BMW 525i E60 (Marcel Hartmans)

Show je BMW E60 / E61. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
marcelhartmans
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2021, 23:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

BMW 525i E60 (Marcel Hartmans)

Bericht door marcelhartmans » 21 jul 2021, 14:47

Chapter 1 (Aankoop BMW 525i E60)

In deze eerste post begin ik uiteraard met de aankoop van de BMW die plaatsvond op 24 april 2020.

Nadat de ECU van mijn Opel Vectra GTS (3.2 V6) defect raakte moest ik met spoed op zoek naar een andere auto.

Het was mijn tweede Opel Vectra GTS met de 3.2 V6 motor, ik had hem net 2 maanden "af", toen de ECU kuren begon te geven. Ik had deze auto op dat moment een dikke 2 jaar in bezit. De reparatie zou mij €1100,00 kosten. Iets wat ik in eerste instantie ook van plan was omdat de auto net volledig aangepakt was, maar het was mijn vader (Die helemaal niks met auto's heeft) die zei dat het misschien tijd was voor een andere auto.

Ik ben ondernemer, ik was zo goed als werkloos vanwege de Corona pandemie dus mijn budget was zeer beperkt en ik was alles behalve uitgekeken op mijn Opel Vectra GTS. Sterker nog, hij was pas 2 maanden zoals ik hem wilde!

Heel sip begon ik aan mijn kort maar krachtige zoektocht op marktplaats.

Ik begon met zoeken naar auto's in de prijsklasse tussen de €1.000,00-€3.000,00 euro en ik werd daar totaal niet gelukkig van.

Ik wilde de ECU gewoon laten maken toen ik het toch niet laten kon om wat groter te denken en te kijken wat er zou gebeuren als ik mijn budget iets zou oprekken en ik creatief zou omgaan met mijn mogelijkheden.

Het duurde welgeteld 15 minuten zoeken en filteren totdat ik mijzelf volledig op BMW richtte en ik aan het zoeken was op bescheiden en oude E46 en E39 modellen tussen de €2.000,00-€4.000,00 (Al veel te snel werd dat €5.000,00).

Ik doe graag zoveel mogelijk zelf en ik vind het ook enorm leuk om al doende te leren. Ik vind het veel leuker om een oudere en versleten auto te kopen en die stap voor stap in orde te maken dan een kant en klare auto te kopen.

Er zaten interessante opties bij, zowel de E46 als de E39 (Ik merkte dat ik een voorkeur genoot voor oudere modellen BMW's, of ik nu een klein of groot budget zou hebben), toen ik mijn huidige BMW 525i E60 uit 2004 voorbij zag komen.

De auto had op dat moment 247.000KM gelopen, was volledig standaard en zat niet enorm in de opties maar al snel begon mijn fantasie op hol te slaan. De auto stond te koop voor een bescheiden €4.500,00.

De auto zag er niet veel slechter uit dan de E46 en E39 modellen dus begon ik na te denken wat ik nu daadwerkelijk zou willen, zover ik iets te willen had in deze situatie.

Pak ik een oudere auto, zoals een E39 model, die tijdloos is, goed bekend staat maar waar je wel aan kan zien dat het een wat oudere auto is, of probeer ik voor een E60 model te gaan die, mits je de juiste upgrades uitvoert, hem bij de tijd kan maken, zeker met wat LCI upgrades.

Ik hinkte op twee gedachten waarbij de E39 mijn voorkeur genoot. Simpelweg vanwege het feit dat ik niks op die auto heb aan te merken maar het was wederom mijn vader (Waar ik nooit auto advies van aanneem) die zei dat hij de E60 toch echt nieuwer vond ogen en beter vond passen bij mij.

Een afspraak bij het bedrijf waar de E60 stond werd gemaakt.

Bij aankomst werd ik toch ietwat zenuwachtig.

“Zou ik vandaag mijn eerste BMW gaan halen? Midden in een voor mij enorme crisis? Ga ik nu echt dadelijk weg met een BMW met tweeënhalve ton op de teller? Ben je niet goed?”

Toen ik de auto voor het eerst van dichtbij bekeek kon ik niet ontkennen twijfels te hebben. De bumpers zaten vol met schades, de raamomlijsting was verweerd, rubbers waren versleten, die 16 inch wielen konden echt niet en de koplampen waren zo dof als wat maar ey! ik ben er nu toch...

Met 247.000KM op de teller maar wel alle boekjes aanwezig, 3 sleutels en een vriendelijke jonge gast die mij alle tijd gaf de auto te bekijken startte ik de auto voor het eerst.

Geen bijgeluiden, geen trillingen, geen gekraak...

Één uur later... Ik reed niet met mijn vader terug naar huis maar met mijn nieuwe auto.

Een pre facelift BMW 525i E60 uit 2004 met 247.000KM op de teller, uitgedroogde banden, alles was dof, verweerd en versleten maar technisch deed de auto het perfect.

De stoffen bekleding had zijn beste tijd gehad, ik mistte het vermogen van mijn vorige auto en waar de Opel helemaal naar mijn zin was, was er aan de E60 niks zoals ik het zou willen maar aan het einde van de één uur durende terugreis was ik verliefd en keek ik niet meer om.

Ik ga deze auto in ere herstellen en er herinneringen mee maken!

Met inmiddels 312.000KM op de teller en een in korte tijd enorme lijst aan preventief onderhoud en het optisch opknappen van de auto rij ik inmiddels in de droomauto die ik als kind had, zij het geen BMW M5 E60 maar daar kijk ik even doorheen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terwijl ik dit schrijf is er nagenoeg al alles aan de auto gedaan wat ik wilde doen. Helaas heb ik niet alles bijgehouden zoals ik zou willen maar ik ga hier de komende tijd toch proberen één en ander op chronologische volgorde neer te zetten met zoveel mogelijk beeldmateriaal.

Tot de volgende post!

Groetjes,
Marcel Hartmans
Laatst gewijzigd door marcelhartmans op 23 jul 2021, 13:28, 9 keer totaal gewijzigd.
BMW 525I E60 2004 (M54B25 & ZF19HP6)

Gebruikersavatar
marcelhartmans
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2021, 23:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Showroom: Marcel Hartmans (BMW 525i E60)

Bericht door marcelhartmans » 21 jul 2021, 15:12

Chapter 2 (Eerste inspectie BMW 525i E60)

Na een week de auto in bezit te hebben en kennis te maken met de auto, heb ik de auto eens goed schoongemaakt waarna ik de tijd nam om de auto door te lichten.

Ik maakte vervolgens een complete lijst van wat ik allemaal aan de auto moest doen en wilde doen.

Omdat het een daily driver is, een ouder beestje en het geen hele snelle auto is koos ik voor OEM+, zowel optisch als technisch.

Ook wilde ik het bescheiden houden maar uhm… dat is niet gelukt.

De takenlijst was als volgt.

Interieur:
- stoffen bekleding vervangen door lederen bekleding
- Originele stuur vervangen door BMW M stuur
- iDrive knop vervangen door de LCI versie
- iDrive vervangen door een Android systeem
- knipperlichthendel vervangen
- Interieurverlichting vervangen door LED verlichting
- ramen blinderen
- interieur detailen

Exterieur:
- 16 inch wielen vervangen door 19 inch wielen
- koplampen vervangen door de LCI versie
- zijknipperlichten vervangen door de smoke variant
- achterlichten vervangen door de LCI versie
- mistlampen vervangen
- M package sideskirts monteren
- voor- en achterbumper herstellen
- nieuwe BMW nieren monteren
- raamomlijsting en kunststof onderdelen zwart maken
- raamrubbers vervangen
- deukjes en overige schades wegwerken
- Exterieur detailen

Aandrijving:
- pakkingen motor vervangen
- krukaskeerringen vervangen
- VANOS revisie uitvoeren
- O2 pilot modificatie uitvoeren
- keerringen differentieel vervangen
- grote beurt motor
- grote beurt versnellingsbak
- grote beurt differentieel

Onderstel:
- draagarmen plus overige draagarmrubbers vervangen
- vering plus schokdempers en overige vervangen

Remmerij:
- schijfremmen plus remblokken vervangen
- remleidingen vervangen
- remklauwen reviseren
- remklauwen lakken

Als dit allemaal gedaan is en de rest van de auto blijft in goede staat dan ga ik toch stiekem de mogelijkheden onderzoeken voor het plaatsen van een turbo of supercharger…

De auto verbruikte bij aankoop 1 liter olie elke 1100 kilometer. Iets wat mij verontrustte omdat mijn vorige auto’s, waaronder 2x een 3.2 V6 motor, geen druppel olie verbruikte dus ik was benieuwd of ik dit kon terugdringen zonder al teveel problemen of kosten.

Ik ben vast nog heel veel kleine dingen vergeten maar ik ga mijn best doen om dit topic compleet te maken.

Afbeelding

We gaan aan de slag!

Groetjes,
Marcel Hartmans
Laatst gewijzigd door marcelhartmans op 23 jul 2021, 10:59, 9 keer totaal gewijzigd.
BMW 525I E60 2004 (M54B25 & ZF19HP6)

BMW530/1976
Berichten: 597
Lid geworden op: 09 jan 2015, 20:10

Re: Showroom: Marcel Hartmans (BMW 525i E60)

Bericht door BMW530/1976 » 21 jul 2021, 17:27

Welkom hier met je mooie e60. Echt een nette auto. En zo horen inmiddels een echte liefhebber.

Ik denk wel dat de vectra 3.2 wel een stuk sneller is dan de 525i.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

Gebruikersavatar
marcelhartmans
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2021, 23:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Showroom: Marcel Hartmans (BMW 525i E60)

Bericht door marcelhartmans » 21 jul 2021, 18:01

Bedankt!

De auto ziet er inmiddels nog veel beter uit maar daarover binnenkort meer.

De Vectra GTS was inderdaad een stuk sneller. Ik heb er twee gehad en wat mensen ook vinden van die auto, hij was betrouwbaar, gebruikte geen druppel olie, er ging nooit wat aan kapot en had veel luxe.

Ik heb enorm genoten van die auto en ik wilde niet lager in vermogen dus nadat ik mijn zoektocht op een E39 en uiteindelijk E60 richtte, ging ik op zoek naar de M54B30 variant maar omdat ik met spoed op zoek was naar een auto en ik deze niet kon vinden binnen mijn bescheiden budget, werd het uiteindelijk de M54B25 motor.

Ik mis inderdaad wel wat snelheid maar verder is het een fantastische auto!

En wie weet komt er nog een turbo of supercharger op, mocht dat een betrouwbare optie zijn en anders is het verder goed zo.

Voor degene die geïnteresseerd zijn:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door marcelhartmans op 23 jul 2021, 13:33, 4 keer totaal gewijzigd.
BMW 525I E60 2004 (M54B25 & ZF19HP6)

Gebruikersavatar
Leen
BimmerPortal Team
Berichten: 2280
Lid geworden op: 19 aug 2009, 12:22
Locatie: Noord-Brabant

Re: Showroom: Marcel Hartmans (BMW 525i E60)

Bericht door Leen » 22 jul 2021, 14:56

Dikke Vectra :duimen:
BMW E88 135i DCT + Lexus GS450h F-sport line

Gebruikersavatar
marcelhartmans
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2021, 23:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: BMW 525i E60 (Marcel Hartmans)

Bericht door marcelhartmans » 23 jul 2021, 10:57

Chapter 3 (Technisch onderhoud BMW 525i E60)

Bij de eerste inspectie aan de auto en er een week in te hebben gereden kwam het volgende aan het licht.

- hoog olieverbruik
- carterpan pakking lekkage
- bijna zwarte olie
- Klepstoters tikken bij koude motor
- AUC sensor defect

Ook merkte ik dat de schokdemper rechtsachter versleten was maar dat zou later aan de beurt komen.

Verder deed alle elektronica het, gaf de auto geen storingen en waren er verder geen bijgeluiden die aandacht nodig hadden.

Ook was de aandrijflijn opvallend droog, ondanks de verhalen dat de M54 motoren van nature nat zijn aan de buitenkant, iets wat mij altijd wel tevreden stemt bij gemotoriseerde voertuigen!

Omdat het een auto met veel kilometers was en ik nog lang van de auto wilde doen besloot ik om de gehele aandrijflijn stap voor stap aan te pakken waarmee ik begon bij de motor.

Ik begon met het laten vervangen van de carterpan pakking, een motorspoeling inclusief overige additieven en een grote beurt.

Nadat de motor was nagekeken en de carterpan pakking was vervangen en de onderkant al open lag koos ik er ook voor om preventief de krukaskeerringen te vervangen gingen we aan de slag met de motorspoeling en een grote beurt.

Ik koos voor:
- Forté new generation motor flush
- Forté top end treatment
- Forté oil fortifier
- Forté seal conditioner
- Castrol Edge Titanium 5W40 olie

Ik koos voor 5W50 in plaats van 5W30 omdat ik, onder andere op dit forum, las dat een dikkere olie vaak ten goede kwam bij de levensduur van deze motor.

Ook ging er een additief in tegen tikkende klepstoters maar daar ben ik de naam even van kwijt.

Na de flush kwam er zoveel rotzooi en zware smurrie uit de motor gelopen dat we met verse olie nog een keer gespoeld hebben en ook die olie kwam er na een half uur stationair lopen vervuild uit dus dit zou effect moeten hebben op de loop van de motor en het verbruik.

En dat deed het...

Na het toevoegen van de nieuwe motorolie en de Forté additieven verbruikte de auto 1L benzine op 100KM minder, ging het olieverbruik van 1L op 1100KM naar 1L op 4400KM, waren de tikkende klepstoters verdwenen en liep de motor rustiger en trok deze sneller op!

De kop is er af en met goed resultaat!

Helaas heb ik van dit proces geen foto's gemaakt maar ik kan je vertellen dat Forté producten van zeer goede kwaliteit zijn, de motor enorm hebben geholpen en ik tot op de dag van vandaag geen bijwerkingen heb ervaren van deze producten.

Ik heb deze toendertijd besteld via www.veo-store.nl.

Nu zorgen dat mijn hoofd niet op hol slaat en ik teveel geld en tijd aan de auto ga uitgeven...

Afbeelding

Groetjes,
Marcel Hartmans
Laatst gewijzigd door marcelhartmans op 23 jul 2021, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 525I E60 2004 (M54B25 & ZF19HP6)

Gebruikersavatar
marcelhartmans
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2021, 23:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: BMW 525i E60 (Marcel Hartmans)

Bericht door marcelhartmans » 23 jul 2021, 11:04

Chapter 4 (Ramen blinderen BMW 525i E60)

Ik had al snel besloten dat wat ik ook aan de auto zou gaan doen, ik de ramen geblindeerd wilde hebben.

Mijn oude adres was ermee gestopt dus moest ik op zoek naar een nieuw adres en omdat ik op dat moment net over de grens in België woonde, kwam ik uiteindelijk terecht bij Ruben's Carfolies in Antwerpen.

De man stond me netjes te woord, ik kon snel terecht en de prijs was dik in orde voor de diensten die hij zou gaan leveren, namelijk de achterruit en achterste zijruiten blinderen.

Bij aankomst in een grote hangar reed ik mijn auto bij hem naar binnen. In die hanger stonden twee hele dikke auto's, namelijk een Rolls Royce Dawn en een BMW M5 E60 waarvan de laatste mijn ultieme kinderdroom was en nog steeds is.

Op dit moment kwam ik er wederom achter dat ik een enorme BMW liefhebber ben. Dit omdat ik van de BMW een foto heb gemaakt en van de Rolls Royce niet, ondanks ik dat ook een enorm mooie auto vind...

Voor alle andere liefhebbers:
Afbeelding

Bij aankomst werd ik vriendelijk verwelkomd. Ik koos voor de meest donkere tint omdat ik dit er het mooist uit vind zien.

De gasten gingen aan de slag terwijl ik met mijn koffie op mijn telefoon ideeën aan het opdoen was voor de volgende projecten aan mijn auto.

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen stond er ook een hele mooi Audi RS3 waarvan ik enorm genoot toen deze de hangar uitreed. Ik had daar een filmpje van maar deze ben ik helaas kwijt maar gelukkig hebben we de foto nog.

Afbeelding

Na 30 minuten was mijn auto klaar. Het begin van het opknappen van de auto was gemaakt!

Afbeelding

Het volgende wat aan de beurt was, zijn het vervangen van de raamrubbers en zwart maken van de raamomlijsting.

Tot snel!

Groetjes,
Marcel Hartmans
Laatst gewijzigd door marcelhartmans op 23 jul 2021, 13:37, 2 keer totaal gewijzigd.
BMW 525I E60 2004 (M54B25 & ZF19HP6)

Gebruikersavatar
marcelhartmans
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2021, 23:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: BMW 525i E60 (Marcel Hartmans)

Bericht door marcelhartmans » 23 jul 2021, 11:35

Chapter 5 (Klein en optisch onderhoud BMW 525i E60)

Na de auto een maand te hebben gereden en mezelf helemaal gek gemaakt te hebben met potentiële klusjes aan de auto, kreeg ik het voor elkaar om bij het begin te beginnen.

Zo waren de raamrubbers, een bekend probleem, ook bij mij versleten en wilde ik de raamomlijsting zwart hebben.

Ondanks dat iemand mij vertelde bij mij vorige auto dat het beter is om de raamomlijsting te wrappen, vergat ik dit helemaal en besloot ik deze te gaan spuiten.

Ik weet het... Ik was die opmerking totaal vergeten en het wordt nog veel erger.

Ik begon met de rubbers van de achterruit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kocht een nieuwe, 2-delige, set bij de BMW dealer van der Laar in Eindhoven en ging aan de slag. De klus duurde uiteindelijk 30 minuten waarna de achterruit in combinatie met de net nieuwe tint er weer fris uit zag! Dit is iets wat je prima zelf kunt doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens ging ik aan de slag met de raamomlijsting. Ik plakte alle ramen af, gebruikte folie, maakte alles schoon met ontvetter en remreiniger, liet het drogen en begon met opschuren.

Omdat de zijspiegels helemaal dof en vergeeld waren heb ik deze na het spuiten ook vervangen door TYC glazen. Deze heb ik besteld via AutoDoc


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Via www.nonpaints.com, waar ze alles hebben wat je nodig hebt, bestelde ik mijn spullen. Ik ben daar tevens een keer langsgeweest. Het zijn vriendelijke en behulpzame mensen die met veel verstand hulp bieden waar jij dat nodig hebt.

Een aanrader dus.

Afbeelding

Het schoonmaken, opschuren en afplakken blijf ik vreselijk vinden maar als het resultaat goed is dan maakt dat alles goed!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar toen, twee dagen later en zonder dat ik het doorhad merkte ik op dat mijn lak dof was.

Niet van de raamomlijsting maar van de auto…

Over de motorkap, het dak en bij de tankdop had ik overspray…

Nu wilde ik de auto sowieso gaan detailen maar dit was een enorme beginnersfout en domper dat afbreuk deed aan het resultaat van de raamomlijsting.

Ik wilde de auto namelijk pas gaan detailen als de auto helemaal klaar was en dat zou nog wel even gaan duren!

Ik heb er helaas geen foto’s van maar het leek er op alsof ik de auto helemaal niet had afgeplakt…

Shame on me!

Zo snel mogelijk vergeten en door met het volgende project namelijk banden en velgen!

Groetjes,
Marcel Hartmans
Laatst gewijzigd door marcelhartmans op 23 jul 2021, 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.
BMW 525I E60 2004 (M54B25 & ZF19HP6)

Gebruikersavatar
marcelhartmans
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2021, 23:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: BMW 525i E60 (Marcel Hartmans)

Bericht door marcelhartmans » 23 jul 2021, 12:18

Chapter 6 (Banden en velgen BMW 525i E60)

Ik heb de auto op één dag na een maand in bezit en welke auto je ook hebt en hoe slecht die er ook uitziet, van een mooie set wielen knapt een auto altijd op.

De corona pandemie blijft duren, ik zit inmiddels al 2 maanden met amper werk maar, wederom met een bescheiden budget, ging ik op zoek naar een set opknap velgen en een set nieuwe banden.

Hiervoor heb ik verschillende merken gereden zoals Vredestein, Goodyear en Michelin waarbij ik enorm tevreden was over de Goodyear eagle f1 asymmetric 2.

Ik wilde voor de Goodyear eagle f1 asymmetric 5 gaan maar deze pastte helaas niet binnen mijn budget op dat moment, maargoed, eerst maar eens de juiste velgen vinden.

Zoals ik in het begin al meldde, wilde ik gaan voor OEM+ en omdat BMW meer dan genoeg mooie velgen beschikbaar heeft, ging ik in eerste instantie op zoek naar Style 128 velgen.

Helaas was ik ongeduldig en kon ik voor een goede prijs 19 inch JR21 velgen overnemen.

Er wordt veel gezegd over het merk JR maar ik vind het een prima merk met mooie velgen. Natuurlijk richten die zich niet op duitse automerken maar sommige vind ik mooi staan.

Het werden uiteindelijk deze velgen met de Falken Azenis FK510 banden in de maat 265/35/19 en 295/35/19. Banden die prima rij eigenschappen bleken te hebben maar door de vrij zachte wangen achter toch wat begon te "dweilen". Ook waren de achterbanden na 30.000KM al helemaal kaal. Iets wat ik nog niet eerder heb meegemaakt maar het was dan ook mijn eerste achterwiel aangedreven auto.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij het monteren kwam ik er al snel achter dat een 11J velg op de achteras en 9.5J op de vooras teveel van het goede was maar met 3MM spacers, zowel voor als achter, pastte het allemaal precies.

Omdat de schokbrekers nog origineel waren, en dus helemaal op, merkte ik bij diep inveren dat hij de wielkasten schampte.

Ik besloot maar om voorzichtig te rijden totdat de schokdempers en veren vervangen zouden worden want man, wat stond hij dik op zijn wielen!

De naafdoppen zou ik nog gaan vernieuwen en ook kun je zien dat ik in de tussentijd zijwindschermen heb gemonteerd.

Geen idee waarom maar ik vind ze iets hebben.

Groetjes,
Marcel Hartmans
BMW 525I E60 2004 (M54B25 & ZF19HP6)

Gebruikersavatar
Leen
BimmerPortal Team
Berichten: 2280
Lid geworden op: 19 aug 2009, 12:22
Locatie: Noord-Brabant

Re: BMW 525i E60 (Marcel Hartmans)

Bericht door Leen » 23 jul 2021, 14:39

Zo, buiten het feit dat de auto lekker verwend wordt, complimenten voor je showroom topic :duimen: Alles mooi duidelijk uitgelegd en overzichtelijk.
BMW E88 135i DCT + Lexus GS450h F-sport line

Natnek3
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 jun 2021, 21:49
Locatie: Breda

Re: BMW 525i E60 (Marcel Hartmans)

Bericht door Natnek3 » 26 jul 2021, 08:38

Vermakelijke thread inderdaad. Dank voor het delen.

Het flushen, heb je dat zelf gedaan?

Edward
Berichten: 1621
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: BMW 525i E60 (Marcel Hartmans)

Bericht door Edward » 26 jul 2021, 11:31

Vermakelijk om te lezen...
marcelhartmans schreef: 23 jul 2021, 12:18Het werden uiteindelijk deze velgen met de Falken Azenis FK510 banden in de maat 265/35/19 en 295/35/19. Banden die prima rij eigenschappen bleken te hebben maar door de vrij zachte wangen achter toch wat begon te "dweilen". Ook waren de achterbanden na 30.000KM al helemaal kaal. Iets wat ik nog niet eerder heb meegemaakt maar het was dan ook mijn eerste achterwiel aangedreven auto.
Maar is de wang van die achterband niet véél te hoog? Ook op de foto die ik in een ander topic zie, die achterbanden hebben erg dikke wangen. Dat kan nooit bijdragen aan strak rijden.

Gebruikersavatar
marcelhartmans
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2021, 23:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: BMW 525i E60 (Marcel Hartmans)

Bericht door marcelhartmans » 26 jul 2021, 14:03

@Leen
Hartelijk dank. Ik heb dit ook al lang niet meer kunnen doen dus ik wil mijn passie voor auto’s weer nieuw leven inblazen. Ik heb ook echt weer zin in een evenement of meeting!

@Natnek3
Dankjewel. Ik heb dat samen gedaan met de garage waar ik toendertijd mijn auto’s liet doen. Het is geen moeilijk klusje en ik heb dit nu bij alle auto’s gedaan die ik heb gehad en elke auto werd er beter van.

@Edward
Er zitten inmiddels andere wielen op (Dat komt hier allemaal nog terug) maar ik vind het, in combinatie met onderstel aanpassingen ietwat comfortabeler rijden, vandaar de keuze daarvoor. Ik moet ook zeggen dat de banden die ik er nu onder heb stijvere wangen hebben dus het rijd nu goed!

Ik ga deze week weer wat chapters toevoegen!
BMW 525I E60 2004 (M54B25 & ZF19HP6)

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: BMW 525i E60 (Marcel Hartmans)

Bericht door Knakkel » 29 jul 2021, 20:40

Leuke thread inderdaad! Heb ik wat te lezen in de vakantie :popcorn:
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Showroom”