Trillen bij remmen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
YordiE91F20

Trillen bij remmen

Bericht door YordiE91F20 » 11 sep 2021, 09:38

Beste bmw liefhebbers,

Ik heb een vraag omdat ik redelijk ten einde raad ben wat betreft mijn remmerij.

1,5 jaar geleden preventief rondom schijven blokken vervangen merk MAPCO.
Na een tijd +- 4000km begonnen mijn remmen wat te trillen. Op den duur maar geaccepteerd dat wrs de remschijven krom door onze vakantie naar oostenrijk.

Nu naar de garage die zei dat ik slechte remblokken had en dat mijn schijven absoluut niet krom waren, dus nieuwe remblokken (brembo’s) Dacht nu zal het welgoed zijn
Echter na 1000km begon het weer.

Ik dacht ik bestel gewoon weer een complete set remschijven en blokken zal dan wel goed zijn omdat dan alles nieuw is. Maar na 4/5000km zelfde verhaal.
Toen preventief voorste draagarmrubbers vervangen (zelf gedaan) geen verschil.

Toen naar een bmw garage. Die heeft de schijven bekeken en zag adrukken van mijn remblokken op de schijf. Dat was volgens hem de reden van trillen bij remmen. En die afdrukken kwamen erop door het regelmatig wassen van mijn velgen( overgens ph neutrale shampoo en geen iron remover)
Ik zeg oke. Oplossing nieuwe schijven en na het wassen een rondje rijden.

Nieuwe schijven (merk:TRW) gemonteerd alles weer in orde nu 5/6000km later begint het weer opnieuw.
Het begint met trillen op hoge snelheid maar het komt steeds sneller terug.

Iemand een idee wat hier aan de hand is/kan zijn?

bmwhans

Re: Trillen bij remmen

Bericht door bmwhans » 11 sep 2021, 10:25

Ten eerste uit eigen ervaring altijd originele schijven en blokken gebruiken,daarna goed controleren of de naaf waar de schijf opzit goed schoon is en niet krom
Ook komt regelmatig een vastzittende remklauw voor dus kijken of de velgen even warm zijn na het remmen

Edward

Bericht door Edward » 11 sep 2021, 11:01

Misschien even erbij zeggen dat originele remschijven vaak door BMW zelf, ATE, Textar, et cetera geproduceerd worden, maar die zijn niet van dezelfde kwaliteit als dat de schijven onder eigen naam verkocht worden. De schijven en blokken onder eigen naam hoeven niet aan de hoge eisen van BMW te voldoen (wel pasvorm), ergo goedkoper. Mensen verwijzen dat verhaal vaak naar het land der fabelen, maar gezien alle problemen met trillingen? ATE is overigens één van de weinige goede alternatieven en trap aub niet in die marketing van ATE Ceramic. Ze stoffen net zo hard, het zit tussen de oren. Daarnaast zijn de Brembo of Pagid blokken voor M remmerij perfect, maar de budgetblokken van Brembo zijn niet te vergelijken met origineel. Zelf rij ik met originele OE schijven met Ferodo DS Performance blokken en nergens trillingen. Ook niet na rondjes op de Nordschleife. Alleen moet je na zo’n ronde niet de voet op de rem houden als je stilstaat hehe.

Rene Harley

Bericht door Rene Harley » 17 okt 2021, 22:07

Hoi, ik had hetzelfde probleem, vooral bij remmen op hoge snelheid….uiteindelijk bleek het het wiel lager te zijn! Bij hard remmen had je het idee dat de hele voorkant ging schudden. Wiel lager zelf vervangen is niet heel ingewikkeld. Alleen de bouten zitten muurvast, dus zorg voor goed gereedschap. Hierna geen last meer gehad! Succes! Groet René

Giovanni-21

Bericht door Giovanni-21 » 02 dec 2021, 15:03

YordiE91F20 schreef: 11 sep 2021, 09:38 Ik zeg oke. Oplossing nieuwe schijven en na het wassen een rondje rijden.
Denk ook vooral, niet wassen als de remmen nog warm zijn...

Heb het zelf ook al gehad met Bosch en Zimmermann.
Nu heb ik EBC USR + EBC Yellow stuff, en geen problemen mee.

Het kan komen door deze set, maar kan ook komen door verandering in gedrag:
- Auto in P na veel/harde rem. Bijv bij een afrit snelweg, kom je van 130 (of plus) tot 0, dan warmt het aardig op.
- Of na wat sportiever weggedrag met snel acceleratie en hard/laat afremmen.
Current BMW F36 420i LCI
Previous BMW E90 325i

- Een auto is meer dan een vervoersmiddel alleen -

Toink

Bericht door Toink » 02 dec 2021, 16:45

Goede adviezen hier. Als wielophanging, rubbers etc niet helemaal top zijn dan blijf je bezig. En als schijf/schijven niet goed op naaf zitten idd dan krijg je ook problemen.

Heeft de garage gekeken welke schijf of schijven krom zijn? Dat is een hint... bij mijn vorige auto heb ik de schijven door licht trillen af laten draaien. Eenmalig en daarna nooit meer een trilling gehad... kost de wereld niet dus je kan t proberen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”