Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]
Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]
Klopt Tom. is een vreemd deukje. Toch is er niets lek, heb een uur gevacumeerd en het vacuum een nachtje laten staan.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]
Tijd voor een update. Heb niet stil gezeten maar het bij elkaar zoeken van onderdelen, bestellen en wachten op leveringen kost wel wat tijd.
Het liefst gebruik ik originalteile, maar soms is het aftermarkt prijsverschil zo groot dat je even achter je oor moet krabben en bestellen maar.
Ik heb redelijk wat besteld bij Autodoc, alleen neemt deze firma wel de tijd voor het versturen, en bij GLS is het erg druk. Gemiddeld 10 dagen voordat je het bestelde in huis hebt.
Inmiddels is de aircopomp en condensor vervangen, alles weer teruggebouwd. Ondanks een Behr condensor toch veel moeite gehad om hem weer passend terug te krijgen. Het gedeelte waar je de leidingen vastschroeft, past niet lekker. Dit vereist wat aanpassen in de vorm van stukjes plastic wegknippen.
Na uren vacumeren geloof ik het wel, het systeem zit dicht. Maar wat nou als er druk op komt? (de andere kant op dus) Omdat ik toch twijfelde aan het expansieventiel, laat ik het niet aan het toeval over en ga ik deze vervangen.
Met al dat wachten zie je steeds weer "dingetjes" die wat aandacht vragen:
De navigatie herkent de DVD niet, en had ik niet ergens nog een sport-knop liggen?
De dvdspeler heb ik vervangen voor een werkend exemplaar (25 ekkies op Aliexpres)
Ach hij staat toch op pootjes, laten we de bak eens leeglopen en kijken hoe dat eruit ziet
Donkere koffie en een filter uit 2012.
Op Youtube staan wat interessante handleidingen om de rubbers boven de Mechatronic te vervangen, is eigenlijk best makkelijk :
Het was eigenlijk achteraf gezien niet nodig deze te vervangen, maar ja ik was toch bezig.
Het vervangen van de sleeve waar de stekker van de bak doorheen moet was een klusje waar ik toch even van ben weggelopen (vloekend).
Linksonder op het plaatje kun je zien wat ik bedoel. Er is totaal geen ruimte tussen de bak en het chassis, en als je grote handen hebt lukt het haast niet.
Ohja, de riem van de aircopomp. Die laat zich met geen mogelijkheid om de poelies leggen. Heb het echt geprobeerd.
Blijkt speciaal gereedschap voor nodig te zijn
Vandaar ...
Verder is het onmogelijk om doehetzelf airco afvul-setjes uit Engeland te bestellen, douane stuurt ze weer retour afzender.
Moet ik nog even verder naar zoeken.
Paasdagen voor de deur, neem ik even lekker vrij
Wordt vervolgd ....
Het liefst gebruik ik originalteile, maar soms is het aftermarkt prijsverschil zo groot dat je even achter je oor moet krabben en bestellen maar.
Ik heb redelijk wat besteld bij Autodoc, alleen neemt deze firma wel de tijd voor het versturen, en bij GLS is het erg druk. Gemiddeld 10 dagen voordat je het bestelde in huis hebt.
Inmiddels is de aircopomp en condensor vervangen, alles weer teruggebouwd. Ondanks een Behr condensor toch veel moeite gehad om hem weer passend terug te krijgen. Het gedeelte waar je de leidingen vastschroeft, past niet lekker. Dit vereist wat aanpassen in de vorm van stukjes plastic wegknippen.
Na uren vacumeren geloof ik het wel, het systeem zit dicht. Maar wat nou als er druk op komt? (de andere kant op dus) Omdat ik toch twijfelde aan het expansieventiel, laat ik het niet aan het toeval over en ga ik deze vervangen.
Met al dat wachten zie je steeds weer "dingetjes" die wat aandacht vragen:
De navigatie herkent de DVD niet, en had ik niet ergens nog een sport-knop liggen?
De dvdspeler heb ik vervangen voor een werkend exemplaar (25 ekkies op Aliexpres)
Ach hij staat toch op pootjes, laten we de bak eens leeglopen en kijken hoe dat eruit ziet
Donkere koffie en een filter uit 2012.
Op Youtube staan wat interessante handleidingen om de rubbers boven de Mechatronic te vervangen, is eigenlijk best makkelijk :
Het was eigenlijk achteraf gezien niet nodig deze te vervangen, maar ja ik was toch bezig.
Het vervangen van de sleeve waar de stekker van de bak doorheen moet was een klusje waar ik toch even van ben weggelopen (vloekend).
Linksonder op het plaatje kun je zien wat ik bedoel. Er is totaal geen ruimte tussen de bak en het chassis, en als je grote handen hebt lukt het haast niet.
Ohja, de riem van de aircopomp. Die laat zich met geen mogelijkheid om de poelies leggen. Heb het echt geprobeerd.
Blijkt speciaal gereedschap voor nodig te zijn
Vandaar ...
Verder is het onmogelijk om doehetzelf airco afvul-setjes uit Engeland te bestellen, douane stuurt ze weer retour afzender.
Moet ik nog even verder naar zoeken.
Paasdagen voor de deur, neem ik even lekker vrij
Wordt vervolgd ....
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]
Wow, nice.
Moet ook ooit mijn aircopomp vervangen. Die riem krijg je er idd zomaar niet op. Hoe werkt die tool van jou ? Hij lijkt niet op wat er in de BMW handleiding staat.
Moet ook ooit mijn aircopomp vervangen. Die riem krijg je er idd zomaar niet op. Hoe werkt die tool van jou ? Hij lijkt niet op wat er in de BMW handleiding staat.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]
yup die stekker van de automaat is/was bij mij niet anders...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]
Gewoon zo:
Zoals je ziet is de riem verschrikkelijk krap bemeten, hij lijkt wel een halve centimeter te klein. De poelie van de airco is nieuw en glad, als je de krukaspoelie draait neemt ie de riem niet mee over de airco-poelie. Dus het tooltje zorgt ervoor dat ie wel mee moet gaan, klemt aan de poelie en dwingt de riem er-overheen. Althans dat hoop ik
Dit nummer heb ik gegoogled van newtis.info :
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]
De riem heeft geen spanner, het is een stretch riem, vandaar.
Thx, ik had een andere tool gezien.
Ik sommige motoren kan je een tensioner monteren zodat je een gewone riem kan gebruiken.
Thx, ik had een andere tool gezien.
Ik sommige motoren kan je een tensioner monteren zodat je een gewone riem kan gebruiken.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]
Nou daar begon ik inderdaad te twijfelen. Die tensioner was helemaal niet aanwezig bij de mijne. Ik weet niet of het zin heeft, maar heb er toch maar 1 besteld en gemonteerd.
Hij duwt de riem iets aan maar niet veel. Toch ondanks het speciale gereedschap even moeten helpen met een stukje hout om genoeg spanning op de riem te krijgen zodat ie inderdaad uitgerekt eromheen floept.
Na de paasdagen nog even (nou ja even) de expansieklep vervangen. Alles weer netjes teruggebouwd, en weer een uurtje gevacumeerd. Eindelijk kan de r134a erin.
De auto stationair laten draaien, AC op max. De fles op z'n kop aansluiten op de lagedruk nippel en steeds 3 sec gas/vloeistof toevoegen. Op een gegeven moment activeert de pomp en gaat de grote koelventilator draaien. Dat ziet er goed uit
Omdat het buiten koud is (+6 graden) komt er wel iets koude lucht uit de roosters. Ik heb bijgevuld totdat de druk in het lage druk gedeelte 3 bar aangaf, en dan is de fles ook bijna leeg. Beetje googlen leert dat er tussen de 800 en 850 gram r134a in hoort, en het flesje was 900 gram. Safe denk ik.
Middels Ista alle foutcodes gewist en CBS gereset
- Hard work paying off
Hij duwt de riem iets aan maar niet veel. Toch ondanks het speciale gereedschap even moeten helpen met een stukje hout om genoeg spanning op de riem te krijgen zodat ie inderdaad uitgerekt eromheen floept.
Na de paasdagen nog even (nou ja even) de expansieklep vervangen. Alles weer netjes teruggebouwd, en weer een uurtje gevacumeerd. Eindelijk kan de r134a erin.
De auto stationair laten draaien, AC op max. De fles op z'n kop aansluiten op de lagedruk nippel en steeds 3 sec gas/vloeistof toevoegen. Op een gegeven moment activeert de pomp en gaat de grote koelventilator draaien. Dat ziet er goed uit
Omdat het buiten koud is (+6 graden) komt er wel iets koude lucht uit de roosters. Ik heb bijgevuld totdat de druk in het lage druk gedeelte 3 bar aangaf, en dan is de fles ook bijna leeg. Beetje googlen leert dat er tussen de 800 en 850 gram r134a in hoort, en het flesje was 900 gram. Safe denk ik.
Middels Ista alle foutcodes gewist en CBS gereset
- Hard work paying off
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]
Vandaag eindelijk weer eens een proefrit. De airco lijkt te werken, maar het is nog steeds te koud buiten om het echt te merken lijkt het wel. Alles werkt zoals het hoort, het duurt even voordat die vredesteins zich gedragen.
Het verversen van de bak heeft geen merkbaar verschil opgeleverd, maar gemoedsrust is ook een ding.
Tijd voor een flinke sop en zuig-beurt! En even wat kiekjes
Het begint al wat te worden
Het verversen van de bak heeft geen merkbaar verschil opgeleverd, maar gemoedsrust is ook een ding.
Tijd voor een flinke sop en zuig-beurt! En even wat kiekjes
Het begint al wat te worden
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]
Sinds oktober van 2021 staat de V8 stil, in de garage. Geschorst uit de verzekering en vrij van APK verplichting.
Na 4000 fijne kms kon ik de plekken onder de auto na stilstaan niet meer aanzien. Ook het vreemde roken na een koudstart en dan stinken naar koelvloeistof. Niet goed. Auto is nat aan de onderzijde. Tijd voor aktie.
Dus toch de coolant transfer pipe:
En ook de pakking achter de bevestiging van de dynamo:
En nu we toch lekker bezig zijn, kom je er ook achter dan 1 cilinder bank natte bougies heeft:
Dat zijn te minste wat makkelijke klusjes
Na 4000 fijne kms kon ik de plekken onder de auto na stilstaan niet meer aanzien. Ook het vreemde roken na een koudstart en dan stinken naar koelvloeistof. Niet goed. Auto is nat aan de onderzijde. Tijd voor aktie.
Dus toch de coolant transfer pipe:
En ook de pakking achter de bevestiging van de dynamo:
En nu we toch lekker bezig zijn, kom je er ook achter dan 1 cilinder bank natte bougies heeft:
Dat zijn te minste wat makkelijke klusjes
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d