Marcus, E65 730il

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
marcus67

Marcus, E65 730il

Bericht door marcus67 » 22 apr 2021, 07:23

Goede dag allemaal,

Ik ben marcus , 54 jaar en rij al een 7 jaar in mijn e65, 730 il. altijd met veel plezier en zonder problemen gelukkig. Tot heden.
Vandaar dat ik het hier eens probeer omdat de bmw garage er niet uit komt.

Mijn probleem doet zich een tijdje voor als volgt:
De auto rijd meestal probleem loos rond. Maar soms op de lange afstanden begon de auto in te houden, te pruttelen, klein motorlampje gaat alleen branden in het dashboard. Er komt niet dat grote motorwaarschuwslampje in het display. Als ik wat gas terug neem van 120 naar de 80 km begint de auto weer vlot te lopen zonder te pruttelen. lampje verdwijnt dan ook weer.

Echter als ik langzaam rijdt gebeurd het ook in de stad. Dan pruttelt de motor en komt maar moeizaam op gang.

Echter als ik de auto parkeer langs de weg. De motor uitzet. Sleutel eruit. 10 seconden wachten. En dat dan loopt de wagen weer als een zonnetje.

Ik ben er mee naar de bmw dealer geweest en die dachten dat het aan 1 bobine lag. Die is vervangen door hun. Echter na deze reparatie de volgende dag weer het zelfde gedoe.

Toen ben ik een beetje gaan zoeken op internet, en heb besloten om alle bougies en bobbines te vervangen.
Auto rijdt prima. Maar begint toch weer in te houden, dus dit was dus niet het probleem.

Iedere keer als ik de auto opnieuw start is het probleem weg. Echter na een tijdje rijden langzaam of snel. Dat begint het weer.

Pffff, wie kan hier misschien een antwoord op geven ?

Alvast bedankt voor het lezen en de eventuele hulp

vriendelijke groeten,
marcus
Laatst gewijzigd door Leen op 23 apr 2021, 03:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic titel aangepast aan forum format.

ehombie

Re: Hoi ik ben marcus

Bericht door ehombie » 22 apr 2021, 08:05

foutcodes? cilinder misfire?

obv symptomen wordt het te zeer een gis werk.
Echter ik denk dat er meer fysieke diagnose nodig zal zijn om dit te effectief te verhelpen. Bougies, bobines zijn vaak de standaard aspecten die men "blind" vervangt...omdat dit snel te doen, en gezien auto leeftijd/onderhoud interval het eerste worden vervangen.
In dit geval had ik gewoon de bobine gewisseld met een andere cilinder.

Maar gezien het af en toe optreed wordt het diagnose voeren ook lastiger. Probeer te kijken om dit eventueel te laten optreden, zodat men gerichter kan zoeken.
Zoals jij omschrijft, ziet het eruit dat het optreed onder vermogens vraag?

Ben erop bedacht dat je meerdere paden kunt bewandelen... en je kunt er zo een berg sensors vervangen en het probleem nog niet oplossen (als men niet weet waar men over praat).

succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

marcus67

Bericht door marcus67 » 22 apr 2021, 11:30

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor je bericht. zie de diagnose in de bijlage. Betekend dat indien ik de ecu zou vervangen , het probleem opgelost zou moeten zijn ?

Mvg

Marcus

ehombie

Bericht door ehombie » 22 apr 2021, 15:20

Ik zie nog geen aanleiding om de ECU te vervangen op dit moment...(dan had je evt ook nog andere codes gehad)

misfire op meerdere cilinders. Zou eerder zoeken naar iets gemeenschappelijks over alle/meerdere cilinders.
Zoals brandstof toevoer adequaat? kijken wat live data zegt...onder verschillende toestanden. Stationair, dot gas 3000 rpm. (kijken of de pomp dit kan bijbenen)

Wat voor een motor hebben we onder motorkap? N52 of m54?

even snel een bevestiging van bovenstaande op newtis. m54:
Ik lees snel dat de DME geen fouten registreert omtrent de werking van de brandstof pomp. En een gebrek hiervan...resulteert in lack of power, poor acceleraotr response, misfiring or dificulties with starting.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

marcus67

Bericht door marcus67 » 23 apr 2021, 03:17

Een goede morgen,

Heel erg bedankt voor je hulp tot nu toe. Wardeer ik enorm. Ik ben geen monteur.Maar wat ik boven op het blok of op makkelijke lokaties in de auto probeer ik zelf te doen.

De auto leest meerdere fouten uit. Ik had die niet mee gestuurd met het bericht gisteren omdat ik dacht dat die geen betrekking had op de werking van de motor. Ik merk niets aan de auto verder. Rijdt prima. Maar als je kijkt naar de uitlezing dan is ervan alles aan de hand. Misschien toch de ecu ? bv, soms werkt mijn cd wisselaar niet. En dan weer wel. Dan doet alleen de radio het wel.

Graag je advies nog een keer. alvast bedankt.

Misschien ben ik nog vergeten een 2 tal foutmeldingen erbij te doen. maar dit is een indiactie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leen
BimmerPortal Team

Re: Marcus, E65 730il

Bericht door Leen » 23 apr 2021, 03:52

Welkom hier Marcus!
Lexus RX450h President Line

ehombie

Bericht door ehombie » 23 apr 2021, 06:51

bovenstaande afbeeldingen laten geen DTC zien (foutcode). ik zie een overzicht van modules (deze generatie bmws bestaat al snel al uit 30+ modules/ecus)
die rood gekleurd zijn hebben een foutcode schat ik zo in? maar ik zie alleen software versies van de modules.

wbt de radio...geen idee. lens vies? demonteren en de lens even met alcohol en wattenstaaf schoonmaken?.

als je communicatie problemen hebt met een of meerdere ecus wordt het pas spannend, of dat een ecu/module/systeem niet reageerd. dat idee heb ik niet...obv wat ik lees.
E61 523i LCI verkocht

martindebelitos

Bericht door martindebelitos » 23 apr 2021, 09:45

hallo plaats een nieuw brandstoffilter. succes martin

marcus67

Bericht door marcus67 » 30 apr 2021, 10:19

Ik heb gisteren een nieuwe brandstof filter laten plaatsen. Helaas zelfde probleem.

Het patroon is als volgt iedere keer :

Ik maak een rit van 130 kilometer. Probleemloos,
Ik maak deze zelfde rit terug met een pauze van 1 1/2 half uur. Dan beginnnen de problemen zo nu en dan.
Vandaag ook wederom op de terug weg, op de snelweg klein motorlampje begint te branden, motor houdt in. Als ik gas door geef of iets terug laat zakken van 110 naar 100 of 90 km dan soms verdwijnt het weer.
Al ik naar de kant ga met de auto, en stop dat pruttelt de motor en is dan moeizaam op snelheid te geraken.

Maar als ik de sleutel eruit haal , 10 seconden wacht. Dan start de auto weer en rijdt alsof er niets aan de hand is.

Daarnaast krijg ik diversen foutmeldingen soms verschillend elke keer van achterlicht die niet werkt (werkt wel) , defecte airbag. Of dat de auto uit balance is. ( auto staat recht op de wielen en heeft voldoende lucht aan alle banden afgesteld.)

Iemand enig idee in welke richting ik verder moet gaan zoeken ?

Alvast bedankt maar weer voor de reacties.

ehombie

Bericht door ehombie » 30 apr 2021, 12:07

ik kan je op deze manier niet meer verder helpen. Want ik heb een incompleet beeld van de situatie.
kan je alleen adviseren, ga naar een garage die iets verder kijkt dan strikt naar foutcodes. immers het kan een oorzaak zijn of een gevolg.

het zit hem een beetje in mijn onderschrift..
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”