Asverzet van 13 mm
Asverzet van 13 mm
Ik heb de auto laatst nog een keer laten uitlijnen, en nu blijkt dat het asverzet van mijn linker veerpoot 13 mm is (wiel staat dus 13 mm meer naar achter in verhouding tot het rechterwiel). Dit kan onmogelijk door de schade komen, aangezien hij op de richtbank is geweest en alle punten (veerpoot, subframe, etcetc) zijn gecontroleerd. Ook zijn fusee en veerpoot kaarsrecht.
Ik denk zelf dat de silent block van de linker draagarm er dus niet goed op zit? Dit is volgens mij de enige oorzaak waarom de veerpoot te ver naar achteren staat. Wie kan dit bevestigen?
Ik denk zelf dat de silent block van de linker draagarm er dus niet goed op zit? Dit is volgens mij de enige oorzaak waarom de veerpoot te ver naar achteren staat. Wie kan dit bevestigen?
Re: Asverzet van 13 mm
Uhhh, zaklamp pakken en kijken ?
Asverzet zou kunnen komen door silentblock, maar valt deze 13mm niet binnen wat ze goedkeuren op een richtbank ? Heb je daar een rapport van ?
Asverzet zou kunnen komen door silentblock, maar valt deze 13mm niet binnen wat ze goedkeuren op een richtbank ? Heb je daar een rapport van ?
Ik ook, maar ik kan me ook voorstellen dat wanneer ze gewend zijn om wagens recht te trekken dat er wat meer marge op het eindresultaat zit.
Maar als alles kaarsrecht is en er ook in hoogte geen verschil zit tussen links en rechts kan ik niet zo snel zien wat er zoveel afwijking zal geven...
Maar als alles kaarsrecht is en er ook in hoogte geen verschil zit tussen links en rechts kan ik niet zo snel zien wat er zoveel afwijking zal geven...
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f=30&t=3190Marc 320d schreef:Asverzet zou kunnen komen door silentblock, maar valt deze 13mm niet binnen wat ze goedkeuren op een richtbank ? Heb je daar een rapport van ?
Dit topic is van het herstelproces van de schade. Even ter verduidelijking: de auto is nooit krom geweest, het was alleen plaatschade. We hebben hem puur ter controle op de richtbank gezet, maar alles is 100% recht! Ik ben trouwens blij dat ik het heb laten controlen, anders had nu de eerste gedachte geweest: hij is dus toch krom! (|
Maar een kennis van me is schadehersteller, dus we konden dit allemaal relaxt in de avonduurtjes doen. Daarnaast, een richtbank laat geen toleranties toe. Het past of het past niet.
Dus: silentblock is enige mogelijkheid? Ik ga eens kijken of ik er iets aan kan zien..
hoi Hans,hanse46 schreef:http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f=30&t=3190Marc 320d schreef:Asverzet zou kunnen komen door silentblock, maar valt deze 13mm niet binnen wat ze goedkeuren op een richtbank ? Heb je daar een rapport van ?
Dit topic is van het herstelproces van de schade. Even ter verduidelijking: de auto is nooit krom geweest, het was alleen plaatschade. We hebben hem puur ter controle op de richtbank gezet, maar alles is 100% recht! Ik ben trouwens blij dat ik het heb laten controlen, anders had nu de eerste gedachte geweest: hij is dus toch krom! (|
Maar een kennis van me is schadehersteller, dus we konden dit allemaal relaxt in de avonduurtjes doen. Daarnaast, een richtbank laat geen toleranties toe. Het past of het past niet.
Dus: silentblock is enige mogelijkheid? Ik ga eens kijken of ik er iets aan kan zien..
hier kun je zien dat de silentblocks (redelijk?) precies volgens TIS op de draagarmen gezet moeten worden:
http://www.e46forum.nl/viewtopic.php?f=33&t=3462
(hier staat de afbeelding in het groot: http://i33.tinypic.com/dp96j7.jpg )
Ik heb ze er gewoon opgedrukt en alles gemonteerd. Kan dus best dat de draagarmen niet precies goed in de silentblocks zitten.
Ha, super! Ik heb zelf ook TIS, niet aan gedacht om daar eens te kijken.doezel schreef:hoi Hans,
hier kun je zien dat de silentblocks (redelijk?) precies volgens TIS op de draagarmen gezet moeten worden:

Maar er zit dus een bepaalde uitlijning aan vast.. Thanks! Ik vermoed dat daar het probleem zit!
-
probleem al opgelost?
Nog niet, ik heb volgende week pas de mogelijkheid om op de brug te gaan kijken! Dan weet ik meer..AlpinaDrachten schreef:probleem al opgelost?
was de draagarm ook in orde? 13 mm is wel erg veel voor het rubber alleen.
Ik durf het niet te zeggen, er is me niks aan opgevallen toen hij eronder ging. De draagarm komt bij D-parts vandaan, zit nog 2 maanden garantie op dus. Ik ben ervan uitgegaan dat die goed moest zijn?
Hier stat ook een interessante discussie: http://forum.e46fanatics.com/showthread ... 918&page=2
Bekijk de reactie van grafiksguy op 11-02-2007, 07:46 PM.
De opmerking daaronder van co3deron geeft aan dat hij z'n silent blocks weer moet vervangen omdat ie ze verkeerd gemonteerd heeft.
Blijkbaar is het zo dat als je de silentblocks teveel smeert bij montage dat ze kunnen verschuiven en dat je auto dan niet meer lekker rijdt....
Ik ga zaterdag nog maar eens kijken hoe het bij mijn auto tegenwoordig allemaal in elkaar zit.
Bekijk de reactie van grafiksguy op 11-02-2007, 07:46 PM.
De opmerking daaronder van co3deron geeft aan dat hij z'n silent blocks weer moet vervangen omdat ie ze verkeerd gemonteerd heeft.
Blijkbaar is het zo dat als je de silentblocks teveel smeert bij montage dat ze kunnen verschuiven en dat je auto dan niet meer lekker rijdt....
Ik ga zaterdag nog maar eens kijken hoe het bij mijn auto tegenwoordig allemaal in elkaar zit.
Probleem is opgelost, de veerpoot was de boosdoener bij mij! Maandag nog even uitlijnen en dan moet het weer in orde zijn allemaal..
Dus de veerpoot was niet goed gecontroleerd ?hanse46 schreef:Probleem is opgelost, de veerpoot was de boosdoener bij mij! Maandag nog even uitlijnen en dan moet het weer in orde zijn allemaal..
Zo kun je het stellen inderdaad. Ik had voor zekerheid een complete ophanging bij D-parts vandaan na de schade, omdat ik niet wist wat er scheef/krom zou zijn. Maar heb dus een kromme veerpoot van D-parts gehad! :?
Wel garantie, dus ik kan hem gewoon terug sturen.
Wel garantie, dus ik kan hem gewoon terug sturen.