Hierbij maak ik graag van de gelegenheid gebruik om kennis te maken op het forum. Mijn naam is Robin en sinds afgelopen zaterdag ben ik de trotse eigenaar van een BMW e93 335i uit 2007 aut in de kleuren Spacegrau metallic met een Dakota Sattelbraun interieur met 92.000 km op klok. De auto verkeert in zeer nette staat en is geheel origineel en staat momenteel op styling 161 17 inch met winterbanden.


en in de zomer zitten de styling 230 wielen eronder


Qua opties heeft de auto het High Executive pakket, Active Steering, Professional Navi met Hifi geluidssyteem, en Keyles go waarbij je het dak met de sleutel open en dicht kunt doen.
Nu de vraag hoe kom ik bij deze auto? Mijn huidige auto is een Volvo S60 2.4 140pk. Ik gebruikte de auto niet zoveel omdat ik en mijn vriendin in Amsterdam wonen en werken. Dus alleen zo nu en dan in het weekend erop uit. Verder hebben we een hond dus minimaal een achterbank is noodzakelijk.
Om meer lol te beleven aan onze autoritten wilde ik dus iets spannenders kopen. Mogelijke alternatieven: (R)S4, 911, RS6.
Cabrio rijden was wel een idee omdat we vanwege Corona waarschijnlijk de komende tijd nog wat dichter bij huis op vakantie gaan en dan is het lekker om met de kap open te rijden. Een softtop is voor ons niet echt ideaal want: Amsterdam en de auto wordt in de winter ook gebruikt. Het is dus echt voor daily use. Maar de 335i cabrio heeft een hard top dus weer een vinkje erbij voor de E93
De eerste auto waar ik ging kijken betrof een 997 4S uit 2009 met 174k op de klok. Een goede bekende en ervaringsdeskundige van me waarschuwde mij voor de hoge running costs en vandalen die een dergelijke auto een ander vaak niet gunnen. Gezien de auto vaak in Amsterdam op straat staat, hoge kmstand en toch nog forse vraagprijs van 50k leek me dat niet de beste optie.
Daarnaast had ik nog een aantal RS6'en op het oog. Maar ook hier, hoge running costs en kans op vandalisme/diefstal in Amsterdam erg groot.
Vandaar dat ik steeds meer ging denken over een E9x 335i. In aanschaf in vergelijking met bovenstaande auto's, stukken voordeliger en met een beetje lage kmstand en tijdig onderhoud nog best te overzien qua maandelijkse lasten en verbruik. Terwijl je op rijbeleving niet veel hoeft in te leveren. Met name ten op zichte van de audi's durf ik wel te stellen dat een 335i nauwelijks onder doet. De laatste heeft de motor wel op de juiste plek zitten wat de rijdynamiek te goede komt. Nou kun je daar bij de plaats van de motor bij een 911 misschien ook vraagtekens zetten, maar de stelling dat een (stock) 335i beter rijdt dan een 997 4s met PDK durf ik niet met droge ogen aan. Al is dat natuurlijk ook heel persoonlijk. Toen ik 25 was kocht ik een 924, nu tien jaar later leek een 911 dan ook wel een passende vervolgstap, dus dat kan ook meespelen in de voorliefde voor de 911.
Dan was de vraag welke carosserie. Met de hond was een station natuurlijk wel verstandig maar, aangezien we geen kinderen hebben, niet noodzakelijk. Vandaar dat het idee van de cabrio wel in zicht kwam. Qua rijbeleving geeft dit net wat meer dan een station. Ik kan niet wachten om in het voorjaar en de zomer met het dak open door de Alpen te rijden en andere mooie gebieden in Europa
Ik heb nog even overwogen om voor een LCI te gaan. De n55 staat net wat beter aangeschreven qua betrouwbaarheid en de multimedia en styling oogt net wat moderner. Daar stond tegenover dat een vergelijkbare E93 in LCI waarschijnlijk 10k meer zou kosten en dat krijg je er naar mijn mening niet voor terug. Daarbij ben ik wel gecharmeerd van de styling van het 2007 era. Net wat minder led, het oogt en is allemaal nog net wat minder digitaal.
Dan nog de aanschaf. Ik heb de auto bij een particulier gekocht in Breda. Het betrof een aardige kerel van wiens opa de auto is geweest (die had hem nieuw gekocht) en waarbij de auto na een aantal trieste sterfgevallen binnen de familie bij hem terecht was gekomen. Op papier had de auto dus 3 eigenaren gehad, maar wel binnen 1 familie. Tot 2017 is het ondehoud bij de BMW garage gedaan. Daarna is de auto onderhouden bij een garage waar de familie voor andere auto's ook naartoe ging. Omdat deze garage alle auto's in 1 keer deed was de documentatie daarvan niet perfect. Er stond nog wel een stempel in het boekje bij 72k van de olie. Voor de beurt tussen 72k en 92k moest ik de verkoper op zijn woord geloven. Dat is altijd tricky en vraagt ook altijd om verder onderzoek. Omdat de auto nieuw in de familie gekocht was en de familie aantoonbaar meerdere high performance auto's had besloot ik dat ik de gok wel wilde nemen op voorwaarden van een aankoopkeuring bij BMW Renova in Breda.
En zo geschiede. Afgelopen zaterdag heeft de auto op de brug gestaan bij Renova. Uitkomst: Schijven+blokken voor versleten, accu niet in optimale staat. Schijven achter net op minimale dikte, blokken moeten vernieuwd worden. Verder zweet de automaatbak een beetje, wat erop kan duiden dat de carterpakking wat lekt. Daarnaast 'rinkelt' de uitlaat klep links achter een beetje als deze opengaat. Dit schijnt ook een bekend probleem te zijn.
Gezien de staat van de auto en een missend stukje in de ondehoudsdocumentatie heb ik de besloten de auto bij Van Poelgeest in Amsterdam helemaal in orde te laten maken. De auto is daar nog mooi genoeg voor. Daarnaast leverde een rondje bellen mij op dat de dealer niet significant duurder is dan een specialist in de buurt. Wel krijg je bij de dealer wat minder gevoel bij wat voor mensen aan je auto zitten te sleutelen. Daarom ben ik op zoek in de buurt van Amsterdam naar een monteur/liefheber die zelf aan de auto sleutelt en ook voor deze auto wil gaan zorgen. Ik ben nog niet zo bekend in de BMW scene dus als jullie tips hebben dan hoor ik het graag.
Oja, nog 1 ding. De dagrijverlichting rechts achter en zijkant doet het niet. Daar laat ik de dealer ook even naar kijken maar mochten jullie een oplossing hebben die ik makkelijk zelf kan uitvoeren dan hoor ik het graag.
Wat ik nog aan de auto wil laten doen: eigenlijk vrijwel niets. Sommigen denken er heel anders over maar persoonlijk vind ik ze originele staat het het mooist. Alleen zoek ik nog iets om audio te streamen naar de speakers en een dashacam voor/achter. Op voorwaarde dat deze zonder schade aan de auto ingebouwd en verwijderd kunnen worden. Tips welkom :-)
Ik zal jullie tzt laten weten wat ik allemaal tegen kom en alvast dank voor de reacties.
Fijne dag!
Groet,
Robin