Winterbanden ja of nee
- mieske90
- BimmerPortal Team
Winterbanden ja of nee
Het "Nederlandse" winterse weer komt er weer aan.
Kiezen jullie voor te swappen naar winterbanden of rijden jullie door op zomerbanden
Kiezen jullie voor te swappen naar winterbanden of rijden jullie door op zomerbanden
Re: Winterbanden ja of nee
en optie 3: rij je op All Season banden??
Ik vind die opmerking 'safety first' een beetje overdreven... alsof alles ineens superveilig is met winterbanden. Ja, oké... alleen met slush, ijzel of sneeuw zijn winterbanden beter qua grip, maar sommige figuren rijden als bezetenen omdat winterbanden natuurlijk 'veiliger' zijn, maar met goede zomerbanden kan je met koud weer vaak veiliger rijden dan met winterbanden. Als de zomerbanden maar goed werken in natte omstandigheden en op dat punt vallen al heel veel banden af. Voordat er een hele discussie losbarst, we hebben wel winterbanden in huis hoor, maar die gaan er pas op als het daadwerkelijk nodig blijkt te zijn en wintervakantie zit er nu toch niet in. Ik pas natuurlijk wel mijn snelheid aan aan de situatie op dat moment. En om mijn zomervelgen te sparen? Dan hadden het maar geen velgen moeten worden. Even naar de spuiter en die zijn weer oké.
En optie 3 Vester? Ja òf nee en bij nee kan je de reden in de reacties zetten
En optie 3 Vester? Ja òf nee en bij nee kan je de reden in de reacties zetten

Ik heb wel altijd winterbanden op mijn auto.
Voor de veiligheid, nou eigenlijk niet, de PS4s doet het ook prima in de winter.
Voor mij is het meer omdat ik zuinig ben op mijn zomerset en in de winter het liefst wat minder poets.
Daarbij ga ik ieder jaar skiën in Oostenrijk met de auto dus dan moet je sowieso winterbanden hebben.
All-weather banden vind ik dan weer helemaal waardeloos. Een slecht alternatief voor zowel zomer als winter tenminste voor de sportieve rijder.
Mijn Polotje waar de vrouw mee rijdt rond de kerk staat op aw banden en daar is het prima voor.
Voor de veiligheid, nou eigenlijk niet, de PS4s doet het ook prima in de winter.
Voor mij is het meer omdat ik zuinig ben op mijn zomerset en in de winter het liefst wat minder poets.
Daarbij ga ik ieder jaar skiën in Oostenrijk met de auto dus dan moet je sowieso winterbanden hebben.
All-weather banden vind ik dan weer helemaal waardeloos. Een slecht alternatief voor zowel zomer als winter tenminste voor de sportieve rijder.
Mijn Polotje waar de vrouw mee rijdt rond de kerk staat op aw banden en daar is het prima voor.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
- psycholander
Ja want je wil toch voor de afwisseling een andere velgenset eronder gooien 

BMW G31 530i
www.bimmercodes.nl
www.bimmercodes.nl
- 528Touring
Altijd winterbanden...
Ze slijten even snel dus het maakt op de lange termijn niet uit.
Paar keer meegemaakt dat het ineens wit was en toen was ik maar wat blij dat ze eronder lagen
Ze slijten even snel dus het maakt op de lange termijn niet uit.
Paar keer meegemaakt dat het ineens wit was en toen was ik maar wat blij dat ze eronder lagen
Ik heb ze toch maar even geplaatst vrijdag... eigenlijk puur verzekeringstechnisch.
Wel even schrikken van 19" Style 359 10" breed achter naar 17" Style 290 8" breed. Dat wordt een projectje
Wel even schrikken van 19" Style 359 10" breed achter naar 17" Style 290 8" breed. Dat wordt een projectje

Absoluut. 1 keer vast gestaan in Luxemburg omdat ik ook “ach winterbanden zijn niet nodig blabla” had. Sindsdien trouw winterbanden en ja, vandaag is dat weer gebleken. Mijn 420i stuurt en remt alsof ik op droog wegdek rijd. Mooi om te zien hoe de “goedkope” buurman zijn parkeervak niet uitkomt met zijn SUV en ik met een achterwielaangedreven auto alleen maar de rem los moet laten.
En met gepolijste velgen is het al helemaal oppassen in de winter. Je kunt je rijstijl wel blijven aanpassen maar er moet maar één ****** (vul zelf in) voor je auto te remmen of te schieten en je bent erbij. Dan liever investeren in een extra set velgen dan in een nieuwe bumper, koplampen of letsel....

En met gepolijste velgen is het al helemaal oppassen in de winter. Je kunt je rijstijl wel blijven aanpassen maar er moet maar één ****** (vul zelf in) voor je auto te remmen of te schieten en je bent erbij. Dan liever investeren in een extra set velgen dan in een nieuwe bumper, koplampen of letsel....
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||

Maar in de sneeuw geen winterbanden kiezen terwijl je weet dat je dan een remweg van minder dan de helft (of geen remweg...) hebt is wel een eigen keuze. En dat zou ik mijzelf nooit kunnen vergeven, gezien ik in een wijk vol met kinderen woon. Met de gemiddelde zomerband in dit weer kun je dan niet eens 5km/h rijden om nog op tijd te kunnen remmen.
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||

Ik zeg alleen maar... je bent altijd afhankelijk van anderen. In elk seizoen, hoe goed je het zelf ook voor elkaar hebt.
Toch vind ik het een bewuste keuze als je met zomerbanden in dit weer gaat rijden. Dat vind ik hetzelfde als bewust met versleten remmen of met versleten profiel te gaan rijden.
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||

Ik zie dat ik geen reactie heb geplaatst. Als er geen (hevige) sneeuwval is óf het niet (behoorlijk) vriest, blijf ik doorrijden op m'n zomerbanden. Ik heb gisteren wel heel bewust winterbanden gemonteerd, gezien ik iedere dag zo'n 100 km moet rijden voor werk, en ik het niet wil riskeren dat ik mijzelf (of anderen) op een hoop rijdt.
Maar, zoals de binnenwegen er nu bij liggen (aangereden en opgevroren sneeuw) doen winterbanden ook een stuk minder. Dan komt het puur neer op ervaring, weten hoe je moet reageren als je wagen begint te glijden en hopen dat anderen dat ook weten. Ik ben natuurlijk geen Finse rally coureur, maar door ervaring met 'buitenspelen' op een leeg parkeerterrein en een slipcursus ben ik wel in staat om snel te reageren en weet ik hoe ik moet reageren. Zo stond ik gisteren bijvoorbeeld bijna haaks op de snelweg omdat de achterkant weggleed over opgevroren sneeuw. Als je niet weet hoe je moet reageren, ben je er geweest.
Vind ook dat een slipcursus verplicht moet worden bij het rijbewijs. Niet omdat het nu daadwerkelijk zo vaak glad is, maar omdat mensen dan met zelfvertrouwen de weg op gaan met zulke weersomstandigheden. Vaak wordt er bij gladde situaties namelijk uit paniek en onwetendheid gehandeld door bijvoorbeeld met alle kracht de rem in te trappen, terwijl dat juist hetgeen is wat je niet moet doen.
Maar, zoals de binnenwegen er nu bij liggen (aangereden en opgevroren sneeuw) doen winterbanden ook een stuk minder. Dan komt het puur neer op ervaring, weten hoe je moet reageren als je wagen begint te glijden en hopen dat anderen dat ook weten. Ik ben natuurlijk geen Finse rally coureur, maar door ervaring met 'buitenspelen' op een leeg parkeerterrein en een slipcursus ben ik wel in staat om snel te reageren en weet ik hoe ik moet reageren. Zo stond ik gisteren bijvoorbeeld bijna haaks op de snelweg omdat de achterkant weggleed over opgevroren sneeuw. Als je niet weet hoe je moet reageren, ben je er geweest.
Vind ook dat een slipcursus verplicht moet worden bij het rijbewijs. Niet omdat het nu daadwerkelijk zo vaak glad is, maar omdat mensen dan met zelfvertrouwen de weg op gaan met zulke weersomstandigheden. Vaak wordt er bij gladde situaties namelijk uit paniek en onwetendheid gehandeld door bijvoorbeeld met alle kracht de rem in te trappen, terwijl dat juist hetgeen is wat je niet moet doen.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
- 528Touring
Ik was vandaag maar wat blij met de winterbanden, de M+S variant, in deze omstandigheden kan je veel veiliger rijden. En dus ook harder en goed wegkomen bij het stoplicht etc.
Genoten vandaag met de Bimmer! Ik heb ook ontdekt dat als je de DSC off knop ingedrukt houdt dan komt ie in een stand te staan waar heel de tractie controle uitgeschakeld wordt. Waarschijnlijk kenden jullie het al, voor mij was het nieuw en het parkeerterrein bij de lokale hornbach heeft er een paar prachtige sneeuwdonuts bij

Genoten vandaag met de Bimmer! Ik heb ook ontdekt dat als je de DSC off knop ingedrukt houdt dan komt ie in een stand te staan waar heel de tractie controle uitgeschakeld wordt. Waarschijnlijk kenden jullie het al, voor mij was het nieuw en het parkeerterrein bij de lokale hornbach heeft er een paar prachtige sneeuwdonuts bij

Helemaal mee eens! Voor mijn tijd als directiechauffeur heb ik best wel veel opleidingen mogen genieten... van verhoogde rijvaardigheid tot ontsnappingstechnieken en slipvaardigheid en natuurlijk, zomerbanden met dit weer zijn af te raden, maar het gebruik van winterbanden maakt je niet een veiligere bestuurder op de weg. Het is geen vrijbrief om toch maar weer lekker door te rijden, zoals ik wel weer merkte met de werkgever van mijn vriendin. Inhalen en dergelijke... maar goed, dat zal het slag mensen zijn en daar oordeel ik dan verder ook maar niet over.Robin schreef: ↑08 feb 2021, 19:42Maar, zoals de binnenwegen er nu bij liggen (aangereden en opgevroren sneeuw) doen winterbanden ook een stuk minder. Dan komt het puur neer op ervaring, weten hoe je moet reageren als je wagen begint te glijden en hopen dat anderen dat ook weten. Ik ben natuurlijk geen Finse rally coureur, maar door ervaring met 'buitenspelen' op een leeg parkeerterrein en een slipcursus ben ik wel in staat om snel te reageren en weet ik hoe ik moet reageren. Zo stond ik gisteren bijvoorbeeld bijna haaks op de snelweg omdat de achterkant weggleed over opgevroren sneeuw. Als je niet weet hoe je moet reageren, ben je er geweest.
Ik ben gisteravond even lekker door het dorp wezen rijden met DSC volledig uit (dus ook geen DTC). Dat je glibbert en glijdt... heerlijk (vriendin heeft maar foto van mij gemaakt, want ik heb in tijden niet zo gelachen en genoten), maar dat er van die mafklappers zijn die in hun Range Rover op een weg vol sneeuw zonder rijsporen je dan op de kont gaan zitten... daar ben ik op z'n zachtst gezegd wat minder gecharmeerd van en dan ga ik wel even aan de kant.
Anyway, ik hou deze winterbanden (Dunlop Winter Sport 3D) toch maar lekker op deze velg (Style 290). Als de banden dan eens op zijn (bij 4mm), dan verander ik wel van velg en band naar mijn respectievelijke favorieten. Ik heb slechtere combi's gezien, maar zonder de 5 cm verlaging zag het er een stuk minder goed uit