E90 325i met N52 of N53 motor (en -10 injectoren)
E90 325i met N52 of N53 motor (en -10 injectoren)
Dames en Heren,
Mijn naam is Sebastiaan, ik ben nieuw hier op het forum en ben op zoek naar een mooie E90 325 6 cilinder.
Na 10 jaar verschillende 406 coupés gereden te hebben wilde ik eigenlijk voor een mooie E92 gaan, echter is op de lange termijn een E90 toch praktischer.
Na me redelijk in de verschillende blokken verdiept te hebben leek een N53 me toch de betere keus mits injectoren en bobines al eens vervangen zijn. Wat er dan nog over blijft is mogelijk een keer de inlaat reinigen.
De N52 blokken lees ik verhalen over als olieverbruik, minder power/koppel, en problemen met de variable valve lift / oliekanalen in de cilinderkop..
Vandaag bij een mooie E90 gekeken uit 2009, reed zalig en zag er netjes uit.
Echter zitten er -10 injectoren in.
Is de -10 serie injectoren al probleemloos aangezien de huidige -12 is?
Of beter opzoek gaan naar een andere auto die al voorzien is van -12?
Nu is auto rijden nooit gratis, maar op een kostenpost van 1500euro voor het vervangen zit ik niet te wachten.
Mijn naam is Sebastiaan, ik ben nieuw hier op het forum en ben op zoek naar een mooie E90 325 6 cilinder.
Na 10 jaar verschillende 406 coupés gereden te hebben wilde ik eigenlijk voor een mooie E92 gaan, echter is op de lange termijn een E90 toch praktischer.
Na me redelijk in de verschillende blokken verdiept te hebben leek een N53 me toch de betere keus mits injectoren en bobines al eens vervangen zijn. Wat er dan nog over blijft is mogelijk een keer de inlaat reinigen.
De N52 blokken lees ik verhalen over als olieverbruik, minder power/koppel, en problemen met de variable valve lift / oliekanalen in de cilinderkop..
Vandaag bij een mooie E90 gekeken uit 2009, reed zalig en zag er netjes uit.
Echter zitten er -10 injectoren in.
Is de -10 serie injectoren al probleemloos aangezien de huidige -12 is?
Of beter opzoek gaan naar een andere auto die al voorzien is van -12?
Nu is auto rijden nooit gratis, maar op een kostenpost van 1500euro voor het vervangen zit ik niet te wachten.
Re: E90 325i met N52 of N53 motor (en -10 injectoren)
Met index 10 injectoren is niks mis mee. Als de motor er mee goed loopt waarom niet.
Als je iets betrouwbaars en vriendelijk voor de portemonnee wilt hebben, koop dan vooral geen BMW.
Als je iets betrouwbaars en vriendelijk voor de portemonnee wilt hebben, koop dan vooral geen BMW.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Gewoon voor de N53 gaan, dan heb je ook betere features zoals bijv. een nieuwere en completere infotainment, een mooier en netter afgewerkt interieur, fijnere spiegels, veel mooiere lampen en vooral een veel mooier kontje. Zorg er wel voor dat je altijd wat achter de hand houdt voor inderdaad duur onderhoud, maar dat geldt eigenlijk voor iedere auto.
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||

Thanks voor de reacties.
Ik vond de auto heerlijk rijden en heb hem dan ook gekocht, binnenkort ophalen!
Zoals jullie aangeven is wat achter de hand houden voor (duur) onderhoud sowieso verstandig.
Nu worden natuurlijk alleen de negatieve verhalen online gezet en de positieve doorgaans een stuk minder dus dat vertekend ook..
Ik vond de auto heerlijk rijden en heb hem dan ook gekocht, binnenkort ophalen!
Zoals jullie aangeven is wat achter de hand houden voor (duur) onderhoud sowieso verstandig.
Nu worden natuurlijk alleen de negatieve verhalen online gezet en de positieve doorgaans een stuk minder dus dat vertekend ook..
Heel veel plezier met de auto alvast en ik ben benieuwd naar de foto’s! Maar je hebt gelijk, op het internet lees je de grootste horrorverhalen, zo heb ik destijds allerlei verschrikkelijke verhalen gehoord en gelezen over de N43 (o.a. in de 1 en 3) maar toch inmiddels anderhalf jaar een N43 118i voor de deur en die heeft ons nog nooit laten staan en loopt erg mooi. Daar lees je over bougies, bobines, ketting, VANOS, inlaatproblemen, uitlaatproblemen en ga zo maar door...
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||

Wat is dat nou voor onzin... het interieur van de originele E9X en de LCI is grotendeels gelijk... enkel verschil in startknop, navi, ALL ipv REST op de knoppen bij automatische airconditioning en locatie knoppen voor stoelverwarming (vaak bij airco-paneel in). De buitenspiegels zijn groter, maar velen wijzen die 'flaporen' juist af. De 6-in-lijn N53 loopt minder mooi door ingrepen vanwege dat heerlijke milieu. Blok is wel zuiniger, maar er zijn zat N53-blokken die ook olie verbruiken. Daarnaast: N42 lees je ook veel over... die loopt heerlijk hier, met normaal onderhoud en de standaard issues (klepseals, zoals veel motoren uit die periode). Klinkt een beetje als 'preken voor eigen parochie'. Er is voor beide modellen wat te zeggen. Grotendeels is alles persoonlijk.
Even inspringen: tegenwoordig lees je over alle BMW's van 10 jaar en ouder veel 'horrorverhalen'. Dit komt niet omdat er daadwerkelijk met ieder model iets gruwelijk mis is, maar omdat het (vaak) liefhebbersauto's zijn en dus alles op orde moet zijn. Ik heb me van te voren ook goed ingelezen op de E46 318i (facelift) en ik wist van te voren dat er potentieel veel problemen zijn met de N42 motor. Nu heb ik zelf in 1,5 jaar tijd vrijwel alles al aan de hand gehad met die motor, maar dat kwam simpelweg door achterstallig onderhoud en verkeerde koelvloeistof.
Wat dat betreft sluit ik me bij Edward aan: als je je wagen goed onderhoud (d.w.z. de beurtjes die hij nodig heeft en hoort te krijgen, slijtage onderdelen vervangen, eventueel al preventief) is er weinig aan de hand. Onderhoud van een BMW is gewoon prijzig, zeker als je het niet zelf kunt doen en je de problemen van een ander koopt. Net zoals met iedere andere tweedehands auto van een willekeurig ander merk: je moet er een beetje geluk mee hebben.
Wat dat betreft sluit ik me bij Edward aan: als je je wagen goed onderhoud (d.w.z. de beurtjes die hij nodig heeft en hoort te krijgen, slijtage onderdelen vervangen, eventueel al preventief) is er weinig aan de hand. Onderhoud van een BMW is gewoon prijzig, zeker als je het niet zelf kunt doen en je de problemen van een ander koopt. Net zoals met iedere andere tweedehands auto van een willekeurig ander merk: je moet er een beetje geluk mee hebben.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Daarmee bedoel ik dus ook onderhuids. Het interieur van de LCI zit beter in elkaar, minder kraakjes en piepjes en bepaalde panelen sluiten gewoon beter aan. Dit is gebaseerd op eigen ervaring, maar ook op auto's van destijds even oud, net zoveel kilometers en net zo origineel. Oké ik had ook een rammel in mijn interieur van mijn LCI, maar dat is niks vergeleken met hoe de pre-lci klonk. Dat heb je zelf ook ervaren. Verder is het verschil tussen navi wel echt dag en nacht dus alleen al daarom vind ik het interieur van de LCI mooier. Vergeet ook niet dat dingen als een netter afgewerkt climate control paneel en lichtschakelaar wel spul is wat je dagelijks ziet dus dat was voor mij toch een flink verschil. Dus nee, ik vind dat absoluut geen onzin.
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||

Ik ga het allemaal meemaken, deze week de auto ophalen en genieten van de km's!

Heel veel plezier en geniet volop!
Lexus RX450h President Line
Mooie wagen! Veel plezier er mee, maar dat moet wel lukken vermoed ik 

BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom