motorvermogen BMW 530e
motorvermogen BMW 530e
BEste leden,
ik bezit een BMW 530e van 2017 met nog geen 42000km op de teller (helft elektrisch gereden).
Laatst kreeg ik de melding "motorvermogen niet volledig beschikbaar".
Hierop ging mijn wagen naar de dealer (fout was overigens van zelf verdwenen toen).
Verdict: turbo vervangen.....
Geen garantie meer.
Ik vraag me nu toch af of ik hier niet een beetje opgelicht ben. Na 20 000km een turbo stuk? Daarnaast kunnen ze me geen garantie geven dat het probleem nadien opgelost is.
Heeft iemand hier ervaring mee, of heeft iemand tips?
PS: auto is niet in niet-BMW garage geweest
mvg
ik bezit een BMW 530e van 2017 met nog geen 42000km op de teller (helft elektrisch gereden).
Laatst kreeg ik de melding "motorvermogen niet volledig beschikbaar".
Hierop ging mijn wagen naar de dealer (fout was overigens van zelf verdwenen toen).
Verdict: turbo vervangen.....
Geen garantie meer.
Ik vraag me nu toch af of ik hier niet een beetje opgelicht ben. Na 20 000km een turbo stuk? Daarnaast kunnen ze me geen garantie geven dat het probleem nadien opgelost is.
Heeft iemand hier ervaring mee, of heeft iemand tips?
PS: auto is niet in niet-BMW garage geweest
mvg
Re: motorvermogen BMW 530e
met een algemene idrive melding kan men je niet helpen hier. op zijn minst een foutcode rapport met omschrijving.
hebben ze e.a. al getest of bekeken met live data?
kunnen ze of je de fout reproduceren?
ken de context niet van de verdict....maar goed. een second opion bij iemand die wat dieper kijkt dan alleen foutcodes is aan te raden. Dit kost ook geld....maar een turbo vervangen en niet opgelost omdat het iets anders is ook.
ik zou kijken of je het kunt reproduceren...en dan een oordeel zien of het werkelijk de turbo is of mogelijk een ander onderdeel/sensor wat invloed heeft op de turbo
hebben ze e.a. al getest of bekeken met live data?
kunnen ze of je de fout reproduceren?
ken de context niet van de verdict....maar goed. een second opion bij iemand die wat dieper kijkt dan alleen foutcodes is aan te raden. Dit kost ook geld....maar een turbo vervangen en niet opgelost omdat het iets anders is ook.
ik zou kijken of je het kunt reproduceren...en dan een oordeel zien of het werkelijk de turbo is of mogelijk een ander onderdeel/sensor wat invloed heeft op de turbo
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: motorvermogen BMW 530e
Een turbo heeft natuurlijk wel veel te lijden bij een hybride.
Motor slaat steeds af terwijl de turbo nog op volle kracht draait, dus geen oliedruk meer.
En als de accu na zeg 20km leeg is schakeld de brandstofmotor ineens in midden tijdens de rit en moet dus heel abrupt volle bak mee gaan doen.
Ik heb dat ook met mijn Golf GTE gehad en probeerde daar altijd wel enigszins rekening mee te houden al is dat op de snelweg onvermijdelijk.
Dus vaak niet de kans om gelijkelijk op te warmen.
Ik denk dat dit zeker niet meehelpt aan de levensduur van de turbo al ben ik ook geen monteur.
Motor slaat steeds af terwijl de turbo nog op volle kracht draait, dus geen oliedruk meer.
En als de accu na zeg 20km leeg is schakeld de brandstofmotor ineens in midden tijdens de rit en moet dus heel abrupt volle bak mee gaan doen.
Ik heb dat ook met mijn Golf GTE gehad en probeerde daar altijd wel enigszins rekening mee te houden al is dat op de snelweg onvermijdelijk.
Dus vaak niet de kans om gelijkelijk op te warmen.
Ik denk dat dit zeker niet meehelpt aan de levensduur van de turbo al ben ik ook geen monteur.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: motorvermogen BMW 530e
Update:
wagen gaan halen bij de garage om een tweede lezing elders te laten gebeuren.
Dit staat er te lezen:
Relevante fouten ivm wastegate:
controle stekker: ok
voedingsspanning: ok
bekabeling: ok
besluit:
wastegate te vervangen => complete turbo (zie MS) + programmatie uit voeren.
11 65 05 83 00
Iemand die hier verdere advies over heeft of mij kan zeggen of dit allemaal correct is? Garage wenst dus de hele turbo te vervangen voor een slordige 4000 euro.
PS: ben de wagen gaan halen: geen vermogensverlies, geen foutcode.
wagen gaan halen bij de garage om een tweede lezing elders te laten gebeuren.
Dit staat er te lezen:
Relevante fouten ivm wastegate:
controle stekker: ok
voedingsspanning: ok
bekabeling: ok
besluit:
wastegate te vervangen => complete turbo (zie MS) + programmatie uit voeren.
11 65 05 83 00
Iemand die hier verdere advies over heeft of mij kan zeggen of dit allemaal correct is? Garage wenst dus de hele turbo te vervangen voor een slordige 4000 euro.
PS: ben de wagen gaan halen: geen vermogensverlies, geen foutcode.
Re: motorvermogen BMW 530e
zie nog geen foutcode omschrijving...
alleen een administratief gekrabbel.
foutcode zal wel gewist zijn nu. ik zou pas naar een andere garage gaan als het optreed. of je hebt het op kunnen laten treden. Nu kun je alleen visueel beoordelen.
wat volgens mij nog wel eens voorkomt is dat die pushrod net te kritisch of te los is gemonteerd. Ook vanwege het feit dat het 1 malig heeft opgetreden? (althans dat zegt mijn glazenbol).
laat even weten hoe het afloopt (als deze informatie nuttig voor je was)

alleen een administratief gekrabbel.
foutcode zal wel gewist zijn nu. ik zou pas naar een andere garage gaan als het optreed. of je hebt het op kunnen laten treden. Nu kun je alleen visueel beoordelen.
wat volgens mij nog wel eens voorkomt is dat die pushrod net te kritisch of te los is gemonteerd. Ook vanwege het feit dat het 1 malig heeft opgetreden? (althans dat zegt mijn glazenbol).
laat even weten hoe het afloopt (als deze informatie nuttig voor je was)

HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: motorvermogen BMW 530e
Nog een update:
codes zijn gewist in de garage en de fout komt voorlopig (hout vasthouden) niet terug.
Ik kan met andere woorden ook niets gaan doen in een test-center.
Als ik BMW vraag om de codes krijg ik deze niet. Ik mag alleen de werkkaart inzien, maar de specifieke codes zijn voorbhouden voor BMW.
Is dit een normale gang van zaken? Ik betaal toch voor de diagnostiek, dus vermoed ik dat ik op zijn minst de bevindingen mag inkijken, of zie ik dit verkeerd?
codes zijn gewist in de garage en de fout komt voorlopig (hout vasthouden) niet terug.
Ik kan met andere woorden ook niets gaan doen in een test-center.
Als ik BMW vraag om de codes krijg ik deze niet. Ik mag alleen de werkkaart inzien, maar de specifieke codes zijn voorbhouden voor BMW.
Is dit een normale gang van zaken? Ik betaal toch voor de diagnostiek, dus vermoed ik dat ik op zijn minst de bevindingen mag inkijken, of zie ik dit verkeerd?
Re: motorvermogen BMW 530e
Bij het n20 motorblok, de voorganger van het motorblok dat in jouw 530e zit, gaf de wastegate ook wel problemen waarna de gehele turbo vervangen zou moeten worden. Wel eens over gehad met een lokale bmw specialist in Lisse wat zoiets moet kosten en die kwamen toen op iets van 1250-1500 euro incl alles. Dus ik vind 4000 wel aan de hoge kant maar kan me voorstellen dat een officiele bmw dealer dit vraagt aangezien die al 380 euro vragen voor 1 xenonlamp en 80 euro voor één m performance sticker.
Alpina B3 Biturbo Touring Allrad 2013
BMW 335i Touring 2015 - verkocht
BMW 320i Touring 2015 - verkocht
BMW 328i Touring 2012 - verkocht
BMW 123d Coupe 2008 - verkocht
Honda S2000 2001 - verkocht
Renault Clio RS 2001 - verkocht
BMW 335i Touring 2015 - verkocht
BMW 320i Touring 2015 - verkocht
BMW 328i Touring 2012 - verkocht
BMW 123d Coupe 2008 - verkocht
Honda S2000 2001 - verkocht
Renault Clio RS 2001 - verkocht
Re: motorvermogen BMW 530e
Na nogmaals aandringen toch de codes gekregen:
123401: elektrische wastegateklep, adaptatie: koude start niet gekleerd
123432: elektrische wastegateklep, adaptatie:aanslag gelsoen onaannemelijk
123437: elektrische wastegateklep: klemt gesloten
123516: elektrische wastegateklep: aansturing: onderbreking
Iemand die hier meer mee weet en me kan zeggen of de turbo in z'n geheel eruit moet?
123401: elektrische wastegateklep, adaptatie: koude start niet gekleerd
123432: elektrische wastegateklep, adaptatie:aanslag gelsoen onaannemelijk
123437: elektrische wastegateklep: klemt gesloten
123516: elektrische wastegateklep: aansturing: onderbreking
Iemand die hier meer mee weet en me kan zeggen of de turbo in z'n geheel eruit moet?
Re: motorvermogen BMW 530e
De codes zijn wat tegenstrijdig elektrische aansturing VS mechanisch probleem: ik zou eerst: 123516: elektrische wastegateklep: aansturing: onderbreking willen controleren. Op de stekker controleren of de juiste signalen vanuit de ECU binnenkomen
Re: motorvermogen BMW 530e
Ik vind deze codes niet "conclusive" om gelijk de hele turbo unit te vervangen (maar dat zal wel moeten omdat het 1 geheel is)
En wat m.h. zegt ben ik het ook mee eens. Tevens dat mijn glazenbol idee aannemelijk is met enkele gevolg codes.
Maar als bezitter kan dit tijd kosten en €. en kosten baten is dan ook weer zo ietss. belangrijk in deze situatie is dat je het moet kunnen laten optreden. En je moet diverse meet punten creeren met live data en scoop data. Om deze codes te verieferen.
Evt de werking van die pushrod beoordelen door hem met de computer aan te sturen.
Maar goed...succes
Phoe wat een arrogantie van die dealer zeg, als je betaald voor diagnose, en voorbehouden? Men wordt steeds gekker...vind gewoon dat dit op een rapport vermeld kan worden. Maar ja. Je hebt ze gekregen...
En wat m.h. zegt ben ik het ook mee eens. Tevens dat mijn glazenbol idee aannemelijk is met enkele gevolg codes.
Maar als bezitter kan dit tijd kosten en €. en kosten baten is dan ook weer zo ietss. belangrijk in deze situatie is dat je het moet kunnen laten optreden. En je moet diverse meet punten creeren met live data en scoop data. Om deze codes te verieferen.
Evt de werking van die pushrod beoordelen door hem met de computer aan te sturen.
Maar goed...succes
Phoe wat een arrogantie van die dealer zeg, als je betaald voor diagnose, en voorbehouden? Men wordt steeds gekker...vind gewoon dat dit op een rapport vermeld kan worden. Maar ja. Je hebt ze gekregen...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: motorvermogen BMW 530e
Ik denk dat je het verkeerd hebt gemeld bij BMW. Een diagnose stellen betekent niet dat je een uitdraai mee krijgt. Sterker nog waarom zou BMW die aan de klant meegeven immers zijn dienen de diagnose te stellen evt. op te lossen. Het is geen gezamenlijk sleutelproject.fvr schreef: ↑08 jun 2021, 07:28 Nog een update:
codes zijn gewist in de garage en de fout komt voorlopig (hout vasthouden) niet terug.
Ik kan met andere woorden ook niets gaan doen in een test-center.
Als ik BMW vraag om de codes krijg ik deze niet. Ik mag alleen de werkkaart inzien, maar de specifieke codes zijn voorbhouden voor BMW.
Is dit een normale gang van zaken? Ik betaal toch voor de diagnostiek, dus vermoed ik dat ik op zijn minst de bevindingen mag inkijken, of zie ik dit verkeerd?
Als je de auto had gebracht met als wens ik wil graag dat mijn auto uitgelezen wordt inc. rapport dan krijg je die gewoon en kan je opwachten. Uitlezen is dus geen diagnose stellen.
Meestal achteraf na de foutcodes vragen zijn ze niet gecharmeerd van dat heeft te maken met dat een bmw dealer maar een doel heeft en dat is de auto zo snel mogelijk weer rijdend maken.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||