Startprobleem 320d F31 bj2013 bij warme motor

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
jarno1977

Startprobleem 320d F31 bj2013 bij warme motor

Bericht door jarno1977 » 22 dec 2020, 13:27

Hoi,

Ik rij alweer 4 jaar zonder problemen met mijn BMW maar afgelopen week voor de 2e keer meegemaakt dat hij niet meer wilde starten. De eerste keer was op de oprit bij mezelf nadat ik toen ik terug kwam van een lange rit de auto nog een klein stukje wilde verzetten.

De tweede keer...
Na een half uur rijden op de snelweg ben ik even gestopt bij een tankstation. Na 5 minuten wilde ik de motor weer starten. De startmotor hoor ik dan heel langzaam rondgaan en hij springt niet aan. Hoe vaak ik ook op die startknop druk. Geen succes.

Na heel veel proberen krijg ik een melding over ontlading accu.
Uiteindelijk begon zelfs het alarm spontaan af te gaan. Toen draaide de startmotor ook niet meer bij indrukken startknop. Maar dat was na zeker een kwartier proberen. Uiteindelijk heeft de wegenwacht de auto naar de garage gesleept waar hij de volgende ochtend weer direct startte. Ook bij uitlezen geen foutcodes aldus de garage.

Iemand suggesties?
Kan ik zelf nog iets testen om erachter te komen wat het is?
Iemand een adres omgeving wijchen waar ze goed zijn in het analyseren zonder lukraak aan het vervangen te slaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Jarno

ehombie

Re: Startprobleem 320d F31 bj2013 bij warme motor

Bericht door ehombie » 22 dec 2020, 16:08

na 15min "cranken" daar kan je accu goed van leeg raken zoals jij omschrijft.
Een "crank - no start" is het vaak (voor een diesel). adequate brandstof of compressie aanwezig? Evt startvermogen accu/startmotor, als jij zegt hij draait "langzaam".

Ik neem aan toen die is afgesleept dat men de accu heeft opgeladen..om de volgende ochtend te starten. Staat van de accu laten bepalen, met de betere testers? is de accu ook 7jr oud?

Bekabeling/massapunten (blok/chassis) controleren, een verhoogde weerstand in dit circuit kan mogelijk ook een tragere crank veroorzaken...?

Maar ik zet mijn geld op een slechte/oude accu...op basis van deze info.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

jarno1977

Bericht door jarno1977 » 22 dec 2020, 23:50

Bedankt voor het meedenken.

Of de accu meteen aan de lader is gegaan bij de garage weet ik niet.

Misschien goed om de eerste keer dat me dit gebeurde toe te lichten. Ik kreeg de auto dus niet meer aan op mijn eigen oprit. Vervolgens heb ik een paar uur gewacht en daarna starte hij weer direct. Is een slechte accu dan ook nog steeds een voor de hand liggende optie?
De accu is minimaal 4 jaar oud. Kan ik dat terugvinden op de accu?

ehombie

Bericht door ehombie » 23 dec 2020, 07:41

zAl vast wel een productiedatum op staan o.i.d. on snel een idee te krijgen. Evt ook ui te lezen indien men deze netjes heeft geregistreerd voor jouw tijd...

die situatie die jij nog omschrijft op de oprit...moeilijk te beooordelen. misschien had de accu toen nog net die kracht om het startmotor momentum te brengen...o.b.v. een bepaalde cilinder stand.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

joska

Bericht door joska » 03 mar 2021, 17:58

Is je probleem al opgelost? Ik heb hetzelfde gehad met een eind 2012 320D EDE. De oplossing is de startmotor gebleken. Deze is bij een bepaalde serie te licht geweest. Met name bij de warme start werd de startstroom te hoog.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Techniek”