Remschijven
Remschijven
Goedemorgen,
Ik heb in korte tijd 2x schijven gewisseld vanwege trillingen.
De eerste heb ik de originele verwisseld voor febi. Die begonnen na 5dkm weer te trillen. Toen overgestapt op ATE.
Nu ook weer na 5dkm trillingen.
Iemand een goede tip ?
Ik heb in korte tijd 2x schijven gewisseld vanwege trillingen.
De eerste heb ik de originele verwisseld voor febi. Die begonnen na 5dkm weer te trillen. Toen overgestapt op ATE.
Nu ook weer na 5dkm trillingen.
Iemand een goede tip ?
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Remschijven
K ben helaas ervaringsdeskundige, bij mij was het enige dat volledig het probleem oploste: originele BMW remschijven.
Je kan eventueel de schijven laten afdraaien, maar dan wel op de auto en niet op de draaibank. Toen ik ze op de auto had laten afdraaien ging het bijna een jaar goed bij mij.
Wat verder belangrijk is: het draagarmrubber van de voorste draagarm (reactiearm) moet in goede staat zijn.
Je kan eventueel de schijven laten afdraaien, maar dan wel op de auto en niet op de draaibank. Toen ik ze op de auto had laten afdraaien ging het bijna een jaar goed bij mij.
Wat verder belangrijk is: het draagarmrubber van de voorste draagarm (reactiearm) moet in goede staat zijn.
Re: Remschijven
Draagarmen zijn ook nieuw.
Ik zal BMW ff mailen. Via facebook kreeg ik ook de tip die wielnaven te controleren/vervangen.
Ik zal BMW ff mailen. Via facebook kreeg ik ook de tip die wielnaven te controleren/vervangen.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Remschijven
Ja je zou de wielnaven even moet controleren met de meetklok. Heb ik ook gedaan destijds. Wielnaaf LV zat heel iets in. Uiteindelijk niet vervangen en ook geen problemen meer mee gehad
Re: Remschijven
Dan was je goedkoper uit geweest om originele te kopen.
Welk merkDraagarmen zijn ook nieuw.
De mijne zijn ook slecht maar voel geen trillingen met remmen. Deze ga ik uiteraard nog vervangen.Ik zal BMW ff mailen. Via facebook kreeg ik ook de tip die wielnaven te controleren/vervangen.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: Remschijven
Over wat origineel is, is nogal wat discussie, dus ik hoor graag wat jullie menen wat origineel is.
De nieuwe draagarmen zaten onder de auto toen ik hem kocht.
Het trillen is telkens na het vervangen van de schijven over, dus ik denk niet dat het aan de draagarmen ligt.
Wat de oorzaak wel is weet ik nog niet precies, maar het gevolg is dat de schijven krom trekken.
Ik heb BMW gemaild en zal nog eens met mijn garage overleggen.
De nieuwe draagarmen zaten onder de auto toen ik hem kocht.
Het trillen is telkens na het vervangen van de schijven over, dus ik denk niet dat het aan de draagarmen ligt.
Wat de oorzaak wel is weet ik nog niet precies, maar het gevolg is dat de schijven krom trekken.
Ik heb BMW gemaild en zal nog eens met mijn garage overleggen.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Remschijven
Dat wat origineel door BMW wordt geleverd, in originele BMW verpakking. Dat diezelfde fabrikant in eigen verpakking (onder eigen naam) dezelfde onderdelen verkoopt zegt niets over de goede kwaliteit. Onder eigen naam hoeft het niet te voldoen aan de hogere eisen en daarmee is de lagere aanschafprijs verklaard. Sommige dingen kun je gerust OEM kopen, maar sensoren, remschijven en dergelijke moet je gewoon OE doen. Je zou eventueel nog OEM schijven van ATE kunnen doen, maar die zijn ook niet altijd gevrijwaard van trillingen. Ja, ATE is een OE leverancier, maar dat zegt niets over de kwaliteit van onderdelen onder eigen naam (zonder BMW logo).
Ander voorbeeld is originele draagarmen, waarvan men het BMW- of M-logo heeft afgeveild. Dat zijn originele onderdelen, maar via andere kanalen verkocht.
Re: Remschijven
Ik zal het e.e.a hieronder proberen te verduidelijken.
De wielnaven van hedendaagse auto's hebben het zwaar te verduren, de wielen worden als maar groter. Zodra je (of je vrouw
) dus maar iets schuin een stoep op of af rijd komt er een enorme kracht op je wielnaaf. We kennen allemaal nog wel kracht * arm, lang geleden toen we op school zaten......
Hierdoor raakt een naaf al snel "krom" dit gaat over 100ste of 1000ste van milimeters. Dus ook als je een nieuwe naaf monteert gebeurd dit wederom.
Aftermarket remschijven hebben ruimere toleranties wat betreft rechtheid dan originele remschijven. Zeker gezien de tweedelige remschijven (alu/staal) is dit van belang. Ook de gebruikte legering is hier van belang voor de juiste warmte afvoer van het staal naar het aluminium.
Controleer je naven op rechtheid met een meetklok en zolang dit niet meer dan een paar 100ste van een milimeter is moet je die lekker laten zitten en je geld steken in originele remschijven. Ik heb hetzelfde pad bewandeld als jij nu aan het doen bent. En originele schijven hebben alle problemen opgelost.
Dit heb ik uitgevoerd:
- Nieuwe stalen remschijven > binnen no time krom
- Schijven afgedraaid in de draaibank > binnen no time krom
- Draagarmrubbers reactiearm vervangen
- Wielnaven uitgeklokt en niet vervangen
- Nieuwe tweedelige remschijven > ging enkele maanden goed > weer krom
- Schijven af laten draaien op de auto > klein jaartje goed gegaan > weer krom
- Originele schijven gemonteerd > geen problemen meer
De wielnaven van hedendaagse auto's hebben het zwaar te verduren, de wielen worden als maar groter. Zodra je (of je vrouw

Hierdoor raakt een naaf al snel "krom" dit gaat over 100ste of 1000ste van milimeters. Dus ook als je een nieuwe naaf monteert gebeurd dit wederom.
Aftermarket remschijven hebben ruimere toleranties wat betreft rechtheid dan originele remschijven. Zeker gezien de tweedelige remschijven (alu/staal) is dit van belang. Ook de gebruikte legering is hier van belang voor de juiste warmte afvoer van het staal naar het aluminium.
Controleer je naven op rechtheid met een meetklok en zolang dit niet meer dan een paar 100ste van een milimeter is moet je die lekker laten zitten en je geld steken in originele remschijven. Ik heb hetzelfde pad bewandeld als jij nu aan het doen bent. En originele schijven hebben alle problemen opgelost.
Dit heb ik uitgevoerd:
- Nieuwe stalen remschijven > binnen no time krom
- Schijven afgedraaid in de draaibank > binnen no time krom
- Draagarmrubbers reactiearm vervangen
- Wielnaven uitgeklokt en niet vervangen
- Nieuwe tweedelige remschijven > ging enkele maanden goed > weer krom
- Schijven af laten draaien op de auto > klein jaartje goed gegaan > weer krom
- Originele schijven gemonteerd > geen problemen meer
Laatst gewijzigd door m.h. op 17 jan 2022, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Remschijven
Als je schijven vervangt is het inderdaad over, als de draagarmrubbers te soepel zijn geworden kan dit wel degelijk een oorzaak van het kromtrekken na enkele 100 of 1000-en KM. Dit zorgt dan namelijk voor teveel beweging in de ophanging/wiel combinatie. Maar aangezien je aangeeft dat de draagarmen recent zijn vervangen zal dit jou probleem niet zijn.Kuupertie schreef: ↑17 jan 2022, 06:09 Over wat origineel is, is nogal wat discussie, dus ik hoor graag wat jullie menen wat origineel is.
De nieuwe draagarmen zaten onder de auto toen ik hem kocht.
Het trillen is telkens na het vervangen van de schijven over, dus ik denk niet dat het aan de draagarmen ligt.
Wat de oorzaak wel is weet ik nog niet precies, maar het gevolg is dat de schijven krom trekken.
Ik heb BMW gemaild en zal nog eens met mijn garage overleggen.
Ik ben anti origineel monteren

-remschijven
-motorsteunen
-sommige sensoren
Re: Remschijven
En originele schijven haal je bij de dealer ?
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Remschijven
Normaal gesproken wel... je kan ook in Duitsland kijken. Of Porza.
Voor mijn wagen...
34116854998 Remschijf geventileerd:
Dealer: €125,01 (met Ekris-korting €100,-)
Porza: €100,10
34216855007 Remschijf geventileerd:
Dealer: €113,- (met Ekris-korting €90,40)
Porza: €89,70
Beiden dus totaal 4 schijven rond de €380,-. Dealer is dus niet veel duurder met origineel
Voor mijn wagen...
34116854998 Remschijf geventileerd:
Dealer: €125,01 (met Ekris-korting €100,-)
Porza: €100,10
34216855007 Remschijf geventileerd:
Dealer: €113,- (met Ekris-korting €90,40)
Porza: €89,70
Beiden dus totaal 4 schijven rond de €380,-. Dealer is dus niet veel duurder met origineel

Re: Remschijven
Dat is zowiezo een schijntje
Voor mijn auto: 34116785669
Ik heb ze van Departo gehad de laatste keer.
Maar hoe weet je bij Porza welke origineel zijn ?
Voor mijn auto: 34116785669
Ik heb ze van Departo gehad de laatste keer.
Maar hoe weet je bij Porza welke origineel zijn ?
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Remschijven
Dan staat er heel netjes een BMW logo bij het produkt. Je kunt filteren op merk bij Porza.
Daarnaast: die korting bij Ekris is gewoon via dit forum hè.
Daarnaast: die korting bij Ekris is gewoon via dit forum hè.
Re: Remschijven
Zoals al eerder geschreven is, over origineel is geen discussie nodig, dat is oem BMW.
Ik zou de draagarmen eens checken wat ze gemonteerd hebben, als het geen oem BMW of Lemförder is, dan vervangen voor een van deze twee, Lemförder is een perfecte vervanger voor oem BMW. Alle andere merken houden het niet lang uit en zorgen voor allerlei problemen zoals slecht stuurgedrag en trillingen.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.