Klepsteelrubbers / Valve Stem Seals

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
b.haver@encaps.nl
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 okt 2020, 19:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Klepsteelrubbers / Valve Stem Seals

Bericht door b.haver@encaps.nl » 09 aug 2021, 08:13

In 2020 kocht ik een, uit Zwitserland geïmporteerde, 545i Touring (E61) voor rond de 18K van een importeur (180.000 op de teller). Inmiddels heb ik de versnellingsbak laten reviseren (Autrans) en zijn er diverse andere kleinere/grotere problemen opgelost. Ik rij de auto zakelijk omdat het een Youngtimer is.

Nu vrees ik dat ik aan de beurt ben om de klepsteelrubbers (Valve Stem Seals) te moeten laten vervangen. Na ca. 10 minuten stationair draaien (file) en optrekken komt er flink wat witte rook uit de uitlaat. Ook lijkt de motor meer olie dan normaal te verbruiken.

Ik vraag me af wat de mening is van andere BMW fans of ik deze weg in zou moeten gaan vanwege de hoge kosten gemoeid met de vervanging. Hebben jullie adviezen over een goede plek om dit te laten doen tegen een aanvaardbaar tarief?
Volgens de verkopende partij zou de distributieketting reeds (in Zwitserland) vervangen moeten zijn maar ik heb daarvoor geen bewijs kunnen vinden in de BMW historie (opgevraagd bij garage).

martindebelitos
Berichten: 545
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Klepsteelrubbers / Valve Stem Seals

Bericht door martindebelitos » 09 aug 2021, 09:05

hallo hier met mart. je zou demotor okk eens kunnen flushen mer forthe motorreiniger . motor knapt daar goed van op succes mart

Edward
Berichten: 1624
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Klepsteelrubbers / Valve Stem Seals

Bericht door Edward » 09 aug 2021, 10:51

Misschien kleurenblind? :+

Je hebt bij BMW sowieso veel waterdamp uit de uitlaat... hier is niets mis mee! Vooral in de winter grote hoeveelheden en er zijn BMW's die het met hogere temperaturen nog steeds doen, vaak water in de einddemper en de uitlaat wordt heet, maar een kleine uitleg:


Witte rook:

Zo duidelijk als blauwe en zwarte rook laten zien dat er olie of een brandstof wordt verbrand, zo verschillend kan de oorzaak van witte rook zijn. Als water verdampt, ontstaat waterdamp. Samen met de uitlaatgassen wordt er dan een witte rook uit de uitlaat geblazen. Bij de verbranding in de motor komt waterdamp vrij en een deel daarvan blijft achter in de uitlaat. Met name de achterste demper van de uitlaat kan aardig wat water verzamelen, zeker als de uitlaat nooit helemaal heet wordt. Rijdt u veel kortere stukjes, dan kan het zijn dat er gedurende de hele rit waterdamp met de uitlaatgassen mee komt. In sommige gevallen zijn zelfs hele waterdruppels te zien. Op zich kan dit geen kwaad. Wel is het zo dat de achterste uitlaatdemper er van binnenuit van gaat roesten.

Koelvloeistof:

Als de motor wel geregeld warm wordt maar er nog steeds een witte damp uit de uitlaat komt, kan dit koelvloeistof zijn die mee verbrandt. De uitlaatgassen ruiken dan zoet en uiteindelijk zal het niveau van het koelsysteem dalen. Voldoende koelvloeistof is cruciaal voor de werking van het koelsysteem. De meeste auto’s hebben een waarschuwingssysteem dat enerzijds het niveau van het koelsysteem controleert en anderzijds waarschuwt als de temperatuur te hoog oploopt. Vergewis u zelf van het systeem dat uw auto heeft en als er niet gemeten wordt wat het niveau van de koelvloeistof is, controleer dit dan geregeld, bijvoorbeeld als u de olie peilt. Zeker ook omdat het temperatuurcontrole systeem alleen temperatuur meten kan als de sensor in de koelvloeistof staat. Zou de koelvloeistof verloren zijn gegaan en staat de sensor “droog” wordt ook geen temperatuur gemeten en dus niet of te laat gewaarschuwd als de motor te heet wordt.


Blauwe rook:

Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces. In beide gevallen is het niet verstandig er te lang mee door te rijden. (oorzaak vaak: klepsteelrubbers en/of carterventilatie)


Zwarte rook:

Zwarte rook uit de uitlaat komt meestal voor bij dieselmotoren. Zwarte rookpluimen of zwarte roetwolken wijzen doorgaans op een probleem met de verbranding of de injectie.

m.h.
Berichten: 930
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Klepsteelrubbers / Valve Stem Seals

Bericht door m.h. » 10 aug 2021, 07:59

Citaat: "je hebt bij BMW sowieso veel waterdamp uit de uitlaat" :s

Als er olieverbruik is kan dit idd rook geven,dit hoeft niet typerend blauwe rook te zijn hoor. Soms is dit gewoon niet heel duidelijk en lijkt het meer op witte rook.

Je zou wel eerst zeker moeten weten dat het van de kleptsteelrubbers komt dan.
Hoeveel olie verbruikt de auto dan momenteel? Als je met de auto door wilt blijven rijden zou je ze kunnen vervangen. Als de auto erg veel olieverbruikt kan dit op lange termijn problemen geven. o.a. met de katalysator

Edward
Berichten: 1624
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Klepsteelrubbers / Valve Stem Seals

Bericht door Edward » 10 aug 2021, 09:32

Oh, een zoutstrooier… :s

Ja, veel BMW’s dampen eerder dan andere auto’s, vooral richting de herfst met wat koelere dagen zeer goed zichtbaar als je een beetje op andere dingen in het verkeer let dan enkel je voorganger. Valt gewoon op. En dan natuurlijk nog de vragen van bezorgde ‘nieuwe’ eigenaren - die de kleur van de rook niet weten te onderscheiden - over hun ‘dampende’ BMW’s. Enkel waterdamp en het ergste wordt al voorzien… :bang: Soms terecht, soms niet… maar dat is men natuurlijk niet gewend.

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Klepsteelrubbers / Valve Stem Seals

Bericht door thijsvanzwam » 23 aug 2021, 13:36

Probeer eerst eens om een paar keer op euro 98 te rijden. (vaak genoeg dat de e95 uit je tank is)
De huidige E10 (dus euro 95) geeft al veel meer waterdamp in de uitlaat dan eerst, E98 zit maar 5% ethanol in en geeft duidelijk minder damp. Is het dan niet weg dan kan de oorzaak ergens anders zitten.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 104
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Re: Klepsteelrubbers / Valve Stem Seals

Bericht door vincent h » 30 aug 2021, 20:55

Een truckje dat ik bij die (e64) Engelsman op you tube voorbij zag komen was een glasplaat of spiegel vlakbij de uitlaat houden. Deze zal dan beslaan. Als dit verdampt en verdwijnt is het waterdam.
Als er veel vettigheid op het glas komt zal dit niet verdampen maar vastplakken. Mogelijk niet heel nauwkeurig maar geeft mogelijk een beeld van de samenstelling van de uitlaatgassen.

Edward
Berichten: 1624
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Klepsteelrubbers / Valve Stem Seals

Bericht door Edward » 30 aug 2021, 21:29

@vincent :duim:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”