Hoog brandstofverbruik of normaal?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
cmittring
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 jan 2017, 16:15

Hoog brandstofverbruik of normaal?

Bericht door cmittring » 03 mei 2021, 10:26

Ik heb een F10 528i bj. 2010. Onlangs heb ik de NOX-sensor laten "ontkoppelen" vanwege foutmeldingen.
Het brandstofverbruik ging direct naar beneden(de goede kant op). Voorheen haalde ik max. 1:8,5 nu bijna 1:10.
Ik rij dagelijks 20km heen en terug naar mijn werk, provinciale weg en door het dorp. Ik heb geen last van een zware voet, dus het verbruik valt mij vies tegen.
Is dit normaal?

Edward
Berichten: 1624
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Hoog brandstofverbruik of normaal?

Bericht door Edward » 03 mei 2021, 10:42

Die NOX-sensor zorgt er anders wel voor dat je auto zuinig kan rijden... 3 of 4 standen geloof ik. Maar goed, altijd beter iets te ontkoppelen als iets kapot is hè :D

Maar goed, door de relatief korte afstand op provinciale weg en bebouwde kom kan je verbruik hoge ruitvallen dan normaal. Zelfde met olieverbruik.

ptrkp
Berichten: 237
Lid geworden op: 12 apr 2020, 09:30

Re: Hoog brandstofverbruik of normaal?

Bericht door ptrkp » 03 mei 2021, 15:48

cmittring schreef: 03 mei 2021, 10:26 Ik heb een F10 528i bj. 2010. Onlangs heb ik de NOX-sensor laten "ontkoppelen" vanwege foutmeldingen.
Als in eruit laten schrijven of alleen de stekker eruit getrokken.
Heb hem bij er ook uitlaten schrijven, geen zin om steeds €500 aan z'n waardeloze sensor te gaan betalen, die je regelmatig kan vervangen.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Hoog brandstofverbruik of normaal?

Bericht door Jeremy » 03 mei 2021, 16:44

Eruit schrijven gaat verder geen effect hebben en kan op lange termijn problemen opleveren voor je katalysator. De N53 is echt gemaakt om in die 3 modi te lopen. Hier kun je e.e.a. erover lezen. Ik heb daarom ook gekozen voor een NOXem emulator. +/- €350 en die is een stuk duurzamer dan de originele sensor. Verbruik van mijn 1-serie ging van 1 op 10 naar 1 op 14,5 op de laatste tank - zelfde rijstijl.

Verder ben ik dan ook wel een pietje precies. Ik zit niet zo lekker in een auto als ik weet dat iets stuk is. Ook bij zoiets. :)

Edward
Berichten: 1624
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Hoog brandstofverbruik of normaal?

Bericht door Edward » 03 mei 2021, 18:42

Juist Jeremy :duim:

cmittring
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 jan 2017, 16:15

Re: Hoog brandstofverbruik of normaal?

Bericht door cmittring » 04 mei 2021, 11:56

Hallo Jeremy,
Bedankt voor je reactie. Ik sluit mij eigenlijk helemaal aan bij jouw verhaal. In het verleden heb ik al een keer een NOX-sensor laten vervangen bij een E91, 320i. Op advies van de dealer. De auto ging er niet bepaald beter door lopen... Vandaar dat ik nu de keuze heb gemaakt om het los te laten koppelen en uit te laten schrijven. Ik ben wel van plan om wat meer informatie in te winnen over wat jij geschreven hebt en wellicht laat ik de Noxem plaatsen.
Eerst nog maar eens de bougies vervangen en het luchtfilter.... Kijken of dit het verbruik positief beïnvloedt....
Wordt vervolgd.

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Hoog brandstofverbruik of normaal?

Bericht door Jeremy » 04 mei 2021, 12:30

Ja het verschil is heel subtiel. De 118i is de daily van de vriendin en die merkte eigenlijk helemaal niks toen de NOxem geplaatst was, tot ze naar de dag teller keek en zag dat ze 100km verder rijd. De motor liep al redelijk rustig, ook met de NOx fouten, maar ik merk wel dat hij beter op lijkt te pakken en hij net wat minder rauw klinkt. Nu is de N43 in die auto al alles behalve een goed klinkende motor beneden de 3000 toeren, maar hij lijkt wat minder te “tikken”.

Overigens heb ik wel meer dingen gedaan hoor, zo heb ik ook de gasklep en LMM gereinigd, de VANOS solenoids en de tank ontluchtingsklep vervangen dus het is moeilijk te bepalen welke (of allemaal natuurlijk) het verschil maakte. Maar, meestal is de NOx-sensor verantwoordelijk voor een hoger brandstofverbruik. Logisch ook, de motor kan zonder de NOx-sensor niet optimaal zijn mengsel afstellen.

“Op de lange termijn win je de aanschaf van de NOxem dus terug” was voor mij geen selling point, maar het is fijn dat de auto nu geen foutcodes heeft. Is toch de eerste van de 8 BMW’s die ik gehad heb zonder ook maar één foutcode. Ja, op de 420i na, maar dat mag ook wel met 33 op de teller, anderhalf jaar oud en nog fabrieksgarantie. ;)

cmittring
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 jan 2017, 16:15

Re: Hoog brandstofverbruik of normaal?

Bericht door cmittring » 10 mei 2021, 13:44

Bougies vervangen. 1 bougie was erg zwart.
Dit ook maar eens nader bekijken. Luchtfilter was zo goed als nieuw.
Nu maar afwachten wat het verbruik gaat doen...
Zwarte bougie, betekent dit een te rijk mengsel?
Foto bijgevoegd(als het goed is).
Afbeelding

m.h.
Berichten: 930
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Hoog brandstofverbruik of normaal?

Bericht door m.h. » 10 mei 2021, 14:39

Slechte verbranding, als je nog weet uit welke cilinder die komt kun je nog een keer kijken als je een stukje gereden hebt

Gebruikersavatar
BenzoS
Berichten: 120
Lid geworden op: 05 mei 2020, 08:00
Locatie: Spijkenisse

Re: Hoog brandstofverbruik of normaal?

Bericht door BenzoS » 13 mei 2021, 19:02

Te rijk mengsel ja en dus een onvolledige verbranding.
BMW F02 760Li High Executive '10
Afbeelding
BMW G30 530i High Executive '17
Afbeelding

emiel23
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 apr 2011, 22:20

Re: Hoog brandstofverbruik of normaal?

Bericht door emiel23 » 22 mei 2021, 07:04

beste allen,
hoe weet je of de nox sensor stuk is bij deze auto?
en iemand ervaring met de sensoren van bimmerprofs noxem

ehombie
Berichten: 1520
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Hoog brandstofverbruik of normaal?

Bericht door ehombie » 22 mei 2021, 07:52

uitlezen

even in e60 gedeelte kijken.. daar staat mijn topic
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 23&t=56555
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Hoog brandstofverbruik of normaal?

Bericht door Jeremy » 22 mei 2021, 09:47

Jeremy schreef: 03 mei 2021, 16:44 … Ik heb daarom ook gekozen voor een NOXem emulator. +/- €350 en die is een stuk duurzamer dan de originele sensor. Verbruik van mijn 1-serie ging van 1 op 10 naar 1 op 14,5 op de laatste tank - zelfde rijstijl….
En dit topic lezen… ik heb dus inderdaad zoals hierboven al staat ervaring ermee. Zit er nu 3000km in schat ik. Werkt goed, geen verschil met OE(M) spul.

cmittring
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 jan 2017, 16:15

Re: Hoog brandstofverbruik of normaal?

Bericht door cmittring » 09 jul 2021, 13:35

Onlangs 3 injectoren vervangen. Auto rijdt weer heerlijk en het verbruik is ook weer minder...
Wel interessant om te horen. De monteur vertelde mij dat aan de motorolie te zien is of je injectoren lekken of niet. Niet letterlijk te zien, maar dit kunnen ze testen.
Bij lekkende injectoren lekt er benzine in de cilinder, langs de zuiger en komt zo in je motorolie terecht. Bij mij was de olie pikzwart en blijkbaar dus al een tijdje met lekkende injectoren gereden..
Dus ook alle olie vervangen.
De auto dus opgehaald, rijdt weer heerlijk. Ik heb de auto 1 nachtje op het werk laten staan, heeft een marter de isolatie van de motorkap weggevreten....
Dit is gisteren vervangen en gelijk een anti-marterapparaatje laten plaatsen.

Ik hoop voorlopig niet meer naar de garage te moeten gaan....

Edward
Berichten: 1624
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Hoog brandstofverbruik of normaal?

Bericht door Edward » 09 jul 2021, 14:07

Zegt vrij weinig... de kleur van de olie. Ik heb een N52 zonder de beruchte Piëzo injectoren en na tig duizend kilometer is de olie ook pikzwart. Als de olie maar niet te veel naar brandstof ruikt... en tussen de beurten om de 5000km een liter nieuwe olie bijvullen (N52 kwaal... al heb ik ook al diverse N53-eigenaren over hoger olieverbruik gehoord), weinig mis.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”