Hallo medebimmers,
Ik heb een BMW E46 330 ci uit 2002
Ik heb dit weekend mijn hardtop opgeborgen.
Maar nu heb ik het probleem dat de softtop gaat heel traag open
en dicht gaat.
Ik moet hem zelfs een duwtje geven.
Ik ben al op het net aan het zoeken geweest.
En een veel voorkomend probleem is te weinig hydraulische vloeistof in het systeem.
Maar bij mij is het reservoir gewoon tussen de min en max lijn.
Ik zie ook nergens vochtige plakken
Na het openen of sluiten zie ik ook (lucht) bubbeltjes in de vloeistof en is de container warm.
Maar niet zo warm dat de beveiliging de pomp stopt.
Kan het zijn dat er ergens lucht in het systeem komt?
Door een kapot O ringetje of zo?
Ik hoop op een tip zodat ik met deze mooie dagen open kan rijden
Grt Herman
softtop probleem
Re: softtop probleem
kan je niet concreet helpen. maar lucht in een hydraulisch sytsteem is niet wenselijk. dus dat is een goeie waarneming. Had gehoopt een werkdruk te vinden of is uit te lezen...maar jammer. kan ook zijn dat een ventiel niet goed afsluit.
Soft Top hydraulics
The hydraulic system of the Soft Top consists of various assemblies: The hydraulic unit, valves and cylinders. For a general enable of the hydraulic system, V5 (pressure deactivation valve) must be switched. After terminal R has been switched off or after 15 minutes without operation, V5 depressurises the entire system in stages. As of model year 09/2001, the V5 has been phased out and not replaced. It is not possible for the Soft Top to collapse, as the hydraulic pressure between the valves and cylinders is blocked.
Note!
If the Soft Top has a jolting movement, the charge of the battery is very low. For testing in the workshop, a battery charger must be connected.
The hydraulic unit makes available the oil pressure for moving the Soft Top. Two pressure relief valves ensure the oil pressure does not reach critical values. Only the function that has already been triggered can be completed if the pump temperature increases to above 95 °C. The Soft Top must be moved by hand at a temperature above 105 °C. The hydraulic fluid can be checked when the Soft Top is lowered. The hydraulic valves are electromechanical components for controlling Soft Top operation. The Soft Top module cannot detect mechanical defects. A slight mechanical knocking sound during operation is a sure indication that the hydraulic system has been enabled.
The hydraulic cylinders are used as the drives for Soft Top movement. The advantage offered by the hydraulic system is the high degree of power transmission.
Soft Top hydraulics
The hydraulic system of the Soft Top consists of various assemblies: The hydraulic unit, valves and cylinders. For a general enable of the hydraulic system, V5 (pressure deactivation valve) must be switched. After terminal R has been switched off or after 15 minutes without operation, V5 depressurises the entire system in stages. As of model year 09/2001, the V5 has been phased out and not replaced. It is not possible for the Soft Top to collapse, as the hydraulic pressure between the valves and cylinders is blocked.
Note!
If the Soft Top has a jolting movement, the charge of the battery is very low. For testing in the workshop, a battery charger must be connected.
The hydraulic unit makes available the oil pressure for moving the Soft Top. Two pressure relief valves ensure the oil pressure does not reach critical values. Only the function that has already been triggered can be completed if the pump temperature increases to above 95 °C. The Soft Top must be moved by hand at a temperature above 105 °C. The hydraulic fluid can be checked when the Soft Top is lowered. The hydraulic valves are electromechanical components for controlling Soft Top operation. The Soft Top module cannot detect mechanical defects. A slight mechanical knocking sound during operation is a sure indication that the hydraulic system has been enabled.
The hydraulic cylinders are used as the drives for Soft Top movement. The advantage offered by the hydraulic system is the high degree of power transmission.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
- ducdreamer
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 06 feb 2014, 10:09
Re: softtop probleem
Hallo ,
Bedankt voor uw antwoord maar,
Alle sensoren en regelunits geven geen foutcode binnen ISTA
Dus dan kan ik er toch vanuit gaan dat daar geen probleem is.
En ik meen in mijn zoektocht ergens gelezen te hebben dat het systeem zichzelf ontlucht.
Alleen ik zie niet hoe.
Maar het lijkt erop dat er niet voldoende druk opgebouwd wordt.
Ik gebruik vaico VA-zhm olie.
Grt Herman
Bedankt voor uw antwoord maar,
Alle sensoren en regelunits geven geen foutcode binnen ISTA
Dus dan kan ik er toch vanuit gaan dat daar geen probleem is.
En ik meen in mijn zoektocht ergens gelezen te hebben dat het systeem zichzelf ontlucht.
Alleen ik zie niet hoe.
Maar het lijkt erop dat er niet voldoende druk opgebouwd wordt.
Ik gebruik vaico VA-zhm olie.
Grt Herman
Re: softtop probleem
als de druk niet wordt gemeten of gemonitord (kan het niet vinden) zal die ook geen code generen...(laat staan of er een foutcode voor is geschreven in de software).
die andere sensors monitoren andere aspecten. (kan ook bedenken dat wanneer een positie te lang duurt een indicatie kan zijn dat de pomp inefficiënt werkt...maar ja...ben ook geen ontwerper in die zin)
zelf ontluchten heeft in die zin niet veel betekenis. weet even niet hoe ik dit kan uitleggen. maar gevoelsmatig zou ik zeggen na 5x open/dicht zou zoiets toch wel ontlucht zijn.
, kan me bedenken omdat je geen lekkage hebt dus een ventiel niet goed afsluit. maar zover heb ik niet gekeken hoe het systeem werkt qua hydraulisch werking en of dit plausibel is...
die andere sensors monitoren andere aspecten. (kan ook bedenken dat wanneer een positie te lang duurt een indicatie kan zijn dat de pomp inefficiënt werkt...maar ja...ben ook geen ontwerper in die zin)
zelf ontluchten heeft in die zin niet veel betekenis. weet even niet hoe ik dit kan uitleggen. maar gevoelsmatig zou ik zeggen na 5x open/dicht zou zoiets toch wel ontlucht zijn.
, kan me bedenken omdat je geen lekkage hebt dus een ventiel niet goed afsluit. maar zover heb ik niet gekeken hoe het systeem werkt qua hydraulisch werking en of dit plausibel is...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: softtop probleem
Ik had ook “last” van een langzaam openende softtop vorig jaar, maar sinds ik de accu vervangen heb gaat het dak “normaal” open en dicht. Voorheen ging het dak ook alleen open en dicht bij draaiende motor, nu ook middels de sleutel als motor en contact uit staat. Ik heb het reservoir nooit bekeken, dus met dat gedeelte kan ik je verder niet van dienst zijn. Maar allicht het proberen waard het een keer te proberen met een propere accu, mocht deze “minder” zijn.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R