BMW 318I E46 2003

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
tonyhaag@gmx.com

BMW 318I E46 2003

Bericht door tonyhaag@gmx.com » 05 aug 2021, 13:30

Beste mensen,

Mijn dochter heeft haar rijbewijs gehaald en heeft met haar verdiende centjes een BMW 318I 2003 voor weinig gekocht.
De auto rijd opzich prima maar er zitten toch wat storingen in. Ik heb op een oud laptopje het Inpa progamma staan en heb de auto kunnen uitlezen. De computer gaf hierbij 9 storingen. Wie kan mij op weg helpen wat deze storingen zijn en hoe ik dat zou kunnen fixen zodat me dochter voorlopig een fijne auto rijd. :driving: :amen:
De Foutmeldingen :
1. 2854 VVT Sensor Plausibility.
2. 27E2 Knock Sensor1
3. 27E3 Knock Sensor2 Bank1
4. 2865 Power Supply Limit VVT Emergency
5. VVT System Overload.
6. 2738 Catalytic Converter Conversion.
7. 2783 Hot Film Air Mass Meter
8. 2866 VVT Stops Leaning Necessary
9. 272C Adaption Add Per Time.

rob75

Re: BMW 318I E46 2003

Bericht door rob75 » 06 aug 2021, 13:23

Dat is een aardige reeks meldingen. Brandt er geen lampje in het dashboard?

Het merendeel is gerelateerd aan Valvetronic. Zijn deze meldingen nog actueel? Op zich rijdt de auto dan wel, maar mist dan wel wat vermogen. Overigens zou er dan ook een motomanagement lampje moeten branden.

Kun je de meldingen wissen? Komen ze dan weer terug?

Succes,
Rob

tonyhaag@gmx.com

Bericht door tonyhaag@gmx.com » 06 aug 2021, 16:36

De meldingen zijn actueel.
EML lampje brand soms na een tankbeurt. En soms brand ook het motormanagement lampje.
Soms branden ze beiden niet.
We menen ook een metaalachtige verbrandingslucht te ruiken.

rob75

Bericht door rob75 » 09 aug 2021, 07:19

Als ik de lijst zo zie, zou ik denken aan de positiesensor van de valvetronic.
Als die niet de juiste waarde geeft krijg je allerlei gevolg meldingen. Zelfs die van een LMM.

Kijk eens of je met INPA die sensor kunt uitlezen.

Wordt denk ik wel een kwestie van zoeken dit.

Succes,
Rob

tonyhaag@gmx.com

Bericht door tonyhaag@gmx.com » 13 aug 2021, 22:52

Hoi Rob,
Bedoel je die dure excentrische as sensor ?
Of die 2 sensoren waar die solenoids zitten?
Ik ga niet zomaar gelijk die dure dingen bestellen, omdat ik op de forums al heel wat keren gezien heb
dat ze veel geld kwijt waren en de storing niet opgelost hebben.
Wat ik nu eerst ga doen is zoveel mogelijk stekkertjes die ik tegen kom ga schoonmaken.
Dan check ik die valvetronic stel motor en check die solenoids met gelijk nieuwe o ringen erop.
De vacuumslangen ook gelijk checken.
Dan maar is kijken of we een paar storingen kwijt zijn.
Motor loopt echt heel mooi stationair en start en rijd goed geen vreemde geluiden.
Toch merk je wel dat als eml en mm lampje brand dat die meer moeite heeft boven de 2000 toeren.
Als iemand nog tips heeft en waar ik evt waardes of voltages kan meten of iets goed of slecht is dan hoor ik het graag.

ehombie

Bericht door ehombie » 14 aug 2021, 11:47

ben het eens wat rob zegt.

maar uiteindelijk heb je minimaal inpa nodig....(evt een reset voor begin en eindpositie tbv valvetronic)

ik denk dat je 2 problemen hebt...nl ook kat conversion code hebt.
zou me eerst focussen op die valvetronic. genoeg info op het web te vinden.

succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

rob75

Bericht door rob75 » 16 aug 2021, 14:48

Ik bedoel inderdaad de sensor van de excentriek as.
De fout 2866 geeft aan dat de vaste punten van de stelmotor ingeleerd moeten worden. Dat kun je ook proberen te doen.
Je kunt proberen de adaptatiewaardes te wissen en te kijken of dat een oplossing is.
Als je in INPA de sensoren kunt uitlezen (er zitten ook twee kleine sensoren op de nokkenassen, naast de kleppen voor de nokkenasverstellers op de kop) dan weet je tenminste of je daar een signaal van krijgt. Zomaar vervangen is geen oplossing, dat ben ik helemaal met je eens en ik hoop ook niet dat je uit mijn woorden hebt gehaald dat je dat zou moeten doen.
Het vervelende van valvetronic is dat het een heel mooi systeem is, maar door slijtage ook afwijkingen krijgt. Hierdoor kan het zijn dat de regeling niet meer zuiver is, met als gevolg misfires en meldingen van de lambdasondes en/of kat.

Goed zoeken dus en als het niet elektronisch is, dan is er iets mechanisch aan de hand. Klepmechanisme en/of de stelmotor zelf.

Succes,
Rob

tonyhaag@gmx.com

Bericht door tonyhaag@gmx.com » 17 aug 2021, 17:13

Hoi Rob,
Gisteren heb ik de storingen gewist, daarna kwam vrij snel 2866 en 2854 weer in beeld.
Bij het uitlezen als de motor stationair draait geeft die een vreemde waarde
Crankshaft Adaption Inlet Bank 1 !120.10. Wat betekend deze waarde en geeft deze waarde evt
weer iets aan waar mijn fout zit?
Vanmorgen ben ik naar mijn werk ermee gereden, lampjes waren uit, had de cruisse control aangezet deed het ook.
Bij de afrit probbeerde ik de cruise uit te zetten, dat lukte maar sloeg ook meteen de motor uit. Starten deed hij gelukkig gelijk
ook de lampjes bleven uit. Ook terug naar huis zijn de lampjes uit gebleven. Nu even op wat mooier weer wachten
Bedankt weer voor de tips

rob75

Bericht door rob75 » 18 aug 2021, 09:28

Die adaptatiewaarde is volgens mij een foutje in INPA. Als je hier op zoekt kom je veen gebruikers tegen die die vreemde waarde ook hebben.

De fouten die je krijgt wijzen naar valvetronic. Ergens weet de motor niet goed in welke positie de verstelling zich bevindt.
Is nogal een puzzel om op te lossen. Volgens mij kun je met INPA ook de stelmotor weer laten leren waar de uiterste waarden zich bevinden.
Een andere oplossing is de auto op contact zetten, luister naar de VVT motor en wacht tot deze klaar is. Dan contact weer uit en even wachten tot je weer start.

Succes,
Rob

tonyhaag@gmx.com

Bericht door tonyhaag@gmx.com » 24 aug 2021, 14:13

Update:
Vandaag maar is begonnen met stekkertjes controleren en met contactspray ingespoten.
Toen ik het luchtfilerhuis eruit had gehaald zag ik tot mijn verbazing dat er 2 grote gaten in dat resonatorhuis zaten.
Blijkbaar is dat plastichuisje tegen de aandrijfriem gekomen en heeft er 2 mooie gaten in geslepen. Dat kan bijna niet anders dan dat dit een vacuumlek heeft veroorzaakt. Ik heb nieuwe besteld en ben zeer benieuwd of er storingen verholpen zijn.
Weet iemand misschien hoe ik die valvetronic motor kan testen zonder deze eruit te halen, dus met ohm meter en wat voor waarde?

rob75

Bericht door rob75 » 26 aug 2021, 13:27

Ik heb je bericht gelezen en eigenlijk is de test van de valvetronic motor datgene wat je hebt gedaan. Dus maak de connector los, et er 12 V op en de motor gaat draaien. Let op, als de uiterste stand al bereikt is draait de motor niet. Het is een gewone DC motor, dus ompolen zorgt voor andersom draaien.
Je kunt er dus gewoon spanning op zetten luisteren of deze draait.
Als het geen verschil maakt tussen wel of niet aansluiten, dan draait de motor al in de veilige modus gewoon met gasklep. Verklaart wel dat de aanslagwaardes niet juist zijn.

Succes,
Rob

tonyhaag@gmx.com

Bericht door tonyhaag@gmx.com » 26 aug 2021, 18:05

Dank je wel Rob voor het meedenken.
Nu vroeg ik me af waar die servomotor zijn stroom vandaan krijgt, er zitten dikke draden aan en als ik me niet
vergis komt deze niet van de DME. Zit er nog ergens een stuurmodule /regelaar die de spanning aan die servo motor stuurt?
Zoals het nu lijkt is die motor kapot of iets in de aansturing daarvan. Ik hoop steeds een beetje dichterbij te komen dus als iemand nog iets weet over hoe die servomotor word aangestuurd kan ik weer iets onderzoeken.
Bedankt

rob75

Bericht door rob75 » 26 aug 2021, 19:43

De module voor de Valvetronic zit in een waterdicht compartiment onder de accu. handig plekje.
Daarvandaan lopen verbindingen naar de verschillende onderdelen.
Als je even zoekt op internet kom je vanzelf plaatjes tegen waar welke componenten zitten. Zoek op "valvetronic module e46 n42"

Succes,
Rob

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”