook al vernieuwd, geen verschil; uitlezen levert niets te vinden op, automaat gespoeld, onderhoudsbeurt, bougies vernieuwd, waterpomp venieuwd, bobines vernieuwd.) Opvallend: probleem is al een jaar onveranderd, wordt dus niet erger, maar ook niet minder. Heel irritant.

Thomasvdwal

Bericht door Thomasvdwal » 11 nov 2020, 23:03

Roel, interessant bericht, ik moet zeggen dat als ik rij en of de motor stationair draait ik verder geen problemen ondervind! Maar als het goed begrijp is de klacht dus weg bij joh na het los koppelen van de luchtmassameter? Auto is uitgelezen en er kwam eigenlijk niets uit wat met de slechte start te maken heeft. Ik ga de luchtmassa meter eens loshalen en kijken wat de auto dan doet. Bedankt!!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”