Alessandro, BMW 335d E91

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
Alessandro335d

Alessandro, BMW 335d E91

Bericht door Alessandro335d » 02 mei 2021, 10:45

Beste forumleden,

Ik ben Alessandro Kremers, sinds kort 30 jaar en eigenaar geworden van een BMW 3 serie 335d E91.
Voor deze auto heb ik 6,5 jaar met heel veel plezier in een Audi A4 B6 3.0 Quattro gereden die ik met pijn in mijn hart heb weggedaan omdat ik weer eens in een andere auto zou willen rijden.
Het is overigens niet mijn eerste BMW, ik heb als eerste auto toen ik 22 jaar oud was een BMW 320i E46 uit 1998 i6 gekocht.
Echter raakte ik daar snel op uitgekeken omdat het een relatief kale auto was in de opties, was verder wel een prima auto natuurlijk.

De 335d is dus mijn eerste diesel, omdat ik toch tegenover de Audi (die 1 op 7 verbruikte) wat “zuiniger” wilden gaan rijden.
En nu het nog kan (milieu) eens wat ervaring wil hebben met een diesel.
Ik ben zeker geen persoon die een auto zoals deze toch wel bekend om staat veel op de staart trapt, dus ik kan zeker veel winst halen uit het verbruik.
Ik rij voornamelijk een 6 cilinder voor het comfort en geluid.
Daarnaast maak ik naar schatting tussen de 20.000 en 30.000 km per jaar en dan speel ik misschien quitte als het nog gaat om de wegenbelasting en ik hoef niet meer naar België voor te tanken.

De 335d heb ik gekocht met een vrij hoge km stand (290.000km) omdat er gewoon simpelweg te weinig aanbod is en ik niet veel meer geld wilde uitgeven voor een auto.
En een 335d vond ik over het algemeen nog relatief duur gezien de bouwjaren en omdat het een diesel is.
Het aanbod op marktplaats e.d. zijn bijna alle 335d’s met km standen tegen de 3 ton aan of zelfs eroverheen.
Tot op heden heb ik geen slechte ervaringen gehad met auto’s die veel gelopen hadden.

Ik heb de auto vanaf 9 april en ik moet zeggen dat ik er al snel aan gewend ben.
De 335d rijdt fijn en heeft natuurlijk als het nodig is genoeg vermogen en koppel die ik af en toe wel eens gebruik, daar is ie natuurlijk ook wel voor gemaakt.
De BMW heeft geen chiptuning gehad maar wel een aangepaste luchtfilter en downpipes.
Qua opties zit die redelijk vol, heeft alleen geen panoramadak en geen elektrische stoelen en dat laatste vind ik wel jammer.
Voor de rest zit er wel stoelverwarming, achteruitrijcamera, cruise control, logic7 surroundgeluid e.d. iDrive met navigatiescherm op.
M-pakket ontbreekt maar dat vind ik niet erg, zo lijkt het nog meer op een “wolf in schaapskleren”
Ik heb er inmiddels wel een set andere banden en velgen opgezet die een stuk fijner rijden.

Momenteel staat de BMW bij de dealer, BMW Keram in Maastricht.
De auto had wel een grote beurt nodig, en dat doe ik eigenlijk altijd als ik een auto gekocht heb.
Er zijn bij de dealer een aantal dingen opgevallen waarvan ik wel een beetje schrok.
De service adviseur belde mij op en vertelde me dat er “wel wat problemen zijn” en “we zijn zelfs met het onderhoud gestopt” u kunt even langskomen om het zelf te bekijken.
Met deze boodschap ben ik toch wel met wat nerveusheid naar de dealer geracet met de auto van mijn partner (Aygo)

Eenmaal aangekomen bij de werkplaats bleek de schroefdraad van de carterpan dusdanig versleten te zijn.
Er zat een kleine ijzer splinter in de oliefilter. Volgens monteur hoogstwaarschijnlijk van de die schroefdraad.
Aan de telefoon ging het om “gruis” in de oliefilter, waar m’n eerste gedachte uiteraard naar uitging was: “dat heeft dus allemaal door de motor gelopen”
Advies als eerste instantie carterpan vervangen, uiteindelijk hebben ze besloten om kosten te besparen (€350) om de schroefdraad bij een extern bedrijf te bestellen, Ik heb ingestemd omdat de BMW in orde moet zijn en de pan zat dus niet goed vast.
De roetfilter was verwijderd door de vorige eigenaar, daar was ik van op de hoogte.

Buiten het groot onderhoud (€740) schoonmaken van de EGR klep (€95) en het vervangen van schroefdraad carterpan zou de slang van het ruitenvloeistof reservoir wat lekken en wordt ook vervangen.

Nu heeft de service adviseur mij later die dag nog gebeld en de kosten zijn in totaal €1600.
Dit bedrag vind ik wat dubieus, want de kosten aan de grote beurt incl. Egr klep schoonmaken met manuren is €835.
Dan zou de schroefdraad en de ruitenvloeistofslang incl. manuren €765 zijn.
Nu is meteen mijn eerste vraag op dit forum, of dat wel een realistisch bedrag is.
Lijken mij namelijk geen wereld opdrachten en dure onderdelen te zijn.
De BMW staat i.v.m de bestellen onderdelen tot +/- woensdag bij de garage.
Wat ik wel klantvriendelijk vind is dat je in de werkplaats mee mag kijken en dat je met eigen ogen kan zien wat er aan de hand zou zijn.
Werkplaats ziet er natuurlijk tip top uit verder.

Kleine andere aandachtspunten waren: turboslang tussen turbo’s en intercooler lekt wat olie en is het differentieel wat “zweterig” deze twee puntjes wil ik in de zomer gaan aanpakken.

Voor de rest was de auto met name aan de het onderstel in goede staat.
Daar heeft de vorige eigenaar wel wat werk in gestoken zo lijkt het.

De foto’s van de auto ga ik plaatsen zodra de auto weer terug is.

Alessandro Kremers.

mieske90
BimmerPortal Team

Re: Alessandro, BMW 335d E91

Bericht door mieske90 » 03 mei 2021, 19:33

Welkom Alessandro,

Heb je toevallig ook foto's van je wagen?
Afbeelding
Volgende evenement:

Mikey1972

Bericht door Mikey1972 » 04 mei 2021, 02:06

Welkom 👍
1996-2000 E30 316i
2000-2005 E34 520i
2005-2021 E36 323ti
2021- X3 F25 Xdrive35i

Alessandro335d

Bericht door Alessandro335d » 04 mei 2021, 10:12

mieske90 schreef: 03 mei 2021, 19:33 Welkom Alessandro,

Heb je toevallig ook foto's van je wagen?
Beste Mieske, die zullen er komen als die terug is van de dealer, dan zal ik een paar fatsoenlijke foto’s maken.
Hij staat helaas daar een week te wachten op de nodige onderdelen.

Alessandro335d

Bericht door Alessandro335d » 10 mei 2021, 09:39

Ik zou graag de foto's willen plaatsen maar krijg het bericht, "Sorry, het bijlagenlimiet van het forum is bereikt."
Terwijl ik nog geen enkele bijlagen heb gebruikt. :gek:

mieske90
BimmerPortal Team

Bericht door mieske90 » 10 mei 2021, 19:15

Je kunt foto's toevoegen door de knop "Add image to post" onder je reactie vlak te gebruiken.
Dan kun je de foto's selecteren die je wilt en zo de foto's posten
Afbeelding
Volgende evenement:

Alessandro335d

Bericht door Alessandro335d » 13 mei 2021, 20:56

Hierbij dan alsnog de foto's.

Bedankt voor de tip Mieske.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding