525i - €5.5k aan reparaties en nog steeds olieverbruik
525i - €5.5k aan reparaties en nog steeds olieverbruik
Hallo allemaal,
Ik heb vorig jaar een E61 525i uit 2005 gekocht en hij verbruikte erg veel olie. Ongeveer 1L op 250km.
De auto is naar een garage geweest en de diagnose was lekkage op alle bekende plekken, lekkende klepsteelrubbers en nog wat andere zaken. Na de reparaties bleek het verbruik gedaald te zijn naar 1L op 300km. Ellendig dus.
De auto is nog een keer terug geweest en daarbij is nog het één en ander vervangen. Dit heeft helaas niets geholpen. Volgens de monteur zou het dieper in het blok moeten zitten. Bijvoorbeeld versleten zuigers of (olieschraap)veren.
Het volgende is vervangen:
Plus nog wat andere reparaties en het vervangen van de accu heb ik er meer dan € 5500 in zitten. Meer dan het dubbele van de aanschafwaarde. Maar ik zit nog steeds met een auto die eigenlijk niet bruikbaar of überhaupt verkoopbaar is.
Hebben jullie tips of kunnen jullie aan de hand van de onderdelenlijst nog mogelijke oorzaken aanwijzen?
Ik heb vorig jaar een E61 525i uit 2005 gekocht en hij verbruikte erg veel olie. Ongeveer 1L op 250km.
De auto is naar een garage geweest en de diagnose was lekkage op alle bekende plekken, lekkende klepsteelrubbers en nog wat andere zaken. Na de reparaties bleek het verbruik gedaald te zijn naar 1L op 300km. Ellendig dus.
De auto is nog een keer terug geweest en daarbij is nog het één en ander vervangen. Dit heeft helaas niets geholpen. Volgens de monteur zou het dieper in het blok moeten zitten. Bijvoorbeeld versleten zuigers of (olieschraap)veren.
Het volgende is vervangen:
Plus nog wat andere reparaties en het vervangen van de accu heb ik er meer dan € 5500 in zitten. Meer dan het dubbele van de aanschafwaarde. Maar ik zit nog steeds met een auto die eigenlijk niet bruikbaar of überhaupt verkoopbaar is.
Hebben jullie tips of kunnen jullie aan de hand van de onderdelenlijst nog mogelijke oorzaken aanwijzen?
Laatst gewijzigd door Dexter21 op 07 jan 2021, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 525i - €5.5k aan reparaties en nog steeFfds olieverbruik
Dan is een motorflush zeker aan te bevelen. Wel raar dat ze dat niet eerst hebben gedaan trouwens.
Risico's zijn nu ook nihil aangezien voor de rest alles al.is vervangen
Risico's zijn nu ook nihil aangezien voor de rest alles al.is vervangen
Re: 525i - €5.5k aan reparaties en nog steeds olieverbruik
Meer dan het dubbele van de aanschafwaarde... wat een lage aanschafprijs dan. Wat was de kilometerstand op moment van aanschaf? En zit er nog een M54B25 motorblok in of de N52B25? De N52B25 staat ook bekend om zijn olieverbruik, maar niet zo extreem als dit. Ik zie overigens ook uitgaven (rond de 800) die niets met het motorblok te maken hebben, nog veel, maar beetje achterstallig onderhoud en je bent vrij snel een leuk bedrag kwijt.
Re: 525i - €5.5k aan reparaties en nog steeds olieverbruik
Ik heb AntiCarbon Zuigerveren Reiniger besteld om te kijken of dit iets van verschil maakt. Ik heb ook gelijk 10w60 mee besteld om dit er eventueel na een goede flush in te gooien.
Ik heb €4500 betaald inclusief afleverbeurt, nieuwe APK en reparatie van een aantal mankementen die ik constateerde bij de proefrit. De auto heeft net iets meer dan 3ton gelopen dus zeker geen jonkie. Als ik de plaatjes op Google zo bekijk, is het een N52B25.Edward schreef: ↑07 jan 2021, 14:23 Meer dan het dubbele van de aanschafwaarde... wat een lage aanschafprijs dan. Wat was de kilometerstand op moment van aanschaf? En zit er nog een M54B25 motorblok in of de N52B25? De N52B25 staat ook bekend om zijn olieverbruik, maar niet zo extreem als dit. Ik zie overigens ook uitgaven (rond de 800) die niets met het motorblok te maken hebben, nog veel, maar beetje achterstallig onderhoud en je bent vrij snel een leuk bedrag kwijt.
Door de olielekkages waren er o.a. slangen en rubbers poreus geworden, zo begreep ik van de monteur, dus er moesten extra onderdelen vervangen worden. Er zitten inderdaad ook nog twee nieuwe bandjes, vanos sensor en vloermatsensor bij. Dat heeft inderdaad niets met het olieverbruik te maken, maar je kunt je vast voorstellen dat ik daar weinig plezier van heb..
Laatst gewijzigd door Dexter21 op 07 jan 2021, 15:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: 525i - €5.5k aan reparaties en nog steeds olieverbruik
3 ton moet zeker geen probleem zijn voor dit blok. Met Castrol Edge 10w60 zit ik nu op 1 liter per ±5100km. Met Castrol Edge 5w30 zat ik op 1 liter per ±3200km. Kilometerstand is hier nu ruim 226.000km en ik rij veel korte stukken. Blok (olie) is net 95°C als ik op mijn werk aankom (bijna 20km). Ik zou eens een motorflush doen. Geen garantie natuurlijk, maar misschien komen je olieschraapveren wat losser te zitten.
En natuurlijk kan ik mij voorstellen dat je er zo geen plezier van hebt en ik praat het zeker niet goed, maar ik schrik er (de kosten) ook weer niet echt van.
En natuurlijk kan ik mij voorstellen dat je er zo geen plezier van hebt en ik praat het zeker niet goed, maar ik schrik er (de kosten) ook weer niet echt van.
Re: 525i - €5.5k aan reparaties en nog steeds olieverbruik
Ik rij niet veel maar ook voornamelijk (hele) korte stukjes. Bij lange afstanden lijkt hij overigens net zoveel te verbruiken. Vorige week op en neer naar Limburg geweest. Voor vertrek (toevallig) een liter bij moeten vullen en bij terugkomst weer. Nu laat ik hem zoveel mogelijk staan.
De auto heeft trouwens wel een volledige onderhoudshistorie en volgens het boekje zijn alle beurten uitgevoerd. Ik dacht dus ook een geweldige aankoop gedaan te hebben.
De auto heeft trouwens wel een volledige onderhoudshistorie en volgens het boekje zijn alle beurten uitgevoerd. Ik dacht dus ook een geweldige aankoop gedaan te hebben.
Re: 525i - €5.5k aan reparaties en nog steeds olieverbruik
Ik snap best dat bepaalde bmw’s bekend staan om hun oliegebruik, maar 1 liter op 300 km is echt absurd. Ga je op vakantie met de auto....moet je liters olie meenemen. Dat zou voor mij ook een absolute dealbreaker zijn, maar ja....inmiddels 10.000 euro geïnvesteerd. En wat komt er nog achter weg? Wellicht revisie overwegen?
Re: 525i - €5.5k aan reparaties en nog steeds olieverbruik
Gewoon eerst een flush proberen, je cilinderkop kan al geen olie meer verbruiken. De kans is zeer groot dat dit dus afkomstig is van de zuigerveren. Een flush geeft hier vaak goed resultaat bij. Goed de instructies volgen en eventueel een tweede behandeling aansluitend doen.
Re: 525i - €5.5k aan reparaties en nog steeds olieverbruik
Ik heb afgelopen weekend de procedure van de AntiCarbon Zuigerveren Reiniger 2x uitgevoerd. Man wat een rook kwam er uit de uitlaat! De motorolie (5w40) is inmiddels op peil en de dagteller is op nul gezet. Nu afwachten of ik verder kom met een liter.
Re: 525i - €5.5k aan reparaties en nog steeds olieverbruik
Bij welke specialist ben je geweest voor de olielekkage? Ik neem dat als jou een advies geven om het e.a. te laten vervangen, wat jij ook hebt gedaan, zij toch wel met een goed resultaat aan moeten komen.
Re: 525i - €5.5k aan reparaties en nog steeds olieverbruik
Pas ook op dat de kosten niet eindeloos worden... Al eens volledig na laten kijken? Wat zit er nog aan te komen?
E46 320i: 2018 - 2019
E60 530i: 2019 - heden
E60 530i: 2019 - heden
Re: 525i - €5.5k aan reparaties en nog steeds olieverbruik
De E60 modellen kunnen wel kosten sleurpers zijn. Ik ben vooral benieuwd naar die specialist.
Re: 525i - €5.5k aan reparaties en nog steeds olieverbruik
BMW benzine motoren. idd, Diesel dan weer totaal niet.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: 525i - €5.5k aan reparaties en nog steeds olieverbruik
Tot je ketting klapt
Laatst gewijzigd door Leen op 15 jan 2021, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Re: 525i - €5.5k aan reparaties en nog steeds olieverbruik
Niet op mijn 6cyl , die ook geen wervelkleppen meer heeft
Laatst gewijzigd door Leen op 15 jan 2021, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
525d E61 2007 pre-LCI