Onderhoudsbudget voor....BMW 650i
Onderhoudsbudget voor....BMW 650i
Dag allen,
Ik probeer een beeld te vormen van wat ik apart zou moeten houden voor onderhoud voor een BMW 650i. Zomaar onderhouds kosten opzoeken is lastig. Wellicht is het makkelijker om een range aan te geven wat je ongeveer apart moet houden voor onderhoud zodat het leven gewoon doorgaat als er iets is. Ik hou bijv. 1000 euro paraat voor onderhoud voor mijn alfa 156 V6 (distributie riem is al een 700 euro klus om de 3 jaar voor de V6).
Uiteraard kan het een jaar meevallen en het volgende jaar tegenvallen, maar je zet het bedrag elk jaar opzij.
Uitgangspunten
- nette occasion, max 150.000 km met fatsoenlijke onderhoudshistorie, men is er zuinig op geweest.
- weinig, maar dagelijks gebruik vd auto (max 3500 km per jaar, kids van school, geen files, wel tunnelblasten af en toe)
- kosten exclusief banden en remblokken.
- ong. 4 jaar in bezit, dus geen knipperlicht relatie
- onderhoud bij BMW specialist, niet de dealer.
Waar zou ik dan goed zitten? 2000 per jaar, 3000 euro per jaar ? minder/meer?
Alvast dank !
Ik probeer een beeld te vormen van wat ik apart zou moeten houden voor onderhoud voor een BMW 650i. Zomaar onderhouds kosten opzoeken is lastig. Wellicht is het makkelijker om een range aan te geven wat je ongeveer apart moet houden voor onderhoud zodat het leven gewoon doorgaat als er iets is. Ik hou bijv. 1000 euro paraat voor onderhoud voor mijn alfa 156 V6 (distributie riem is al een 700 euro klus om de 3 jaar voor de V6).
Uiteraard kan het een jaar meevallen en het volgende jaar tegenvallen, maar je zet het bedrag elk jaar opzij.
Uitgangspunten
- nette occasion, max 150.000 km met fatsoenlijke onderhoudshistorie, men is er zuinig op geweest.
- weinig, maar dagelijks gebruik vd auto (max 3500 km per jaar, kids van school, geen files, wel tunnelblasten af en toe)
- kosten exclusief banden en remblokken.
- ong. 4 jaar in bezit, dus geen knipperlicht relatie
- onderhoud bij BMW specialist, niet de dealer.
Waar zou ik dan goed zitten? 2000 per jaar, 3000 euro per jaar ? minder/meer?
Alvast dank !
Re: Onderhoudsbudget voor....BMW 650i
Ik heb hem nog niet zo lang dus kan nog geen concrete getallen geven maar met 3500km heb je het over €0.57-€0,85/km. Daar zou je naar mijn idee als je een goeie hebt zeker mee uit moeten komen.
Als je pech hebt en je last krijgt van de veel beschreven kwalen dan het ongunstiger worden maar daar ga ik ook niet van uit.
Te veel vorige eigenaren kan een teken zijn van chronisch hoge kosten.
Veel kilometers geeft slijtage maar erg weinig kilometer geeft mogelijk meer slijtage. Dagelijks gebruik en 3500km betekend dat hij nooit op temperatuur komt. Dat duurt namelijk al ca.23km.
Een werkelijk verbruik van 1 op 9 is haalbaar met langere ritten (mix van rustig rijden en af en toe het gas er op) maar zal bij korte ritten en vlot optrekken snel richting 1 op 6 gaan verwacht ik. De boordcomputer ziet dat overigens net iets gunstiger dan de werkelijkheid. 1:10 = 1:9
Het lijkt me een extreme opgave om zo weinig met deze auto te rijden.
Als je pech hebt en je last krijgt van de veel beschreven kwalen dan het ongunstiger worden maar daar ga ik ook niet van uit.
Te veel vorige eigenaren kan een teken zijn van chronisch hoge kosten.
Veel kilometers geeft slijtage maar erg weinig kilometer geeft mogelijk meer slijtage. Dagelijks gebruik en 3500km betekend dat hij nooit op temperatuur komt. Dat duurt namelijk al ca.23km.
Een werkelijk verbruik van 1 op 9 is haalbaar met langere ritten (mix van rustig rijden en af en toe het gas er op) maar zal bij korte ritten en vlot optrekken snel richting 1 op 6 gaan verwacht ik. De boordcomputer ziet dat overigens net iets gunstiger dan de werkelijkheid. 1:10 = 1:9
Het lijkt me een extreme opgave om zo weinig met deze auto te rijden.
Re: Onderhoudsbudget voor....BMW 650i
dank voor je reactie. Als ik zelf ermee op pad ga zal dat mix kilometers zijn, maar ook dagelijks de kids van school halen.
ik zou mikken op een auto met max 2 eigenaren en wel meer dan 100.000 km, dus geen garage princess, want ook gelezen dat dat juist ook niet goed is voor de N62.
ik zou mikken op een auto met max 2 eigenaren en wel meer dan 100.000 km, dus geen garage princess, want ook gelezen dat dat juist ook niet goed is voor de N62.
Re: Onderhoudsbudget voor....BMW 650i
Of een met misschien meer km's maar waar de probleemplekken al zijn aangepakt?
Dan weet je dat je op korte termijn weinig geks behalve regulier onderhoud (olie, filters en zo) voor je kiezen krijgt.
Dat was het advies dat ik van een specialist kreeg toen ik hem vertelde dat ik interesse had in een 8 cilinder van BMW....
Dan weet je dat je op korte termijn weinig geks behalve regulier onderhoud (olie, filters en zo) voor je kiezen krijgt.
Dat was het advies dat ik van een specialist kreeg toen ik hem vertelde dat ik interesse had in een 8 cilinder van BMW....
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
Re: Onderhoudsbudget voor....BMW 650i
Je vergeet alleen dat vele problemen bij een BMW pas na de 100.000km onaangekondigd plaatsvinden. De eerste eigenaar zal altijd zeggen dat de auto hem/haar nooit heeft laten staan. Iedereen kan een BMW kopen... het onderhoud en rijdend houden is helaas vaker dan eens een dagelijkse bijkomstigheid. Ik zeg hiermee niet dat alle BMW's slecht zijn, maar er wordt regelmatig op onderhoud beknibbeld (afgekeurde troep via Autodoc en consorten) en daar krijgt de nieuwe eigenaar dan de rekening van. Forum staat vol. Ik zou lekker mikken op een wagen rond de 160.000km en neem er de tijd voor. Niet de eerste de beste 'volledig dealeronderhouden' *50i aanschaffen, maar voorzien van facturen en dergelijke.
Re: Onderhoudsbudget voor....BMW 650i
Ik ben in mijn zoektocht erg weinig auto's tegengekomen waarbij aangegeven werd dat een van de bekende problemen is verholpen.
Misschien is het probleem in het ''koude'' Nederland minder aanwezig dan ik warme delen van de USA, met name de koelbuis
Als je er vanuit gaat dat je kort na aankoop een paar grote dingen moet aanpakken kan het alleen maar meevallen.
Een ZF automaatbeurt is ook aan te raden, maar wel nadat je de auto kent. Dan weet je wat eventuele problemen of eigenschappen zijn van de auto en kan je verschillen voor en na herkennen.
Misschien is het probleem in het ''koude'' Nederland minder aanwezig dan ik warme delen van de USA, met name de koelbuis
Als je er vanuit gaat dat je kort na aankoop een paar grote dingen moet aanpakken kan het alleen maar meevallen.
Een ZF automaatbeurt is ook aan te raden, maar wel nadat je de auto kent. Dan weet je wat eventuele problemen of eigenschappen zijn van de auto en kan je verschillen voor en na herkennen.