BMW E46 Turbo Build
BMW E46 Turbo Build
Hallo allemaal,
Er is al eerder een showroom van mij , helaas nadat ik hem wou veranderen is dat niet goed gegaan dus bij deze een nieuwe.
Zoals iets verder in het topic is te lezen ben ik gestrand met alleen de motor en heb ik het chassis weggedaan. Ik heb direct maar een daily gekocht Audi A3 2.0 TFSI. Heerlijk monstertje en mijn allereerste auto wat geen BMW is .
Dus nu heb ik staan een motor van een E46 330I. Met deze motor wil ik een turbo build gaan doen. Verder in het topic ga ik laten zien wat ik hiervoor aanschaf, hoe ik dit doe en eigenlijk gewoon het hele proces. Als tuner en adviseur heb ik nu contact met Tim Maatman (Tims Turbo Centrum). Ik zelf leer ik gaandeweg dat ik dit ga doen dus ben heel blij om hem aan boord te hebben tijdens deze reis
Specs: (Voor specifieke specs kun je mij een berichtje sturen)
Motor: M54B30 (volledige restauratie)
Forged Zuigers
Forged drijfstangen
MLS headgastket
ARP kopbouten
ACL race lagers
CXRacing turbo spruitstuk
Ik zal vast wat dingen vergeten op het lijstje , ook nog lang niet alles is aangeschaft dus ik zal dit lijstje zeker uitbreiden mocht het zover zijn. De auto waar deze motor in gaat komen zal een coupe worden. Als de motor grotendeels klaar is dan begin ik met het zoeken naar een coupe en deze zal dan ook een flinke restauratie ondergaan.
Veel leesplezier!
Er is al eerder een showroom van mij , helaas nadat ik hem wou veranderen is dat niet goed gegaan dus bij deze een nieuwe.
Zoals iets verder in het topic is te lezen ben ik gestrand met alleen de motor en heb ik het chassis weggedaan. Ik heb direct maar een daily gekocht Audi A3 2.0 TFSI. Heerlijk monstertje en mijn allereerste auto wat geen BMW is .
Dus nu heb ik staan een motor van een E46 330I. Met deze motor wil ik een turbo build gaan doen. Verder in het topic ga ik laten zien wat ik hiervoor aanschaf, hoe ik dit doe en eigenlijk gewoon het hele proces. Als tuner en adviseur heb ik nu contact met Tim Maatman (Tims Turbo Centrum). Ik zelf leer ik gaandeweg dat ik dit ga doen dus ben heel blij om hem aan boord te hebben tijdens deze reis
Specs: (Voor specifieke specs kun je mij een berichtje sturen)
Motor: M54B30 (volledige restauratie)
Forged Zuigers
Forged drijfstangen
MLS headgastket
ARP kopbouten
ACL race lagers
CXRacing turbo spruitstuk
Ik zal vast wat dingen vergeten op het lijstje , ook nog lang niet alles is aangeschaft dus ik zal dit lijstje zeker uitbreiden mocht het zover zijn. De auto waar deze motor in gaat komen zal een coupe worden. Als de motor grotendeels klaar is dan begin ik met het zoeken naar een coupe en deze zal dan ook een flinke restauratie ondergaan.
Veel leesplezier!
Laatst gewijzigd door E46_Baan op 18 feb 2021, 14:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: BMW E46 Sedan Titansilver
Welkom! Wagen ziet er net uit, waarvoor complimenten. Benieuwd naar de toekomstige upgrades!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: BMW E46 Sedan Titansilver
Alweer een tijdje geleden sinds dat ik iets gepost heb... ik wou jullie even laten weten dat ik niet helemaal stilzit . Ik zit namelijk midden in het switchen van bedrijfshal. Samen met een paar kameraden huren wij een hal om hobbymatig aan onze auto's te sleutelen.
Hier alvast een sneakpeak:
Hier alvast een sneakpeak:
- Spoiler: Laat zien
- Spoiler: Laat zien
Re: BMW E46 Sedan Titansilver
Kijk eens aan zeg! Dat ziet er goed uit!
Wat is de totale oppervlakte? Want ziet er behoorlijk groot uit...
Wat is de totale oppervlakte? Want ziet er behoorlijk groot uit...
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: BMW E46 Sedan Titansilver
Afmetingen zijn 12 bij 10, en ik dacht 4 meter hoog en dan boven ook nog keer 12 bij 10 en 3 meter hoog.
Re: BMW E46 Sedan Titansilver
Da’s een behoorlijke oppervlakte! Ben benieuwd naar het resultaat!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
- dirkfraterman
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:16
- Locatie: Vriezenveen
Re: BMW E46 Sedan Titansilver
Welkom! Mooie sedan, complimenten ! Volgens mij heb je wel geluk gehad mbt de motor; echt een buitenkans! Zie nog maar eens een 330 blok te vinden met zo weinig kilometers . Ik ben benieuwd naar de upgrades die je wil gaan doen aan je auto!
Jullie hebben met de kameraden een mooie hal met z'n allen! Met een beetje aankleding kan je daar een serieus mooie plek van maken om te sleutelen. En natuurlijk een mancave haha . Ben benieuwd!
Jullie hebben met de kameraden een mooie hal met z'n allen! Met een beetje aankleding kan je daar een serieus mooie plek van maken om te sleutelen. En natuurlijk een mancave haha . Ben benieuwd!
Re: BMW E46 Sedan Titansilver
Ziet er goed uit allemaal!
Hoe bevalt de M50b25 inlaat? Merk je er veel van (zit er zelf wel is over na te denken)?
Hoe bevalt de M50b25 inlaat? Merk je er veel van (zit er zelf wel is over na te denken)?
Re: BMW E46 Sedan Titansilver
Bedankt allemaal voor de reacties . Ja uiteraard gaan we daar ook een leuke mancave van maken haha.
@Josh wat betreft een M50 inlaat dat is echt geniaal, ik heb er een kit van rallyroad op dus ook met open lucht filter en daarmee hoor je echt de potentie van de motor. Qua vermogen heb je zonder tune iets minder onderin omdat je geen disa-klep meer hebt maar bovenin merk je echt verschil.
De koppel onderin wat je verliest is echt bijna niks hoor en met een tune is dat zo goed als gelijk aan een standaard inlaat. Kortom een M50 inlaat is zeker de moeite waard plus je elimineert een paar gevoelige delen van de motor hiermee. Denk aan CCV systeem, DISA klep en het feit dat het veel makkelijker sleutelt. Je hebt de inlaat binnen 10 minuten weer naast de auto liggen.
Uiteraard moet je dan wel een catch-can systeem regelen maar dat is allemaal geen hoge wiskunde
@Josh wat betreft een M50 inlaat dat is echt geniaal, ik heb er een kit van rallyroad op dus ook met open lucht filter en daarmee hoor je echt de potentie van de motor. Qua vermogen heb je zonder tune iets minder onderin omdat je geen disa-klep meer hebt maar bovenin merk je echt verschil.
De koppel onderin wat je verliest is echt bijna niks hoor en met een tune is dat zo goed als gelijk aan een standaard inlaat. Kortom een M50 inlaat is zeker de moeite waard plus je elimineert een paar gevoelige delen van de motor hiermee. Denk aan CCV systeem, DISA klep en het feit dat het veel makkelijker sleutelt. Je hebt de inlaat binnen 10 minuten weer naast de auto liggen.
Uiteraard moet je dan wel een catch-can systeem regelen maar dat is allemaal geen hoge wiskunde
Re: BMW E46 Sedan Titansilver
In een 330i ligt toch geen M50? Ik begrijp niet wat het effect is van een M50-intakemanifold als dat wordt ingebouwd in het 330-blok. Kan iemand dat uitleggen?
BMW E84 X1 2011
BMW E87 116i 2011 verkocht
BMW E46 330xiA touring 2002 verkocht
BMW E46 318iA touring 2002 verkocht
BMW E87 116i 2011 verkocht
BMW E46 330xiA touring 2002 verkocht
BMW E46 318iA touring 2002 verkocht
Re: BMW E46 Sedan Titansilver
Heel simpel even uitgelegd wat een M50 inlaat doet met een 330, een M50 inlaat heeft bredere en grotere runners. De runners zijn de 6 buizen die je naar je cillinderkop ziet lopen. Met grotere runners krijg je meer lucht, en als je dan dus met een tune de brandstof omhoog schroeft... meer lucht + meer benzine is meer boem is meer pk
Zo is het heel kort uitgelegd, dit is het nut van een M50 inlaat en zoals ik al zei je elimineert gevoelige breekbare delen van de motor waar je je dus geen zorgen meer om hoeft te maken. Al met al 350/400 euro is geen verkeerde investering voor zo'n inlaat
Zo is het heel kort uitgelegd, dit is het nut van een M50 inlaat en zoals ik al zei je elimineert gevoelige breekbare delen van de motor waar je je dus geen zorgen meer om hoeft te maken. Al met al 350/400 euro is geen verkeerde investering voor zo'n inlaat
Re: BMW E46 Sedan Titansilver
Volgende project staat in de steigers. Het interieur van mijn auto vind ik wel mooi maar veel gebruikerssporen en volgens mij zijn de ventilatie schachten niet fris meer. Wat is dus het plan:
1. Alle stoelen demonteren en dashboard, volledig schoonmaken tapijt en stoelen en het dashboard.
2. Alle kunststof delen opnieuw spuiten
3. Sportstoelen op de kop zien te tikken. (Elecktrisch verstelbaar)
4. Achteruitrij camera monteren
5. Stoelverwarming inbouwen
6. M3 spiegels monteren (Met power fold optie en reverse tilt)
7. M3 pedalen en voetsteun inbouwen
8. Stuur opnieuw bekleden met alcantara en M-stiksels
9. Een elecktrisch zonnescherm bij de achterruit inbouwen
Ik ben nog vanallerlei onderdelen hiervoor aan het verzamelen. Tegen de tijd dat ik kan beginnen zal ik alles hier ook posten ook een uitleg over hoe jij zelf ook stoelverwarming kan inbouwen.
1. Alle stoelen demonteren en dashboard, volledig schoonmaken tapijt en stoelen en het dashboard.
2. Alle kunststof delen opnieuw spuiten
3. Sportstoelen op de kop zien te tikken. (Elecktrisch verstelbaar)
4. Achteruitrij camera monteren
5. Stoelverwarming inbouwen
6. M3 spiegels monteren (Met power fold optie en reverse tilt)
7. M3 pedalen en voetsteun inbouwen
8. Stuur opnieuw bekleden met alcantara en M-stiksels
9. Een elecktrisch zonnescherm bij de achterruit inbouwen
Ik ben nog vanallerlei onderdelen hiervoor aan het verzamelen. Tegen de tijd dat ik kan beginnen zal ik alles hier ook posten ook een uitleg over hoe jij zelf ook stoelverwarming kan inbouwen.
- dirkfraterman
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:16
- Locatie: Vriezenveen
Re: BMW E46 Sedan Titansilver
Gaaf man! Dat wordt een hele klus zo te zien! Ik ben absoluut benieuwd naar het resultaat straks.
Wellicht een leuk idee om gedurende het werk foto's te maken zodat je die hier kunt delen? Persoonlijk vind ik het altijd leuk om te zien hoe een auto stukje bij beetje aangepakt wordt.
Wellicht een leuk idee om gedurende het werk foto's te maken zodat je die hier kunt delen? Persoonlijk vind ik het altijd leuk om te zien hoe een auto stukje bij beetje aangepakt wordt.
Re: BMW E46 Sedan Titansilver
Even een kleine update de sleuteloverdacht van de nieuwe hal zal 1 januari gebeuren. Tot en met oud en nieuw zal het sleutelen dus even stil liggen helaas .
Dus na oud en nieuw kunnen jullie het project verwachten. Ik zal inderdaad foto's van de voortgang maken!
Dus na oud en nieuw kunnen jullie het project verwachten. Ik zal inderdaad foto's van de voortgang maken!
Re: BMW E46 Sedan Titansilver
Jammer dat 't wat lang(er) duurt, maar dan hebben we met zijn allen iets om naar uit te kijken!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw