316i haperend blok
316i haperend blok
Hallo allen,
Ik heb laatst mijn bmw uitgelezen en kreeg een handvol foutmeldingen terug. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat er een zekering onder de motorkap was doorgebrand (de eerste zekering in de cassette met 5 zekeringen in de ebox). Na deze vervangen te hebben, had ik nog 1 foutmelding over (P1144, o2 sensor defect).
Hoewel ik nu rijd met minder foutmeldingen, reageert mijn motor nu raar. Als ik het gas intrap bij een laag toerental (tot ~2500) begint mijn motor te haperen, dit gebeurt ongeacht de snelheid.
Wat ik wel heb geconstateerd is wanneer ik mijn luchtmassameter ontkoppel, dat hij dit probleem niet heeft. De luchtmassameter heb ik al gereinigd. Wanneer ik rijd met een ontkoppelde LMM heb ik wel weer last van wat anders, namelijk dat hij soms uitvalt als ik ontkoppel (als de motor nog koud is), of zakt naar 400-500 toeren voordat hij weer netjes 800 gaat draaien (en houdt dit dan ook vast).
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Groet!
Ik heb laatst mijn bmw uitgelezen en kreeg een handvol foutmeldingen terug. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat er een zekering onder de motorkap was doorgebrand (de eerste zekering in de cassette met 5 zekeringen in de ebox). Na deze vervangen te hebben, had ik nog 1 foutmelding over (P1144, o2 sensor defect).
Hoewel ik nu rijd met minder foutmeldingen, reageert mijn motor nu raar. Als ik het gas intrap bij een laag toerental (tot ~2500) begint mijn motor te haperen, dit gebeurt ongeacht de snelheid.
Wat ik wel heb geconstateerd is wanneer ik mijn luchtmassameter ontkoppel, dat hij dit probleem niet heeft. De luchtmassameter heb ik al gereinigd. Wanneer ik rijd met een ontkoppelde LMM heb ik wel weer last van wat anders, namelijk dat hij soms uitvalt als ik ontkoppel (als de motor nog koud is), of zakt naar 400-500 toeren voordat hij weer netjes 800 gaat draaien (en houdt dit dan ook vast).
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Groet!
Re: 316i haperend blok
Met wat heb je de LMM gereinigd?
Re: 316i haperend blok
Met 99,9% isopropyl alcohol, en goed laten drogen hierna.
Re: 316i haperend blok
Maar een defecte LMM kan je schoon blijven maken tot je een ons weegt... je raadt het al.
Re: 316i haperend blok
wat zit er aangesloten op die zekering? stroomdiagram opzoeken. een zekering springt vaak niet zomaar.
een defecte o2 is sowieso niet goed....evt kijken of het geen kabelissue is? (Als deze code nog aanwezig is)
een defecte o2 is sowieso niet goed....evt kijken of het geen kabelissue is? (Als deze code nog aanwezig is)
Laatst gewijzigd door ehombie op 09 aug 2021, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: 316i haperend blok
Ik heb tevergeefs gezocht naar een diagram, maar tot nu toe zonder succes. Dit schema wel gevonden, maar deze zegt dat het de bobines zijn (zekering F1 gaat het om).
Code van o2 is nog steeds aanwezig. Ik zal de bekabeling daarvan binnenkort doormeten.
Code van o2 is nog steeds aanwezig. Ik zal de bekabeling daarvan binnenkort doormeten.
Laatst gewijzigd door Leen op 08 aug 2021, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Re: 316i haperend blok
Van welk bouwjaar is jouw auto? Dat scheelt nogal in zoeken. Ik kan in WDS kijken naar die zekering, maar een M43 (8 kleps motor) heeft een andere zekeringenkast dan een N42 (16 kleps motor).
Groet,
Rob
Groet,
Rob
Re: 316i haperend blok
Hi Rob!
Het is eentje uit 2003, met een N42 motor.
Het is eentje uit 2003, met een N42 motor.
Re: 316i haperend blok
Even gekeken in WDS, maar met de zekering die jij beschrijft kom ik uit op de hoofdzekering of de claxon. De bobine kom ik ook tegen, maar of dat de juiste is?
Je had een aantal foutcodes, weet je nog welke dat waren? Dat geeft ook goede aanwijzingen.
Als de auto met ontkoppelde LMM beter rijdt, dan kun je er van uitgaan dat er iets met het mengsel niet juist is. OfwelLMM defect (is een slijtdeel) of ergens valse lucht.
Succes,
Rob
Je had een aantal foutcodes, weet je nog welke dat waren? Dat geeft ook goede aanwijzingen.
Als de auto met ontkoppelde LMM beter rijdt, dan kun je er van uitgaan dat er iets met het mengsel niet juist is. OfwelLMM defect (is een slijtdeel) of ergens valse lucht.
Succes,
Rob
Re: 316i haperend blok
Even inhakend op dit draadje, heb namelijk hetzelfde gekloot gehad met de N42B20A (E46 318i).
Zoals je in mijn showroom (linkje in handtekening, héél uitgebreid ingegaan op dit probleem) kan lezen heb ik ongeveer gelijke klachten gehad. Puntje bij paaltje: op het moment dat je motor goed loopt met losgekoppelde LMM betekent dit dat er iets in je vacuümsysteem niet goed zit. Als je de LMM loskoppeld, gaat hij over op een 'standaard' trim en loopt hij niet meet op de realtime data.
Afgaande op de info die je geeft, heb je een kapotte O2 sensor, oftewel lambdasonde en heb je de auto uitgelezen met een universele scanner. Hoewel deze scanners info geven, kun je hem het beste even uit laten lezen met INPA of ISTA. Dit is de software die ze bij BMW zelf ook gebruiken, en geeft meer info dan universele scanners. Je hebt dan dus ook kans dat er een duidelijkere of andere omschrijving uitkomt. Mooiste is dat je bij ISTA ook gelijk de stappen ziet die je moet ondernemen om het euvel te verhelpen.
Zoals je in mijn showroom (linkje in handtekening, héél uitgebreid ingegaan op dit probleem) kan lezen heb ik ongeveer gelijke klachten gehad. Puntje bij paaltje: op het moment dat je motor goed loopt met losgekoppelde LMM betekent dit dat er iets in je vacuümsysteem niet goed zit. Als je de LMM loskoppeld, gaat hij over op een 'standaard' trim en loopt hij niet meet op de realtime data.
Afgaande op de info die je geeft, heb je een kapotte O2 sensor, oftewel lambdasonde en heb je de auto uitgelezen met een universele scanner. Hoewel deze scanners info geven, kun je hem het beste even uit laten lezen met INPA of ISTA. Dit is de software die ze bij BMW zelf ook gebruiken, en geeft meer info dan universele scanners. Je hebt dan dus ook kans dat er een duidelijkere of andere omschrijving uitkomt. Mooiste is dat je bij ISTA ook gelijk de stappen ziet die je moet ondernemen om het euvel te verhelpen.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw