hoog verbruik 535D

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Richard321
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mei 2021, 07:51

hoog verbruik 535D

Bericht door Richard321 » 13 sep 2021, 22:20

Hallo,

ik loop al weken met een gevoel dat er iets niet klopt met het kloppend hart van mijn BMW.
het vebruik ligt zo ontzettend hoog dat ik beter een 535I had kunnen kopen en dan was ik op jaar basis goedkoper uitgeweest.
het verbruik ligt tussen de 9:1 en 12:1(KM/L) waarbij de laatste gemeten is over een afstand van 160km enkel snelweg met 105 op de cruise.
nu hoor ik veel om mij heen.. ja jij wilde een 535 dit kon je verwachten.. ( maar dit zijn toch geen normale waardes voor een diesel?)
ook merk ik dat als ik even geen gas gegeven heb ( remmen voor een drempel over de drempel heen zijn en dan pas weer gas geven) dat de auto traag lijkt me oppakken, zodra hij dan oppakt dan gaat dat ook sneller als wat ik eigenlijk wilde.
auto heeft nu 261.000 gelopen. en krijgt binnen een paar weken een grote beurt ( had hij net gehad voor ik hem kocht, maar wil het zelf toch nog een x goed doen)

nu zitten er een hoop zooi op die hier iets mee te maken kunnen hebben:
Lucht massa meter
MAP sensor.
EGR klep
swirlflaps ?
dicht gekoekt inlaat spruitstuk.

het spruitstuk wil ik los halen tijdens de beurt. deze wordt dat schoon gemaakt van binnen.. ( swirlflaps blijven zitten)
Carly verteld mij dat er geen foutcodes in de motor zitten.
wie o wie heeft ideeen?
ik wil niet zomaar een LMM swappen van 160 euro om er vervolgens achter te komen dat dit toch niks deed.

Richard321
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mei 2021, 07:51

Re: hoog verbruik 535D

Bericht door Richard321 » 19 sep 2021, 20:37

niemand die hier ideeën over heeft?

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2974
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: hoog verbruik 535D

Bericht door Source » 19 sep 2021, 22:11

Vast wel maar heb je al de zoekfunctie gebruikt?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: hoog verbruik 535D

Bericht door ehombie » 20 sep 2021, 06:28

swirlflaps ?
dicht gekoekt inlaat spruitstuk
zou eerst hier beginnen....als je een "tekort" aan vermogen opmerkt. vandaaruit verder kijken.

Over je brandstofverbruik kan ik je moeilijk op afstand helpen. ik zou gaan kijken of ik met live data iets kan opmerken.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Kuupertie
Berichten: 789
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: hoog verbruik 535D

Bericht door Kuupertie » 20 sep 2021, 06:34

Mijn verbruikt gemiddeld 6.5 - 7.5 liter. Minder dat dan mijn 530d deed.
Je kan toch ook eerst de stekker van je LMM eraf gooien om te kijken of het gedrag totaal verandert ?
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

Richard321
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mei 2021, 07:51

Re: hoog verbruik 535D

Bericht door Richard321 » 21 sep 2021, 20:05

ik vermoed dat als ik de LMM er afhaal dat het gedrag alleen maar slechter wordt? ( noodloop)
dus weet niet hoeveel me dat zou helpen.

de vebruik cijfers die jij hier boven noemt, hoeveel snelweg en hoeveel stadsverkeer is dat ongeveer?
Laatst gewijzigd door mieske90 op 22 sep 2021, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het qouten van een vorig bericht is onnodig en dus ook niet toegestaan

Kuupertie
Berichten: 789
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: hoog verbruik 535D

Bericht door Kuupertie » 22 sep 2021, 05:23

Heb 'm net een maand. Inmiddels 3.000 mee gereden.
10% snelweg (140kmh), 60% provinciaal (110kmh) en 30% binnenwegen + stadsverkeer
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

m.h.
Berichten: 963
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: hoog verbruik 535D

Bericht door m.h. » 22 sep 2021, 07:07

Stekker LMM eraf geeft dat noodloop?

ehombie
Berichten: 1549
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: hoog verbruik 535D

Bericht door ehombie » 22 sep 2021, 08:38

Ik denk afh hoe een dme/dde is geprogrammeerd....? Snap de vraagstellingen. Mijn inziens is dit een probeer poging, afh. van je probleem kan het een indicatie zijn. Maar het is niet altijd " conlusive" . Mijn inziens moet je ook naar je O2 sensors of trim gedrag gaan kijken bij stationair of vol gas, om even wat te noemen. Een foutive lmm is best moeilijk te diagnosticeren wederom, afh. je probleem. Ik heb er wel wat literatuur over.

Voor mijn gevoel kom ik deze truc vaak tegen (o.a. op dit forum) en biedt niet altijd een garantie tot succes...(en als het een succes is, is het eerder geluk dan wijsheid). Maar ik zeg ook wel eens een " fix is een fix" .

tot slot:
een doorsnee computer kan wel "zien" of die ontkoppeld is....wat die er dan mee doet is een 2e. Code genereren met wel of niet een noodloop. (gezien emissie eisen)

food for thought...zullen we maar zeggen. :duim:
Laatst gewijzigd door mieske90 op 22 sep 2021, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het qouten van een vorig bericht is onnodig en dus ook niet toegestaan
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Richard321
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mei 2021, 07:51

Re: hoog verbruik 535D

Bericht door Richard321 » 20 okt 2021, 21:59

al even geen reactie van mij geweest hier, mijn excuus.
de auto staat momenteel bij de garage, bij koude motor een slepend geluid aan de achterzijde van het blok.
mogelijk ketting geleider kapot. dus ze gaan het blok er uithalen en dan nieuwe kettingen+ geleiders.
dit verkaard helaas niet mijn verbuik problemen. maar in iedergeval blij dat de ketting niet geknapt is.
iemand nog aanbevelingen van dingen die zeker ook even meegenomen moeten worden nu het blok er uit is?

ik wilde preventief de waterpomp en multiriemen vervangen, is wel makkelijker met blok er uit dus nemen we gelijk ff mee
ook worden de egr en turbo even goed geinspecteerd. inlaatspruitstuk gedemonteerd en schoongemaakt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”