
Na bijna 10 jaar een E36 316i uit januari 1998 te hebben gereden en al het onderhoud zelf te doen, ging het me te veel tijd kosten -of mijn tijd werd te kostbaar-. Bij tellerstand 310k heb ik de auto verkocht aan een andere liefhebber en het geld dat ik in al die jaren heb bespaard (arbeidsloon, afschrijving, meerprijs van onderdelen bij de specialist t.o.v. Autodoc) naar de BMW dealer gebracht en geruild voor een 320i

Compleet andere beleving natuurlijk:
Van 102 pk met amper koppel naar 184pk met 290 Nm.
Van 5 versnellings handbak naar 8hp automaat.
Van 1.6 8-klepper inlaat-injectie naar 2.0 16v turbo directe injectie.
Een fijne auto met voldoende vermogen om goed met het verkeer mee te komen. Leuke opties (schuifdak, HUD, hifi audio, Navi profi, M-Sport remmen, blauwe stiksels in de stoelen etc.) en prachtige kleur vind ik zelf.
Ook de My BMW app biedt zeker meerwaarde. Gebruik deze regelmatig.
Wat ik zelf wat minder vind:
Lijkt een beetje onregelmatig vermogen in te houden bij het wegrijden na een koude start. Kunnen ook vierkante wielen zijn of pendelen van de transmissie tussen twee versnellingen of iets met de koppelomvormer in koude toestand?
Zodra de motor wat warmer is loopt deze wel soepel.
In de comfort stand bij constante lagere snelheden (50km/h, 70km/h) lijkt de automaat een wel erg hoge versnelling te kiezen. Resultaat is een erg laag toerental (~1000 rpm) waardoor -ondanks de balansas- de vibraties van de motor voelbaar zijn en deze de indruk wekt te "zwoegen".
Kraken van het dashboard en de middenconsole (onder de armsteun) en tikken uit het dashboard bij temperatuurwisselingen.
Wat ik zelf al aan de auto heb gedaan:
Performance diffuser hoogglans zwart gemonteerd.
Styling 707 wielen met Conti winterbanden er bij gekocht.
Gecodeerd:
Start/stop uit.
Lichten in de deurklinken aan bij achteruitrijden.
Akoestische bevestiging bij op slot/openen.
Ambient verlichting helderheid onafhankelijk van dashboard verlichting.







