Motorolie Castrol 5w30 M vs 5w30 LL
Motorolie Castrol 5w30 M vs 5w30 LL
Eergisteren begon bij het remmen mijn olielampje rood te branden, toen ik optrok ging dat weer uit... Dus het ritje tot aan huis toch nog afgemaakt (was een paar straten), thuis olie gepeild en die staat aardig onder peil, maar uiteraard geen olie in huis. Nu heeft een maatje nog een fles Castrol Titanium 5w30 LL staan. Ik zie echter op internet dat BMW aanraad Castrol 5w30 M te gebruiken. Deze laatste heb ik besteld (hier in de buurt was er niet aan te komen) maar die komt waarschijnlijk pas na het weekend binnen.
Is het een probleem om die 5w30 LL er in te gooien ipv de M?
Is het een probleem om die 5w30 LL er in te gooien ipv de M?
BMW E61 - 530d High Executive
Re: Motorolie Castrol 5w30 M vs 5w30 LL
Simpel... Castrol Edge Titanium 5W-30 LL voldoet niet aan de specificaties van BMW. De Castrol Edge Titanium 5W-30 M wel. Mocht je ergens nog een fles Castrol Edge Titanium 5W-30 C3 kunnen vinden, die kan wel, maar de specificatie van BMW is verlopen.
Duidelijk, dan wordt het wachten tot de M er is. Dank Edward!
Ik wil niet te zwart-wit zijn natuurlijk en elke volsyntheet 5W30 zou eigenlijk moeten voldoen, ikzelf zou alleen het risico niet nemen. De specificaties zijn er niet voor niets.
Het olielampje brand (rood) als ik rem, bij het peilen staat ie onder het onderste streepje. Het feit dat het systeem aangeeft "niet verder rijden, dit kan schade aan uw motor toebrengen" doet mij vermoeden dat het niet zo best is nu te gaan rijden om olie te gaan kopen. Heb de auto nu stil staan tot ik bij kan vullen (hopelijk dit weekend). Het gekke is dat toen ik optrok het lampje weer uitging, en bij de volgende rem actie weer aan, optrekken uit, enz. Ik denk daarom dat het lage oliepijl daar de oorzaak van is. Zo niet dan heb ik een andere uitdaging...
Ik las ook dat het niet slim is om verschillende soorten olie te mengen, geen idee wat het risico is dus dat doe ik dan ook maar niet.
Ik heb de auto net een paar weken in bezit dus ook geen idee hoeveel olie er normaliter bij gaat.
Ik las ook dat het niet slim is om verschillende soorten olie te mengen, geen idee wat het risico is dus dat doe ik dan ook maar niet.
Ik heb de auto net een paar weken in bezit dus ook geen idee hoeveel olie er normaliter bij gaat.
Sorry, ik heb je eerste bericht half gelezen, dus excuses voor mijn stupide vragen in mijn vorige bericht. Ik heb ze ook verwijderd.
Weet je wat voor olie er nu inzit? Staat dat op papier of heb je reeds die preventieve onderhoudsbeurt laten doen?
Weet je wat voor olie er nu inzit? Staat dat op papier of heb je reeds die preventieve onderhoudsbeurt laten doen?
No worries, als ik om hulp vraag leg ik dingen liever te vaak uit dan dat mijn boodschap niet juist overkomt, ben ook blij met alle hulp, tis toch iemand zijn tijd en moeite.
Ik heb het eens nagezocht en nu zit er als het goed is BMW Genuine Oil 0W-3 in. Dat is er bij de laatste grote beurt in 2018 bij 270k ingegaan. Nu heeft de auto ook een beurt gehad vlak ik deze in ontvangst nam, daar is ook de olie ververst en ik vermoed dat deze niet is bijgevuld. Ik heb er in de afgelopen weken amper 300km mee gereden. Ik kan anders niet verklaren hoe er in 300km zoveel olie verdwijnt, auto heeft hier voor de deur gestaan en ik heb geen plas olie gezien. Dat zou dus betekenen dat de olie nog de BMW genuine is.
Ik heb het eens nagezocht en nu zit er als het goed is BMW Genuine Oil 0W-3 in. Dat is er bij de laatste grote beurt in 2018 bij 270k ingegaan. Nu heeft de auto ook een beurt gehad vlak ik deze in ontvangst nam, daar is ook de olie ververst en ik vermoed dat deze niet is bijgevuld. Ik heb er in de afgelopen weken amper 300km mee gereden. Ik kan anders niet verklaren hoe er in 300km zoveel olie verdwijnt, auto heeft hier voor de deur gestaan en ik heb geen plas olie gezien. Dat zou dus betekenen dat de olie nog de BMW genuine is.
Als je dan toch wil bijvullen... je moet wel dezelfde viscositeit gebruiken.
Heb navraag gedaan bij de garage en deze wist mij te vertellen welke olie er in is gegaan met de laatste oliewissel hebben ze 5w30 gebruikt en die heb ik nu ook gebruikt. Na het bijvullen een ritje van 45 minuten gemaatk zonder enige problemen. Ik peil de olie over 300km weer om te zien of ik bij moet vullen of niet.
De ene 5w30 is de andere niet, specs worden niet voor niets gegeven door de fabrikant. Ook de oliemaatschapijen steken gigantisch veel geld in R&D om goedkeuring van de autofabrikanten te krijgen.
Problemen zul je niet direct krijgen nee. Het olielampje gaat zelfs niet branden als je er een minerale 15w40 in gooit. Maar je motor een aanverwante apparatuur gaat op termijn problemen geven
Problemen zul je niet direct krijgen nee. Het olielampje gaat zelfs niet branden als je er een minerale 15w40 in gooit. Maar je motor een aanverwante apparatuur gaat op termijn problemen geven
-
Een van de belangrijkste factoren waarom je de olie met de specs van de fabrikant moet gebruiken is omdat deze geen invloed heeft op de onderdelen in de motor. Om een bepaalde viscositeitindex te bereiken worden er dopes aan basis olie toegevoegd. Zo verkrijgt men een 5w met de ene dope (wat de viscositeit in koude toestand inhoudt) en een andere dope zorgt voor de 30 (warme toestand) een multigrade olie zoals dat dan heet kan dus zelfs de zelfde basis olie hebben als een singlegrade olie maar met andere dopes.
Dopes zijn chemische componenten die de fabrikanten van olie zelf ontwikkelen. De samenstelling ervan houden ze angstvallig geheim zodat andere fabrikanten ze niet kopiëren. Hier zit nu net het “dingetje”. Castol gebruikt dopes uit eigen keuken om 5w30 te realiseren, deze dopes hebben invloed op de levensduur van bijvoorbeeld de coating op de zuigers en de kunststof delen van de distributie geleiding. Als je 5w30 m koopt dan weet je zeker dat deze al deze delen niet aantast. Je herkent dit aan de specificatie “bmw longlife 04” wat dus betekent dat de chemische eigenschappen geen invloed hebben op de interne onderdelen van bmw. In een Peugeot bijvoorbeeld zou deze olie dan juist weer wel invloed kunnen hebben.
De C3 van castrol had deze specificatie ook maar is inderdaad verlopen. Waarom brengt castrol dan in ene een aparte lijn olie uit voor bmw terwijl ze de C3 al hadden? De C3 is een iets breder inzetbare olie, geschikt voor meer merken. Hij voldoet voor bmw maar de m is beter.
Is de C3 dan meteen niet goed meer? Nee niet direct alleen kreeg ik wel gratis een nieuwe fles m olie toegestuurd nadat de C3 aan me verkocht was als bmw olie, door castrol.
Ik heb meerdere lezingen van verschillende fabrikanten gevolgd over dit onderwerp, vroeger kon je alles wat vet is in je motor donderen en het liep wel. Nu zijn motoren voorzien van speciale coatings die de leibaankrachten van betere smering voorzien en kunststof onderdelen die minder geluid maken maar dat maakt ze wel gevoeliger voor de juiste olie. Wat me nog het meest bijstaat is het verhaal bij de Volvo importeur over een moderne motor (vrachtwagen) waar de dealer de olie in deed die ze altijd gebruikten en de coating volledig oploste. Gevolg motor al na 60.000km (dat is inlopen bij een vrachtwagen) volledig vast en onherstelbaar. De fabrikant heeft de auto teruggenomen voor onderzoek en nieuwe oliespecificaties uitgeschreven. Bleek achteraf dat wereldwijd al meer dan 10.000 van deze motoren in soep gelopen waren.
Dopes zijn chemische componenten die de fabrikanten van olie zelf ontwikkelen. De samenstelling ervan houden ze angstvallig geheim zodat andere fabrikanten ze niet kopiëren. Hier zit nu net het “dingetje”. Castol gebruikt dopes uit eigen keuken om 5w30 te realiseren, deze dopes hebben invloed op de levensduur van bijvoorbeeld de coating op de zuigers en de kunststof delen van de distributie geleiding. Als je 5w30 m koopt dan weet je zeker dat deze al deze delen niet aantast. Je herkent dit aan de specificatie “bmw longlife 04” wat dus betekent dat de chemische eigenschappen geen invloed hebben op de interne onderdelen van bmw. In een Peugeot bijvoorbeeld zou deze olie dan juist weer wel invloed kunnen hebben.
De C3 van castrol had deze specificatie ook maar is inderdaad verlopen. Waarom brengt castrol dan in ene een aparte lijn olie uit voor bmw terwijl ze de C3 al hadden? De C3 is een iets breder inzetbare olie, geschikt voor meer merken. Hij voldoet voor bmw maar de m is beter.
Is de C3 dan meteen niet goed meer? Nee niet direct alleen kreeg ik wel gratis een nieuwe fles m olie toegestuurd nadat de C3 aan me verkocht was als bmw olie, door castrol.
Ik heb meerdere lezingen van verschillende fabrikanten gevolgd over dit onderwerp, vroeger kon je alles wat vet is in je motor donderen en het liep wel. Nu zijn motoren voorzien van speciale coatings die de leibaankrachten van betere smering voorzien en kunststof onderdelen die minder geluid maken maar dat maakt ze wel gevoeliger voor de juiste olie. Wat me nog het meest bijstaat is het verhaal bij de Volvo importeur over een moderne motor (vrachtwagen) waar de dealer de olie in deed die ze altijd gebruikten en de coating volledig oploste. Gevolg motor al na 60.000km (dat is inlopen bij een vrachtwagen) volledig vast en onherstelbaar. De fabrikant heeft de auto teruggenomen voor onderzoek en nieuwe oliespecificaties uitgeschreven. Bleek achteraf dat wereldwijd al meer dan 10.000 van deze motoren in soep gelopen waren.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Goeie uitleg thijsvanzwam toch nog een kleine toevoeging van iemand bij de bron.....
Moderne multigrade olie wordt bijna nooit meer van rechtstreeks van aardolie gemaakt en is daarom nog zelden dezelfde basisolie als een monograde. Aangezien de multigradeolie meer en meer volledig synthetisch wordt.
Één klein gedeelte van de dopes is idd een viscoindex verbeteraar zoals thijs aangeeft. Maar de viscositeit wordt grotendeels bepaalt door de grote van de molecuul. Deze is bij synthetische olie zeer nauwkeurig te bepalen.
Andere dopes zijn: dispergatieremmers, oxidatie remmers, antischuim middelen, antivries middelen, slijtagebeschermers etc etc etc.
Zoals aangegeven, de viscositeit is één, maar de rest is misschien nog wel belangrijker. Zeker op de lange termijn
Moderne multigrade olie wordt bijna nooit meer van rechtstreeks van aardolie gemaakt en is daarom nog zelden dezelfde basisolie als een monograde. Aangezien de multigradeolie meer en meer volledig synthetisch wordt.
Één klein gedeelte van de dopes is idd een viscoindex verbeteraar zoals thijs aangeeft. Maar de viscositeit wordt grotendeels bepaalt door de grote van de molecuul. Deze is bij synthetische olie zeer nauwkeurig te bepalen.
Andere dopes zijn: dispergatieremmers, oxidatie remmers, antischuim middelen, antivries middelen, slijtagebeschermers etc etc etc.
Zoals aangegeven, de viscositeit is één, maar de rest is misschien nog wel belangrijker. Zeker op de lange termijn
-
Bij mijn E92 Benzine (N43B20) hadden ze er Castrol Edge 5W-30 LL ingedaan ipv. Castrol Edge 5W-30 LL-04
Moet ik deze olie er nu uithalen dan??
Ik dacht dat de 04 kwam van de Euro4 richtlijnen voor diesel motoren?
Moet ik deze olie er nu uithalen dan??
Ik dacht dat de 04 kwam van de Euro4 richtlijnen voor diesel motoren?
-
Beste forum leden,
Ik heb een BMW530d 2014 waarbij ik preventief elke 15k a 20k de olie ververst met Castrol 5W30-C3. Ik heb nooit merkbaar olie verbruik gehad. Bij 260.000km heb ik de olie heb ververst met Castrol 5W30-M. Dit omdat C3 niet meer werd voorgeschreven. 5000km later oliepeil alarm. Vervolgens een verbruik van 1 liter op 3000 a 4000 km. Na de turbo is het behoorlijk vettig en ik heb de inlaat druksensor gecheckt en gereinigd. (onderdruk tov carter?) Bij 275k ketting laten vervangen bij een BMW expert omdat deze begon te ratelen, balen
ik dacht dat 6 cilinders dit probleem niet hadden. De nok-as ketting vertoonde enkel bij twee schakeltjes overmatige slijtage. ketting geleiders en onderste ketting waren nog oké maar zijn wel vervangen. De motor ziet er intern nog als nieuw uit. Ook roetfilter nog als nieuw.
De BMW expert heeft de motor gevuld met Castrol 5W30-C3. Nu is verbruik is weer terug naar ca. 1 liter op 15000km.
Wat oorzaak (hoog olieverbruik, verstopping smeergaatjes) was blijft gissen, kan het door de Castrol M olie komen?
Ik wil weer olie bestellen, maar welke? de voorgeschreven M. of C3. Mijn gevoel zegt C3
Bram
Ik heb een BMW530d 2014 waarbij ik preventief elke 15k a 20k de olie ververst met Castrol 5W30-C3. Ik heb nooit merkbaar olie verbruik gehad. Bij 260.000km heb ik de olie heb ververst met Castrol 5W30-M. Dit omdat C3 niet meer werd voorgeschreven. 5000km later oliepeil alarm. Vervolgens een verbruik van 1 liter op 3000 a 4000 km. Na de turbo is het behoorlijk vettig en ik heb de inlaat druksensor gecheckt en gereinigd. (onderdruk tov carter?) Bij 275k ketting laten vervangen bij een BMW expert omdat deze begon te ratelen, balen

De BMW expert heeft de motor gevuld met Castrol 5W30-C3. Nu is verbruik is weer terug naar ca. 1 liter op 15000km.
Wat oorzaak (hoog olieverbruik, verstopping smeergaatjes) was blijft gissen, kan het door de Castrol M olie komen?
Ik wil weer olie bestellen, maar welke? de voorgeschreven M. of C3. Mijn gevoel zegt C3
Bram
Ik kan het niet met 100% garantie vertellen, maar mij werd ooit verteld dat nieuwere oliën steeds 'dunner' werden. Dit ivm uitstoot, maar dat het wel minder goed zou 'lubriceren' en een verhoogt olieverbruik zou kunnen veroorzaken. Ik gebruik nog C3, omdat ik het toentertijd had ingekocht. Ik moet echter binnenkort weer nieuwe olie kopen. Dus deze topic komt toevallig goed uit. Maar je zou eens moeten kijken of 5W-30M 'dunner' is dan 5w-30 C3. Dat zou eventueel het een en ander kunnen verklaren.Brambmw530d schreef: ↑21 feb 2021, 22:07 Beste forum leden,
Ik heb een BMW530d 2014 waarbij ik preventief elke 15k a 20k de olie ververst met Castrol 5W30-C3. Ik heb nooit merkbaar olie verbruik gehad. Bij 260.000km heb ik de olie heb ververst met Castrol 5W30-M. Dit omdat C3 niet meer werd voorgeschreven. 5000km later oliepeil alarm. Vervolgens een verbruik van 1 liter op 3000 a 4000 km. Na de turbo is het behoorlijk vettig en ik heb de inlaat druksensor gecheckt en gereinigd. (onderdruk tov carter?) Bij 275k ketting laten vervangen bij een BMW expert omdat deze begon te ratelen, balenik dacht dat 6 cilinders dit probleem niet hadden. De nok-as ketting vertoonde enkel bij twee schakeltjes overmatige slijtage. ketting geleiders en onderste ketting waren nog oké maar zijn wel vervangen. De motor ziet er intern nog als nieuw uit. Ook roetfilter nog als nieuw.
Bram
Als ik oudere berichten hier lees, dan denk ik dat C3 tenslotte vroeger was goedgekeurd. Waarom nu niet meer? Zou je motor meteen kapot gaan draaien door een olie dat eerst wel en nu niet meer is goedgekeurd door BMW zelf? Ik denk het niet. Vooral een BMW op leeftijd is destijds gefabriceerd in combinatie met oliën van toen.
Met de tijd komen er uiteraard betere oliën op de markt en het zou verstandig zijn met de ontwikkelingen mee te gaan, maar als je daadwerkelijke problemen krijgt, dan zou ik ook blijven bij de oude.
Misschien dat een expert hier weer wat meer over kan vertellen.