Hier even een aandachtspunt voor degene die hun complete EGR systeem willen demonteren. Een vriend van mij heeft hetzelfde gehad als ik.
Voor demontage van de flens op het uitlaatspruitstuk (torx 45 of 50 ben niet 100% zeker) zorg ervoor dat je veel aandacht besteed aan het posititioneren van de dop.
Bij mij zat hij er niet volledig goed op: torx beschadigd en veel werk gehad om hem los te krijgen.
Ik heb het flexibel stuk door gezaagd en er toen een bout op kunnen lassen. Er was namelijk niet genoeg ruimte om er een moer op te lassen toen de egr koeler nog gemonteerd was
Bovenste bout is eruit zoals je kunt zien (precies achter de kabel)
Bout op bout gelast
Egr n47 n57 verwijderen, aandachtspunt
Re: Egr n47 n57 verwijderen, aandachtspunt
Ja de “klassieke” bout las methode.
Soms helpt ook goed verwarmen met bijv een gasbrandertje…(als er niet al te veel plastic aanwezig is). Of een “smoking wrench” snijbrander (niet op snijden).
Maar dat hoef ik je denk ik niet te vertellen..
EGR op zijn einde?
Soms helpt ook goed verwarmen met bijv een gasbrandertje…(als er niet al te veel plastic aanwezig is). Of een “smoking wrench” snijbrander (niet op snijden).
Maar dat hoef ik je denk ik niet te vertellen..
EGR op zijn einde?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Egr n47 n57 verwijderen, aandachtspunt
Ja idd, maar er was geen één dop die nog enigzins grip had en ook teveel plastic aanwezig.
Wat ik wel opvallend vond is dat ze (BMW) origineel een RVS bout in een koolstofstaal uitlaatspruitstuk hebben gestoken. Ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Ik zou ook adviseren aan degene die zo'n bout ooit demonteren er een gewone stalen M8 bout in te zetten (zonder torx )
De EGR heb ik circa een half jaar geleden (preventief) softwarematig laten uitschakelen. Aan de kant van het inlaatspruitstuk had ik al een homemade dichte grafiet pakking voorzien. Maar ik wilde de andere kant ook dicht hebben. Gezien de layout zou bij een lekker koeler het uitlaatspruitstuk en dus de turbo vollopen met koelvloeistof.
Nu heb ik zowel de valve als de koeler verwijderd en afgeblind. Bijkomend voordeel: een zee van ruimte bij de waterpomp, thermostaat en multiriem
Online heb ik een setje gekocht om af te blinden (veo store), echter had ik geen rekening gehouden dat er een verschil was met auto's die ook zijn uitgerust met een elektrische waterpomp (zoals de mijne). Hiervoor dien je een KW bypass mee te bestellen. Even tijdelijk een stukje koperenbuis van 12mm in gestoken met dubbele slangenklem totdat vd week de bypass is geleverd
Wat ik wel opvallend vond is dat ze (BMW) origineel een RVS bout in een koolstofstaal uitlaatspruitstuk hebben gestoken. Ben ik zelf niet zo'n voorstander van. Ik zou ook adviseren aan degene die zo'n bout ooit demonteren er een gewone stalen M8 bout in te zetten (zonder torx )
De EGR heb ik circa een half jaar geleden (preventief) softwarematig laten uitschakelen. Aan de kant van het inlaatspruitstuk had ik al een homemade dichte grafiet pakking voorzien. Maar ik wilde de andere kant ook dicht hebben. Gezien de layout zou bij een lekker koeler het uitlaatspruitstuk en dus de turbo vollopen met koelvloeistof.
Nu heb ik zowel de valve als de koeler verwijderd en afgeblind. Bijkomend voordeel: een zee van ruimte bij de waterpomp, thermostaat en multiriem
Online heb ik een setje gekocht om af te blinden (veo store), echter had ik geen rekening gehouden dat er een verschil was met auto's die ook zijn uitgerust met een elektrische waterpomp (zoals de mijne). Hiervoor dien je een KW bypass mee te bestellen. Even tijdelijk een stukje koperenbuis van 12mm in gestoken met dubbele slangenklem totdat vd week de bypass is geleverd
- stingree69
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 29 apr 2012, 10:06
- Locatie: Hollandscheveld (Dr)
Re: Egr n47 n57 verwijderen, aandachtspunt
EGR delete omdat het moest of omdat het kan? Hoeveel kilometer heb je er op staan?
Ik heb een F11 uit 2014 met 155.000 kilometer. Is dit iets waar ik (al?) aan moet gaan denken?
Ik heb een F11 uit 2014 met 155.000 kilometer. Is dit iets waar ik (al?) aan moet gaan denken?
Groet, Rene
550d F11 2014
550d F11 2014
Re: Egr n47 n57 verwijderen, aandachtspunt
Preventief, zit inmiddels op 370.000
https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... 35&t=63039
Met de egr systemen van n47/n57 zijn wel diverse problemen / terugroepacties bekend. Hoe dat met die van jou zit weet ik niet.
https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... 35&t=63039
Met de egr systemen van n47/n57 zijn wel diverse problemen / terugroepacties bekend. Hoe dat met die van jou zit weet ik niet.