Het is ondertussen alweer ruim 2 jaar geleden dat ik mijn geliefde E46 330ci (Goldie) verkocht heb.
Ik had mijn zinnen gezet op een E92 335i, N54. Het moest en zou een N54 zijn.
Een compleet kant- & klare auto kopen is niet helemaal mijn ding, dus ging ik op zoek naar een werkbaar 'projectje'.
Een lage kmstand was een van de eisen, de rest moest gewoon kloppen. Na een tijdje had ik er eentje op het oog, met een Amerikaans kenteken. Alle alarmbellen gingen af, want ik ken de verhalen achter zulke auto's. Echter was ik toch getriggerd. Ik ging kijken en hij had eigenlijk alles wat ik wilde.
En inderdaad; het was een ex-schadeauto. Ik heb contact opgenomen met mn spuiter, en qua prijs was het erg interessant, ondanks dat er een hoop gedaan moest worden (andere kofferbak, een hele hoop spuiten, nieuwe ditjes, datjes, stangetje hier, stangetje daar, USA software omzetten naar Europees en geen enkel kwaaltje was aangepakt). Ondanks dat het best een aardige lijst was, vond ik het nog steeds de moeite. Enfin:

Daar stond ie gebroederlijk naast mn 330.
Ff snel een interieur piccie. Het interieur is als nieuw!

Afijn, bad news incoming: Het bleek dat ie een forse schade heeft gehad. Op de brug is dat enigszins te zien, omdat het professioneel weg gebeund was. Dan heb ik het erover dat de chassisdelen die naast de motor lopen helemaal opgefrommeld waren, deels teruggetrokken, vlak geplamuurd & vervolgens zwart gespoten. Echt ongeloofelijk.
Intussen had ik best een probleem. Ik had een klein kapitaal uitgegeven, een auto zonder Europees kenteken, maar met een flinke schade. Ik kon 2 dingen doen: verkopen met flink verlies of 'even' door de zure appel bijten en doorgaan. Dat laatste is hem dus geworden.
Allereerst heb ik hem technisch in orde laten maken. De motor is eruit geweest, de kapotte chassisbalken zijn eruit geslepen en er zijn nieuwe in gelast. Geen gebeun, maar professioneel werk. Vervolgens is ie op de richtbank geweest om er 100% zeker van te zijn dat het chassis recht is. Hij is helemaal binnenstebuiten gekeerd geweest.
Er zijn ook diverse stuurstangen, stuurpomp, draagarmen & spoorstangen vervangen. Alles om zeker te weten dat hij perfect is.
Toen hij technisch goed was heb ik 'm laten taxeren voor de BPM-aangifte: ding was 1k waard. Ideaal voor de aangifte, maar liever niet zeg maar.
Op naar Lelystad, waar de RDW hem behoorlijk gepijnigd heeft op dat 'testcentrum' van ze. En je raad het al: afgekeurd op teveel dB's terwijl ie compleet origineel was. (en de handrem werkte niet voldoende, maar soit haha)
Ik had toevallig nog 2 killers voor de motor liggen, die erin geschroefd en bij de herkeuring fietste ie er doorheen.

Nu kon het 'echte' werk pas écht beginnen!
Vervolgens is ie naar de schadehersteller en de spuiter gegaan. Ik heb 'm zelf gestript en daarna afgeleverd. Ik had inmiddels ook besloten om hem compleet over te laten blazen. Achteraf maar goed ook, want mn hersteller kwam (uiteraard) weer een laag plamuur tegen.

Hier is al het oude plamuur al verwijderd & heeft een plaatwerker het plaatwerk weer zo ver mogelijk recht getrokken. Nu zit er een minimale plamuurlaag overheen.




Ik had het geluk dat mijn hersteller een vriend van me is, en een onwijze BMW-fan. (Hij heeft een in showroomstaat verkerende E30 325 cabrio). Ik overdrijf niet als ik zeg dat het een plaatje is. Er is werkelijk waar NIETS aan te vinden wat niet perfect is. Geen druipertje, geen sinasappelhuidje, niets.
Het opbouwen kon weer beginnen, iets waar ik stiekem erg naar uit gekeken heb!


Gelijk die lelijke E92 nieren eruit getrokken en gewisseld voor een nieuwer model


Ook de koplampen zijn meegespoten, dus ook die lijken als nieuw.

Met carbon splitters

& Carbon M4 style spoilertje & diffuser

Een +1 kudo die de Breyton velgen heeft gespot

Dé proef der proeven....!

En doorstaan!



Zo heb ik een tijdje rond gehobbeld en ondertussen (preventief) enkele pijntjes van de N54 motor vervangen:
- HPFP
- Bobines
- Bougies
- Accu
- Waterpomp
- Dynamo
- Wiellager LV & RV
- Rubbers aan de voorzijde, al sla je me dood hoe ze heten. De auto 'zette' zich eerst alvorens écht te remmen. Dat is nu over. (Madeno Racing in Tholen is een aanrader trouwens. Mensen met kunde & kennis!)
- Remschijven voor, want de RDW had die krom geremd met hun achterlijke tests. Helaas zijn de gemonteerde Zimmermanns ook alweer krom aan het raken..

Inmiddels heb ik qua tuning ook niet stil gezeten.
- MHD stage 1 geflashed
- Chargepipe met HKS bov
- De originele intercooler vervangen voor een 7,5" van Ali

- xHP stage 3 bak flash
- Downpipes (heb ik liggen)
- Inlets (heb ik bijna liggen)
- MHD stage 2+ flash (komt na montage van downpipes & inlets)
En het gewone onderhoud dat op korte termijn op de planning staat:
- Walnutblasting (morgen)
- Oliefilterhuispakking (morgen)
- Carterpanpakking
- Olie & filter, spreekt voor zich natuurlijk
Pas geleden heb ik een dubbele oil catch can geplaatst. Op de boost kant én op de vacuum kant. Hopelijk blijft de inlaat nu langer schoon. Tevens heb ik gelijk de kleppendekselpakking vervangen.



Een maatje van me heeft een E60 M5 gekocht. Daar moesten natuurlijk mooie foto's van gemaakt worden.
Jammer dat ie zo in de weg reed




Het is moeilijk te zien denk ik, maar sinds vorige week zitten er ook skirtextentions op. Daar smoelt ie toch net wat breder van.
Zoals jullie lezen is het een hele reis geweest de afgelopen twee jaar. Maar nu ben ik er echt gek op. Het is en blijft een heeeeerlijke wagen

