Accu laadt tijdelijk niet bij
Accu laadt tijdelijk niet bij
Ik heb hier een wazig probleem met m'n 320D e90 2006.
Als ik de auto start laadt hij tijdelijk niet bij. Dit lijkt afhankelijk van de temperatuur. Hoe kouder het is, hoe langer het duurt tot hij start met laden.
Op een koude oktober ochtend duurt het ca een kwartier. S'middags als t warmer is 10 minuten. Als de auto op temperatuur is kun je m starten en laadt hij direct bij.
Wat er al gebeurd is voordat deze vreemde situatie mij opviel.
- Nieuwe spanningsregelaar/dynamo.
- Nieuwe accu met nog grotere capaciteit dan origineel.
- Storing uitlezen geeft geen soelaas. Door de lage spanning heb je 1001 storingen in de computer.
Heeft iemand enig idee?
Als ik de auto start laadt hij tijdelijk niet bij. Dit lijkt afhankelijk van de temperatuur. Hoe kouder het is, hoe langer het duurt tot hij start met laden.
Op een koude oktober ochtend duurt het ca een kwartier. S'middags als t warmer is 10 minuten. Als de auto op temperatuur is kun je m starten en laadt hij direct bij.
Wat er al gebeurd is voordat deze vreemde situatie mij opviel.
- Nieuwe spanningsregelaar/dynamo.
- Nieuwe accu met nog grotere capaciteit dan origineel.
- Storing uitlezen geeft geen soelaas. Door de lage spanning heb je 1001 storingen in de computer.
Heeft iemand enig idee?
Re: Accu laadt tijdelijk niet bij
ben je oem gegaan met dynamo en spanningsregelaar? zo nee, welke heb je gekocht? Dit is bij deze generaties bmw een cruriaal ondereeel
accu ingeleerd?
ibs evt nog ontkoppelen en kjjken of dit nog wat oplevert.
evt (laten) bekijken of de communicatie lijn van je dynamo en andere componenten oke is (indien van toepassing)
accu ingeleerd?
ibs evt nog ontkoppelen en kjjken of dit nog wat oplevert.
evt (laten) bekijken of de communicatie lijn van je dynamo en andere componenten oke is (indien van toepassing)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Accu laadt tijdelijk niet bij
Ik sluit me aan bij ehombie’s antwoord.
Wat voor merk accu heb je erin gedaan?
Uit ervaring helpt alleen een spanningsregelaar vervangen niet. Je kunt beter een hele nieuwe dynamo halen.
En accu inleren is altijd wel belangrijk
Wat voor merk accu heb je erin gedaan?
Uit ervaring helpt alleen een spanningsregelaar vervangen niet. Je kunt beter een hele nieuwe dynamo halen.
En accu inleren is altijd wel belangrijk
BMW ondersteuning Amsterdam
- ISTA, E SYS, CIC virginize, Kombi Virginize, Modules inleren
Programmering/Codering
- FSC repair
Ecu reparatie/clonen
6hp/8hp ISN
Navigatie updates
NBTevo patch en update
Apple Carplay
Re: Accu laadt tijdelijk niet bij
Sorry voor de late reactie.
De Dynamo en spanningsregelaar is een gereviseerde originele volgens de garage, deze heb ik al vanwege ditzelfde probleem omgeruild omdat ik deze storing bleef houden. Ook de 2e gereviseerde geeft dezelfde kwaal.
Accu is een Varta met een iets grotere capaciteit. Voor het vervangen speelde dit probleem al. Ik heb deze laten inleren, maar gaf geen verandering.
Hoe ontkoppel ik de IBS? Ik ben redelijk bekend in motoren wereld, maar in auto's iets minder.
Edit: Nog een dingetje, de eerste dynamo die is gesneuveld gaf veel te hoge voltages. Na het vervangen gaf de volgende veel te lage voltages, hierom dus ingeruild en de huidige geeft nog steeds hetzelfde.
Ik heb dit filmpje gekeken voor de IBS, maar mijn klem op de negatieve pool is veel simpeler:
https://www.youtube.com/watch?v=dBciNEXx598
Mijn - pool:
Tevens het stekkertje middenin onderstaande foto even los gehad, geen verbetering:
De Dynamo en spanningsregelaar is een gereviseerde originele volgens de garage, deze heb ik al vanwege ditzelfde probleem omgeruild omdat ik deze storing bleef houden. Ook de 2e gereviseerde geeft dezelfde kwaal.
Accu is een Varta met een iets grotere capaciteit. Voor het vervangen speelde dit probleem al. Ik heb deze laten inleren, maar gaf geen verandering.
Hoe ontkoppel ik de IBS? Ik ben redelijk bekend in motoren wereld, maar in auto's iets minder.
Edit: Nog een dingetje, de eerste dynamo die is gesneuveld gaf veel te hoge voltages. Na het vervangen gaf de volgende veel te lage voltages, hierom dus ingeruild en de huidige geeft nog steeds hetzelfde.
Ik heb dit filmpje gekeken voor de IBS, maar mijn klem op de negatieve pool is veel simpeler:
https://www.youtube.com/watch?v=dBciNEXx598
Mijn - pool:
Tevens het stekkertje middenin onderstaande foto even los gehad, geen verbetering:
Re: Accu laadt tijdelijk niet bij
Lijkt erop dat je geen IBS hebt... ?
In hoevere dat invloed heeft geen idee. Er rijden ook mensen rond met de communicatie lijn ontkoppeld)
Misschien speelt er iets anders, maar dat is moeilijk te beoordelen op afstand.
Je hebt een "slimme" dynamo die aangestuurd wordt door je DDE. Op die communicatie lijn zitten o.a. je ?elektrische waterpomp? (indien van toepassing), olieniveau sensor, IBS en dynamo. Als je pech hebt kan de chip ook defect zijn op de DDE. Als een van deze componenten je BSD lijn/bus verstoord geeft dit gezeik naar je dynamo. Wat men kan doen is een van deze componenten ontkoppelen en kijken wat gebeurd. Als je een oscilloscoop had, kun je OOK het signaal zien/volgen of deze veranderd of verifiëren of die goed is (vergelijkbaar als een LIN signaal dacht ik).
Geen oplossing...maar evt " food for thought"
succes
In hoevere dat invloed heeft geen idee. Er rijden ook mensen rond met de communicatie lijn ontkoppeld)
Misschien speelt er iets anders, maar dat is moeilijk te beoordelen op afstand.
Je hebt een "slimme" dynamo die aangestuurd wordt door je DDE. Op die communicatie lijn zitten o.a. je ?elektrische waterpomp? (indien van toepassing), olieniveau sensor, IBS en dynamo. Als je pech hebt kan de chip ook defect zijn op de DDE. Als een van deze componenten je BSD lijn/bus verstoord geeft dit gezeik naar je dynamo. Wat men kan doen is een van deze componenten ontkoppelen en kijken wat gebeurd. Als je een oscilloscoop had, kun je OOK het signaal zien/volgen of deze veranderd of verifiëren of die goed is (vergelijkbaar als een LIN signaal dacht ik).
Geen oplossing...maar evt " food for thought"
succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Accu laadt tijdelijk niet bij
Ik heb de communicatie stekker van de Dynamo al eens los gehaald. Je zou dan toch zeggen dat deze gewoon z'n eigen ding doet en de auto op 14V houdt?
Re: Accu laadt tijdelijk niet bij
Net weer heel even bezig geweest.
Het voltage aan de dynamo is hetzelfde als het lage voltage aan de accu. Er zit dus niet iets tussen dat de dynamo los schakelt van het geheel.
De stekker van de aansturing van de dynamo/spanningregelaar heb ik er eens af getrokken. Klopt het dat het dan een stand alone is en hij dus zelf het in en uitschakelen mag bepalen en daarmee gewoon voltage zou moeten leveren?
Ik meet een totaal stroomgebruik van 16 ampere met een koude draaiende motor, verlichting uit, maar ventilator enz gewoon aan. Is dit redelijk normaal?
Het voltage aan de dynamo is hetzelfde als het lage voltage aan de accu. Er zit dus niet iets tussen dat de dynamo los schakelt van het geheel.
De stekker van de aansturing van de dynamo/spanningregelaar heb ik er eens af getrokken. Klopt het dat het dan een stand alone is en hij dus zelf het in en uitschakelen mag bepalen en daarmee gewoon voltage zou moeten leveren?
Ik meet een totaal stroomgebruik van 16 ampere met een koude draaiende motor, verlichting uit, maar ventilator enz gewoon aan. Is dit redelijk normaal?
Re: Accu laadt tijdelijk niet bij
Zal best kunnen kloppen van die 16amp...geen idee eigenlijk...
edit
e reeks verbruikt best veel, denk eerder rond de 40 amp in die situatie.
Wat de dynamo doet als "default"...geen idee.
Zijn je massa punten/bekabeling nog goed rondom het blok/chassis NAAR je accu? Zit hier een spanningsverschil (volt) tussen dynamo behuizing --> motorblok --> Chassis --> m.a.w. is er een " voltage drop/exterstand"?
edit
e reeks verbruikt best veel, denk eerder rond de 40 amp in die situatie.
Wat de dynamo doet als "default"...geen idee.
Zijn je massa punten/bekabeling nog goed rondom het blok/chassis NAAR je accu? Zit hier een spanningsverschil (volt) tussen dynamo behuizing --> motorblok --> Chassis --> m.a.w. is er een " voltage drop/exterstand"?
Laatst gewijzigd door ehombie op 15 nov 2021, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Accu laadt tijdelijk niet bij
Dat totale stroomgebruik was vanaf de accu naar de gebruikers. De dynamo zou dacht ik 150A moeten kunnen leveren.
Mijn gedachtegang was misschien een gigantische gdbruiker/kortsluiting, maar dat is t dus niet.
Die massa's ga ik eens meten!
Mijn gedachtegang was misschien een gigantische gdbruiker/kortsluiting, maar dat is t dus niet.
Die massa's ga ik eens meten!
Re: Accu laadt tijdelijk niet bij
@ehombie Ik zag in m'n mail dat je me een privé bericht had gestuurd. Ik kan m hier op het forum helaas niet openen, maar dank iig!
Ik heb net nog even gemeten net, in voltages zag ik weinig tot niks (tot maximaal 0,03V enz).
Dus ben ik even de weerstand gaan meten.
Tussen dynamo behuizing en blok: Verwaarloosbaar
Tussen blok en frame: Verwaarloosbaar.
Tussen Jumpstart klem en dynamo: 0,05 ohm.
Tussen een lange kabel voor de lengte op de min pool accu en jumpstart plek een erg schommelend getal in de kV regionen. 2 lange startkabels er tussen gedaan zodat de weerstand laag zou moeten zijn. Het dynamohuis naar min pool accu was dus een duidelijke verbinding. Auto gestart, geen resultaat.
Vanaf woensdag ben ik een paar dagen vrij dus nog maar eens met de voltmeter aan de gang om alles nog eens goed na te lopen.
Ik heb net nog even gemeten net, in voltages zag ik weinig tot niks (tot maximaal 0,03V enz).
Dus ben ik even de weerstand gaan meten.
Tussen dynamo behuizing en blok: Verwaarloosbaar
Tussen blok en frame: Verwaarloosbaar.
Tussen Jumpstart klem en dynamo: 0,05 ohm.
Tussen een lange kabel voor de lengte op de min pool accu en jumpstart plek een erg schommelend getal in de kV regionen. 2 lange startkabels er tussen gedaan zodat de weerstand laag zou moeten zijn. Het dynamohuis naar min pool accu was dus een duidelijke verbinding. Auto gestart, geen resultaat.
Vanaf woensdag ben ik een paar dagen vrij dus nog maar eens met de voltmeter aan de gang om alles nog eens goed na te lopen.
Re: Accu laadt tijdelijk niet bij
Onthoudt...je hebt voltage nodig om stroom (amperes) te meten en visa versa...
In dat filmpje wordt dat wel uitgelegd....of zoek even naar andere filmpjes naar voltage drop.
Weerstand meten heeft niet zoveel zin in dit geval met multimeter. Vaak helpt een homemade testlamp van een bijv h7 koplamp...als die minderfel brandt tov direct op je accu.
In dat filmpje wordt dat wel uitgelegd....of zoek even naar andere filmpjes naar voltage drop.
Weerstand meten heeft niet zoveel zin in dit geval met multimeter. Vaak helpt een homemade testlamp van een bijv h7 koplamp...als die minderfel brandt tov direct op je accu.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Accu laadt tijdelijk niet bij
Ik ben de auto vannacht nodig om naar m'n werk te rijden. Daarom wil ik op dit moment even niet starten en de accu zo vol mogelijk hebben. Hij hangt nu dus aan de acculader en ik start hem als ik weg ga met een jumpstarter er aan om de accu max geladen te hebben.
Het filmpje is inderdaad erg duidelijk.
Wat ik alleen nog niet kan zien is hoe het met starten gewoon niet werkt en ca een kwartier in de rit hij ineens wel bij laadt en dat ook blijft doen. Een slecht contact zou heel even goed moeten zijn en weer weg zijn en niet pas na een kwartier toch?
Misschien dat jij hier antwoord op weet, op internet vind ik niet zo veel, m'n zoektermen zijn vast verkeerd.:
Als ik de communicatie kabel van de dynamo af trek is de dynamo ''stand-alone'' en gaat deze toch ongeacht de situatie 14V maken als hij mechanische aandrijving heeft?
Als die bewering klopt is het antwoord heel kort. Gewoon 2 gereviseerde dynamo's/spanningsregelaars op rij binnen een maand defect.
Edit: Zonder het op dat moment te beseffen heb ik al wel een V-drop test gedaan op de + pool en dynamo. De + van de dynamo tov het dynamo huis gaf dezelfde waarde als tussen de + en - van de accu met een draaiende motor met gebruikers aan. Het was iets van 11,3V en langzaam dalende. Er kwam dus geen spanning vanaf de accu. Zowel met communicatie kabel en zonder.
Het filmpje is inderdaad erg duidelijk.
Wat ik alleen nog niet kan zien is hoe het met starten gewoon niet werkt en ca een kwartier in de rit hij ineens wel bij laadt en dat ook blijft doen. Een slecht contact zou heel even goed moeten zijn en weer weg zijn en niet pas na een kwartier toch?
Misschien dat jij hier antwoord op weet, op internet vind ik niet zo veel, m'n zoektermen zijn vast verkeerd.:
Als ik de communicatie kabel van de dynamo af trek is de dynamo ''stand-alone'' en gaat deze toch ongeacht de situatie 14V maken als hij mechanische aandrijving heeft?
Als die bewering klopt is het antwoord heel kort. Gewoon 2 gereviseerde dynamo's/spanningsregelaars op rij binnen een maand defect.
Edit: Zonder het op dat moment te beseffen heb ik al wel een V-drop test gedaan op de + pool en dynamo. De + van de dynamo tov het dynamo huis gaf dezelfde waarde als tussen de + en - van de accu met een draaiende motor met gebruikers aan. Het was iets van 11,3V en langzaam dalende. Er kwam dus geen spanning vanaf de accu. Zowel met communicatie kabel en zonder.
Re: Accu laadt tijdelijk niet bij
of hij 14v moet geven...geen idee. Ik zou zeggen ja. heb ooit ook een filmpje gezien over spanningsregelaar
van deze bmw dynamos. Kan hem zo niet vinden in mijn kanalen...
Dit filmpje kan je wat aanknopings punten geven...maar let op je jebt geen ibs...wat ook een variabele is maar ja het heeft allemaal gewerkt...bij jouw toch?
zie dus ook https://youtu.be/4eyQMllXFg4 (volg ik ook al enkele jaren)
stuur evt via pb je email. Ik kan je evt bmw powermangement informatie geven die ik ooit op het www heb geplukt (betreft een trainingsdocument)
van deze bmw dynamos. Kan hem zo niet vinden in mijn kanalen...
Dit filmpje kan je wat aanknopings punten geven...maar let op je jebt geen ibs...wat ook een variabele is maar ja het heeft allemaal gewerkt...bij jouw toch?
zie dus ook https://youtu.be/4eyQMllXFg4 (volg ik ook al enkele jaren)
stuur evt via pb je email. Ik kan je evt bmw powermangement informatie geven die ik ooit op het www heb geplukt (betreft een trainingsdocument)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Accu laadt tijdelijk niet bij
Binnen de.e9 reeks bestaan twee powermangement varianten bpm (basic) en apm (advance)
dus zonder en met ibs... Evt even goed nagaan of je de juiste dynamo's e.d. hebt. gebruik evt hubauer of een etk site als cross referentie
dus zonder en met ibs... Evt even goed nagaan of je de juiste dynamo's e.d. hebt. gebruik evt hubauer of een etk site als cross referentie
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Accu laadt tijdelijk niet bij
Mijn dank is groot. Weer een mooi stukje informatie dat ook kan verklaren waarom ik er ''nu'' echt last van krijg. Bij ca 8 graden zit er een schakeling in.
Ik snap nog steeds niet hoe de dynamo dat ''weet'' met alleen de dikke + kabel en de massa aangesloten, maar wel weer een aanknopingspunt. Het lijkt me niet dat de dynamo z'n eigen temperatuur sensor heeft.
Ik snap nog steeds niet hoe de dynamo dat ''weet'' met alleen de dikke + kabel en de massa aangesloten, maar wel weer een aanknopingspunt. Het lijkt me niet dat de dynamo z'n eigen temperatuur sensor heeft.