E61 530i (onderhouds)ervaring met +310.000 km!

Show je BMW E60 / E61. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Six - youngtimer
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 apr 2021, 13:52

E61 530i (onderhouds)ervaring met +310.000 km!

Bericht door Six - youngtimer » 04 aug 2021, 16:26

Dag forumleden,

Voor, tijdens en na de aanschaf van mijn BMW e61 530i touring uit 2005 veel aan dit forum te danken! Top. Dus ook leuk om mijn ervaring terug te delen met jullie. Wellicht interessant, want de km-stand is niet mals: momenteel (augustus 2021) +316.000 km!

Wie durft dat? ;-) Ik, maar wel pas na een aankoopkeuring. Nog steeds geen spijt. Dus bij deze de ervaring tot dusver van een 5serie 3.0 touring uit 2005 met +310.000 km stand bij aanschaf begin 2021.

AANKOOP - +310.000 km
Mijn advies als je in het midden van het land woont: ga naar Gijsbertsen BMW specialist in Odijk. Een aankoopkeuring is qua kosten echt te overzien en je BMW is bij hun in goede handen! Goed en helder advies gekregen.
Motor en bak waren goed. Koude start was lastig te testen, maar ook dat was/is prima. Wel veel gebreken, foutcodes en achterstallig onderhoud, maar mijn pa en een kameraad van hem doen al +15 jaar groot onderhoud van mijn auto, dus prima.

Pluspunten:
3.0 zescilinder 258 pk / automaat / onderhoudshistorie / breedbeeld idrive (CCC) / houten interieur / head up display / navi pro / climate control dubbel / stoelverwarming / standkachel / panoramadak / elektrische buitenspiegels inklapbaar / 3 sleutels / memory stuur + stoelen vol elektrisch / voice control / leren bekleding / telefoon aansluiting / bekerhouders / 6CD wisselaar / elektrische achterklep (defect) / AFS (defect) / ect. Behoorlijk vol qua opties dus!

Minpunten / aandachtspunten om op te lossen, bij aankoop bekend:
Active Front Steering storing: elke rit dezelfde melding inclusief soms flink scheef stuur! Trucje = in P stand stuur vol naar L, dan stuur vol naar R, nog keer stuur vol naar L en direct sleutel uit contact en opnieuw starten -> stuur weer recht!
Trillend stuur / panorama dak defect / achterklep wil niet open / remmen, schijven, slangen enz versleten / olielekkage (pakking) / caterpan / koplampen mat / accu storing / waterafvoer verstopt - verouderd = kans op elektronica lekkage en kortsluiting / olie verouderd / uitlaat los / enz. Kortom... was wel flink wat aan de hand.

Niet veel later na aankoop kwam dit er nog bij binnen een maand...

Alarm soms spontaan af / 95% van alle radio zenders kwijt! / afstandsbediening werkte niet meer = de bekende e61 kabelboom breuk!

ONDERHOUD half jaar verder - ca. 317.000 km
Gelijk vanaf de start alleen maar Super 98 getankt! Raad ik iedereen aan. Geen 95 ingooien. Onderstaande zaken zijn verdeeld over paar maanden gespreid uitgevoerd:

Accu laten vernieuwen, wel gekozen voor zware 110ah (na advies), ook al mag minder zwaar.
Kleine beurt, interieur filters, olielekkages / pakkingen opgelost, stuurkolom schoongemaakt, geventileerde remschijven, leidingen enz vernieuwd. En olie laten vullen achter t.b.v. de elektrische achterklep. Daarnaast alle kabelbomen (2xL/2xR/1xAntenne) met SenCom set (uit Duitsland) laten herstellen: alles deed het weer! -> Radio, afstandsbediening, panoramadak, elektrische achterklep, enz. Top. Was een mega klus (half 10 's ochtends zaterdag gebracht en half 10 's avonds was het nog niet opgelost). De volgende zondagochtend nog niet af en niet goed. En toen nog zekeringen 59 en 77 check gedaan... en ja! Toen was alles goed.

4 Banden laten balanceren en 4x nieuwe naafringen. Stuur trilt ook niet meer. Auto rijdt soepel. Nog steeds veel power, beresterk en echt onwijs snel. Open dak rijden zomers is heerlijk, al vind ik de herrie op de snelweg te, dan knopje indrukken en dan gaan de 2 platen dicht en stukje vervolgens omhoog.

Cosmetisch: de 2 koplampen laten polijsten (tip: Car Cleaning Kwikstaart Zeist, incl 2 jaar garantie) + nieuw BMW embleem op de motorkap.

Tot dan: bijna alles werkt normaal. Heerlijke luxe krachtige bak die er ook nog eens relatief fris / jong uitziet (maar hij is 16 jaar!). De +3 ton op de teller is werkelijk waar niet merken, bizar.

Helaas... augustus 2021: CCC Idrive breedbeeld blijft hangen in de opstart -> BMW logo, strepen en weer zwart beeld, en dit herhaalt zich dan. Via o.a. internet en ook dit forum binnenkort naar ElektroFix Arnhem. Schijnen het te kunnen oplossen incl. 1 jaar garantie. Ben benieuwd. Eerst maar naar Duitsland vakantie en dat dan zonder muziek en navigatie (jammer jammer jammer...).
Update 20 augustus 2021 * 318.000 km: ElektroFix Arnhem heeft in een middag moederbord CCC idrive gerepareerd. En na 7000km 1L olie.

Wat nog to do qua onderhoud (maar niet heel storend):
Wie weet ooit...
- losse achterklep raampje wil niet meer (terwijl nu juist de hele achterklep elektrisch het weer goed doet juist)
- er moet altijd een gordel in de passagiersstoel, want sensor 'zegt' er zit iemand op = maar dat is niet zo ;-) Raar, maar ach.
- AFS * Active Front Steering... het schijnt een extra genot te zijn, maar eerlijk: de BMW stuurt nu al goed en strak. Af en toe de reset truc m.b.t. scheef stuur is in paar seconden gepiept.

OVERALL:
Machtige auto! De 3.0 benzinemotorblok met +316.000 km rijdt nog steeds als een dijk = toch weel heel knap. Als youngtimer zakelijk fiscaal heel aantrekkelijk. Alle benzine, onderhoud, verzekeringen enz gaan op de zaak en indien van toepassing zonder btw. Advies: durf te kopen, wel aankoopkeuring doen bij specialist en kan je zelf sleutelen (of familie / vrienden in mijn geval) af en toe, dan is het niet eng om +3 ton en +15 jaar oud benzine e61 te kopen. Maar weet dat je af en toe aan de beurt bent met wat dingen :devil:

Als er weer nieuws is zal ik weer een update posten (bijv. via een reactie).
Laatst gewijzigd door Six - youngtimer op 22 aug 2021, 14:10, 3 keer totaal gewijzigd.
E61 530i youngtimer

Edward
Berichten: 1624
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: E61 530i (onderhouds)ervaring met +310.000 km!

Bericht door Edward » 04 aug 2021, 16:53

Spannend dus :) Mooi dat je dit allemaal onderneemt.

Waarom maak je niet een showroom met al je ervaringen betreffende deze E61 530i? Kan je alles lekker 'lokaal' plaatsen.

Six - youngtimer
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 apr 2021, 13:52

Re: E61 530i (onderhouds)ervaring met +310.000 km!

Bericht door Six - youngtimer » 05 aug 2021, 09:26

Hi Edward, ik heb geen flauw idee wat hier een showroom is en lokaal plaatsen. Nog te onbekend met deze forum mogelijkheden :gek:
Laatst gewijzigd door mieske90 op 05 aug 2021, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het qoute van een vorig bericht is onnodig en dus ook niet toegestaan.
E61 530i youngtimer

Edward
Berichten: 1624
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: E61 530i (onderhouds)ervaring met +310.000 km!

Bericht door Edward » 05 aug 2021, 09:49

Misschien in verdiepen? :duim:
Wat anderen doen met hun showroom?

Anyway, je topic is al verplaatst zie ik. Geniet van je E61!

Six - youngtimer
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 apr 2021, 13:52

Re: E61 530i (onderhouds)ervaring met +310.000 km!

Bericht door Six - youngtimer » 05 aug 2021, 14:26

Ja het kwartje is inmiddels gevallen :duimen: Leuk inderdaad om te lezen.
Laatst gewijzigd door mieske90 op 05 aug 2021, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het qoute van een vorig bericht is onnodig en dus ook niet toegestaan.
E61 530i youngtimer

Six - youngtimer
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 apr 2021, 13:52

Re: E61 530i (onderhouds)ervaring met +310.000 km!

Bericht door Six - youngtimer » 22 aug 2021, 14:08

20/21 augustus update, ca. 318.000 km: Idrive reparatie + olie bijvullen

In augustus hapert 2x de breedbeeld idrive (CCC). Logo BMW komt tevoorschijn, blijft hangen, paar strepen en weer beeld op zwart en vervolgens blijft dit maar herhalen. De draaiknop in middenconsole geeft ook geen weerstand meer, navigatie weg en geen muziek & telefonie meer. Het hersteld dus nog 2x, maar na een dikke week de 3e keer komt het niet meer goed. Irritant, zeker met paar dagen Duitsland net voor de boeg. Via Google én dit forum (bedankt) stuit ik op o.a. ElektroFix in Arnhem. Afspraak gemaakt en heldere prijsopgave tbv 2 uur werk en 1 jaar garantie. Goed bedrijf.

Uitgerekend in Duitsland halverwege gaat de motor olie sensor af tussen mijn tellers. Echter display idrive stond nog op zwart. Dus dan maar oliepeilen… maar(!) de 530 heeft gewoon geen peilstok! Alles gaat elektronisch, mmmm. Maar zonder idrive niet te zien. Na reparatie idrive bij ElektroFix (aanrader) 2 dagen later deed alles het weer en wat bleek: 1 L olie was nodig. Gezien alle garages die dicht waren een liter Dunlop 5w-30 gekocht bij tankstation, gelijk aan BMW longlife 98 alternatief en blijkbaar goedgekeurd. Ik hoop een correcte beslissing. Enfin, idrive gaf weer aan correct motorolie niveau.

Dus nu is er 1 L motorolie aangevuld na exact 7000 km. Is dat redelijk forumleden? Update: In ander topic kwam naar voren dat dit keurig is. Bedankt.
E61 530i youngtimer

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Showroom”