Als ik mijn X3 koud aanzet zonder te starten, gaat de Motor Fan meteen Maximaal draaien.
Als is de motor start blijft deze nog max draaien.
Echter als de motor warm wordt stopt deze met snel draaien.
En werkt alles weer als normaal, en motor temperatuur blijft dan ook normaal.
Enig idee iemand?
Groeten,
Peter Jan
X3 F25 N20 Fan op max bij contact aan.
Re: X3 F25 N20 Fan op max bij contact aan.
waar ik zo even aan denk....fanelektronica kapot/of een soldering die onder invloed temperatuur of trillingen niet goed contactmaakt.
je kunt e.a. nog controleren enkele afwijkende tempsensors, met de betere programmas of scantools evt e.a. meten op de stekker.
Even wat nog zo op newtis te vinden was...
Failure of the component
If the electric fan fails, the following behaviour is to be expected:
- Fault entry in the engine control unit
- Power reduction (if engine overheated)
- Check Control message in the instrument panel
- Damage to thermally critical components in the car front end after stopping the engine (post-heating of the engine)
General notes
The electronic evaluation unit runs an internal fault diagnosis for critical states. If a fault is detected, operation is maintained as far as possible.
If activation by pulse width modulation fails, the electric fan is activated in the emergency mode with a fixed pulse duty factor.
je kunt e.a. nog controleren enkele afwijkende tempsensors, met de betere programmas of scantools evt e.a. meten op de stekker.
Even wat nog zo op newtis te vinden was...
Failure of the component
If the electric fan fails, the following behaviour is to be expected:
- Fault entry in the engine control unit
- Power reduction (if engine overheated)
- Check Control message in the instrument panel
- Damage to thermally critical components in the car front end after stopping the engine (post-heating of the engine)
General notes
The electronic evaluation unit runs an internal fault diagnosis for critical states. If a fault is detected, operation is maintained as far as possible.
If activation by pulse width modulation fails, the electric fan is activated in the emergency mode with a fixed pulse duty factor.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: X3 F25 N20 Fan op max bij contact aan.
Het probleem werd steeds erger, en de Fan ging niet meer normaal draaien.
Motor kwam dus ook niet meer op temperatuur hierdoor.
Uiteindelijk naar een BMW garage gegaan voor analyse.
Blijkt dat de waterpomp geen signaal meer naar de LM module geeft.
Uit veiligheid gaat dan automatisch de fan op max draaien.
Oplossing is dus de waterpomp te vervangen, en gelijk maar de Thermostaat, die bleek ook niet meer optimaal te werken.
Deze onderdelen dus besteld, ga ze volgende week vervangen.
Motor kwam dus ook niet meer op temperatuur hierdoor.
Uiteindelijk naar een BMW garage gegaan voor analyse.
Blijkt dat de waterpomp geen signaal meer naar de LM module geeft.
Uit veiligheid gaat dan automatisch de fan op max draaien.
Oplossing is dus de waterpomp te vervangen, en gelijk maar de Thermostaat, die bleek ook niet meer optimaal te werken.
Deze onderdelen dus besteld, ga ze volgende week vervangen.
Re: X3 F25 N20 Fan op max bij contact aan.
Vandaag waterpomp en thermostaat vervangen.
En toch nog zelfde probleem.
Uitgelezen met Deep ODB voor BMW. toch melding waterpump missing.
Verdere analyse viel me op een klein oxide plekje op de aansluit kabel van de pomp.
Trok aan het draadje lag meteen los, gewoon doorgeoxideerd.
Solderen/isoleren en alles werkt weer als vanouds, maar wel €500 lichter
Waarschijnlijk was pomp dus helemaal niet defect.
En toch nog zelfde probleem.
Uitgelezen met Deep ODB voor BMW. toch melding waterpump missing.
Verdere analyse viel me op een klein oxide plekje op de aansluit kabel van de pomp.
Trok aan het draadje lag meteen los, gewoon doorgeoxideerd.
Solderen/isoleren en alles werkt weer als vanouds, maar wel €500 lichter
Waarschijnlijk was pomp dus helemaal niet defect.
Re: X3 F25 N20 Fan op max bij contact aan.
oke,balen..maar je hebt nu een fix! (door het zelf te doen heb je evt ook een hoop ellende bespaard) zo'n geoxideerd kabeltje zijn soms lastig vast te stellen. als je geen aanwijzingen hebt van een foutcode. (uiteindelijk kom je er wel uit wanneer je een stroomschema hebt en een plan).
visueele inspectie icm wire integrity is een belangrijk onderdeel in diagnose.
visueele inspectie icm wire integrity is een belangrijk onderdeel in diagnose.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht