BMW E46 Turbo Build

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
E46_Baan

Re: BMW E46 Sedan Titansilver

Bericht door E46_Baan » 14 jan 2021, 13:26

Euuhm oops :gek:

Afbeelding

De reden dat de motor eruit is blijft nog even geheim :tong: maar daar kom ik zeer binnenkort op terug. Voor nu heb ik in ieder geval niks meer aan het chassis dus die gaat naar de sloop en de motor die blijft WORD VERVOLGT!

En dan even een foto van de hal na de oplevering (het is toch een andere geworden als eerst deze is gelukkig nog groter en genoeg ruimte om makkelijk in en uit van je werkplek te rijden. Vanaf waar de foto gemaakt is kun je het achterste stuk niet zien maar die foto komt nog wel een keertje.

Foto Hal:
Spoiler: Laat zien
Afbeelding

Josh330

Bericht door Josh330 » 14 jan 2021, 17:13

oh oh oh wat heb je gedaan :s

dirkfraterman

Bericht door dirkfraterman » 16 jan 2021, 16:37

Wow! Wat heb je gedaan man? De plannen om de auto stukje bij beetje aan te pakken zijn veranderd zo te zien. Ik ben benieuwd wat je met de motor gaat doen!

Mooie hal hebben jullie met elkaar! Genoeg werkplek. Gaaf zo'n Volvo 480, die zie je bijna niet meer!
E46 318Ci cabrio Tourmaline Violett metallic Showroom Instagram
E90 330i Automaat Arktisblau metallic SOLD

E46_Baan

Bericht door E46_Baan » 25 jan 2021, 12:51

Daar ben ik weer met een update aangezien ik niks meer aan het chassis heb en de motor nog wel heb ik als daily een Audi A3 2.0 TFSI gekocht. Ik moet eerlijk zeggen ik was nooit fan van 4 cillinder turbo blokken en had altijd liever een BMW met een 6 cillinder maar ik ben verkocht. Dat zijn toch wel echt heerlijke auto's. Meer comfort als mijn BMW en toch een stukje nieuwer. Bouwjaar is 2007 voor degene die dat interessant vinden.

Dus hier is het plan voor de E46 aangezien ik een andere auto heb wil ik er mijn tijd voor nemen en alles in 1x goed doen. Ik ga het blok uit mekaar halen ook al is deze gloednieuw. Ik ga deze klaarmaken voor een turbo build. Ik heb dit al vaker willen doen alleen nu heb ik eindelijk de tijd en de plek ervoor.

Dus dit is het beknopte lijstje:
- Blok uit de auto (Done)
- Alle benodigheden uit het chassis halen en chassis naar de sloop (Done)
- Blok op de motorstand (Word vanavond gedaan)
- Blok uit mekaar halen , turbo klaar maken en buitenkant spuiten (Denk aan het proces wat Josh gedaan heeft met zijn blok)
- Coupe chassis scoren
- Coupe chassis volledig reviseren (undercoating, onderstel vervangen of netjes laten spuiten etc etc)
- Motor inbouwen

Dit word waarschijnlijk een project van 2 of misschien wel 3 jaar. Dit omdat ik niet al mijn geld in 1x erin wil stoppen en gewoon een projectje wil voor de avonduren waar ik me mee vermaak zonder dat er haast achterzit. Ik zal zoveel mogelijk foto's maken en updates plaatsen hier op dit forum. Verder is er een instagram pagina van ik en mijn maten waar we de projecten die we in de hal doen posten. Instgram pagina heet: DeHal2.0. Daar zul je realtime updates krijgen over de voortgang van het project.

Word vervolgd!

Josh330

Bericht door Josh330 » 26 jan 2021, 09:46

Lekker bezig! Dat wordt een flink project, Als je nog iets wil weten of dergelijk dan hoor ik het wel ;)

E46_Baan

Bericht door E46_Baan » 28 jan 2021, 12:58

De motor zit op de engine stand, heb hem direct aan de buitenkant maar even kaal gemaakt. Hij is zeer vies aan de buitenkant, vooral het demonteren veel olie overal en koelvloeistof. Het chassis is aangemeld voor de sloop dus als die weg is begin ik aan het oppoetsen van het blok.

Motor op de engine stand:
Afbeelding

E46_Baan

Bericht door E46_Baan » 08 feb 2021, 08:53

Zojuist definitief afscheid genomen van mijn E46 :nee:.

Direct maar even mijn werkplek opgeruimd en nu lekker de ruimte om dit blok uit mekaar te gaan halen.
Afbeelding

Nu weten jullie wat het plan is voor dit blok. Hebben jullie nog tips voor mij? Zodra het motorblok volledig gedemonteerd is wil ik beginnen met het opsturen van het onderblok naar de machine shop om de cillinders uit te laten boren voor iets grotere en forged zuigers. Het onderblok te laten vlakken en de cillinders te honen. Verder wil ik ze de lagers op laten meten voor nieuwe King Race lagers. Zijn er nog meer dingen in het onderblok waar ik rekening mee moet houden?

Josh330

Bericht door Josh330 » 08 feb 2021, 11:08

Laat de krukas tappen controleren. Eventueel balanceren. Daarnaast probeer het blok met drijfstangen goed uit te meten op gewicht. Dus een nauwkeurige weegschaal is aan te raden. Dan kan je de drijfstangen+zuigers op elkaar uitzoeken.

Robin
BimmerPortal Team

Bericht door Robin » 08 feb 2021, 19:32

Pfoe, da's een heel project joh... Ben héél erg benieuwd naar de updates!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

E46_Baan

Bericht door E46_Baan » 16 feb 2021, 11:08

Gisteravond even een klein begin gemaakt aan het demonteren. Nu onverwachts de avondklok eraf is hoop ik vanavond de kop eraf te halen.

Dat zal ik morgenavond posten. Foto van gisteravond:

Afbeelding

Edward

Bericht door Edward » 16 feb 2021, 20:41

E46_Baan schreef: 16 feb 2021, 11:08Nu onverwachts de avondklok eraf is hoop ik vanavond de kop eraf te halen.
Dus niet...

E46_Baan

Bericht door E46_Baan » 18 feb 2021, 08:46

Nou inderdaad Edward , dus niet hahaha. Jammer weer. Het proces is hier ook iets trager door geworden maar als het goed is, is het vanavond wel zo ver en kan de kop ervanaf.

Zoals je ziet op de onderdelen tafel is die ondertussen al bijna vol. Dit zijn de onderdelen die ik ga stralen,spuiten,restaureren om alles weer mooi eruit te laten zien. Onderdelen zoals stuurpomp, poelie's, waterpomp en thermostaat ga ik niet opknappen die bestel ik gewoon nieuw vandaar dat ze niet op de tafel liggen. Je ziet ook een tas met ongesorteerde bouten dat zijn niet de bouten van het motorblok maar van het chassis. Het plan is om alle bouten te laten verzinken zodat ze een gouden kleur krijgen.

Foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Het tandwiel wat om de uitlaat nokkenas zit is er ondertussen ook vanaf hier heb ik helaas geen foto van genomen. Vanavond zal ik een paar meer foto's maken als de kop eraf is. Tot de volgende! :gekdoen:

Josh330

Bericht door Josh330 » 18 feb 2021, 11:43

Bouten kan je eventueel ook gewoon vernieuwen (kosten niet veel).

E46_Baan

Bericht door E46_Baan » 18 feb 2021, 12:12

Ja dat zou inderdaad ook kunnen. Ik zal voor bepaalde dingen sowieso nieuwe bouten/moeren halen maar dan alsnog wil ik het gouden kleurtje voor de finishing touch dus ik laat ze toch wel verzinken. Ik ga het 1x doen dan ga ik het ook 1x goed doen :P

Josh330

Bericht door Josh330 » 18 feb 2021, 12:15

hahah tja dat kan :P Ik had zelf toen een lijst gemaakt van alle bouten die erin zitten en daarmee naar de lokale bouten boer gegaan. Had ik alles nieuw van goeie kwaliteit!

Blok ziet er overigens nog keurig uit van binnen wat ik zo kan zien!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”