Beste forumleden,
zoals het hoort een kleine (flinke) voorstelronde van mijn kant.
Mijn naam is Bas, forumnaam Baskart83, 37 jaar oud denk ik, samenwonend met vriendin en labrador in Hengelooo (OV). Ik heb afgelopen week een BMW 523I Touring uit 2007 gekocht.
Ik hoop dat ik wat langer, en vooral meer plezier heb van deze auto. Het betreft een vrij standaard (grotendeels) lci uitvoering. Handbak, half lederen bekleding enz.
De auto ziet er voor de leeftijd en vooral km stand best netjes uit, uiteraard zo zijn plekjes en krassen. 1 parkeerschade aan de bijrijderskant laat ik herstellen. Maar eerst de belangrijke dingen. Het is 1 grote storing aan niet werkende verlichtingen (die wel doen), achterruitenwisser die niet werkt enz, dus de kabelboom wordt door een specialist in Enschede deels vervangen.
Verder loopt de auto erg verrot de 1e 10 seconden , stotteren, stoten en vibreren.. zodra de 10 sec voorbij zijn loopt ie zijdezacht.
Hopen dat dit meevalt. Hiervoor gaat de auto morgen al naar dezelfde specialist. Grootste tegenvaller (door gewoon niet opletten van mij) waren uitgedroogde voorbanden, dermate zelfs dat ik na 4km al melding kreeg dat er een band leeg liep.. die middag direct nieuwe set banden laten monteren.
Normaliter zou ik teruggaan naar de garage waar ik de bmw weg heb, echter bleek mijn ingeruilde auto slechter als gedacht waardoor ik enige vorm van tegemoetkoming op mijn ronde buik kan schrijven(verkoper was bloedlink toenn ik kwam om te overleggen over de storingen van de kabel en motor die beroerde koude start heeft )heb een Ford Ka uit 2011 ingeruild met 86k km op de klok, waar ze de bak van konden vervangen wat achteraf bleek. Ding maakte wel wat lawaai maar dat was al zolang ik deze bij de dealer kocht 4 jaar geleden.
Ik ben echt een petrolhead, maar om de een of andere reden wat ongelukkig met auto's haha.
Ben begonnen met een megane coupe, woonde toen echter in Duitsland (net over de grens, na vuurwerkramp daar heen verhuisd). Reed teveel km's voor dat autootje, dus een diesel gekocht.
Mercedes C220 diesel uit 1997, geen turbo oid, 0-100 in 2 minuten, maar liep altijd. Na 2 jaar en bijna 100k km er een 318i cabrio (e30)voor de zomer bijgekocht. Tijdens een storm vond een fietsenstalling het mooi geweest,en.besloot vliegles te nemen, over mijn merc. Dak op stuur e.d. total loss.. vanwege overmacht met storm, fietsenstalling van pand van buren met verankeringen en al uit de grond gerukt te zijn, terwijl auto op grondstuk van ander bedrijf stond voelde geen enkele verzekering zich genoodzaakt om wat uit te keren. De net opgeknapte e30 cabrio verkocht en een 530d touring gekocht uit 2001 met toen 120k op de klok. God wat liep dat geweldig. Echter na 3 jaar en 180k km ermee gereden te hebben waren er teveel mankementen voor mij om deze nog aan te houden. Ingeruild op een Laguna 2.2 dci.. DE grootste fout ooit. Wat een naar ding. 2 jaar aan gehouden, 80k km mee gereden, en echt alles kapot gehad aan het ding. Ramen die spontaan in de deuren vallen, koppakking lek, bak revisie en toen kwam ik een hert tegen... toen snel ingeruild op een oude c180 (2000), hier 4 jaar met veel plezier in gereden zonder enige vorm van echt kapotte dingen. Verhuisd naar Nederland, maken bijna geen km's meer, laten we eens gek doen en een Ford Focus ST kopen.. met een gemiddeld verbruik van 19 liter op 100km bij stadsverbruik, en veel niet goed werkende dingen snel afscheid genomen en ingeruild bij de dealer op een Ka.. deze is nu ingeruild op de BMW. Uiteraard verwacht ik van een 2007 523i met 286k km op de klok geen perfecte auto, en houd zelfs rekening met onverwachte kosten om deze te krijgen zoals het hoort (kabelboom reparatie bijvoorbeeld). Ik heb de afgelopen jaren zo'n 7k km per jaar gereden, dus het verbruik is voor mij niet zo'n issue. En als je normaal doet in de stad is gemiddeld 1:10 volgens mij zelfs haalbaar. Maar laten we de diagnose morgen mbt motorstoring maar even afwachten.
Bas - E61 523i 2007
Bas - E61 523i 2007
Laatst gewijzigd door Edward op 12 sep 2020, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel aangepast aan forumformat.
Reden: Topictitel aangepast aan forumformat.
Re: Bas - E61 523i 2007
Dit is nog eens een voorsteltopic. Dit zou op zich al een DIY voor fora kunnen zijn
Van harte welkom op het forum Bas!
Van harte welkom op het forum Bas!
Re: Bas - E61 523i 2007
Helaas, dit was weer een korte liefde.
Vanaf het moment dat ik bij de garage wegreed bekroop mij een gevoel van dit had ik niet moeten doen. Na 4 km stond ik stil met een lekke band als voorbeeld, en toen had ik moeten omdraaien. Niet gedaan. Naïef als ik was, niets stond op papier,alleen wat whatsapp berichten.
Door corona en het verplichte thuiswerken voor mij heb ik nog geen 600km gereden met de auto. In die tijd kabelboom laten vervangen, banden vervangen, accu vervangen. Verkoper kwam echter niet meer over de brug met de lekkende injectoren (wat was aangegeven bij proefrit). In de paar km's erna kwam ik achter meer en meer dingen, bonk in stuur bij abrupt remmen, foutmelding op luchtvering bij meer als 2 personen of zware belading, nox sensor kapot, sensor van ruitenvloeistof kapot, kentekenverlichting bleef meldingen geven ondanks nieuwe kabelboom, achterruitverwarming en verwarming bijrijdersspiegel deden niet, schakelaar achterruit openen ging kapot, en tot slot begon de auto harder te dampen als ik (en das een prestatie!). Uitlaatgassen roken ook zoet naar koelvloeistof. Toen had ik de buik redelijk vol van de auto,.en met erg veel verlies de handel in gedaan (afschrijving van bijna 9 euro per gereden km). Het is goed zo, ben blij met wat ik nu heb, maar voor mij even geen 5 serie meer.
Vanaf het moment dat ik bij de garage wegreed bekroop mij een gevoel van dit had ik niet moeten doen. Na 4 km stond ik stil met een lekke band als voorbeeld, en toen had ik moeten omdraaien. Niet gedaan. Naïef als ik was, niets stond op papier,alleen wat whatsapp berichten.
Door corona en het verplichte thuiswerken voor mij heb ik nog geen 600km gereden met de auto. In die tijd kabelboom laten vervangen, banden vervangen, accu vervangen. Verkoper kwam echter niet meer over de brug met de lekkende injectoren (wat was aangegeven bij proefrit). In de paar km's erna kwam ik achter meer en meer dingen, bonk in stuur bij abrupt remmen, foutmelding op luchtvering bij meer als 2 personen of zware belading, nox sensor kapot, sensor van ruitenvloeistof kapot, kentekenverlichting bleef meldingen geven ondanks nieuwe kabelboom, achterruitverwarming en verwarming bijrijdersspiegel deden niet, schakelaar achterruit openen ging kapot, en tot slot begon de auto harder te dampen als ik (en das een prestatie!). Uitlaatgassen roken ook zoet naar koelvloeistof. Toen had ik de buik redelijk vol van de auto,.en met erg veel verlies de handel in gedaan (afschrijving van bijna 9 euro per gereden km). Het is goed zo, ben blij met wat ik nu heb, maar voor mij even geen 5 serie meer.
Re: Bas - E61 523i 2007
Hallo Bas
Welkom op dit forum
Jemig wat heb jij een pech met auto's
heb je er wel eens aan gedacht om een auto te kopen en daar een aankoopkeuring mee te doen
kan je heel veel ellende schelen
en een 5 serie met 2,5 ton op de teller hoeft helemaal geen probleem te zijn er zijn er duizenden van
die het perfect doen, en jouw pech auto zag er ook aan de buitenkant wel heel goed uit nog
jammer dat het zo is gelopen
veel geluk met de volgende auto's
Welkom op dit forum
Jemig wat heb jij een pech met auto's
heb je er wel eens aan gedacht om een auto te kopen en daar een aankoopkeuring mee te doen
kan je heel veel ellende schelen
en een 5 serie met 2,5 ton op de teller hoeft helemaal geen probleem te zijn er zijn er duizenden van
die het perfect doen, en jouw pech auto zag er ook aan de buitenkant wel heel goed uit nog
jammer dat het zo is gelopen
veel geluk met de volgende auto's
Re: Bas - E61 523i 2007
Dank je wel.
Ik heb de auto die ik nu heb (Mercedes B klasse) weg bij een specialist, 6mnd garantie, en bij aflevering grote beurt, nieuwe apk, nieuwe remmen, nieuwe banden, bak gespoeld, enz. Lang geleden dat ik met zulk vertrouwen en vooral plezier achter het stuur heb gezeten. Betekend uiteraard niet dat BMW ansich slecht is, ik ben gewoon een magneet voor halve slopers. En dan is zo'n grote 5 serie een moneypit.
Ik heb de auto die ik nu heb (Mercedes B klasse) weg bij een specialist, 6mnd garantie, en bij aflevering grote beurt, nieuwe apk, nieuwe remmen, nieuwe banden, bak gespoeld, enz. Lang geleden dat ik met zulk vertrouwen en vooral plezier achter het stuur heb gezeten. Betekend uiteraard niet dat BMW ansich slecht is, ik ben gewoon een magneet voor halve slopers. En dan is zo'n grote 5 serie een moneypit.