316 ti dimlicht kapot

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Hyde

316 ti dimlicht kapot

Bericht door Hyde » 28 jun 2021, 18:17

Dag allemaal,

Ik heb twee maanden geleden een 316 ti gekocht, en ben er hartstikke blij mee! Nu heb ik vandaag de koelvloeistof vervangen, en klapte de motorkap vrij had dicht. Nu brandt het dashboard lampje voor het dimlicht, even gekeken, en het dimlicht rechts gaat niet aan. Als ik mijn stadsverlichting aanzet brandt de lamp van het dimlicht wel, dus de lamp is niet kapot.

Nu wil ik graag klein onderhoud zelf doen/leren, maar verder komen dan dat de lamp niet brand bij dimlicht, maar wel met stadslicht ben ik niet gekomen. Is het verstandig dit toch door de garage na te laten kijken?

BMW Rulezz

Re: 316 ti dimlicht kapot

Bericht door BMW Rulezz » 29 jun 2021, 19:42

Welkom bij de club. Beter de motorkap pas laten neervallen wanneer hij nog 5-10 centimeter open staat. De bevestigingspunten zullen je dankbaar zijn, in elk geval op de langere termijn. Ten aanzien van de verlichting zou ik zelf de lampjes aan beide zijden (l<r of r>l) eerst eens omwisselen. Ik deel je enthousiasme voor de Compact en rijd er (316ti M uitgevoerd) nog altijd in volle tevredenheid mee na alweer 15 jaar. In originele staat begint hij echt zeldzaam te worden.

Hyde

Bericht door Hyde » 30 jun 2021, 10:19

Thanks! Als na het omwisselen dezelfde (nu niet werkende) lamp het niet doet is het een kwestie van de laml vervangen. Als dat niet het geval is, wat is dan een logische vervolg stap?

rob75

Bericht door rob75 » 30 jun 2021, 11:01

Het stadslicht is een klein lampje apart van groot ene dimlicht.
Als het dimlicht ingeschakeld is, gaat het aparte lampje daarvan branden. Het zou raar zijn als je het stadslicht aanzet dat dan het dimlicht aangaat. Dan is er iets in de bedrading niet juist.
De lampen aan de buitenzijde van de koplampen zijn het dimlicht, daar tussenin zitten de stadslichtjes en de binnenste zijn groot licht.
Even goed kijken naar de lampjes die branden en zouden moeten branden.

Succes,
Rob

Hyde

Bericht door Hyde » 30 jun 2021, 21:00

Dank voor de reactie Rob! Ik had het inderdaad niet heel handig verwoord. Ik ga dit weekend goed kijken en puzzelen wat het is!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”